9.7.17

Recenze: Baby Driver - 80%

Baby (Ansel Elgort) se skutečně jmenuje Baby (tedy ne úplně doopravdy, ale jako by se stalo). Bydlí se starým černochem a oba rodiče se mu zabili kdysi dávno při dopravní nehodě. On byl jako malý kluk při tom a od té doby mu píská v uších, takže s sebou musí nosit iPady iPody se spoustou muziky. Spoustu iPadů iPodů, pro každou příležitost.

A je skvělý řidič, takže pomáhá s loupežnými přepadeními bossovi (Kevin Spacey) a jeho dementním poskokům (Jamie Foxx, Jon Hamm a mnozí další). Ale chtěl by toho nechat, protože má v jádru dobré srdce.

A protože potkal krásnou servírku (Lily Jamesová, Popelka), která vypadá úplně jako mladší verze jeho mámy.


K tomu, abyste si představili atmosféru tohoto filmu, je nutné nejprve zmínit, že ho napsal a režíroval Edgar Wright (Soumrak mrtvýchJednotka příliš rychlého nasazení, Scott Pilgrim) a že se snaží se svém humoru, audiovizuální nabušenosti a popkulturních odkazech jít ještě dál.


Film není tak vizuálně šílený jako Scott Pilgrim, ale má k tomu blízko. Většina je ho doprovázena písničkami (protože si je Baby pořád pouští), a většina akčních scén se odehrává v rytmu těchto písniček, což je znázorněno (jak je u Wrighta zvykem) jako prolnutí objektivní a subjektivní reality: Jistě, je možné, že je Baby natolik šílený, že provozuje automobilové honičky v rytmu hudby. Ale už není možné, aby ostatní lupiči stříleli přesně v rytmu té hudby (kterou navíc neslyší). Ale děje se to.

A pokud se budete snažit definovat, co je v tomto filmu objektivní a co subjektivní, tvrdě narazíte. A nebudete mít čas se dobře bavit tím, co vidíte a slyšíte.



Jsem rozmazlený Kingsmanem a Johnem Wickem, ale přesto jsem si labužnicky užil akční scény, které jsou dravé, akční, šílené, a přitom dokonale přehledné, bez roztřesené kamery a zběsilého střihu.

Kromě akčních scén si Wright dostatečně vyhrál i se scénářem, ve kterém se (opakovaně) objeví fórek spočívající v tom, že postavy řeknou nebo udělají něco, co je strašlivé klišé, a o chvíli (nebo o hodinu) později přijde pointa, spočívající v tom, že někdo upozorní na to, jak hrozné klišé to bylo.

V takovémto "guláši" je pro diváka poněkud obtížné chápat, kdy se má (například) romantické scéně smát a kdy jí má být dojat.  Jde to samozřejmě i trochu kombinovat a prožívat obojí najednou, ale nejlépe si film užijete, pokud ho celý berete "jen" jako hru režiséra s divákem (a s herci, kteří si své šílené postavičky většinou značně užívají).

A je to zatraceně kvalitní hra. Kéž by takových odlehčených blbostí bylo víc.

9 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. 97% na Rotten Tomatoes, zhruba dvojnasobny opening weekend nez co se ocekavalo a spousta spokojenych recenzi... vypada to ze uz tak bude

      Vymazat
  2. Celý Statham, nemůžu se dočkat...

    OdpovědětVymazat
  3. iPad asi ne, to je ta velka placka, na hudbu skor iPod.

    OdpovědětVymazat
  4. Byl jsi ve Varech na nějakém filmu, Franto? Big Sick a Baby Driver jsou hádám z novinářských projekcí v Praze..

    OdpovědětVymazat
  5. Fuko, jsi mrtvej homolka. Tyhle teenage sračky zjevně myslíš vážně. Jsi rozmazlenej Kingsmanem a Wickem??? Takový mrdky. Styď se. Sem už nemá smysl chodit. Až tě příště uvidim, jak se motáš po Žižkově, vyleju na tebe z okna chcany. Over & Out.

    OdpovědětVymazat
  6. Kdyby narazil na chlapce, který jako kdyby z oka (nebo něčeho jiného) vypadl otci, tak bych na to i šel...

    OdpovědětVymazat