5.6.18

Recenze: Backstage - 10%

Chtěl bych především důrazně upozornit, že i když tento film hodnotím deseti procenty, neměli byste si ho nechat ujít. A stejně důrazně bych chtěl upozornit slovenské čtenáře, kteří tento film viděli ve svých kinech před pár měsíci (a případně nesouhlasí s mým hodnocením), že nehodnotím jejich originální verzi, nýbrž tu, která přichází do našich kin a od té původní slovenské se velmi zásadně liší (viz dále)!

Existuje mnoho tanečních filmů o nuzných dancerech odnikud, kteří překonají svůj status outsiderů i symbolické vzájemné konflikty, dostanou se do finále televizní soutěže a konečně si splní sen (a mohou odcestovat tančit do kapitalističtější země, než je země vzniku filmu). Podobných filmů existují tuny, přičemž některé z nich mě bavily, zatímco jiné ne. Slovensko-český film Backstage mě bavil velmi, ale převážně na místech, na kterých mě bavit neměl, a způsobem, který tvůrci nezamýšleli.

West Coast Crew, modorfaker!
Následující text se bude dost detailně věnovat zápletce (respektive "zápletce") filmu, ale nepředpokládám, že by to kdokoliv příčetný mohl pokládat za spoilery.


Takže: V malém městečku pod horami žije taneční partička jménem "West Coast Crew" (dále WCC), skládající se z typických outsiderů (jedno děvče z děcáku, dva romové, mírně retardovaný nádražák atd.). Film začíná scénou, ve které se v Praze na Štvanici WCC utkají v tanci s gangsta skupinou "Muertas", což jsou zlí hoši (pouze hoši) s lebkami na oblečení, kteří nehrají fér a neumějí cizí jazyky, takže nevědí, že množné číslo mužského rodu je "Muertos" (tzn. asi by se chtěli jmenovat "Mrtví", ale omylem se jmenují "Mrtvé"). Což, stejně jako většina ostatních věcí v tomto filmu, skoro určitě není záměrný sofistikovaný humor.

West Coast Crew se po pražském úspěchu vracejí zpět na své maloměsto (kde není žádný coast, natož west), řeší zde svou nezaměstnanost, nedostatek peněz atd... Mezitím ale hlavně tancují. A já byl celkem spokojen, protože hlavní představitelé rozhodně umí dobře tancovat a v prvních 20 minutách se snad více tancuje než mluví. A ty taneční scény (na starém nádraží, ve výrobní lince, kdekoliv...) jsou docela slušně a svižně natočeny - i když samozřejmě nedávají v rámci děje naprosto žádný smysl, protože protagonisté předvádějí na první pokus složité choreografie, které nikdy předtím nezkoušeli v prostorách, kde nikdy předtím nebyli. Ale cítil jsem jakýsi záblesk naděje, že bych se snad těch 90 minut v kině mohl dobře bavit, a že konečně vznikl po mnoha desetiletích v našich končinách pořádný taneční film.

Asi po 30 minutách filmu se WCC vypraví vlakem do Prahy na první kolo televizní taneční soutěže, kde se jejich umělecký vedoucí představí porotcům větou "My jsme West Coast Crew a přijeli jsme vám ukázat, jak tancujeme u nás na Slovensku". Což je slušný twist, protože do té doby se ve filmu neobjevila žádná indikace, že jeho hrdinové mají cokoliv společného se Slovenskem!

Totiž, valná většina hrdinů tohoto filmu jsou Slováci, ale pro uvedení v českých kinech byli předabováni do češtiny. A výsledek je strašlivý. Ono by asi bylo dost nechtěně vtipné už to, že Slováci mluví jako gangstaz. Když jsou ale hlášky slovenských gangstaz ještě předabovány do češtiny (a opravdu ne moc dobře), vzbuzovala ve mně každá druhá věta podobné veselí jako staré anglické dabingy starých hongkongských akčních filmů. Bylo to zábavné, ale ne tak, jak tvůrci zamýšleli.
Odbočka: Hrdinové přijedou ze Slovenska do Prahy vlakem, který jede po vyšehradském železničním mostě směrem ze západu na východ.
Na tiskové konferenci po filmu jsem se zeptal, kdo je tvůrcem dabingu a jeho obsazení, a z ne úplně jasné odpovědi vyplynulo, že pravděpodobně sama režisérka, a že jí ten dabing připadá velmi dobrý.

Takže, tohleto je "velmi dobrý český dabing":



V celém filmu mluví z nějakého důvodu slovensky jen jeden ze tří porotců a choreograf, který má být vtipný tím, jak je přehnaně gay (oba v Praze). A hleďme, výlevy onoho choreografa patří k tomu nejlepšímu, co ve filmu je. Cítíme z nich aspoň nějaký autentický zápal a nějaký osobní názor, protože nejsou dabované! Odvážím se tvrdit, že kdybych film viděl v původním znění, měl bych z něj výrazně pozitivnější dojem (viz původní trailer ve slovenštině). Ale byl by pak méně zábavný, protože dobrý rozhodně není.

Po příjezdu do Prahy jednak výrazně ubyde tance (a překvapivě se sníží jeho kvalita), a přibyde dialogů, což oboje posunuje film k úplně jinému druhu zábavy. V dialozích se vyskytují věty jako:
  • "Teď jim to ukaž, bráško"
  • "Co to vymejšlíš, man?"
  • "Jde nám tu o postup do finále a ty tady mluvíš o škole? Jaké jsou tvoje priority?"
  • "Aspoň jednou by ses mohl obětovat pro crew" (což někteří vyslovují "crů" a jiní "krjů")
  • "Tyhle kroky jsou na hovno - Right"
  • "Jsme na Slovensku. Jakmile trochu něco dokážeš, všichni tě hejtujou".
Slušňáčtí čeští dabéři se v nich snaží mluvit jako hardcore slovenští danceři, kteří se snažili mluvit jako niggaz. Celé je to velmi meta a v některých scénách jsem se tomu od srdce smál nahlas - třeba když spolu ve stereotypní chudé cikánské rodině (záměrně trochu rasisticky stylizované) všichni mluví perfektně spisovně česky.

Někdy okolo 30. minuty filmu přišlo další překvapivé (aspoň pro mě) odhalení, a to sice, že ten nesmělý nádražák (Hugo) je němý. Byl ve většině scén v předcházejících 30 minutách filmu, a já si nevšiml, že je němý (přesněji řečeno, všiml jsem si jedné dědečkovy věty "Co kdybys už konečně něco řekl?", jejíž smysl mi unikal)! Což je možná dobrá příležitost k další odbočce:

S námětem filmu původně přišel Dušan Rapoš (ročník 1953), autor původní Fontány pro Zuzanu. Režírovala ho Andrea Sedláčková (ročník 1967), od které jsem viděl pouze velmi slušný snímek Fair Play a nechce se mi věřit, že by oba tyto filmy mohly být dílem stejného člověka. Na tiskovce režisérka vysvětlovala, že scénář musel být výrazně prokrácen, protože "Původně byl hodně košatý, každá z těch postav měla svůj vlastní příběh". Takže není divu, že ve výsledném filmu většina postav má jen jakási minimalistická torza příběhů, ze kterých se o nich nedozvíme naprosto nic.

Ale zpět k zápletce:

WCC se úspěšně dostanou do soutěže a mohou se tudíž zúčastnit jejích tří kol, která se všechna odehrávají v pražském Kongresovém centru (kde všichni soutěžící i bydlí) a jsou odsud živě televizně přenášena do Česka i Slovenska. Je to megaudálost a tudíž je s podivem, že se všechna taneční čísla odehrávají na parketu, kolem kterého stojí jen asi 50 poněkud znuděných lidí.

Režisér, producent a dramaturgyně mezitím v pozadí kují jakési pikle, které jsem ne zcela pochopil, neboť nakonec stejně rozhodnou porotci / diváci, i když režisér má v každém kole jasný názor, kdo má vyhrát. Kromě toho režisér nechává svůj štáb tajně shánět na soutěžící nejrůznější špínu.

WCC postoupí až do finále, kde předvedou hardcore nigga dance vystoupení ve slovenských krojích, s fujarou, valaškami a vatrou (přičemž, nezapomínejme, stále mluví česky). Zde se utkají s dívčí taneční skupinou Sugarbabes (která nemá naprosto nic společného se Sugababes), jejíž členky jsou schopny změnit svůj kostým během jednoho střihu uprostřed přímého přenosu. A s obávanými Muertos Muertas, které kteří se do soutěže vracejí jako "divoká karta", přestože předtím vypadly vypadli v prvním kole.

Frontman WCC je / není nevěrný své přítelkyni (není úplně jasné, co se stalo) a pak se ukáže, že to celé byla jakási hra, na které se frontman domluvil s režisérem, aby "bylo více dramatu".

Přítelkyně je z toho nešťastná a proto se jde vykoupat do bazénu s Hugem. Hugo se jí svěří, že ve skutečnosti může mluvit, jenom se před patnácti lety rozhodl nemluvit, protože koktá a všichni se mu kvůli tomu smáli. Zatímco jí toto všechny vysvětluje, zakoktá se přesně jednou.

Bulvární novináři to všechno sledují a napíší bulvární článek o tom, že frontmanova přítelkyně je mu nevěrná s Hugem. Přitom se ale nijak nezmíní o tom, že Hugo, kterého má celý národ za němého, mluví.

Frontman následkem toho článku pošle přítelkyni kamsi, protože ona je mu nevěrná doopravdy, zatímco on tu nevěru jen hrál pro vyšší sledovanost (nebo tak nějak). Hugo se opije, spadne do Vltavy a je v komatu odvezen do nemocnice. Do nemocnice za ním odjede celá ženská polovina WCC a dívá se zde na něj nějakou dobu, jak je stále v komatu, takže nestihnou finální zkoušku, což nikomu nevadí. Dramaturgyně celé show (Judit Bárdosová) si až někdy v tuto chvíli uvědomí, jak fungují televizní talentové soutěže a je tím zhnusena, ale nic s tím do konce filmu neudělá.

Hugo zůstane nadále v komatu a v posledním vystoupení ho nahradí jiný člen WCC, kterého jsme viděli na úplném začátku filmu, ale pak se zranil na motorce, vypadl z děje a během těch 80 minut jsme zapomněli, že existuje.

Frontman se se svou milou smíří, ale pak se ukáže že to tak domluvil se štábem a celý rozhovor je nahráván. Tedy film intenzivně pracuje na tom, aby ukázal frontmana jako naprostou lidskou zrůdu. Schválně, co z toho vyplyne...

Před posledním vystoupením náhle režisér překvapivě odvysílá rozhovor s matkou jedné z tanečnic, která dosud tvrdila, že je sirotek. Ukáže se, že matka sedí ve vězení za vraždu svého manžela, a vkusně rámována mřížemi své dceři popřeje v soutěži hodně štěstí.

V posledním battlu mezi WCC a Muertas vyhrají Muertas, protože se více líbí porotcům. Po výhře Kryštof Hádek jako vedoucí přenosu (nebo koho to hraje) prozradí dramaturgyni, že režisér pořadu je současně manažer Muertas, ale "má to všechno krytý přes falešný jména". Což je ale celkem jedno, neboť to nikdo nijak nerozmázne a nikdo ani nenaznačí, že by někteří porotci o této skutečnosti věděli a brali ji v úvahu při svém rozhodování.

WCC se vrátí do svého města. Matka-vražedkyně je shodou okolností právě propuštěna a dcera se s ní beze slova potká u vrat věznice. Frontmanovi WCC (té lidské zrůdě) dá jeho chudý otec hromadu peněz, aby letěl hledat taneční štěstí do USA, což on udělá a následují dvě krátké scény o tom, jak zde hledá štěstí. V těch se vyskytují pouze anglické dialogy, které nejsou nijak přeloženy.

Okamžitě poté následuje střih na WCC, kteří dovádějí v Praze ve sněhu ve videoklipu s Benem Cristovaem (který předtím měl cameo jako jeden z porotců). Už si fakt nepamatuju, kdy a jak se Hugo probral z komatu, pokud to ve filmu bylo.

Tohle mi Google našel, když jsem dal vyhledat obrázky na téma "Backstage film".
Backstage je úplně jiná a mnohem zajímavější katastrofa, než třeba Decibely lásky (které dostaly taky 10 procent). V Backstage vystupují lidé, kteří rozhodně umějí tančit (a možná i hrát), film je zručně sestříhán, a ani hudba mi většinou nevadila (pokud v ní nebylo příliš českého / slovenského textu). Kdyby pozůstával jen z 30 minut tanečních vystoupení, bez jakýchkoliv dialogů, asi by byl výsledek dost příjemný a ani ne nechtěně směšný.

Ovšem následkem strašlivé zápletky (lhostejno, zda za ni může scenárista, režisér nebo střihač) a českého dabingu vzniklo cosi nadčasově legendárního, na co se možná budu ještě někdy chtít znovu podívat (na rozdíl od Decibelů lásky).

63 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Takhle to má vypadat, vy hulibrci nemytí! Žádné tiché uprgnutí si nebo nedejbože zdevalvovat hodnotu prgy nějakým nýmandem, který ji vyžere komentářem nevalné hodnoty! Jako třeba chlebec a hromsky.

      Vymazat
    2. Gratuluju, kolego. Dobrá práce.

      Vymazat
    3. Hlavne abyste se z toho neposrali....

      Vymazat
    4. Dan "Kouřímzabůra" Tomik: Jsi na kaviár, co? ;-)

      Vymazat
    5. Nemám ruské předky ani zadky, takže jsem si ke kaviáru nikdy nevytvořil žádný vztah.

      Vymazat
  2. Odpovědi
    1. Přesně takhle to nemá vypadat a proto ti PRGA nepřísluší!

      Vymazat
    2. Ajjj, moc dlouho jsem četl...

      Vymazat
  3. Film BACKSTAGE je film DOKONCENY. Jeho tvurci byli SCHOPNI ho dokoncit.

    Film FUKAFUTOKYU je film NEDOKONCENY. Jeho tvurce je NESCHOPNY ho dokoncit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nazdar Leone! Chyběl jsi nám kluku zvídavá!

      Vymazat
    2. Pytlíku, víš jak těžké je nadabovat Japonce?

      Vymazat
    3. Úplně stejně jako Slováky.

      Vymazat
    4. Já to nebyl! Ja neprdim.

      Vymazat
    5. Mluv za sebe Corve nebo řeknu mozkovýmu chirurgovi ať ti hodí amputovanej penis do obličeje.

      Vymazat
  4. Odpovědi
    1. ... nemělo by se za tohle lidem ubližovat?

      Vymazat
    2. Mělo! A hodně krutě! Akorád myslim, že Aminux to udělal naskvál...

      Vymazat
    3. Buď slovensky "ako rád", nebo česky"akorát".
      Nebo to děláš naschvál?!

      Vymazat
  5. Pevně doufám, že Hugovo poslední slovo před patnácti lety bylo "Howgh!".

    OdpovědětVymazat
  6. Rád bych se Franty zeptal zda v tomto filmu někdo chrochtá do telefonu, případně zda dojde na front futrál chudého cikánského děvčete, případně nějaký ten penis v obličeji? Děkuji za informaci. Jinak nejdu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, ne, ne. Ale je tam Ivana Chýlková.

      Vymazat
    2. Je nahá, nebo aspoň mrtvá?

      Vymazat
    3. Ivana? Ta nedovtipná závora?

      Vymazat
  7. Ja bych se chtel Frantiska zeptat, proc je pod fotkou popisek "West Side Crew, modorfaker!", kdyz se tanecni skupina podle textu jmenuje "West Coast Crew" (WCC)? Je to chyba filmu, FFFilmu nebo snad nejaky jakoby humor.

    OdpovědětVymazat
  8. Odpovědi
    1. A se dvouma Aminuxama? Můžem dát trojku...

      Vymazat
    2. bacha, Aminux se naučil klonovat

      Vymazat
  9. Chválím Frantu. Recenze je dobře napsaná a zábavná. Místy se humorem blíží povídkám Woodyho Allena. Pár chyb by se sice našlo, např. "handcore", ale co. Z traileru jsem vydržel 44 sekund, víc nešlo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba je to nějaký meta porno výraz...

      Vymazat
    2. Spíš mi to připomnělo, jak fyzikové v 1945-46 experimentovali s plutoniem ("demon core"), a to prakticky holýma rukama. Dva z nich zemřeli na následky "třírozměrných popálenin" celého těla. Ale to nesouvisí s nuznými dancery...

      Vymazat
    3. Co je třírozměrná popálenina?

      Vymazat
    4. Do délky do šířky do hloubky.

      Vymazat
    5. well, technically...
      každá popálenina je třírozměrná. Ale chápu že chtěli nějak pojmenovat, že jde do hloubky jaksi víc než je obvyklé u běžných popálenin.

      Vymazat
  10. Myslím, že FUKAFUTOKYU se teď trochu zdrží. Bude se to celé předělávat jako taneční film.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud bude choreografem Godzilla, mohlo by to být i zajímavé.

      Vymazat
  11. Pochopil jsem to dobre, ze ten vlak jede vlastne smerem do Lidic?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebo do Českých Budějovic. Tam by chtěl žít každý. Kromě mě, tedy!

      Vymazat
    2. Jede z Lidic do Prahy,
      veze nigga dancery,
      také jejich fujary,
      mají prima dabéry.

      Vymazat
    3. .... a nejvic si uzil daber nemeho Huga i kdyz ten nebyl Boss ale v bazenu bos mu ros(t) a balil cizi kost a pak do Vltavy spadse z most si nasledne v komatu pobyl dost -jako samurai ghost touzjeprozlost vlezlost

      Vymazat
  12. Konečně Franta, jak ho máme rádi, když pořádně umejvá české mainstreamové sračky, místo aby se rejpal v psuedointelektuálních polodokumentárních chujovinách.

    OdpovědětVymazat
  13. Vaše recenze na sračky jsou vždycky nejvýživnější! 😌☺️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. František recenzuje buď sračky, které se nelíbí nikomu, anebo sračky, které se líbí všem.
      Tak rád bych zase někdy šel na kvalitní a zároveň kladně recenzovaný film, hm :-(

      Vymazat
    2. Co mu vykáš?! Víš koho máš před sebou ?!

      Vymazat
    3. Bufo Fuko toto slovo nemá ve slovníku. Více kakánek!

      Vymazat
  14. "muertos" jsou mrtví. "muertas" jsou mrtvé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano. Přesně to tam píšu, ne?

      Vymazat
    2. Ajo, ok. Tím vedrem nezvládám číst delší věty.

      Vymazat
  15. ... a toto je závěrečná PRGA.

    OdpovědětVymazat
  16. http://www.designmag.cz/technika/33833-prga-je-ceske-experimentalni-kolo-s-retro-nadechem.html

    OdpovědětVymazat
  17. Chudak Hugo. RIP odpocivej v pokoji je suis Hugo.

    OdpovědětVymazat
  18. Rapoš aj iní, napr. Jakubisko, esteticky kotvia kdesi v roku 1985. Som od nich o kus mladší, a nenapadlo by ma snažiť sa oslovovať mladú generáciu. Veď môj kontakt s IT začínal na mechanickom písacom stroji. ;-

    Na druhej strane - je to naozaj také ťažké, vytvoriť čosi pútavé a skutočné, čo reflektuje jazyk, pocity a problémy reálnych ľudí? Nechať postavy prejsť prirodzeným vývinom? A dať divákovi priestor, aby si vytvoril vlastný dojem a záver?

    Prečo stále podceňujeme adresátov intelekt a vkus? Prečo treba všetko skresať na dementnú úroveň TV reality šou, kde aj bába Dymáková tuší, čo sa stane o 10 minút? Lebo je to ľahšie, rýchlejšie, úspornejšie?... V tom prípade je to 10%-né hodnotenie v tejto recenzii plne zaslúžené.



    OdpovědětVymazat

POZOR! Zdejší diskusi čtu zřídka. Pokud chcete, abych reagoval, tak viz: http://www.fffilm.name/2018/09/jak-diskutovat-o-filmu.html