19.4.18

Recenze: Hastrman - 50%

Blíže nedefinovaný český venkov, někdy v 19. století. Z ciziny přijíždí baron Johann Salmon de Caus (Karel Dobrý), aby se zde ujal malého zpustošené usedlosti, neboť mu blízkost zdejších rybníků je příjemnější než život na zámku. Baron je totiž hastrman. Sice už lidi netopí, ale sbírku hrníčků ve sklepě stále opečovává.

Netrvá dlouho, a baron se zakouká do zdejšího děvčete jménem Katynka. Katynka je sečtělá, pohledná a pohrdá organizovaným náboženstvím, což ji činí pro barona zajímavou. Nopak zdejší farář i učitel Katynku nenávidějí, neboť jim nedala.

No a tím započne drama lásky, touhy a tření.


Film Hastrman je celovečerním hraným režijním debutem Ondřeje Havelky (ano, toho swingaře) a vznikl podle stejnojmenné velmi oceňované knihy Miloše Urbana (hádejte, jestli jsem ji četl). I kdybych to nevěděl, velmi brzy by mi při sledování filmu došlo, že jde o adaptaci nějakého rozsáhlého díla. Bohužel.


To je tak: Nebojím se říci, že Hastrman má skvělý námět. Sledujeme osud osamělého vodníka, který se kamarádí jen se svým sluhou (Jiří Lábus) a ví, že láska mu může přinést pouze problémy - ale citům neporučíš. Sekundárním motivem pak je konflikt tradičního náboženství oné doby (pastor) s pohanskými zvyky (vesničané) a racionalismem (baron), přičemž Katynka si nedokáže vybrat, k čemu z toho se nejspíš přiklonit.

To vše (spolu s výše zmíněnou žárlivostí učitele a pastora) by mohlo vytvořit správně hutný temný příběh s hororovými motivy a záplesky ironie. Kdyby to někdo s dobrými herci dobře zrežíroval.



Nejdřív k těm hercům: Karel Dobrý v titulní roli je nejen dobrý, ale téměř bezchybný. Jeho casting i herecký výkon ideálně odpovídá tomu, jak bych si já ztvárnění takové role představoval. Je démonický, strašidelný, ironický, černohumorový. Bezvadný. Bohužel, Simona Zmrzlá (jejíž jméno je současně spoilerem, což je superlišácké!) rozhodně není ošklivá, ale její postava zdaleka nefunguje tak dobře. Měla asi být typově něco jako Belle z Krásky a zvířete, kombinovaná s Divou Bárou, ale náhodně přeskakuje mezi několika hereckými polohami, takže až do konce filmu zůstane opředena záhadami a nepodařilo se mi nijak rozklíčovat smysl této postavy nebo důvod její existence v příběhu (kromě toho, že s ní všichni chtějí souložit a ona je neustále různě provokuje).

A tím se bohužel dostáváme k naprosto zásadnímu problému tohoto filmu. Je na něm velmi jasně patrné, že jde o adaptaci něčeho komplexního a mnohovrstevného, ovšem v průběhu oné adaptace mnohé z těch vrstev byly zmrveny nebo tak zredukovány, že jejich existence přestala mít důvod.

Takže například celý motiv s pohanskými zvyklostmi vesničanů je zredukován na to, že předvedou pár lidových happeningů a písniček, které působí pouze bizarně a nepochopitelně: V jednom z nich brutálně poníží Katynku, v následujícím ji naopak oslavují a hraje v něm hlavní roli, bez jakéhokoliv vysvětlování. Ve třetím buď zesměšňují nebo naivně oslavují Ježíše a farář na to kouká s takovým výrazem, že jsem netušil, jak mám chápat jeho chápání toho, na co se kouká. Každopádně z žádného z těch rituálů nevyplyne nic signifikantního pro zápletku nebo duševní rozpoložení hrdinů.

Podobné nedostatky se projevují i v dalších podzápletkách filmu, kdy opakovaně dochází k tomu, že divák, neznalý literární předlohy, postrádá nějakou zásadní informaci, kterou čtenář předlohy (a scenárista) pravděpodobně má a bere ji za samozřejmou. Takže se třeba celý film nedozvíme, zda baronův sluha věděl, že je baron hastrman, a co vlastně baron dělal všem svým krátkodobým láskám, že "vždycky když se zamiloval, museli jsme se brzy stěhovat". Zabíjel je? Bál se zamilovanosti? Utíkal před rodičovskou zodpovědností? Něco jiného? pokud bychom tyto odpovědi znali, pomohlo by nám to možná lépe pochopit vyústění filmu, kdy dojde k jistým velmi dramatickým událostem (včetně toho, že jinak hodný a prostý lid milující baron bez jakéhokoliv důvodu zabije nějakého náhodného vesnického hocha, se kterým neměl nikdy předtím v průběhu filmu nic do činění).

V jinou chvíli jistá postava X baronovi řekne "takže teď od nás odjedete?" a divák ví, že je to narážka na skutečnost, že "když se baron zamiluje, vždycky krátce poté odjede", což říkala baronův sluha postavě Y. Ovšem když to postava Y od sluhy slyšela, nebyl u toho nikdo jiný, a ani Y ani sluha neměli nejmenší důvod svěřovat se s tím postavě X!

A poslední příklad: Ze závěru filmu vyplyne (nepřímo), že hastrmani buď jsou nesmrtelní, nebo aspoň žijí podstatně déle než lidé. Což je zcela nová zásadní informace, kterou jsme se celý film nedozvěděli, a na konci filmu je použita pouze k prapodivné pársekundové ne-pointě. (Zde bych si dovolil upozornit, že i když se film tváří jako ucelený příběh, úplně v něm chybí celá ruhá polovina knihy, takže to skoro vypadá, že se plánuje pokračování.)

Moc nepomáhá ani Havelkova režie, která je nejsilnější ve vypjatých scénách bez dialogů. Pokud se baron zlověstně kouká, chodí po skalách, nebo se tře pod vodou s kapry (ano, opravdu), tak to má jistou slušnou červenoknihovnovou, hororově-zábavnou atmosféru. I dronové záběry na českou přírodu a mlhy nad blaty jsou docela působivé a mají atmosféru. Čím víc se ale mluví a čím víc se má odvíjet nějaká konkrétní zápletka (která se odvíjet začne), tím slabší je výsledek. S přibývajícími minutami filmu je to bohužel čím dál horší a vede to až k tomu, že v závěrečných scénách jsou některé zvraty zcela nepochopitelné a / nebo nechtěně směšné. Jasným projevem zoufalství tvůrců jsou časté baronovy voiceovery, které nám mají pomoci pochopit to všechno, co se nepodařilo sdělit nám jinými filmovými prostředky.

Při sledování Hastrmana jsem si opakovaně říkal, jak super mohl tenhle film dopadnout, kdyby ho režíroval mladý Juraj Herz, někdy v 70. letech. Tomu by se mohlo podařit správně vybalancovat horor i záměrný humor, osudovou lásku i sebeparodii. Nebylo by to snadné, ale člověku, který natočil Spalovače mrtvol, Morgianu a Deváté srdce by se to mohlo podařit. Havelkovi a jeho spolupracovníkům se to bohužel moc nepodařilo.

Už dlouho mi nebylo u českého filmu takhle líto toho, jak dopadl, a jak byl pohřben výborný námět.

51 komentářů:

  1. Druha pulka knihy vypada jako strasna kokotina.

    OdpovědětVymazat
  2. "...započne drama lásky, touhy a tření."

    Tření jiker?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě. Vodník má zřejmě tu nezanedbatelnou výhodu, že své milence může nabídnout čerstvý, právě vyrobený kaviár.

      Vymazat
    2. Pekny hovno. V tomhle filmu leda jikry, pac jesetera jsem tam nezaznamenal.

      Ackoliv...jakej kaviar myslis? Ale na to nemusis bejt hastrman.

      Vymazat
    3. Pančovaný jikry z kaprů, venkovanka ten rozdíl stejně nepozná.

      Vymazat
    4. To si pletete. Hastrman by nabídl mlíčí. Jikry spíš hastrmanová...

      Vymazat
  3. Hastrman spíš působí dojmem vampýra.
    The film sucked, I guess...

    OdpovědětVymazat
  4. Kdo tedy zahřeje Simonu Zmrzlou? Bude to farář? Učitel? Baron? Režisér? Asi všichni, protože pokud je Havelka swinger, ostatní budou asi taky. Ale na plátně je fullfrontál tak nanejvýš rybníka.

    OdpovědětVymazat
  5. záplesky ironie? genitální!

    OdpovědětVymazat
  6. Františku, proč jsi Leonovi na doplňující otázku neodpověděl a začal mu říkat lháři? Protože jsi retardovanej? PLZ respond

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pretoze nefilmovy nedokument v roku 2018 nebude.

      Vymazat
  7. Samotná kniha patří mezi to slabší, co Urbič napsal. Její druhá půlka je skutečné peklo...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro kikoti komplexne a mnohovrstevne.

      Vymazat
    2. Co je, ty teplomete? Nechceš tady doufám diskutovat o knižní předloze? Na to tu nejsme zvyklí!

      Vymazat
    3. Znalec - ale mohlo by to bejt osvezujici. Napriklad takovej ja, jsem cet popis deje a ta druha pulka musi fakt bejt strasliva vybělenina.

      Vymazat
    4. Tak pokud se tam bělí, tak to bude určitě dobrý.

      Vymazat
    5. Přerod barona v "ekologickýho teroristu" a z ledu vytáhlá Katynka...no, "Stín katedrály" je sice taky sranec, ale poněkud lépe napsaný a s lepším námětem.

      Vymazat
  8. Škoda, že FF nečetl knihu, protože by aspoň ušetřil nářky nad skvělým a nevyužitým námětem. Kniha je totiž úplně stejná. Slibný námět, zredukovaný na nesmyslné klipy lidových zvyků a kostrbatou až vyloženě trapně napsanou interakci mezi hastrmanem, Katynkou a vesničany. Není to žádný obří román, má jen necelých 200 stránek (první část) a po cca 100 jsem odložil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha nemůže být úplně stejná: je tam jasně řečeno, že Katynka má velká ňadra, zatímco ta té ve filmu nestojí za řeč.

      Vymazat
    2. Takže po Wonder Women další co nemá sekundární pohlavní kozy jako předloha? Se divim, že jí nehraje černoch.

      Vymazat
    3. Sekundární kozy vem čert, ale co primární dudy?

      Vymazat
    4. Dobry jsou kozy i dudy. Ted jsem videl v televizi Kubelkovou jak hraje na dudy. Nebo to byla reklama na kozy...uz nevim.

      Vymazat
  9. Chtel sem vazne jit, kdyby to melo byt dobre, takze asi nejdu

    OdpovědětVymazat
  10. Ja pujdu na Melody Makers pana rezisera. Swing rules

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mas recht. Pojedu tagem

      Vymazat
    2. To uz je davno, deti ho upustily do reky. Od ty doby jsem zadnej recht nemel.

      Vymazat
    3. Recht nelze upustit do řeky. Nepleteš si to s tágem? Třeba děti upustily do řeky tágo. I s řidičem.

      Vymazat
    4. Slyšeli jste ránu? Vypadlo mi z kalhot moje tágo...

      Vymazat
  11. To raději v teplákách do Lidic, tak jsem se těšil ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen jestli tam jede autobus...
      Viděl jsem jak Roden musel jít z ňáký křižovatky hodně dlouho pěšky.
      Pak hrabal ve sněhu a nic tam nebylo, tak nevim.

      Vymazat
  12. Havelka prý odmítl jako podkres k End credits Jožina z bažin od Metaliky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Každý Wassermann je archetypální Jožin z bažin, ale Metallica je drahá a Havelka si swingerováním moc nevydělá.

      Vymazat
    2. Swingerováním se moc vydělat nedá. Jednou jsem byl na swinger párty, platilo se tam sice vstupný, ale moc na tom ten provozovatel nevydělal, když pak ještě musel uklízet ten bordel, ale měl aspoň vyběleno.

      Vymazat
    3. Ale houby. Původně tam měl být jako podkres Hastrmane tatrmane, melou, ale Petr Hannig nedal souhlas.

      Vymazat
  13. Vždycky když se česká televize účastní nějakýho filmu tak to dopadne takhle, otevře sklad a zeptá se jestli chtějí pušky a helmy nebo klobouky a fráčky a pak to natočí.

    OdpovědětVymazat
  14. Soundtrack je OK

    https://www.youtube.com/watch?v=yJi_dr73-wU

    OdpovědětVymazat
  15. Podobá se to alespoň trochu Kytici od Brabce?

    OdpovědětVymazat
  16. Podobá se to aspoň trošku Andělské tváři?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, ale hodně se to podobá Tváři vody...

      Vymazat
    2. To je nejspíš pochvala, ten americkej vodník vypadal líp než Blažek...

      Vymazat
  17. Škoda, byl bych rád ten film viděl. Doufal jsem v zázrak. Tak zase nic. :(

    OdpovědětVymazat