4.2.20

Recenze: Modelář - 80%

Kryštof Hádek prožije cosi zásadního v Izraeli (přičemž vybuchne teroristova bomba) a vrací se do Prahy, kde se tak nějak poflakuje a řeší něco, co souvisí s tím Izraelem. Jeho dávný kamarád, režisér reklam Jiří Mádl, mu zavolá, že potřebuje rychle někoho, kdo by uměl pilotovat dron s kamerou. Hádek to umí a stane se Mádlovým spolupracovníkem pro další podobné projekty.

"Další podobný projekt" spočívá v tom, že si nějací aktivisté zaplatí videodokumentaci svého anarchistického happeningu (umístění nafukovacích prasat na budovu ministerstva) a mezi řečí zmíní, že se koná polotajná finanční sbírka na atentát na prezidenta Zemana.

Souhrou různých náhod se Hádek dostává více a více do kontaktu s českou politikou (zuří prezidentská kampaň), snaží se pracovat na té tajuplné záležitosti z Izraele a je stále více a více v konfliktu s Mádlem, který je toho názoru, že v dnešní společnosti je především zapotřebí "držet hubu a krok" a vydělávat prachy.

To je základní rozehrávka děje nejnovějšího filmu Petra Zelenky Modelář, která se dále ubírá opravdu nečekanými cestičkami. Napadlo vás třeba, že Hádek nakonec v zájmu vyššího mravního principu provede dronem atentát na Miloše Zemana? Neprovede. Provede něco ještě nečekanějšího! (Na konci článku jsou spoilery.)


Po Ztraceni v Mnichově, který pokládám za nejlepší český film posledních pěti let, natočil Zelenka opět něco, co je nepředvídatelné, unikátní a lépe napsané a zrežírované než drtivá většina českých filmů. Opět je to hořce humorný příběh o nestandardních jednotlivcích, na který jsou navěšeny složitější obecné otázky morálky, odpovědnosti a trestu, které se týkají celého světa.


Pokud ve filmu jsou nějaké WTF okamžiky, je to záměr a WTF je později vysvětleno. Pokud má Mádl legrační výslovnost, dozvíme se později proč. Pokud je ve filmu něco, co se zdá být zbytečným, později to dostane smysl. Pokud film mění tempo a styl, je nám jasné proč. Proč tohle sakra dneska skoro žádný český filmař neumí?!?

Hlavním motivem filmu je konflikt až naivně zásadového a pravdomluvného (pravděpodobně mírně autistického) Hádka s racionálním Mádlem, který na morální zásady dávno rezignoval. Tento konflikt se objevuje v různých roztomilých a zajímavých permutacích, například když aktivisté platí profesionálnímu komerčnímu kameramanovi za to, aby natočil jejich anarchistický čin v dostatečné HD kvalitě.



Aniž bych spoileroval, uvedu ještě, že později konečně vyjde najevo kam celý film směřuje, a je to tak netradiční směr, že jsem byl skutečně napnut, jak všechno dopadne, protože to mohlo dopadnout naprosto jakkoliv (například kdyby se ukázalo, že to celé byl nějaký sofistikovaný prank nebo sen, nedivil bych se).

Bohužel, na samém konci film poněkud vyšumí. Jednak tím, že je "na plnou hubu" řečeno to, co bylo dříve chytře naznačováno, a jednak tím, že některé z těch zajímavých rozehrávek v průběhu filmu se ukáží být téměř zbytečné a film se k nim nijak nevrátí.

A ještě dodám, že film je velmi nekomerční a nestará se příliš o to, aby divák všechno pochopil. Například je dobré vědět, co je to gimbal (film to nijak nevysvětluje) a nadprůměrně dobře se orientovat v mezinárodní politice okolo roku 2000.

Takhle může moje recenze vypadat poněkud rozpačitě, ale rozhodně oceňuji, o co se Zelenka v Modeláři pokusil. Podobně ambiciózní a netriviální projekt jsem v našich luzích a hájích velmi dlouho neviděl. Jen mi připadá, že tentokrát si Zelenka vzal už příliš velké sousto (ano, ještě větší než v případě Mnichova) a že si na konci nebyl příliš jistý tím, jak to celé uzavřít a k čemu to vlastně směřovalo. Ale jinak zajímavý, moc zajímavý počin...

A teď už SPOILERY SPOILERY SPOILERY...

Po pár desítkách minut vyjde najevo, že se Hádkův hrdina angažuje v problematice týrání vězňů v Guantanamo Bay a jinde. Snaží se odhalit vinu nejvyšších amerických politiků a pohnat je před soud. Tedy ano, Hádek je skutečně tak bezelstný, že si představuje, jak si pražský soud předvolá k výslechu George W. Bushe (protože to prý podle mezinárodního práva jde). Všichni kolem mu samozřejmě říkají, že je to neslučitelné s reálným fungováním světa, a Hádek stále pod vlivem nechutných politických pletek v ČR, víc a víc ztrácí iluze ohledně fungování spravedlnosti.

Dojde v tomto ohledu tak daleko, že se rozhodne pomocí dronu s výbušninou provést atentát na Dicka Cheneyho, který má přijet na návštěvu Prahy. Což je plot twist jako z Darie, ale v Modeláři docela dává smysl, neboť byl Hádek dostatečně dobře vykreslen jako postava, která má důvod takto uvažovat.

Nicméně je dobře se na tomto místě zamyslet nad tím, jaké procento českých diváků se aspoň trochu orientuje v tom, co dělal Cheney okolo roku 2000. Obávám se, že jich bude ještě mnohem méně než těch, kteří se zajímají o mnichovskou zradu.

Film pro mě bohužel poněkud ztratil tempo a smysl, když došlo k jeho vyvrcholení, tj. Hádek začal shánět výbušninu a plánovat, jak ji dopraví k Cheneymu. Konec pak pro mě byl až nepříjemně konvenční, tj. Cheney přijede do Prahy, Hádek ho konfrontuje svým dronem, nedokáže ho ale zabít a následně je sám zastřelen policií.

Až do konce filmu jsem měl dojem, že nám Zelenka prezentuje dva zcela opačné extrémní přístupy k problematice spravedlnosti a morálky (Hádek versus Mádl), ale finále filmu je v tomto filmu zcela černobílé: Naivka Hádek zemřel pro dobrou věc a máme nad tím být dojati. Přitom samozřejmě (v rámci reality tohoto filmu) dosáhl jen toho, že následně budou přísnější protiteroristické zákony a více omezená osobní svoboda. To mi potvrdil i sám Zelenka, který na následné tiskové konferenci tvrdil, že "někteří diváci se budou ztotožňovat s Mádlem, ale ti, kteří mají srdce, s Hádkem" (nepamatuji si, jak to přesně řekl, ale smysl byl tento). Ve světle tohoto odhalení se obávám, že některé předcházející scény, ve kterých mi Hádek připadal jako nesvéprávný naivní idiot, byly možná ve skutečnosti zamýšleny jako snaha ukázat ho v pozitivním světle, jako bojovníka za spravedlnost. To je ale spíš taková zajímavost a pokud se mi film líbil, je mi celkem jedno, že se mi líbil proto, že jsem ěpatně pochopil záměr tvůrců...

A také zůstane nepříjemně mnoho podzápletek nedořešeno, například Hádkovy dva skorovztahy se dvěma ženami a všechny české politické intriky, které ve filmu jsou složitě rozehrány a kupodivu v nich vystupují jen smyšlení politici smyšlených stran. Opravdu by mi nevadilo, kdyby v Modeláři byla nějaká hutná podzápletka se Zemanem nebo Babišem (kteří jsou jen velmi letmo zmiňováni). Bylo by to zcela v duchu tohoto filmu.

29 komentářů:

  1. Nevím, jak je to právně a zda by jim nepřistála nějaká žaloba. Každopádně myslím, že každému divákovi dojde, že ten nový spasitel je v podstatě Babiš. Takže mi ani nevadilo, že ve filmu se jmenuje jinak. Možná je to takhle neadresně lepší jako varování před jakýmkoliv marketingovým populistou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud to měl být Babiš (kandidující na prezidenta), pak bylo dramaturgicky poněkud nezvládnuté zmiňovat se v tomtéž filmu o Babišovi a Čapím hnízdě.

      Vymazat
    2. To je pravda. Tak tedy nový spasitel, který přijde po Babišovi. Možná je to tak lepší.

      Vymazat
  2. Hele, nevadí mi hořce humorné příběhy o nestandardních jednotlivcích, na které jsou navěšeny složitější obecné otázky morálky, odpovědnosti a trestu, které se týkají celého světa a tohle vypadá dobře, ale zase mě znervózňuješ tím "Ztraceni v Mnichově". To je pro mě dost zbytečný film - ano, je originální, nápaditý atd. ale celé to precizně odhalované poselství bych si radši přečetl během dvaceti minut v nějakém článku a nemusel kvůli tomu zabít večer. Doufám, že tohle taky není meta - meta - dílo. Trailer vypadá na české poměry slušně, aspoň to začínáme trochu umět.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, obecné otázky morálky, odpovědnosti, trestu a dokončení filmů.

      Vymazat
  3. Návštěvu kina neplánuji, ale rád se na film podívám na HBO Go. Nevíte někdo, jaká je u českých filmů prodleva mezi uvedením v kinech a uvedením třeba právě na HBO Go?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen si počkej, šetřílku. Můžeš pak u piva vytáhnout rozumy o novém Zelenkovi v době, kdy už to nikoho nebude zajímat.

      Vymazat
    2. Ažse vytěží kina tak to může jít i na HBO.

      Vymazat
    3. Ja bych rad chodil casteji do kina, ale strasne me tam serou lidi. Vzdycky tam nekdo chrasti, mluvi, mlaska, cokoli. Uplne jedno jestli multiplex nebo piloti, vsude stejny kokoti. Nicmene sel sem do pilotu...a spousta kikotu. Takze v ramci zachovani socialni relevantnosti vetsinou kradu.

      Vymazat
  4. Promarněná šance. Politická vražda pomocí dronu ještě na plátně nebyla a přitom se tak nabízí, jde jenom o to, kdo bude mít koule natočit to první.

    OdpovědětVymazat
  5. V roku 2000 boli v CR takto dostupne kamerove drony?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ??? Film se odehrává v současnosti, ale řeší se v něm i věci, které se děly v roce 2000.

      Vymazat
  6. Odpovědi
    1. Je tam Smolík? A Brejška?

      Vymazat
    2. Kavárna se postupně snaží navodit atmosféru, že teroristický útok může být dobro. Kdyby jejich zloba směřovala proti nějakému zlu z Islámského státu nebo ze Severní Koree. Ale zatím to vypadá, že ti největší padouši jsou akorát jen ti, co je porazili ve volbách.

      S vyšším principem to nemá nic společného. Tam byla země okupována Německem, kde si pořídili nacistickou diktaturu a za schvalování atentátu na jejich papaláše reálně hrozil trest smrti. Dnes tu jsou lidi, co např. otevřeně přejí Zemanovi brzkou smrt a nic jim za to nehrozí. To že atentátník s dronem zemřel při pokusu o atentát s tím nelze srovnávat.

      Vymazat
    3. Nechci Vám kazit dojmy fakty, ale zatím jediný odsouzený terorista v ČR je důchodce, který chtěl pokácením stromů na trati zabít pár Čechů, aby národ varoval před islamistickou hrozbou. Kavárna zatím nic.

      Vymazat
    4. Pak je tu ještě ten imán co se jeho kámoši (příbuzní) přidali k Islámskému státu a on jim to pomáhal zorganizovat, ale jeho proces ještě snad nedoběhl.

      Vymazat
  7. Franto anonymni chteji vedet, co je s Aminou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uz se s ni tak nechlubis na #insta, zezlo prevzal podle vseho Edolfík

      Vymazat
    2. No, detailní zpráva o psím zdraví, psychice a sexuálních aktivitách by trochu rozvířila zdejší stojaté filmové vody.

      Vymazat
    3. Je Amina členem ČEPEK? Chceme dokončenou odpověď.

      Vymazat
  8. Řešit to, co se stalo před dvaceti lety na globální scéně je myslím dobrý, právě proto že lidi pozapomněli. Díky tomu si alespoň uvědomí, jak snadno se svinstva promlčí. A že někteří z nás nikdy nezapomínají. Ale míchat do toho aktuální českou politickou situaci? To je přece úplně jiná liga a jinej rozsah zla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dělat ve filmu teror v dnešní době kvůli 20 let starým událostem je zejména dáno (oprávněnou) obavou ze žaloby, kdyby použili dnešní reálie.

      Vymazat
    2. Zeman je v tomto dost kunda, to je pravda.

      Vymazat
  9. Film můžu doporučit, i když mám jednu zásadní výhradu. Ten člověk trpí těžkým post-traumatickým syndromem. Co vypadá jako "idealismus mladých", je natolik přehnané, že každému odborníkovi je jasné, že ten člověk je těžce psychicky zasažený a pohybuje se osobně na tvrdě sestupné spirále - ztrácí přátele, kamarády, holky, a nakonec i smysl pro realitu, "krizové brždění" lidskostí nastane, ale film tou neřešenou nemocí vlastně diskredituje jakékoliv racionální kritiky "společnosti" (slovo "systém" nemám rád).

    Slzy a psychické rozpoložení v hlavní závěrečné akci to dokládají. Jistě, kamarád tam také říká - normální člověk si zablbne třeba na koncertě, ale ráno maká a spolupracuje (se "systémem"). Ale film vlastně není o loajálních zákaznících vs. idealistech, je o tom, že mladému člověku se nedostalo odborné pomoci. Opravdu jsou ale "kritici" všichni takto těžce traumatizovaní?

    Nesmysl. Je škoda, že film s tím postižením víc nepracuje, racionálního kritika v něm vlastně neuvidíme, zabývá se čistě nárůstem problémů u toho zdánlivě zdravého mladíka. Na druhou stranu je velmi zajímavé, že tam P. Zelenka umístil tolik velmi konkrétních faktů třeba o těch US souvislostech, jsou hodně podrobné. Ale film z těch otázek vlastně utíká. Škoda, Petr Zelenka prostě diváctvo "lehce pošimral" (na naše poměry skvěle), ale "ráno po koncertě jde makat a spolupracuje" (jak tam říká kamarád).

    Ta neřešenost traumatu film docela snižuje, vykresluje problém hlavního hrdiny špatně. Připomnělo mi to tak trochu Volný pád, veliké hnutí mysli, tady v podobě narůstajícího tichého šílenství, jakkoliv se hrdina zdánlivě chová racionálně.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.