26.4.17

Recenze: Zahradnictví: Rodinný přítel - 40%

Rok 1945, válka končí. Němci jsou pryč, v parcích táboří ruští osvoboditelé. V domku na kraji města žijí tři sestry, které osud připravil o manžely (dva jsou mrtví, třetí neznámo kde), a jejich dvě děti. S nimi zde téměř nonstop přebývá "rodinný přítel" (Ondřej Sokol), doktor, který se o ně všechny stará jako o vlastní už 6 let (od zatčení manželů za protiříšskou činnost) a všichni se mají hrozně rádi (platonicky). Sokol se po těch šesti platonických letech konečně začíná sbližovat s Geislerovou (jedna ze sester), když tu se nečekaně objeví její manžel (Martin Finger), který měl být oficiálně mrtvý!


Slavné duo Hřebejk / Jarchovský přichází s něčím na české poměry nevídaným: Do kin budou během jednoho roku půl roku uvedeny tři celovečerní filmy, které dohromady tvoří jeden příběh, zachycující osudy stejných hrdinů v průběhu 20 let. Takže v česko - slovensko - polské koprodukci vzniká něco, co bude mít celkem přes šest hodin (vzhledem k tomu, že Rodinný přítel má dvě hodiny a 10 minut)

Nedá se svítit. Musím znovu začít tím, čím začínám téměř u každé recenze Hřebejkova filmu: Hřebejk je velmi dobrý režisér, zatímco Jarchovský je velmi špatný scenárista. A pokud se díváme na něco, co je vlastně třetina příběhu, ale současně to má být samostatný film, pak scénáristická nemohoucnost vadí ještě mnohem více, než u "normálního" filmu.


Přečtěte si, prosím, ještě jednou úvodní odstavec, popisující zápletku filmu. Máte? OK. Takže: Tato zápletka začne až někdy v devadesáté minutě filmu! Před ní je třicetiminutové intro z roku 1939 a hodinová pohoda vánoc v roce 1944. Během těchto 90 minut jsem si zapamatoval jen legrační scénu s husou a Sabinu Remundovou (o té dále). Je až neuvěřitelné, jak se podařilo natočit 90 minut filmu se spoustou postav a drahou retrovýpravou, aniž by se těch 90 minut něco zajímavého stalo. Jsou nám jen představovány postavy a zcela mechanicky přehrávány scénky. Místo aby někdo řekl "Do kadeřnictví přišel za Robertem Eman a o něčem si povídali", vidíme pětiminutovou scénu, jak Robert přijde do kadeřnictví, odejdou s Emanem dozadu, o něčem si tam povídají (nevíme o čem), a Robert odejde. Místo aby někdo řekl "Pro Karla přišlo Gestapo a odvedlo ho"", uvidíme pětiminutovou scénu, jak pro Karla přijde Gestapo a odvede ho, přičemž se nestane nic jakkoliv zajímavého. A to se opakuje - znovu opakuji - 90 minut!

Je naťuknuto několik motivů (např. jedno z dětí možná vidí duchy), ale následně se s nimi vůbec nijak nepracuje (aspoň ne v tomto prvním filmu). Totéž platí pro některé postavy, které jsou komplikovaně představovány, aby se pak ve zbytku filmu už vůbec neobjevily.



Scénář je tak fádní a natahovaný, že bez přehánnění jedinou zajímavou postavou prvních 90 minut je Sabina Remundová jako agresivně otravná rodinná příbuzná - která ovšem nemá jakýkoliv dopad na děj filmu. Ale je to jediná zapamatovatelná postava, protože je aspoň nějak definovaná a vyčnívá z celkové šedi.

Tím nechci říct, že ostatní jsou špatní herci, ale prostě nemají co hrát. Většinou se mluví o naprostých banálnostech, nebo se znovu opakují věci, které už byly vyřčeny. Bylo to velmi uspávací, a když jsem se snažil opravdu soustředit na dialogy, zjišťoval jsem, že občas nedávají ani základní smysl. Copak je možná na větu "Pojedeme k moři, naučím vás tam plavat" odpovědět větou "Já neumím plavat"?

Jako další příklad trestuhodné absence dramaturga bych uvedl scénu, jejíž pointa bude pochopitelná pouze pro diváka, který rozumí německému (nepřeloženému) slovu "Todesschein" (nebo nějak velmi podobně), které asi na sekundu zahlédneme na úředním papíře. Pokud nevíte, že to znamená "Oznámení o úmrtí", nebudete vůbec tušit, o čem je následujících několik minut filmu.

Nebo dopisy, ze kterých se ve filmu hodně předčítá, a které jsou psané krásně archaickou, dobovou češtinou - v kontrastu se zcela současným slangem, kterým tytéž postavy (autoři dopisů) celý film mluví.

Po strašlivých 90 minutách se konečně rozjede něco jako "ústřední zápletka" a je vidět, že by mohl vzniknout docela slušný film, kdyby se místo tří filmů natočily jen dva (nebo jeden tříhodinový).

Co se týče ostatních aspektů filmu, jsou slušné, ale nic extra.

Výprava byla jistě drahá, ale přesto vypadá zvláštně televizně a většina interiérů působí dojmem, že do prázdné místnosti bylo náhodně rozestavěno pár archivních rekvizit. Televizní dojem umocňuje i kamera, která je většinu času držena v ruce a zabírá detaily.

Hudba je vzácně fádní: Stále dokola tentýž jednoduchý pomalý motiv, jen hraný různými nástroji. Pamatuji si doslova dvě scény v celém filmu (kůň, tyfus), ve kterých zazněla nějaká jiná melodie.

Rodinný přítel působí jako tři díly docela slušného (na české poměry) televizního seriálu. Jako film v kině je to dost málo a jako upoutávka na další dva podobné filmy je to dost sebevražda.

P.S: Údajně jde o oficiální prequel filmu Pelíšky a Finger hraje mladší verzi téže postavy, kterou v nich hrál Kodet. To je ovšem naprosto irelevantní, protože Rodinný přítel není ani náznakem komedie (na rozdíl od Pelíšků neobsahuje jakékoliv hlášky) a Fingerova postava svým chováním ani maličko nepřipomíná Kodetovu - je to prostě úplně jinak vykreslená postava, bez ohledu na to, že jsme o 20 let jinde.

P.P.S: Po kusu závěrečných titulků následuje párvteřinový teaser na další pokračování, podobně jako v Marvel filmech!

P.P.P.S: Film se jmenuje Zahradnictví, protože jedna z vedlejších postav má zahradnictví a pár minut filmu se tam odehrává.

44 komentářů:

  1. Takze jsi uz videl Pelisky, Franto? Jak bys je hodnotil?

    OdpovědětVymazat
  2. Chtěl jsem na to jít do kina, po přečtení této recenze mě ale veškerá chuť přešla. Hřebejk má tedy právo chtít na Fukovi plnou cenu mého lístku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Plná cena filmových lístků jde do kapsy režisérům? Aha, to jsem nevěděl.

      Vymazat
    2. Já právě chuť dostal (na tebe).

      Vymazat
    3. Chtěl jsi jít do kina na novýho Hřebejka??? Jsi šílenec.

      Vymazat
  3. Franto když si někoho odvede Gestapo je zajímavé samo o sobě, chápeš?
    Co bys k tomu ještě chtěl, přestřelku? Byl Karel v odboji, nebo výsadkář?
    Nebyl, tak co po něm chceš.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chceme komedii. Chceme absurdní, nesmyslné drama, které žádné emoce nedojí a ničeho se nebojí. Hřebejk a Jarchovský mohli udělat něco jako "Haló, haló", nebo nemohli? Mohl tam být např. odbojář s vadou řeči, homosexuální důstojník Wehrmachtu, zcela pitomý spolupracovník gestapa, mohly tam být fullfrontály (ale ne Geislerové) a propašoval bych tam třeba Panzerkampfwagen VI.

      Vymazat
    2. Jen aby to nedopadlo jako Wilsonow.

      Vymazat
  4. Já zas trvam na tom, že Hřebejk neni dobrej režisér.Měl by se vrátit do Sazky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hřebejk není špatný režisér, to spíš Jarchovský není schopný napsat provázaný scénář bez vysvětlujících monologů...

      Vymazat
    2. A proc teda toci sracky?

      Vymazat
    3. Abyzte mohli blejt v dizkuzích?

      Vymazat
  5. Tak nějak jsem kdysi tajně doufal, že mohli natočit Hobita ... po úvodní dlouhé scéně s trpaslíky a Gandalfem u Bilba by tito odešli a ve filmu by se už nikdy neukázali. Bilbo by se vydal na úplně jinou výpravu s někým jiným.

    Ale fikaně, aby odrazili kritiku FF a spol, by na konec zařadili ještě malou scénku, kde by si před Dnem pytle povídal Bilbo a Frodo: "A co ti trpaslíci, Bilbo?" "Hmm, slyšel jsem, že pak všichni zahynuli někde v horách. Ještě, že jsem s nimi tehdy nešel. Popravdě, myslím, že je odpravil ten jejich průvodce, Gandalf se myslím jmenoval. Brr, divné jméno..." konec filmu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A kdyby to natočil Menzel, tak tu závěrečnou historku Bilbo nevypráví Frodovi, ale svému vlastnímu synovi Cvaldovi, který se mu narodil poté, co pozval na svačinu opuštěnou nešťastnou trpaslici.

      Vymazat
    2. Jako že by ho znásilnila a polští elfové mu nepovolili potrat?
      To by zas mohla natočit ta, co teď natočila ten film o znásilnění a její jméno mě nezajímá.

      Vymazat
  6. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak jsem si o tom filmu zjistil vše, co se zjistit dalo, a propadám zoufalství. Tahle recenze doplňuje Frantu: http://www.filmspot.cz/2017/04/recenze-filmu-zahradnictvi-rodinny-pritel-jan-hrebejk.html
    a tady jsou nějaká čísla: http://fondkinematografie.cz/assets/media/files/filmove%20pobidky/2017/Seznam%20vyplacen%C3%BDch%20FP%202017.pdf
    Je to asi jako kdyby Renč dostal chuť natočit trilogii a byla by to Lída Baarová, Bára Lídová a Bar u Lídy. Naopak tohle trojité zahradnictví by se dalo docela dobře zbouchat do dvouhodinového filmu, s názvem, třeba, "Rodinný přítel nápadný svými dezerty", aby tam zůstalo všechno. To už HJ jen čerpají peníze a zkoušejí, jak tence se dá plytký a nanicovatý příběh rozmazat do šestihodinového utrpení?

    A s tím Königstigerem jsem si dělal legraci, úplně by stačil Hetzer nebo cokoliv, co má dělo. Anebo aby se na plátně něco dělo.

    OdpovědětVymazat
  8. 100x lepší je toto: https://youtu.be/D4Q_XYVescc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. úplně slyším, jak v tom traileru řve Finger/Kodet - nacisti všech zemí, polibte si prdel a kropí to ze Stenu. To by teprve bylo.

      Vymazat
  9. Zase stejný sračky pořád dokola, buď film o dementech, vztazích nebo tohle. Dokud ve filmových ateliérech Barrandov nevyhoří sklad s nacistickýma hadrama tak pokoj nebude.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak. Když vidím poutač k českýmu filmu z období okupace, bleju.

      Vymazat
  10. Jinak tento film (film??) je jen dalším důkazem žluvozednického spiknutí. By mě zajímalo, jestli si uvědomujou, že tímto způsobem toto téma lidem za chvíli znechuti natolik, že je lidi přestanou litovat úplně.

    OdpovědětVymazat
  11. tak snad je to aspon umeni kdyz uz to stoji za nudny ledabyle vysrany hovno

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nějaký zevrubnější popis jak vypadá ledabylé hovno?

      Vymazat
  12. tvl dyt ten zasranej hipsterskej chat https://discord.gg/QGB3UbN nefunguje nikde; ani v Safari ani ve FF, co to je za zpicenou sracku? na obrazovce s pomerem stran 4:3 orientovane na vysku mi to ani neumozni na prihlasovaci obrazovce zadat nick, protoze 3/4 sirky te uzke obrazovky zabira bila plocha s napisem "learn moar", kdyz to prekonam, konci to tim, ze "Safari cannot open.."; na FF klikam na "continue" donekonecna a nic, to je nejaky humor? tvl ted mi to konci v asi 4. ruznym chybovym stavu od chvile, kdy jsem se s tim zapocal srat
    IRC (nebo cokoli jinyho, co uz normalne overene funguje) bylo prilis malo kul pro ty 2 picuse, co ti lezou na Telegram nebo naky 18lety kundy hlasily ze nemuzou postovat hejbajici se obrazky jednorozcu ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Funguje mi ve Firefoxu i v Chrome. Přihlášený i anonymně.

      Vymazat
    2. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=works%20for%20me

      dovolil bych si upozornit, ze gugl diskuze (ta vec, kterou jsi chtel nahradit standardni blogr diskuze) ti rovnez fungovaly jen do doby, nez jsem ti rekl, ze ti nefunguji..

      prozatim tedy lestime hovno, ktere jeste ani neyblo vysrano

      Vymazat
    3. hura, s tvym velkym prispenim nakonec tu prochcanou zluklou mrdku pro picuse nebudeme muset pouzivat, fenks!

      Vymazat
    4. To už je debata vo hovně, tohle to.

      Vymazat
  13. Myslím, že Hřebejk není velmi dobrý režisér, pokud si nevšimne, že točí špatný scénář nebo neumí kraviny nějak napravit režií/střihem. Například zfilmovaný scénář Jarchovského Klauni ve finální podobě vůbec nevypadá jako typická Jarchovského kravina a působí to skoro jako "evropský" film, ve kterém hrají čeští herci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přičemž "evropský film" je už dnes prakticky nadávka; všimněte si, že ho oba dáváme odtažitě do uvozovek, jako se pinzetou bere něco ošklivého.

      Vymazat
    2. A čím bys nabíral český fuckoidní "film"?

      Vymazat
    3. Kolesovým rypadlem a transportovat rovnou do odpadní jámy.

      Vymazat
    4. Tak kam si Grime strkáš pinzetou evropský film je mi v celku jedno. Evropský film každý rok produkuje skvělé filmy (a samozřejmě i sračky), navíc má tu výhodu, že se od něj tak nějak očekává, že bude myšlenkově náročnější a nemusí se tedy nutně řídit jen podle líbivosti, což je hlavní problém většiny mainstreamových filmů z USA. Skandinávskej film je tradičně skvělej – třeba Hon (2012), jsou tu Italové-Sorrentino, bratři Dardenové, skvělej Humr od řeckýho režiséra. Nadávat na evropskej film může jen zcela ignorantní a dlouho nemytá v...

      Vymazat
    5. Vcelku, ne "v celku". Mám rád některé filmy některých evropských kinematografií. Evropský film jako takový ovšem neexistuje, a platí to i pro megalomanské koprodukce. Je to jen slovo.

      Vymazat
  14. Čestí tvůrci se s nevolí ale neodvratně chápou osvědčených nástrojů Hollywoodu - sequely, prequely, rebooquely... ale hezky počesku takže namísto "blockbusteru" máme "dobovku". A namísto "epického hlasu" v upoutávce slyšíme rozvernou holčičku. Už kvůli ní se mi na to nechce jít.

    OdpovědětVymazat
  15. je vtom hraje ten 100 letej zrzavej čurák, to se chce blejt předem teda už

    OdpovědětVymazat