10.11.17

Recenze: Vražda v Orient expresu [Murder on the Orient Express] - 60%

30. léta minulého století. Z Istanbulu vyráží superluxusní vlak a v noci dojde v jednom z jeho luxusních kupé k vraždě. Naštěstí je na palubě nejlepší belgický (a pravděpodobně i světový) detektiv Hercule Poirot (Kenneth Branagh), který je odhodlán přijít zločinu na kloub a odhalit vraha, zatímco vykolejený vlak neplánovaně stojí v zasněžených horách.


Jde o nejnovější adaptaci stejnojmenné knihay Agathy Christieové, která byla zfilmována už vícekrát, pro kino i pro televizi. Tentokrát se režie ujal Kenneth Branagh, které si také zahrál hlavního hrdinu. Může jeho Poirot dnešnímu divákovi nabídnout něco víc, než ti předchozí (kromě větších vousů)?


Nacházím se v poměrně netradiční pozici, neboť jsem dodnes žádné zpracování Orient expresu neviděl ani nečetl, tudíž jsem nevěděl, kdo je oběť a kdo byl vrahem. A musím říct, že jako detektivka na mě film příliš nefungoval. Je totiž natočen tak, že předem celkem snadno vytušíte, kdo zemře, a pachatele odhalíte o dost dříve, než Poirot. Jen díky tomu, jaké okamžiky a jaké činy film zdůrazní, jak se kdo na koho dívá, a tak dále. A konkrétní stopy a dedukce v tom nehrají přílišnou roli, respektive bylo jich tolik, že jsem se v nich ztrácel, a nějak jsem ani neměl chuť se v nich orientovat, protože značná část jich zjevně byla falešná a sloužila jen k odvedení pozornosti od skutečného pachatele. To vše je ovšem dosti marginální výtka, neboť se dá očekávat, že většina diváků bude zápletku předem znát.

Nicméně, chtěl jsem předchozím odstavcem říct, že to nevypadá, že by tento film byl natočen pro současné mladé diváky, kteří předlohu ani předchozí zpracování neznají.



Tomu odpovídá i obsazení, neboť s výjimkou Daisy Ridleyové jsou všichni ostatní herci známí spíše starším, nebo aspoň plnoletým divákům.

Samozřejmě je příjemné vidět majestátní záběry na živoucí Istanbul (zřejmě kompletně digitální), ze kterého vlak vyráží do divokých hor, ale skutečnost je taková, že se většina filmu odehrává v jednom vagóně, který stojí ve sněhové závěji. Jeho interiér je pochopitelně velmi exkluzivní, ale pořád ne dost zajímavý na to, aby nám zprostředkoval pastvu pro oči po celou dobu trvání filmu. Také mě poněkud zaráží, proč byl film natáčen v extraširokoúhlém formátu analogovými kamerami (posledními čtyřmi na světě, které existují). Většina jeho záběrů totiž neobsahuje nic, co by tento formát ospravedlňovalo, a kdyby mi někdo tvrdil, že tato Vražda v Orient expresu je o něco dražší televizní film, bez problémů bych tomu věřil.

Tato Vražda v Orient expresu je ale především sebestřednou exhibicí Kennetha Branagha, herce i režiséra. On je vousatým Sluncem, které z plátna září, a všichni ostatní obíhají jako planety kolem něj. Branagh se snaží pojmout Poirota jinak, než ho známe z předchozích zpracování, s větší porcí humoru a s jakousi nešťastnou láskou v jeho minulosti (což je myslím něco zcela nového). A s multifunkční holí, která dokáže cokoliv. A většinou to je aspoň trochu zábavné, byť to v mnoha scénách jaksi postrádá souvislost s tím, o čem by měl film podle názvu být, tedy s vyšetřováním vraždy... Byť se v některých rolích objeví úžasní herci, všechny jejich role jsou vedlejší (nejvíc vlastních scén mají Josh Gad a Daisy Ridleyová, každý asi 10 minut). Naopak tanečník Sergej Polunin neumí vůbec hrát, ale je to jedno, protože má v celém filmu jen asi 5 vět.

Má Kenneth Branagh v této etapě své kariéry právo natočit si takovouto sebestřednou exhibici s přáteli? Rozhodně ano. A docela rád se na ni podívám. Ale obávám se, že by to klidně počkalo pár měsíců, až bude k dispozici na různých digitálních nosičích...

P.S: Orient expres už dnes nejezdí do Orientu, ale do Prahy si s ním za lidovou cenu zajet můžete. (Oprava: Jednou ročně pořád jede i do Istanbulu / z Istanbulu!)

49 komentářů:

  1. Hattrick vy kundy!A nejvic Kadibudka bez talentu!

    OdpovědětVymazat
  2. Tech divnejch slovnich spojeni a chyb je dnes nejak hodne...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zato k*nd je nějak málo. Žádná na mě nezbyla.

      Vymazat
    2. Vis co se rika u nas na vsi? Silnejsi pes mrda.

      Vymazat
  3. "Nacházím se v poměrně netradiční pozici, neboť jsem dodnes žádné zpracování Orient expresu neviděl ani nečetl" versus "Branagh se snaží pojmout Poirota jinak, než ho známe z předchozích zpracování, s větší porcí humoru a s jakousi nešťastnou láskou v jeho minulosti (což je myslím něco zcela nového)"
    Neprotireci si to tak trochu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, ani trochu. Myslím "jinak, než ho známe z předchozích zpracování filmů a seriálů s Poirotem, která jsem viděl, a ve kterých se nevyskytuje Orient expres"

      Vymazat
    2. Já jsem taky viděl řadu příběhů s Poirotem a mám trochu dojem, že v nich poměrně často známe vraha dřív, než detektiv... a taky mě tenhle styl nebere.
      A co Kevin Spacey, nehraje tam? Vystřihli ho? ;-)

      Vymazat
    3. Nejvíc napjatej jsem, kdo je vrah, u Columba.......

      Vymazat
  4. Doporučuji verzi z roku 1974 - pro ty, co neviděli:
    http://www.imdb.com/title/tt0071877/?ref_=nv_sr_3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. +1. Taky se mi líbila. Řekl bych, že Finney se na to hodil možná víc jak Branagh.

      Vymazat
    2. David Suchet je Hercule Poirot a Hercule Poirot je David Suchet.

      Vymazat
    3. Sucheta mám taky rád, v podstatě mi přijde podobně kvalitní jako ten Finney. Ale ustinov mi jako Poirot moc nesedl.

      Vymazat
    4. Poirot je Suchet, ale v případě Orient Expresu to je Finney, s dabingem Borise Rösnera. Jediná výjimka :-) Ustinov je pro mě už promlčenej.

      Vymazat
  5. Jak jako nejezdí do Orientu? A co je teda Paris - Budapest - Bucharest - Istanbul?

    OdpovědětVymazat
  6. Viděl jste pane Fuko nějakého Poirota se Suchetem? Děkuji

    OdpovědětVymazat
  7. Jsem docela zvědav. Lumetův film z roku 1974 považuju za nepřekonatelnou klasiku a moc nevěřím, že by to mohlo být natočeno lépe.
    Jo, a taky příliš nefunguje jako detektivka, je lepší chápat jej jako znepokojivou úvahu o vině a trestu.

    OdpovědětVymazat
  8. Já mám na ty detektivky hrozně špatnou paměť, takže můžu Poiroty (Suchety) cyklovat v podstatě pořád dokola a stejně mě znovu udiví, kdo je vrahem. Tohoto si ale náhodou trochu pamatuju, ale už nevím, proč byla osoba zavražděna, takže klidně hurá znovu.

    OdpovědětVymazat
  9. Kenneth Branagh patří mezi herce, kterým říkám superbritští (a hrnu tam i Iry). Branagh nemůže hrát Rusa (Jack Ryan: Shadow Recruit), Němce (Conspiracy, Valkyrie) a nyní pochopitelně ani Belgičana. Stejné je to s Colinem Firthem a Martinem Freemanem.

    Naproti tomu Liam Neeson, Jude Law, Toby Jones, Bill Nighy, Michael Fassbender, Ralph Fiennes a Joseph Fiennes, to name a few, tato omezení nemají.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No nevím, zrovna Valkyrie je extra srandovní právě tím, že tam vidíme někoho jako Billa Nighyho a Toma Wilkinsona navlečené v uniformách wehrmachtu.

      Vymazat
    2. No právě! Zatímco Bill Nighy a Tom Wilkinson mohou hrát generály Wehrmachtu, Branagh nemůže.

      Vymazat
    3. To taky nemůže. Když se podíváš (znovu) na Conspiracy, zjistíš, že Branagh hraje žoviálního, přátelského, mnohomluvného high-class Brita, který si v maskérně z legrace oblékl uniformu SS-Obergruppenführera. Hraje tam téměř jako stand-up comedian.

      Vymazat
    4. Když může hrát kralevice dánského, může hrát i Belgičana.

      Vymazat
    5. Ono je může a může. Já taky můžu hrát kralevice, otázka je, jak by to asi vypadalo.

      Vymazat
    6. To jsem napsal žertem, je to,jak píšeš. Skvělý film, ale s Heydrichem jsem si celou dobu říkal WTF, miscast obrovských rozměrů a pusobilo to na mě velmi rušivým dojmem.
      Myslím, ze tato chyba v podstatě ten jinak skvělý film zničila.
      Nejlepší moment byl Stuckart/Firth.

      Vymazat
    7. Ale oni všichni hrají pěkně. Jen jsou to prostě Britové, kteří si hrají na Němce (s americkou výjimkou Stanleyho Tucciho). A Firth - ano, ty jeho řeči jsou z hlediska rétoriky velmi působivé.

      Vymazat
  10. Franto, to mi nedělej. Přechyluj si co chceš, řiď se platnou legislatvou po libosti, ale Agathu Christie nech tak, jak je! Gramatická pravidla umožňují u koncovky -e obě verze, a ACH je jedinečné jméno spjaté s autorkou tak, jak je. Nebo bys přechyloval Marilyn Monroe či Edith Piaf?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mas u nicku chybku, Anna R ma byt ve skutecnosti AnnaL.

      Vymazat
    2. Jak moc ti ublíží, když ti řeknu: "Drž hubu, ty zasraný Chorvate!"?

      Vymazat
    3. Všichni si zasloužíte kadibudku.

      Vymazat
    4. Tak každý tam občas musí. Toaletní papír ať je prosím trojvrstvý. Thank you.

      Vymazat
    5. A Brnko má bejt správně kokot!

      Vymazat
    6. Trojvrstvý bude. Před použitím protřepat, nemíchat.

      Vymazat
  11. "pachatele odhalite o dost drive nez Poirot" ... pokud si dobre vzpominam na predchozi adaptace, tak pachatel je v tomto pribehu dosti netradicni, tudiz pochybuji o tom, ze by kdokoliv byl schopen odhalit ho drive nez Poirot

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím jak v knize, ale ve filmu při objevení mrtvoly říkají "Má v hrudi 12 bodných ran, každou vedenou z jiného úhlu, jako by byl vrah smyslů zbavený". To znělo jako důležitá věta, tak jsem si ji zapamatoval a pak už stačilo málo...

      Vymazat
    2. Wow!
      Ve Scotland yardu prý ještě nemají plný stav, jako motivační dopis doporučuji poslat všechny ty recenze, kdy jsi odhalil pointu už v polovině.

      Vymazat
  12. OK, byl jsem na tom v kině a je to děsné. Ten knír je příšerný, francouzský přízvuk je ještě horší, ale to nejhorší je sám Kenneth Branagh. Věřím, že je vynikající jako Hamlet a vím, že je skvělý v britských postavách britských filmů, ale tohle se prostě nemělo stát. Tady se buď jen převádí, jako kdyby jen tak blbnul s kamarády, anebo přehrává. Horrible!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proč (mi) to děláš, Grime, proč?

      Vymazat
    2. Já za nic nemůžu, to všechno Branagh!

      Vymazat
    3. Jo a ještě jedno varování: Branaghův film je politicky korektní až k posrání. Je tam mladý černý britský lékař (což je tak absurdní, že to film cítí potřebu vysvětlit, a to dost namáhavě), Poirot se objímá s tureckým pekařem (přitom literární Hercule Poirot je důsledně fyzicky nekontaktní typ člověka) a také, a to nic neprozrazuji, protože je to hned na začátku, se Poirot snaží vyřešit blízkovýchodní problém mezi Židy, křesťany a muslimy. Pro srovnání: Suchetův Poirot v seriálu s hrůzou a znechucením sleduje - hned na začátku dílu - kamenování ženy muslimskými muži.

      Vymazat
    4. Tfujtajxl. Děkuji za varování.

      Vymazat