20.7.10

Recenze: Agora - 70%

Přelom 4. a 5. století našeho letopočtu, Alexandrie, Egypt. Moc Římské říše slábne, moc křesťanů roste. Hypatia (Rachel Weiszová) je slavná vědkyně, která má tušení (mimo jiné), že Země obíhá kolem Slunce.

Španělské historické drama Alejandra Amenábara (Ti druzí, Hlas moře) je zajímavé svým námětem. Nejen, že vypráví o období, kterým se moc filmů nezabývá, ale zaujímá jasný postoj, který - řekl bych - není v současné kinematografii běžný a moc bych se nedivil, kdyby se kvůli tomu Agora navždy vyhnula americkým kinům (mimo jiné):

Film je totiž především o tom, jaké svině jsou křesťani a jak brutálně jsou schopni zničit rozkvetlou civilizaci, pošlapat logiku a lidská práva, a fyzicky zlikvidovat každého, kdo se jim postaví do cesty. Hlavní hrdinka je ateistka (ve skutečnosti prý byla pohanka), která není ochotna přijmout křesťanského Boha jen za tím účelem, aby si zachovala zdraví a obživu, a tudíž špatně dopadne.

Rozhodně nejsem nějaký propagátor křesťanství a jsem rád, že se po tolika filmech o "víře, která člověku dává nezbytnou sílu", objevilo také něco s opačným poselstvím. Ale přesto jsem byl dost překvapený, že tento (na evropské poměty slušně výpravný) film vůbec vznikl, vzhledem ke své ústřední myšlence, která je prezentována značně černobíle - všichni křesťani prostě vypadají a chovají se jako nebezpeční divoši, spiklenci a chuligáni. Nějaké objevování pohybu Země a občasná milostná komplikace jsou pro děj vedlejší.

Amenábar režíruje schopně a Weiszová velice dobře hraje, takže dvě hodiny strávené s tímto filmem nejsou promarněným časem. Rozhodně ale nejde ve velkofilm v jakémkoliv smyslu slova (viz trailer, snažící se vypadat supervýpravně), ale spíše o něco jako "Výpravný film z produkce HBO".

Amenábar se snaží občas působit nadčasově a inovativně, například když děj prokládá záběry na zemský povrh, pořízenými z vesmíru. Ale jinak film nijak nevybočuje z rámce opravdu dobré televizní inscenace.

41 komentářů:

1. Recenze je naprosto přesná. Film mě docela překvapil svým tématem a chápu že Amebar bohužel neměl neomezený rozpočet ale je to v podstatě opravdu hodně povedená TV inscenace. Pravda že místama je černobílý až příliš, i když to možná tak i mohlo být ale kdo ví?!

2. Jestli film ukazuje nějaké záležitosti spojené s pozdějším vznikem římsko-katolické církve, proč má špinit křesťany? Informace o poruchovosti Toyot přeci nehovoří o tom, že všechny auta jsou nebezpečná. ;-)

3. Apropós, Toyoty jsou jedny z nejspolehlivějších aut, to že si pár kreténů spletlo plyn s brzdou, nedělá z jejich aut auta poruchová.

4. Mě se film moc líbil. Bylo to komorní historický velkofilm. Hlavně se mi líbil netradiční pohled a celkem přesné historické reálie.

P.S: Co to hraje za hudbu v druhé půlce traileru?

5. přirovnání s toyotou je úplně zcestné. Protože narozdíl od toyoty, v dnešní moderní civilizaci není důvodu proč dál věřit nesmyslům.

6. To antiregionální/antidemagogické vyznění filmu je jednoznačně všeobecnější a dá se aplikovat na jakékoliv naboženství nebo ideologii, ty postupy "vlád blbců" jsou koneckonců vždycky stejné(i my jsme přece byli takto přiraveni o veškeré intelektuální elity během naší historie hned několikrát), ať už ho ospravedlńují Talmudem,Biblí,Koránem(abych nebyl nefér... neAbrahamská náboženství nemají na rukou o moc míň krve...jen o tom v Evropě moc nevíme/nezajímá nás to/nechceme vědět) nebo Mein Kampfem/ Marxovým Kapitálem. Dokonce bych řekl, že hlavní inspirací byl dnešní islámský svět,ty křesťanské milice/"morální policie" se chovají úplně stejně jako podobné organizace fungující dnes v Saudské Arabii,Iránu a dalších islamských zemích(jsou to také vousáči s klacky). Největší protesty proti filmu byly koneckonců v samotném Egyptě(a nemyslím, že protestovali jen Koptové). Ještě pár detailů: Definitivně Alexandrijskou knihovnu vypálili až muslimové a zbývající učenci uprchli do křesťanské Byzance. Ukamenování nevypadá jak v Životě Briana nebo v tomhle filmu, ale v islamských zemích se provádí tak, že se osoba zahrabe do země(ženy až po krk, aby jim nebylo vidět poprsí) a pak se na ně vrhají drobné kamínky, aby to trvalo co nejdéle(až oběť vykrvácí nebo umře na šok). Postupy "mocenských čistek" názorně a přesně představené ve filmu nemusí být postavené jen na náboženském/ideologickém základě(třeba ve Rwandě šlo o úplně něco jiného)...spíš pravení z lidem vrozeného kmenového chování(vyhlazovaní konkurence vně i uvnitř kmene/tlupy se dá pozorovat už u šimpanzů a primitivní kmenové spočnosti ho praktikovaly zcela běžně,jen ve vyspělejších společnostech tyhle postupy tak nějak víc bijí do očí). Ale vážně je fajn vidět jednou za čas "výpravný film pro myslící diváky", který vidí lidi v jejich nejlepším i nejhorším a historii realisticky a v perspektívě(z vesmíru je Alexandrie ostrůvek v pustině a jenom z kilometrové výšky je celé to tragické zabíjení/umírání jen hemžení mravenců...

7. To antiregionální/antidemagogické vyznění filmu je jednoznačně všeobecnější a dá se aplikovat na jakékoliv naboženství nebo ideologii, ty postupy "vlád blbců" jsou koneckonců vždycky stejné(i my jsme přece byli takto přiraveni o veškeré intelektuální elity během naší historie hned několikrát), ať už ho ospravedlńují Talmudem,Biblí,Koránem(abych nebyl nefér... neAbrahamská náboženství nemají na rukou o moc míň krve...jen o tom v Evropě moc nevíme/nezajímá nás to/nechceme vědět) nebo Mein Kampfem/ Marxovým Kapitálem. Dokonce bych řekl, že hlavní inspirací byl dnešní islámský svět,ty křesťanské milice/"morální policie" se chovají úplně stejně jako podobné organizace fungující dnes v Saudské Arabii,Iránu a dalších islamských zemích(jsou to také vousáči s klacky). Největší protesty proti filmu byly koneckonců v samotném Egyptě(a nemyslím, že protestovali jen Koptové). Ještě pár detailů: Definitivně Alexandrijskou knihovnu vypálili až muslimové a zbývající učenci uprchli do křesťanské Byzance. Ukamenování nevypadá jak v Životě Briana nebo v tomhle filmu, ale v islamských zemích se provádí tak, že se osoba zahrabe do země(ženy až po krk, aby jim nebylo vidět poprsí) a pak se na ně vrhají drobné kamínky, aby to trvalo co nejdéle(až oběť vykrvácí nebo umře na šok). Postupy "mocenských čistek" názorně a přesně představené ve filmu nemusí být postavené jen na náboženském/ideologickém základě(třeba ve Rwandě šlo o úplně něco jiného)...spíš pravení z lidem vrozeného kmenového chování(vyhlazovaní konkurence vně i uvnitř kmene/tlupy se dá pozorovat už u šimpanzů a primitivní kmenové spočnosti ho praktikovaly zcela běžně,jen ve vyspělejších společnostech tyhle postupy tak nějak víc bijí do očí). Ale vážně je fajn vidět jednou za čas "výpravný film pro myslící diváky", který vidí lidi v jejich nejlepším i nejhorším a historii realisticky a v perspektívě(z vesmíru je Alexandrie ostrůvek v pustině a jenom z kilometrové výšky je celé to tragické zabíjení/umírání jen hemžení mravenců...

8. Anonymní 18.55:
    Spolkni prášek.

9. Jen škoda, že je to docela hloupoučká agitka, historicky uplně mimo, jak co se týče podstaty sporu a smrti Hypatie, tak zobrazením římského světa přelomu čtvrtého a pátého století.

10. Frantovi - bijci tmaru a jeho agitce to takhle staci

11. Já náhodou sem křesťan a navíc katolík.

Dnešní katolická církev už není tolik o pošlapávání, kamenování atd. ale spíš o tom, aby člověk nebyl pyšný a vážil si druhých. Kdo o tom pochybuje, ať si zajde do kostela poslechnout kázání.

Katolická charita se zabývá pomocí chudým, staví školy a vfricplno věřících pracuje s positženými a podobně.

Nepochybuju o tom, že před tisíci lety bylo v církvi plno řezníků. Ale ty tenkrát byly nejen v církvi.

Tak, a teď mě sežerte :)

12. Jistě že katolíci jsou vesměs mírumilovní a normální lidé. Takoví byli i ve Rwandě, než začala občanská válka...Křesťanství svou podstatou boje vylučuje, ale to jak je praktikováno, "umožnilo" milionům katolíků i protestantů, aby po sobě stříleli např. v obou světových válkách

13. Jeste v zajmu korektnosti upozornuji, ze rozdil mezi krestanem, katolikem a mormonem mi vicemene unika a dohanet si to nehodlam...

14. Talkron:
    a on je tem film antiregionalni?
    ale ja byl na zemepis vzdycky spatnej stejne jako na dejepis, tak ani nepoznam, jestli vazne spinis cirkve nebo hulis travu na nejakym kilometrovym kopci..

Jindra:
    ty jsi krestan, uhodl jsem? protoze podleham stereotypum, vsechno jedna pakaz mimochodem, to je muj dalsi oblibeny

16. Fuxoft: Je to moc složité, takže se nedivím, že to nehodláš študovat. Jen krátce bych řekl, že katolík je křesťan, protestant též. Mormoni jsou sice tak trochu křesťani, ale hlavně je to sekta. Klasický poznávací prvek křesťanské sekty je to, že se kromě Bible klade rovnocenný důraz na jiné materiály, které jsou dokonce významově upřednostněny, či považovány za výklad a podobně. Příkladem jsou Jehovisté a třeba se to tvrdí trochu i o Adventistech. A katolíci jsou dnes tak široký pojem, od každotýdenních líbačů zlatých sošek (modlářství, 2. přikázání, které katolická církev vyškrtla z Bible a nahradila rozdělením posledního na dvě) až po charizmatické a znovuzrozené. Spousta lidí zůstává v katolické církvi jen jako na misii, aby otvírali ostatním oči a pomohli jim navázat vztah s Bohem.
    Divné, že?
    Snad jsem byl dost stručný. JFYI

Martin: Jsem křesťan, jsem protestant. A stereotypy jsou společenský problém již odjakživa a stály zbytečně život možná víc lidí, než bláznění náboženských fanatiků.

17. Jindro, tu o perlach a svinich znas?

18. Anonym prede mnou:
    to je klasicka krestanska, tu zna kazdy spravny krestan, resp. kazdy spravny krestan (abych nediskriminoval, kdyz uz stereotypizuji - nejspis i kazdy spravny krestansky sektar) na ni kasle; aspon v takovemhle stereotypu teda mam Jindru zarazeneho

Jindra:
    mne si prosim vyrad z toho stereotypu lidi, kteri stereotypizuji a zaroven zabijeji, dikes

19. Anonym 12:22

Snad se ty svině neobrátí proti mě a neroztrhají mě, jak je to v té "o perlách a sviních".

Nemyslím ani, že to, co tu píšu bude pro dotyčné mít nějaký zásadní význam, jako mě spíš zlobí ta všeobecná nevědomost a neznalost.

A to se tu ještě neobjevil Gloster se svým kopírováním wikipedie :-D

20. ja bych ten film vzal jako pouceni,
    ze zadne knihy by se nemely palit.

a pak, ze lidi byli vzdycky schopni
    nadrobit si hromadu problemu
    s dogmatismem, fundamentalismem...

21. Je to krásnej a citlivej film, i když doba raného křesťanství samozřejmě krásná a citlivá nebyla. Ale slova o agitce jsou úplně vedle. Nebo snad trestání lidí s na tu dobu originálním názorem (ať již vztahující se k fyzice, matematice, zrušení odpustků) se nestalo? Lidé o tomto filmu tvrdící, že je to agitka jsou smutní nezcestovalí burani, bez špetky znalosti historie. Jsou to přesně ti lidé, kteří by v té době na ostatní házeli kameny a ječeli, že jsou ostatní spolčeni s ďáblem.

Jděte na to a udělejte si názor sami, to je dozajista to nejlepší co můžete udělat. Jinak Frantova recenze je docela přesná a objektivní, výsledně jsem měl z filmu podobný dojem, jen jsem si ho asi trochu víc užil :).

22. Jsou to přesně ti lidé, kteří by v té době na ostatní házeli kameny a ječeli, že jsou ostatní spolčeni s ďáblem.

LOL, at zije demagogie

23. Re: Anonymni 21. července 2010 13:11

Tak na takové rezolutní soudy pozor, "nepálit knihy"... Počkej, až jednou nadobro vypnou elektřinu, ještě budem za knihovny rádi.

Ale jo, lidi se budou vraždit stejně ochotně kvůli Bibli jako kvůli volnosti-rovnosti-bratrství. Empiricky ověřeno. Jeden by z toho mohl usoudit, že podstatné je to "vraždit", nějaké "kvůli" je docela zbytné.

Vzorná katolička ;-)

24. Chrizofilax : jestli se nemýlím, jedná se o skladbu Raising Empire od Immediate Music z alba Abbey Road

25. Myslim, ze staci se podivat par set kilometru na zapad do Belfastu a tam nadherne muzeme videt boj mezi nabozenskym vyznanim. A nebude o tolik jiny nez je videt ve filmu - prohlasit v protestantske hospode, ze ses katolik, tak v lepsim pripade mas jen rozbitou hubu.

26. 22. července 2010 11:53

A co to, krom názvosloví, má společného s křesťanstvím, nám nepovíš?

Malý příklad: Elrond sobecky manipuloval Arwen až ta z toho měla psychické trauma. Vážně? Ve zfilmované verzi od Jacksona ano, ale v té knize od JRRT je to jinak. Jména jsou stejná, ale v knize se dozvíš, jak to napsal autor doopravdy.

27. krestanstvi je prezitek, dalsi mytus (dedek na oblacku) padl za obet modernimu poznani; vi se, kdo je panbuh a pry za to muzou cesi (video): http://kultura.idnes.cz/video-bozsky-je-bozsky-jen-v-sexu-ve-meste-v-realu-se-stiti-podat-ruku-12s-/filmvideo.asp?c=A100721_181412_filmvideo_tt

28. Recenze celkem dobrá a vystihující, ale recenze v Odvážných palcích tedy dost tragická. Hlavně Vosmík zase perlil a mlel ty své totální nesmysly - že režisér chtěl vykreslit křesťany ve filmu jako dnešní muslimy? Uff, ten člověk je strašlivě hloupý, když do palců přišel, skoro se nedají poslouchat, neustálé neurvalé skákání do řeči, plácání jinde vyčtených nesmyslů apod. Ale zpět k Agoře. František si též přidal, že režisér dělá z křesťanů špindíry, zatímco antická civilizace je ukázána jako nešpinavá atd.. Tedy nevím pánové, ale četli jste aspoň někdy nějakou historickou knížku? Vždyť konec antické éry a nástup křesťanství je již zdokumentován dobře. František přirozeně nikoliv, ale aspoň ten Vosmík, no i když to s těmi muslimy... Ale prostě vždyť tak to bylo, křesťanství se samozřejmě vzmohlo a rozmohlo prvotně mezi chudinou, která byla špinavá a potrhaná (ostatně, na tom je založené a to vůbec nemyslím pejorativně, jen píši jak to bylo) a naopak římané vyznávali jiné, ve filmu jasně ukázané hodnoty. Neodsuzuji ani nechválím ani jednno. Nebo někdo z recenzentů snad chce pochybovat o persekuci vědců, fyziků atd. jen kvůli jinému/žádnému náboženství? Konec filmu to krásně opisuje (z faktických historických knih). Náboženský fantasimus a dopad lze krásně vidět a vine se celou historií a těžko říct, kdy se zastaví.

Film je to fantastický, a pokud vás aspoň trochu zajímá historie (teď nemyslím obrázky dinosaurů!), budete naprosto nadšeni... Jeho zdánlivě poklidné temto, vyrovnané dialogy, neexistence akčních scén a odvážné historické ztvárnění je balzám na duši. Po jeho shlédnutí se budete cítit povzneseni i zarmouceni. Ale asi hodně záleží na tom, kdo z vás ma jaké hodnoty.

29. S historií ten film nemá společného nic. Ani s tou římskou, ani s tou pohanskou, natož židovskou a křesťanskou. Historicky je to prostě blábol. A k těm křesťanům - ve svých vědeckých teoriích vycházeli z učení antického Řecka, a ostatně to byli katolíci, kdo postavili první astronomickou observatoř v Evropě. Ale to jen tak okraj, jak nějaký poťapaný film může kroutit historická fakta a lidi mu to žerou.

30. Tak teď už tomu fakt nerozumím...tak je to podle historie nebo ne???

31. vsechno je podle historie

32. Ve skutecnosti je ten film mnohem shovivavejsi nez byla tehdejsi realita. Hypatia skoncila, pokud muzeme verit antickym historikum, ponekud hure - pokud si dobre vzpominam, tak ji znasilnili, stahli za ziva z kuze a pak jeste pro jistotu ukamenovali. Zadne extra prameny jsem si nestudoval, ale kdyz jsem o Hypatii kdysi cetl, tak jsem mel pocit, ze byla mnohem aktivnejsi v politickem zivote. Trochu mne zklamalo, jak je ve filmu vykreslena jako takova potrhla vedkyne. A ten patriarcha Cyril byl podle vseho jeste mnohem vetsi hajzl, nez jaky je ve filmu :)

33. Přišel jsem o něco?

Jestli si dobře vzpomínám, Wikipedii jsem tu sice ještě nikdy nekopíroval, ale co se historicity celého příběhu týče, není důvod na ni neodkázat. http://en.wikipedia.org/wiki/Hypatia

34. Uf...myslím, že se spokojím s méně přesným vylíčením Hypatiiny smrti..
    Historie křesťanství během celého 4.století je docela zajímavá a kupodivu asi málo známá - v podstatě se právě tehdy odehrával přerod z pronásledované menšiny na defacto státní náboženství, kde hrstka vychytralých, politicky angažovaných "pomazaných" hlav ovládá tisíce prostých lidí, kteří už moc nevědí "vo co go" a ani se o to nepokoušejí. Výsledkem je opět perzekuce těch, kdo používají mozek, vyznání nerozhoduje...

35. Hájpejša byla chytrá holka, mluvil o ní i Carl Sagan...

36. Nechápu, proč se stále tvdrí, že je film antikřesťanský. A to i František. Film jsem viděl, nic antikřesťankého v něm nebylo! Křesťané ve filmu jen nebyli vylíčeni jako andělíčkové, ale jako normální lidé. Pohani na začátku filmu vzali meče a chtěli je zabít!!! Kdo se může divit, že křesťané se bránili a zničili jim knihovnu? Křes´tané ve filmu nejsou o nic horší, než kdokoli jiný. Ta obdivovaná filosofka měla svůj luxus, používala otroky i na to, aby jí utřeli po koupeli. Kdo se může divot, že to otroky přestalo bavit a konvertovali k jinému náboženství? Nechápu Františku, cose ti na filmu přesně zdálo antikřesťanké.

37. To, ze vzali mece byla odpoved na cilenou provokaci - zesmesnovani jejich bohu. Byla to sice hloupost, ale nereagovat nijak by jim taky nepomohlo. Ostatni se vzdycky nechali vyprovokovat, jejich chyba, ale ty svinarny vzdycky naplanovali krestane. Ten film ovsem neni nejaky politicky thriller, kde by byla predstavena soustava udalosti, ktere vedou ke konecne tragedii, spis je to takova ilustrace. Pokud vim, jiste je, ze patriarcha Cyril dosahnul uzavreni vsech pohanskych chramu a vypovezeni zidu z Alexandrie. Nejsem si jisty, jestli je s jistotou znamo, jak presne toho dosahl.

38. Film samozrejmen v USA uvaden byl; ostatne co je na tom prekvapiveho, kdyz tam vznikl treba Da Vinci Code...

Ohledne toho, jak zachazi z fakty doporucuji

39. Mně naopak připadá, že v poslední době se s filmy otírajícími se o křesťanství roztrhl pytel a že stalo oblíbeným fackovacím panákem všech "angažovaných" filmařů.