20.7.17

Recenze: Dunkerk [Dunkirk] - 90%

Christopher Nolan natočil svou verzi bitvy u Dunkerku, tedy celovečerní remake tohoto pětiminutového záběru Joea Wrighta. Je to vlastně jeho první film ukotvený zcela v realitě. Ale i tentokrát se rozhodl být průkopníkem a natočit válečný film jinak.


Ve filmu se sice objeví pár slavných herců (Tom Hardy, Cillian Murphy, Kenneth Branagh, Mark Rylance), ale žádný z nich se nedá označit za "hlavního hrdinu". Všichni tři hrají nějakou roli v úsilí 400,000 vojáků o útěk z Dunkerku zpět do Anglie. Nebýt jich, bylo by pravděpodobně o něco více mrtvých. Ale nikdo z nich bitvu nerozhodl a rozhodnout nemohl. Tohle není ten druh filmu...


Film pozůstává ze tří příběhů, které se odehrávají na pláži u Dunkerku, na obloze nad průlivem a na malé (civilní) lodi v průlivu. Mezi těmito třemi příběhy Nolan prostříhává, ne vždy v přesně chronologickém sledu, takže vzniká mírný zmatek a dezorientace diváka. Jsem si jistý, že to byl režisérův záměr (ale chvilku mi přeci jen trvalo, než jsem si vyvodil, že ne, Tom Hardy opravdu nemůže být nejstarší syn Marka Rylance).

Záměr to byl proto, že Nolan nám chce nabídnout pohled na válku očima jejích řadových účastníků. A pro ně válka byla nebezpečná, hnusná, ale především zmatená. Někde něco vybuchuje, někdo po vás střílí, někdo k vám běží, a vy se nedokážete orientovat a netušíte, kdo to je a kolik sekund života vám zbývá.



Většina filmu je natočena v detailních záběrech a z pohledu bojujících. Nejlépe je to patrné při leteckých bitvách, kdy skoro všechny externí záběry soubojů jsou pořízeny kamerami, které jsou zcela zřetelně připevněny na trupech bojujících letadel (v dnešní době, a obzvlášť u Nolana, je už zcela jedno, z jaké části to byly triky a z jaké části skutečná stará letadla, ale vypadá to jako skutečná stará letadla). Když se jednou za čas, velmi výjimečně, objeví "tradiční" epický záběr celého bitevního pole nebo širého moře, je to o to působivější, protože je to něco úplně jiného, než většinu filmu vidíme. Nolan se také naprosto konzistentně brání tomu, aby ukázal jakoukoliv část boje z pohledu Němců. Němci jsou v tomto filmu ještě méně než anonymní nepřátelé, neboť je vůbec neuvidíme (s výjimkou pár sekund úplně na konci). Vidíme celou dobu jen jejich válečné stroje, rozsévající smrt. Na nějaké uvažování ve smyslu "ale ti na druhé straně jsou taky lidi" vůbec nezbývá čas.

Nezbývá čas skoro na nic, protože film neustále uhání vpřed a ani na okamžik se nezastaví. Ve většině válečných filmů se bojové scény střídají s volnějšími, aby si divák oddechl. Ne tak v Dunkerku. Film má překvapivě střídmých 100 minut, ale jeho tempo nezvolní ani na chvíli. Všichni pořád někam spěchají (buď jsou na útěku nebo někoho zachraňují) a nikdo si nemůže dovolit ten luxus, aby na pár minut zvolnil a začal deklamovat o smyslu války nebo dvou tramvajových vozů, které v životě miloval. Vlastně, není vůbec moc času mluvit a film má naprosté minimum dialogů.

Konstantnímu napětí velmi vydatně pomáhá Zimmerova hudba, o které se bude v příštích týdnech jistě hodně mluvit a psát. Hudba je ve filmu nonstop od začátku do konce. Tedy, abych byl přesnější, zaznamenal jsem ve filmu celkem dva úseky, ve kterých nebyla hudba. První měl tři sekundy a druhý sedm sekund.

95 procent "hudby" pozůstává z rytmických perkusí, zvukových efektů a extrémních glissand celého orchestru v unisonu. Píšu slovo "hudba" v uvozovkách, protože většina těchto zvuků se nedá nijak smysluplně zaznamenat do not a k jejich "složení" nebylo potřeba žádné "hudební vzdělání" v obvyklém smyslu těchto slov (v některých scénách se ani nedá rozeznat, co jsou ještě zvukové efekty, a co už hudba). Až v závěrečných scénách zazní něco, co připomíná melodii, ale je to adaptace (vykrádačka?) tohoto kousku Edwarda Elgara.

Zastánci "klasické" filmové hudby budou jistě brblat, že takovýhle přístup k soundtracku je líný, nekreativní, a že je to vlastně podvod, protože když je scéna doprovázena třeba hlasitým rytmickým basem, který se stále zrychluje, tak to v divákovi prostě musí vzbudit napětí a nervozitu, jako čistě fyziologickou reakci. Dokonce se ani nedá říct, že jde o bůhvíjak originální přístup, neboť sám Zimmer něco velmi podobného předvedl už dříve. Ale jde přesně o ten radikální přístup, díky kterému si tohoto soundtracku všimnou i lidé, kteří si normálně soundtracků nevšímají. A je dobře, že Zimmer a Nolan měli koule tento nevšední nápad uvést v realitu a ukázat nám, jak může fungovat. Ale jestli se to ujme ve větší míře, přestanu mít důvod poslouchat soundtracková alba...

Dunkerkem Nolan pokračuje ve své nepřerušené sérii "filmů, které se rozhodně nedají označit za nevydařené". Neřekl bych, že je to jeho nejlepší film, ale má k tomu dost blízko.

P.S: Film je u nás v IMAXu promítán z analogové filmové kopie (ne z hard disku), což je nevšední (a pro spoustu dnešních mladých vlastně už i unikátní) zážitek. Bohužel, technické aspekty projekce zůstaly poněkud nezvládnuty: Skoro celý film bylo v nějaké části plátna nějaké smetí (na obrovském plátně na pozadí světlé oblohy a moře velmi jasně viditelné), a české titulky byly promítány ze separátní digitální promítačky (nebyly na filmovém pásu) a byly málo výrazné (bílé písmo na světlém pozadí) a hrozně maličké.

54 komentářů:

  1. "Je to vlastně jeho první film ukotvený zcela v realitě" - to jsem už slyšel včera v rádiu a zpozorněl jsem. To byla Insomnie nějaký snový sci-fi komiks?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sci-fi ani komiks ne. Snový hodně.

      Vymazat
    2. Nepotrebujem sa v tom rypat no napada ma otazka, ci sa Memento povazuje za film neukotveny v realite?

      Vymazat
    3. Memento i Insomnie jsou zcela jasné fikce. To, že se neodehrávají v magické zemi plné hobitů a duhových draků ještě neznamená, že mají realistickou podstatu.

      Vymazat
    4. Tak Dunkirk ma sice realisticku podstatu ale zato tam su osudy vymyslenych postav, tak to je rovnako fikcia.

      Vymazat
    5. Všechny filmy jako všechna umělecká díla jsou fikce, takže "ukotvení v realitě" je u tzv. filmových životopisů a tzv. historických filmů jen další převyprávění z druhé a třetí ruky a otázka pseudoautentičnosti kostýmů a lokací. Na Insomnii není nic snového - je to krimi moralita o "spánku spravedlivých" vtipně zasazená do míst, kde i slušný člověk má co dělat, aby usnul. Čeští recenzenti teď opisuji blábol o "ukotvení v realitě" z distribučních materiálů aniž by se nad tím obtěžovali zamyslet.

      Vymazat
    6. Správně a v tomto případě nastupuje i fenomén politické a lidské korektnosti, pravděpodobně i sponzorské, kdy část skutečnosti je tabu a nebo naopak pouhé přání bez základů v realitě a historii. Stejný příběh by vypadal zcela jinak v podání německé režie a po tomto filmu i francouzská verze by doznala zásadních změn.

      Vymazat
  2. 90%? Hm...zaujímavé. Teda zaujímavé v tom, že ako kontroverzný začína tento film byť. Mnoho ľudí, čo poznám, práve film označujú za veľmi chladný a neosobný a ich čísla sa nachádzajú kdesi v priemerných vodách, no inísú z filmu úplne nadšení. Nič medzi tým. Zaujímavé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    2. marosko, co take by vo filme ktory zobrazuje surovu realitu vojnoveho konfliktu nemalo byt chladne, neosobne ?
      Tvoji "mnoho ludi" budu zo skupiny - empaticki vypatlanci, ktori potrebuju vo filmoch nadmerne davky hnojenia svojich stradajucich citovych policok, aby ich to niekam zasiahlo.

      Vymazat
  3. 100%, samozřejmě. Tohle je velkorysá pocta veliké historické události a dost možná i nejlepší Nolanův film.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už se píše na zahraničních serverech i nejlepší válečný film všech dob. To musel někdo ukrutně solit tamním bulvám. Barevný filtr ale z nikoho Sorrentina neudělá a pak zbývá jen neexistující příběh na podkladu skutečných událostí jako v Titanicu, ale bez hereckých výkonů s otravnou gradující "hudbou" velmi často bez důvodu. Nakládání záchranných vest v domovském přístavu určitě nepotřebuje být zvýrazněno stejně jako nálet Luftwaffe. Všechno ostatní už bylo jinde a lépe, vypadalo to spíš jako ty dokumentární filmy na CT2, čekal jsem kdy se objeví komentář Valérie Zawadské. Čas ukáže kde skončí tohle a kde třeba Apocalypse Now.

      Vymazat
    2. Ale Aristoklesi, zde herecké výkony být nemají, přesněji řečeno mají být doslova utopeny v mase vojáků a námořníků - a o to tady Nolanovi zcela správně jde. Postupovat jinak by pro Nolana nebo kteréhokoli jiného režiséra znamenalo vzít si operaci Dynamo jako rukojmí pro svůj vlastní, vymyšlený, na hereckých výkonech stojící příběh. Proto se mi vlastně nelíbilo Pokání, které Franta zmiňuje, a které je pouhým melodramatem/love story, ale rozhodně ne válečným filmem usilujícím o historickou přesnost. Stejné a horší to bylo s nedávným Allied, kde se Zemeckis vykašlal na historickou přesnost úplně a natočil si svůj vlastní akční film/melodrama/love story/spy movie/thriller.

      Jak to, "neexistující příběh"? Copak musí vždy jít o příběh jednoho člověka? Nemá příběh čtyř stovek tisíců lidí přinejmenším stejné právo na zfilmování?

      Vymazat
    3. Nedivim se, že se to Grimovi líbí. Určitě by tam chtěl být s nima. Si představte, jak by se vyřádil... 400 K vojáků!

      Vymazat
    4. Srovnávat to s Allied nebo Pokáním je naprostej nesmysl. Jsou to přece zcela jiné žánry. Wright chtěl natočit melodrama, tak proč mu to vyčítat? Povedlo se mu to. Film mě nijak extra nezaujal, Nolan má mnohem lepší filmy. Co se týče napětí a realistických prvků, vybavil se mi třeba Heat od Manna, ale to je rozhodně lepší film. Mnohé letecké scény jsou dost předvídatelné a docela jsem se nudil, než Nolan konečně přestříhá ty další dva příběhy a ten Spitfire bude na poslední chvíli sestřelen.

      Vymazat
    5. Srovnávat lze absolutně všechno s absolutně vším. Třeba ten tvůj oblíbený Heat s Byl jednou jeden polda anebo Pokání s výletem na Kokořín.

      Ta slavná nepřetržitá pětiminutová scéna v Pokání má navozovat pocit zmaru, rozvratu a konce, protože to byl i konec cesty hlavního hrdiny. Ale ve skutečnosti čekali vojáci BEF ukázněně na odvoz domů a všichni dělali všechno pro to, aby je domů dostali. To je totiž duch Dunkirku: britský smysl pro povinnost, k tomu ukázněnost a neochvějné odhodlání.

      Vymazat
    6. Britský smysl pro ukázněnost? Možná tak v tomhle filmu aby to dobře vypadalo, ještě jim měli dát hrnky s čajem do ruky aby čekání ve frontě rychle uteklo. Britové se perou i v supermarketech až do krve. Do krámu busem a domů sanitkou. Tady na tom molu se pořádek vynucoval střelbou do vlastních řad.

      Vymazat
    7. Kdybys pozorněji četl, my friend, viděl bys "britský smysl pro povinnost", ne "pro ukázněnost". Za druhé: nyní je jisté, že ty i já jsme byli každý v jiné Británii. Za třetí: Karel Čapek v Anglických listech o Angličanech říká: "Jsou tvrdí jako z křemene, neschopní přizpůsobit se, konzervativní, loajální, trochu plaší a vždy nesdílní: nedovedou vyjít ze své kůže, ale je to kůže solidní a v každém ohledu výtečná." Platilo to v roce 1924 stejně jako v roce 1940 a myslím, že to platí dosud. Za čtvrté: když je řeč o čaji, pak keemun, trocha polotučného mléka, no sugar.

      Vymazat
    8. Britský lid pravděpodobně nebyl v momentu opisu charakterových vlastností Karlem Čapkem zatížen zkouškou stání ve frontě na život nebo nedej bože na slevy v supermarketu.

      Vymazat
    9. Fronta na život je zdařilé slovní spojení. Ale jinak nesouhlasím. Vždyť i zpráva IV. sboru Wehrmachtu, který čelil BEF ve Francii, ze srpna 1940 přiznává, že, cituji, "der englische Soldat war körperlich in hervorragender Verfassung. Eigene Verwundungen ertrug er mit stoischer Ruhe. Er sprach über Verluste der eigenen Truppe mit voller Gleichgültigkeit, er klagte nich über Strapazen. Sein Verhalten im Kampfe war zäh und verbissen. Seine Überzeugung dass England zuletzt doch siegen würde, war unerschütterlich. Zusammenfassung:
      Der englische Soldat hat sich stets als hochwertiger Kämpfer gezeigt. Die Territorial-Divisionen sind wohl in ihrem Ausbildungsstande den aktiven Truppen unterlegen, aber in ihren moralischen Einstellungen als Soldaten diesen gleichzustellen.
      In der Verteidigung liess sich der Engländer 'totschlagen'. In den Kämpfen sind durch das IV. A.K. auch nur verhältnismässig wenige Engländer gefangen genommen worden, im Vergleich zu den Kämpfen mit Franzosen oder Belgiern. Hingegen waren die blutigen Verluste stets beiderseitig hoch."

      Řeč je tu ovšem o bojových jednotkách. Naproti tomu combat support troops often "lacked the unit cohesion and individual discipline of fighting units", jak přiznávají autoři jedné anglické publikace o Dunkirku.

      Vymazat
    10. Takže, abych to uzavřel, představa dnešních elitních britských vojáků, dejme tomu Royal Dragoon Guards nebo 16 Air Assault Brigade, jak se perou v supermarketu o zlevněné fazolové konzervy, je tak absurdní, že ani Monty Python by z toho neudělal skeč.

      Vymazat
    11. Dnešní elitní voják je trhem patřičně ohodnocen do takové míry aby si mohl dovolit první level "Black friday" bojiště přeskočit, ne tak v levelu druhém kde jsou ve hře základní lidské potřeby, dopadlo by to stejně dnes jako tenkrát. Obvyklé lidské reakce.

      Vymazat
    12. "Obvyklé lidské reakce."

      Jenže Grim není člověk (+ někteří další tady).

      Vymazat
    13. Dost možná nejnudnější film o 2. světové válce. Pořád jsem koukal na hodinky. Nějak to nefungovalo. Oproti Dunkirku je Tenká červená linie akční film.

      Vymazat
  4. Díky za zhodnocení zpracování v IMAXU.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Recenze na IMAX - analog je směšná!! Když se dívám na obraz z filmového pásu, tak přece musím počítat s tím, že občas bude vidět nějaké to smítko.

      Vymazat
    2. No tak když si přečtu tu bombastickou reportáž na idnesu, na kterou tu odkazuje KRIVAS níže, tak bych čekal, že tam nějaké to smítko vidět nebude, se vší tou vzduchotechnikou která přisává každé filmové okénko, natož aby "celý film bylo v nějaké části plátna nějaké smetí ".
      V recenzi na IMAX mi ale chybělo, jestli tam na začátku je pořád živý výstup té slečny, která zajíkavě a se strašlivým pražským přízvukem (a to jsem pražák) vykládá o tom, že by se na plátno vešlo šest slonů na výšku...

      Vymazat
    3. Kdo je zvyklý na digitální kino, tak mu asi mohou nečistoty v obraze vadit. To by muselo být v kabině dokonale bezprašné prostředí, aby se tato "nectnost" co nejvíce eliminovala. To asi úplně jede zařídit... Jinak ten kompresor neslouží k tomu, aby se film čistil, ale aby se přisál ke sklu před objektivem, a byl dokonale ostrý a stabilní po celé promítací ploše. Na tomto sklíčku samozřejmě občas uvízne nějaký prach, proto se sklíčko při projekci čistí posouváním přes stěrku. K čištění filmu slouží v projektoru jiné zařízení. A to dva FPC váčky na vstupu a výstupu filmové dráhy stroje, kde se přilepí drobné nečistoty. Samozřejmě všechny nečistoty (které film nachytá cestou do projektoru a z projektoru) nepoberou. Promítač by měl po každé projekci tyto válečky (kromě jiného) vyčistit.

      Vymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. Něco k Imaxu a analogu.....
    http://technet.idnes.cz/dunkirk-imax-70-mm-dunkerk-dukerque-d5u-/tec_video.aspx?c=A170717_092509_tec_video_kuz

    OdpovědětVymazat
  7. Že ty tři příběhy neplynou chronologicky jsem si teda všimnul jenom jednou (a řekl si mírně wtf). V jiných případech mi to asi uniklo? Každopádně na celkový dojem vůbec žádnej vliv.

    OdpovědětVymazat
  8. Čím to je, že žádný Rolls-Royce nemá tak podmanivý zvuk jako Spitfire.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkusils si poslechnout Rover SD1?

      Vymazat
    2. Jedinej podmanivej zvuk jakej znam je vlhka kunda.

      Vymazat
    3. Jsou i jiné vlhké věci..

      Vymazat
    4. Přirozeně jsem chtěl říct pipinka.
      Aminux - jsou, ale to je nuda.

      Vymazat
    5. Ještě zvuk otevírající se lednice....

      Vymazat
    6. otevírající se lednice.... ...a lahváče...

      Vymazat
    7. Spitfire MĚL Rolls-Royce, Merlin nebo Griffon, takže...

      Vymazat
  9. Fuka: Co titulky, Franto? Opravdu to byl "olej", co hořelo u potopené lodi? Nebyla to náhodou nafta? Že to zas titulkář házel jen z dialogů?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To byl olej na smažení, který unikl z lodní kuchyně, smíchaný s mazacím olejem ze strojovny...

      Vymazat
  10. Jde z Dunkirku člověk s dojetím, katarzí, nebo depresí?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S nedojedeným popcornem.

      Vymazat
    2. Si dej popcorn do uší a pytlík na hlavu jako Mr. Bean.

      Vymazat
    3. Pokud jste, Anno, byla v minulém životě některým z německých generálů velících u Dunkirku, pak C je správně!

      Vymazat
    4. Indiferentny. Film nema emociu ani hlbku postav. Je to ciste remeslo.

      Vymazat
    5. Indiferentny. Film nema emociu ani hlbku postav. Je to ciste remeslo.

      Vymazat
    6. odejde bez hlubsiho prozitku jakymkoliv smerem.

      Vymazat
  11. Zajímavé srovnání s historickou realitou:
    https://www.irozhlas.cz/kultura/film/stuka-sestrelena-spitfirem-bez-paliva-letecke-souboje-kazi-jinak-vyborny-nolanuv_1707201900_pj

    OdpovědětVymazat
  12. V tom pětiminutovém videu z Atonementu je o 600% víc černochů a žen.

    OdpovědětVymazat
  13. Podobná tikající hudba je na začátku Batman - Dark Knight.

    OdpovědětVymazat