24.2.11

Recenze: Lepší svět [Hævnen] - 60%

Dánsko. Dva malí kluci, kteří jsou šikanováni ve škole a rozhodnou se "vzít spravedlnost do svých rukou". Zmlátí šikanujícího parchanta pumpičkou, vyhrožují mu nožem a pak se rozhodnou jít ještě o dost dál, což vyústí v tragédii, která poznamená obě jejich rodiny. Souběžně s tím otec jednoho z nich působí jako lékař v Africe, kde mu před očima umírají oběti brutálního válečníka a pak je postaven před dilema, když po něm tentýž válečník chce, aby mu zachránil uhnívající nohu.

Drama Susan Bierové (původní název znamená "Pomsta") je velmi profesionálně natočeno a uvidíme v něm kvalitní herce - především dva hochy v hlavních rolích.

Bylo mi ale dost líto zápletky, která je velmi manipulativní a přitom (většinu času) předvídatelná. Celá dějová linie v Africe je vyloženě citové vydírání (ano, hodní lidé opravdu nevyřezávají těhotným ženám děti z břicha). Film pro mě dramaticky vyvrcholil okolo 90. minuty a následující půlhodina byla dle mého názoru naprosto zbytečná a do poslední sekundy předvídatelná.

Neznamená to, že film je špatný. Jen mě velice překvapuje, že sbírá po celém světě tolik cen. Zábava to rozhodně není (a nemá být) a jako "film s poselstvím, vybízející k hlubšímu zamyšlení" mi přišla jeho základní myšlenka "zlo plodí zlo a pomsta nemusí nic vyřešit" neuvěřitelně triviální a především triviálně zpracovaná. (Což, znovu opakuji, neznamená, že je zpracovaná špatně.)