27.1.09

Nouzový východ [Revolutionary Road] - 80%

Drama Sama Mendese (Americká krása) podle stejnojmenné knihy (ten český název není tak nesmyslný, jak se může zdát) se odehrává někdy v 50. letech. Mladý pár okolo 30 let (Leonardo DiCaprio a Kate Winsletová, manželka režiséra) žijí na předměstí, on je úředník, ona v domácnosti (mají dvě malé děti). Po sedmi letech manželství jim dojde, že zbytek života bude už jenom šeď a rutina, a že by s tím měli něco udělat. Něco skoro bláznivého, například přestěhovat se do Paříže!



Nemyslím, že je spoiler, když napíšu, že se žádná část filmu neodehrává v Paříži a že se vzpoura hrdinů proti šedi a rutině nepodaří tak, jak si oba hrdinové na pár šťastných chvil představovali. Bylo by velmi snadné najít mnoho styčných bodů s Americkou krásou, ale Nouzový východ je méně sonda do společnosti a více reálný intimní příběh dvou reálných lidí.

V případě Nouzového východu nemůžu nepoužít ono zprofanované slovní spojení "herecký koncert". Většinu filmu jsou na plátně DiCaprio nebo Winsletová, případně oba, a v každé sekundě jsou excelentní. Vlastně by mi ani příliš nevadilo, kdybych tento film viděl jako televizní inscenaci. Ale bezchybná reálně vyhlížející výprava ještě umocňuje sugestivní pocity.

Hrdinové Nouzového východu jsou proklatě reální a chápeme je a jejich pocity (většinou) i když žili před více než 50 lety. Film také několikrát velice věrně ukazuje dynamiku nekompromisní hádky - co která hláška s kým dělá, jak se mění pozice účastníků mezi pasivní a aktivní... Prostě jsem rád, že se nehádám.

Film bych považoval za úplně dokonalý, pokud by končil někdy těsně po polovině, kdy se sen zhroutí a nastane krize. Téměř hodina, která následuje poté, rozhodně není špatná, ale jsou v ní místa, která zaostávají za první hodinou. A konec je extrémně působivý a extrémně působivě natočený (někteří psychicky slabší diváci to opravdu nemusí vydržet, byť na plátně nejsou žádná střeva nebo litry krve). Měl jsem jen trošičku nejasno v tom, co přesně měly znamenat závěrečné události, a proč jeden z hrdinů udělal to, co udělal, a jestli se to stalo tak, jak to udělat chtěl, nebo se mu to vymklo z rukou a dopadlo to jinak, než mělo (pokud o tom hodláte debatovat v komentářích, tak pozor na spoilery!). Je docela dobře možné, že tato otázka měla zůstat záměrně otevřená a nechat prostor divákovým interpretacím, což u tohoto filmu vadí podstatně méně než u Líbáš jako Bůh.

Takže: Pokud se v kině nechcete bavit, ale chcete vidět vynikají herecké výkony, tohle je ten pravý film.

11 komentářů:

  1. Není to náhodou točené podle stejnojmenné knihy Richarda Yatese?

    OdpovědětVymazat
  2. františku, rozplakal jsi se při tom konci?

    OdpovědětVymazat
  3. Co ti nebylo jasné na tom konci? Podle mě bylo jasné, že se jí to "vymklo z rukou a dopadlo to jinak, než mělo". Možná taky proto, že už těsně uběhla ta doba, kdy to jde.
    Jinak s recenzí souhlasím, až na to že se mi film líbil celý a bez výjimek. U mě za 100%. Lepší vztahový psychologický film jsem už neviděl dlouho.

    Gloster: Ano. (UTFG příště)

    OdpovědětVymazat
  4. VincentF (SPOILERS!!!!!!): Nebylo mi jasne, proc rano pred manzelem s vypetim vsech sil delala jak je vsechno v pohode, a o par hodin pozdeji si udelala potrat - coz je rozhodne vec, kterou manzel nechtel. Pokud planovala, ze to prezije, jak to chtela manzelovi vysvetlit? Pokud se chtela zabit, proc takhle slozite?

    OdpovědětVymazat
  5. SPOILER: Nevolala by zachranku, keby to bolo planovane. A manzel sa pokial viem vyjadril v tom duchu, ze lutuje, ze ten potrat nespravila (pocas poslednej hadky), takze to dava podla mna celkom zmysel.

    OdpovědětVymazat
  6. Ad VincentF: Jak dlouho už čtete FFFILM?

    OdpovědětVymazat
  7. SPOILER: prostě doufala, že když nebude dítě, tak může zase dojít na její sen a nakonec do té Paříže odletí

    OdpovědětVymazat
  8. Fuxoft (SPOILER!!!): Jo tohle mi taky nebylo uplně jasné, proč se takhle chovala, ale myslím, že prostě potřebovala na chvíli uvolnit situaci a v klidu provést potrat, pro který se rozhodla už v tom lese. Nemyslím že chtěla něco manželovi vysvětlovat, prostě by se svišť nenarodil a hotovo.
    Ruut: Já myslím, že tam ani tak nešlo o Paříž a její sen tam odletět, ale o to, nějak se dostat (jakýmkoli způsobem) z toho zkurveného vztahu a manželské krize, ve které se ocitla. Tu Paříž si v podstatě vybrala kvůli němu, protože si vzpoměla, že někdy řekl, že se tam chce vrátit.
    Gloster: Nevím přesně, ale Fuku už čtu celkem dlouho, ať už tady nebo ve staré Cinemě.

    OdpovědětVymazat
  9. Pak asi víte, že pokaždé, když je film natočen podle nějaké knihy, tak to pan Fuka uvede a následně konstatuje, že tu knihu nečetl. K čemuž jsem se ho snažil vyprovokovat i tentokrát.
    To, že jde skutečně o Yatese, jsem si vygoogloval předtím, než jsem tu otázku položil.

    OdpovědětVymazat
  10. Vím, že to není důležitý, ale čistě ze zvědavosti: nevíte někdo, jaký ''vtip'' měl být s nějakou rukou v autě, kde probíhala soulož? dával jsem si pozor a ničeho jsem si nevšiml, nedá mi to spát! Jinak souhlasim s recenzí, je to celkem dost depresivní silnej film.

    OdpovědětVymazat
  11. Já předpokládám, že mělo jít o narážku na otisk ruky na skle auta ze scény soulože mezi DiCapriem a Winslet v Titanicu. Ale RR jsem neviděl, takže na mě nespoléhejte.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.