1.10.18

Recenze: Jack staví dům [The House that Jack Built] - 40%

Jack (Matt Dillon) jde do pekla a cestou si s Vergiliem (neboli "Vergem"), který ho tam provází, povídá o svém životě psychopatického sériového vraha, který zabil desítky lidí a inscenoval si s jejich mrtvolami hezké scény ve své tajné lednici. A Vergilia hraje Hitler.

Vyprávění je rozvrženo do pěti hlavních kapitol (o pěti hlavních obětech / skupinách obětí) a na konci filmu konečně dojdou do nejhlubšího pekla.


V tomto novém filmu Larse von Triera představuje spousta detailů různé narážky a podobenství, což si můžeme nejlépe demonstrovat na postavě Hitlera Vergilia, u které jsem to podobenství skoro pochopil:

Vergilius byl římský básník, žijící před naším letopočtem, kterého Dante Alighieri použil jako postavu ve své "Božské komedii" (1320), ale bude v tom asi ještě nějaký sofistikovanější humor, neboť ve filmu je oblečen jako měšťan z 19. století. Chci rozklíčovávat, jaký sofistikovanější humor v tom je? Bude pak pro mě film zajímavější? Je v tom nějaký sofistikovanější humor, nebo je to jen tak? 1) Určitě ne. 2) Pravděpodobně ne. 3) Fuck you, Lars.


Nedá se říct, že bych k Trierovi cítil vyloženě nenávist, ale většina jeho filmů mi připadá zoufale nudná, namyšlená, a natočená tak, aby co nejtriviálnějšími prostředky vzbuzovaly co nejextrémnější divácké reakce a provokovaly pokud možno všechny. Tudíž, pokud se nechám tímto filmem vyprovokovat k tomu, abych na něj nadával, Trier vlastně dosáhl svého a já uvízl v jeho pasti...?



Ale zpět k objektivní realitě (aspoň na chvíli).

Základními scénami filmu je pět brutálních Jackových vražd (případně s mučením). Všechny mají podobné dějové schéma, spočívající v tom, že si Jack velmi dlouho o něčem povídá se svou budoucí obětí, aniž by tato tušila, že se blíží její smrt. A pak přijde smrt, která se rozhodně nedá označit za nečekanou, ale často obsahuje nějaké nečekané perverzní drobnosti. Slova "velmi dlouho" jsou v tomto případě velmi signifikantní, protože tento film má přes dvě a půl hodiny a většina jeho záběrů je točená "lajdáckou" ruční kamerou, takže jsem někdy od 60. minuty začal vážně přemýšlet o tom, že kino opustím, neboť to pro mě bylo nesnesitelně nudné (a v tu chvíli už i předvídatelné).

Diskuse (s potenciálními obětmi i s Vergiliem) často odbočují do velmi bizarních končin (podobně jako v Nymfomance) a záměrně jsou koncipovány tak, aby místy byly úplně absurdní a aby Trier mohl tvrdit, že "tohle jsem přece nemohl myslet vážně, to je každému jasné". Například když hrdina vypráví, že "nejsme ochotni uznat ikony, které vytváří vyjímečné umění" a k tomu jsou záběry Hitlera. Nebo když vypráví o smyslu současného umění a k tomu jsou záběry z filmů Larse von Triera...

Naštěstí se někdy po polovině stane film o trochu zajímavějším, protože Riley Keughová jako jedna z obětí (se kterou Jack nějakou dobu chodil, než jí zabil), poprvé předvede dostatečně zajímavý herecký výkon (Matt Dillon je bohužel v titulní roli dost nevýrazný, ať se snaží sebevíc). Pak jí Jack zaživa uřeže prsa, jedno položí na policejní auto a z druhého si vyrobí hezkou peněženku...

Ve spojitosti s tímto filmem se hodně píše o jeho šokující brutalitě, ale lidé, co takové věci píší, zjevně chodí do kina jen na Triera a Woodyho Allena, takže nemají tušení kolik profesionálně natočených slasherů existuje a kolik z nich bylo normálně uvedeno i v našich kinech. Zajímavější pro mě bylo, že některá ta brutalita je docela vtipná, ale NE DOST. A tato dvě slova se dají aplikovat na mnoho aspektů tohoto filmu. Například jsem od poloviny snímku logicky očekával, že vše vyvrcholí sexem titulního hrdiny s jednou z jeho uskladněných a naaranžovaných mrtvol, ale Trier kupodivu vyměkl a nedošlo k tomu.

Film končí (mírný spoiler) tím, že "flashback" dožene "současnost" a Vergilius s Jackem se procházejí peklem, které je znázorňováno občas jako docela cool vizuální zážitek (zemědělci na "Elysejských polích") a občas jako ultralaciné záběry z nějaké špinavé jeskyně. Což je dobře, neboť je to opět něco, co trochu zahání nudu a dává to filmu něco jako pointu.

Jack staví dům musí být pro intelektuály něco podobného, jako byl pro nerdy Ready Player One. Na plátno je bez jakéhokoliv systému kydána spousta náhodných intelektuálních odkazů a narážek, a divák si libuje v tom, kolik jich rozeznal a snaží se je pochopit. A tudíž mu nevadí, že to celé je většinu času úplně o ničem.

V Indiewire napsali: "Pokud by Trier v budoucnu už nic nenatočil, Jack staví dům by byl trefný souhrn jeho kariéry." S tím naprosto souhlasím. A rozhodně to nemyslím jako pochvalu.

53 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Toto je kvalitni prga. A dokoncena!

      Vymazat
    2. Jak by řekl mistr Yoda:

      "Jack staví dům filmem DOKONČENÝM je. Tvůrci a producenti jeho SCHOPNÍ jsou.

      Fukafutokyu filmem NEDOKONČENÝM je. Tvůrce a producentka jeho NESCHOPNÍ jsou.
      "

      Vymazat
    3. Tím je myšleno, jak by to řekl Yoda v překladu od Františka Fuky?

      Vymazat
    4. Nýo Morfín: Při vzpomínce na Fukův trapas, kdy navrhl film ROGUE ONE přeložit jako DAREBÁK JEDNA (a ano, navrhl to on, i když to později popíral), tak raději nikomu nedoporučuji domýšlet, jak by to řekl Yoda v překladu Františka Fuky...

      Vymazat
    5. U tohohle filmu by bylo lepší, kdyby zůstal nedokončený, Leonku.

      Vymazat
    6. Nazdar Corvusi! Teda Leone!

      Vymazat
    7. A kde je ten chudák zamilovaný Semenátor? Proč tu ještě se slzama štěstí v očích neotvírá šampaňské a netančí čtverylku?

      Vymazat
    8. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    9. Ajuga: Protože Semenátor má taky jiný věci na práci (třeba inseminaci) než číst fukarecenze. Ale jinak máš naprostou pravdu! Jdu bouchnout flašku, Bilbo is back!

      Vymazat
  2. Že se tak ptám... Ten tygr a jehňata tam fakt jsou, nebo to je jen vtipná vsuvka nějakého youtubera?
    A zabije nakonec i Hitlera?
    A už jsi viděl Baahubaali?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vim, ze to je na Frantu, ale ja Baahubaali videl. Oba. Kdyz jsem se prokousal prvnima 40 minutama prvniho dilu, kdy jsem nevericne na ty cigose ziral, tak pak to bylo dobry.

      Vymazat
    2. Ano, jsou tam presne takto. I ta kreslena.

      Vymazat
    3. A tu indickou vec jsem si zrychlene projel, v plne delce bych to neprezil.

      Vymazat
    4. no, bodíky za snahu :-)

      Vymazat
  3. S přehledem uprgená, gratuluji a nejdu.

    OdpovědětVymazat
  4. Odpovědi
    1. Ja urcite ne, ale ty bys moh...

      Vymazat
    2. Nejdu, nestáhnu si, a nepodívám se na to ani dalekohledem.

      Vymazat
    3. Stáhnu si a zavřu do sklepa.

      Petr - a kams šel včera? Evidentně jsi cílil směrem kino Cíl.

      Vymazat
  5. Me se od Triera libilo rozuzleni Melancholie, kdyz vsechny radosti i trapeni hrdinu ukoncila planeta, ktera narazila do nasi zemeplacky.

    A pak by me celkem od nej zajimal Bond, kterej jde jinak celkem mimo me, protoze rek producentum, ze by rad ve svym Bondovi dal duraz na Jamesovo poteseni ze sadistickyho nasili. To by nemuselo bejt blby.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo a koukal jsem na Debbie a jeji partacky a v case 1:07:25 projde kolem kamery zenska v cervenejch satech a ma pekelne velky kozy. Nevite kdo to je? Dyk.

      Vymazat
    2. http://www.milena-velba.de/

      Vymazat
    3. Melodic - njn, stane se.

      Aminux - to neni Milena, tohle je hubeny a ty prsa jsou hezky...a mega :-D

      Vymazat
    4. Tahle to asi nebude ale vypadá taky hezky - https://i.imgur.com/CnzBK_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

      Vymazat
    5. TVL! Ta to nebude, ale taky moc pekny!

      Vymazat
    6. protože jsou nafukovací, naivkové:
      https://www.zatyden.cz/Nafukovaci-prsa-d3761.htm

      Vymazat
  6. Viděl jsem jen trailer a je mi jasné, že jde o další ze zástupu soudobých děl, vydávajících autorovu obsesi násilím a zvrhlostí za dílo, které má něco vyjádřit (čekám jen na frázi, že to odráží odlidštěnost a násilnost dnešní společnosti).
    Čili rádobyintelektuální rádobyšokující honírna určená mj. pro studenty, kteří potřebují zápočet a tak nemohou naplno říct, co vůči filmu cítí a místo toho jsou nuceni rozebírat jeho filmové prostředky. Což je zhruba přirovnatelné k metodice popisu způsobu něčího sraní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dareku, to je parádně napsáno a slušně. U mně se ale v případě tohoto režisera nedá říct, že bych byla slušná. Považuji ho za úchyla, který své zvrhlé představy točí a vydává to za umění. Omluvou je to, že to naštěstí nedělá doopravdy.

      Vymazat
  7. a proč se ten film jmenuje po písničce od Metallicy?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. “The House That Jack Built” je stará dětská říkanka. Její název se někdy používá jako symbol něčeho, co spojuje dohromady určité lidi a události, pŕičemž samotné pojítko chybí, nebo není podstatné (nevíme, kdo je Jack, ani co je zač ten jeho dům). Trochu jednodušeji řečeno, je to něco, co je na pozadí našeho jednání, ale my to nevidíme. A Metallica, stejně jako Trier, akorát patří k těm, co použili další významovou rovinu této dětské říkanky.

      Vymazat
    2. a pritom vime, ze je to podle pisne co zpival Pavel Bobek v Semaforu...

      Vymazat
    3. Máme český ekvivalent tohoto přísloví/říkanky? Nic mě nenapadá:(

      Vymazat
    4. Aha, takže český název je mimo. To jsem chtěl vědět.

      Vymazat
    5. Byl jeden domeček
      v tom domečku stoleček

      Vymazat
    6. ...
      Jack domeček postavil
      k stolečku se posadil
      dal si jednu dvanáctku
      a pak druhou dvanáctku
      a pak třetí dvanáctku
      a rýmovaly se mu dobře. Nicméně film, na který se díval v televizi, od nějakého Larse von Triera, moc nechápal, a nelíbil se mu. A tak šel prostě spát.

      Vymazat
    7. Další dostavený domeček ještě předtím, než Franta dokončil svůj film...

      Vymazat
    8. Dadel: Uplne mimo ten nazev neni, protoze ve filmu jde (krome mnoha jinych veci) opravdu i o staveni domu.

      Vymazat
  8. Leon zmizel právě v době, kdy se Franta začal zajímat o sériové vrahy ......

    OdpovědětVymazat
  9. Da sa v Trierovom, zamerne bizardnom, filme naozaj ocakavat ze nieco bude logicky nasledovat, alebo su to predstavy a priania Frantiska Fuku?
    Diskutujte.

    OdpovědětVymazat
  10. a Uma sa tam len tak nepodstatne mihla ze to nestoji ani za zmienku v recke?

    OdpovědětVymazat
  11. V poslední době sem Franta hází samý nepoživatelný arty. Asi by to chtělo nějakou retrorecenzi, abychom mohli aspoň zavzpomínat na ty časy, kdy filmy stály za návštěvu kina.

    OdpovědětVymazat
  12. Úchylný Jack ve filmu úchylného Larse mě neláká. Radši bych si přečetla retrorecenzi na Pád Třetí říše.

    OdpovědětVymazat
  13. Konečně novej Lars! Konečně film pro mě! ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, taky jsem se těšil jak malý dítě a cely film jsem se radostně smál :)

      Vymazat
  14. Trier ústy vraha u záběrů s Hitlerem konstatuje, že si nevážíme ikon umění, máme pochopit, že je to absurdní a nemyslí to tak - to je podle Fuky trapný. Ale Fuka před lety udělal s přáteli verzi Seznamu pro Třetí říši a divil se, že se tomu docela hodně lidí nesmálo a dokonce to vyšetřovala policie, vždyť to přece měla být strašná sranda, ne? LOL! V tomhle směru jsou úplně stejní autisti, jen Trier je narozdíl od FF skvělej režisér.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, nedokončení Posledního z Aporveru strašnej zločin, ale čekání na dokončení dokumentu od českého Kubricka Fuky je samozřejmě normální a kdo to nechápe a otravuje, je debil, klasika.

      Vymazat

POZOR! Zdejší diskusi čtu zřídka. Pokud chcete, abych reagoval, tak viz: http://www.fffilm.name/2018/09/jak-diskutovat-o-filmu.html