28.5.11

Recenze: Lidice - 40%

Český velkofilm o tom, co se stalo v Lidicích a hlavně o některých lidech, kterých se to dotklo.



Základní dějová linie se točí kolem lidického občana Karla Rodena, který v hádce omylem zabije svého syna, za což jde na několik let sedět do cely s Janem Budařem. V Lidicích po něm zůstává jeho polochromá manželka, jeho druhý syn, jeho (Rodenova) milenka a její dcerka.

Tato dějová linie je skoro bezchybná. Je to správné lidské drama, Roden výborně hraje (Budař taky) a minisvět ve vězení, občas prostříhávaný s děním v Lidicích (manželka za otcem do vězení nechodí, milenka ano, syn se posléze rozhodne, že také ano, matka s milenkou se plus mínus udobří...) filmově dramaticky funguje skoro přesně tak, jak by měl.

Pak podle očekávání dojde k lidické tragédii. Rodenovi ve vězení neřeknou, že k ní došlo. Roden zahořkne, myslí si, že na něm nikomu z Lidic nezáleží (protože mu nepíšou), pak je (po mnoha měsících) propuštěn a přece jen se rozhodne nasednout do autobusu a odjet do Lidic. Kde ho čeká nepříjemné překvapení - prázdná totálně holá pláň místo obce.

V tuto chvíli jsem se docela politicky nekorektně pobavil představou řidiče autobusu, v jehož mozku se po Rodenově žádosti "Jeden lístek do Lidic" musel odehrát přibližně následující myšlenkový pochod: "Haha, on neví, že Lidice jsou srovnané se zemí, tak to já mu nic neřeknu, odvezu ho k tomu prázdnému poli jakoby nic a tam ho vysadím, ať chlapec kouká, LOL, to se mi zase dnes povedl kanadský žertík, to se musím večer v hospodě klukům pochlubit". Příběh tohoto řidiče a jeho dalších vtipných nápadů by mě opravdu zajímal.

Nicméně, bez ohledu na řidiče, osobní dějová linie Karla Rodena je opravdu dobrá. Bohužel, to ostatní (tzn. více než polovina filmu) už tak dobré není.

Především, Rodenův příběh nekončí jeho odhalením osudu Lidic. Po něm následuje ještě hodně dalšího, čímž se tvůrci snaží jeho osud nějak osudově uzavřít, ale trochu to skřípe. Především jsou ale dost nepovedene všechny další dějové linie, kterých je dost a nejhlavnější jsou "Kluk chce sbalit holku pomocí vymakané partyzánské lži a nevědomky tím způsobí tragédii Lidic (víceméně)", "Dilema hodného četníka, nuceného kolaborovat" a "Heydrich, atentát na něj". Ty jsou ve filmu opravdu spíše z povinnosti, aby náhodou neměl pod dvě hodiny (povedlo se, nemá) a aby v něm náhodou nechybělo jednoznačné, černobílé, intenzivní, předžvýkané lidské drama. Nefungují jednak proto, že ostatní herci nedosahují kvalit Rodena, ale především proto, že děj působí až nepřirozeně osekaně a zbrkle. Mám z druhé ruky informace, že původní scénář byl mnohem propracovanější a rozsáhlejší, ale kdybych to nevěděl, došel bych k tomuto názoru po zhlédnutí filmu sám od sebe. U některých postav jsem ani pořádně nepochytil co jsou zač a už jsem měl být deptán jejich dramatickým koncem.

Problém je také v tom, že to, co ve filmu funguje, je víceméně komorní drama. To, co nefunguje, se občas snaží být hollywoodsky epické (zpomalená záběry, kamera vysoko ve vzduchu) a Nikolaev to překvapivě nezvládá, takže je to místy až nechtěně vtipné. Jako nejhorší element musím vypíchnout hudbu (od několika autorů), která se snaží imitovat občas epického Zimmera a občas Schindlerův seznam, ale nedaří se jí ani jedno, a to ani tak dobře, jak se to daří v traileru, hudebně kopírujícím Gladiátora / Ostrov (a kdyby se jí to dařilo, byla by to hodně divná kombinace). Většinu času mě hudba opravdu hodně otravovala svou trivialitou (na které nic nemění skutečnost, že ji hraje mnohačetný orchestr). Především díky hudbě na mě vůbec nefungovaly ani takové zaručeně emocionální scény jako střílení lidických obyvatel nebo zplynování dětí (film ale naštěstí NENÍ přehlídkou podobných scén).

No a posledním problémem je, že film z hlediska výpravnosti vypadá jako kdyby si filmaři ukousli trochu větší sousto, než by odpovídalo rozpočtu (který jistě nebyl zanedbatelný!). Požár města je pak znázorněn především několika různými záběry na dvoje hořící vrata (nebo jedny vrata ze dvou úhlů).

Petr Nikolaev režíroval filmy ...a bude hůř nebo Kousek nebe, které se mi velmi líbily (a třeba také Báječná léta pod psa, která jsem neviděl). Oba vypadaly jako práce velmi zkušeného režiséra (až překvapivě, vzhledem k tomu, jak málo toho celkově natočil). Lidice naopak působí jako dílo někoho, kdo má náznak talentu, ale ještě ve filmařině neumí chodit. Nebo někoho, komu je cizí tento styl vyprávění (tj. hollywoodsky epická dojímavost).

A skoro bych zapomněl: Kdybych byl neČech nebo dnešní český teenager, tak bych - obávám se - měl docela zásadní problémy pochopit, jak spolu které filmové události navzájem souvisí.

Musím říct, že zrovna u tohoto filmu mě jeho výsledná nepodařenost docela mrzí. A na mé hodnocení nemá žádný vliv nabubřelá kompaň distributora, který mě už rok informuje několikrát měsíčně o tom, že Lidice budou film tisíciletí.

93 komentářů:

  1. Přesně takovou bídu jsem bůhvíproč čekal, když jsem se doslechl, že tvůrce filmu napadlo, že by mohli dotočit k "tomu filmu o Lidicích" i scénu atentátu na Heydricha, aby se vědělo, co to jako začalo. :) Pasáž o řidiči autobusu mě úplně zdrtila, bravo, utírám teď kakao z poprskaného monitoru. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Autobusy ani vlaky tehdy nefungovaly tak jako dneska, zastávka Lidice nemusela nutně znamenat, že se ocitnete uprostřed návsi, ale často že si ještě pár kilometrů na tu náves musíte dojít.

    OdpovědětVymazat
  3. Mno jo, film jsem teda ještě neviděl ... fakt tam chce lístek do Lidic? Nejel třeba jen do Buštěhradu? zpětně takhle nevím, kde tenkrát autobus stavěl :)

    ale tak třeba se to bude líbit masám aspoň. hmm, otázka je kterým. pamětníci dneska už moc do kina nechodí

    OdpovědětVymazat
  4. Abych zabránil následným 200 příspěvkům o autobusech do Lidic, tak rovnou upozorňuji, že kupování lístku tam vidět není.

    OdpovědětVymazat
  5. lidického občana Karla Rodena.. jde na několik let sedět do cely s Janem Budařem..
    Pises uz jak Blesk, jeste ti tam chybi Karla Rodena (49). Hnupovatis.

    OdpovědětVymazat
  6. Možná bys to Franto mohl v Blesku zkusit, aspoň by sis přivydělal.

    OdpovědětVymazat
  7. Pro Jaroslava Sedlacka: Ono je celkem fuk jak fungovaly tehdy autobusy (osobne si myslim, ze lip jak ted). Lidice byly zniceny jako odplata za atentat a jako takove to bylo nalezite prezentovano, protoze vypalit a vyvrazdit vesnici nekde uprostred poli a luk a nikomu o tom nerict, to by zrejme moc dobre jako vystraha nefungovalo, ze ? Tudiz ridic autobusu by logicky o tom mel vedet taky. Podle recenze bohuzel Lidice vypadaji jako typicky moderni filmovy produkt Ceske kinematografie - par dobrych momentu a zbytek podivne lepidlo co se to snazi nejak nemastne neslane propojit.

    OdpovědětVymazat
  8. Doteď jsem si myslel, že ten film točila Alice Nellis.

    A koukám, že ne.

    OdpovědětVymazat
  9. Vypravěč v traileru mi připadá, že dřív dělal v České sodě a celkově mi to přijde jako reklama na jogurt od Madety.

    OdpovědětVymazat
  10. a pritom hlavnimi partnery jsou Solo Susice a Krupp

    OdpovědětVymazat
  11. "A skoro bych zapomněl: Kdybych byl američan nebo dnešní teenager, tak bych - obávám se - měl docela zásadní problémy pochopit, jak spolu které filmové události navzájem souvisí."

    1) Je ten "american" s malym "a" (coz tady delas casto) uz nejaky vzity termin pro blby, jako kdyz se treba rekne "dam si kolu" a nemyslim tim nezbytne Coca-Colu?

    2) A kdybys nebyl ten american nebo dnesni teenager a byl bys treba, ja nevim, Bulhar, Polynesan nebo Argentinec, tak bys ty problemy s pochopenim filmu nemel?

    OdpovědětVymazat
  12. Nemůžu si pomoct, ten sponsoring od České zbrojovky je k tomuhle filmu takovej lahůdkovej, až coby inside joke bych řekl. Pušku Mauser 98, kterou tam Němci střílej, vyráběli pro Wehrmacht coby Puška Vz. 24, no není to dobrý?

    Kdyby nebyli filmaři blbí, tak si mohli zažádat o finance u Draslovky Kolín, tam dodnes vyrábí Zyklon B pod jménem Uragan D2 a třeba by to nakonec i mělo vzhled jako velkofilmu...

    OdpovědětVymazat
  13. Logická chyba FF: Pokud (!) existovala zastávka Lidice i po jejich vypálení, tak tam vystupovala denně spousta lidí (jinak by zastávka neměla smysl) a řidič by nebyl překvapený, že i Roden. Pokud vystupoval Roden v Buštěhradu, tak tam vystupovala denně spousta lidí (jinak by zastávka neměla smysl) a řidič by nebyl překvapený, že i Roden.

    OdpovědětVymazat
  14. ano, lidi se tam treba jezdili podivat, nebo pokladat vence, nebo neco, pokud to nackove nezatrhli uplne

    OdpovědětVymazat
  15. Nedalo mi to a zeptal jsem se pamětníka. Takže:
    1) Lístky se nekupovali u řidiče, tahle praxe začala fungovat až mnohem později
    2) Autobus opravdu jezdil jen po hlavní silnici, takže pokud chtěl do Lidic, vystoupil na místě, odkud bylo stejně daleko do Lidic jako do Buštěhradu na opačné straně (dnešní Lidice jsou výš než původní Lidice)
    3) Pamětník si dokonce myslí, že tehdy se v autobusu vůbec žádné lístky nedávaly, ale není si tím úplně jist

    OdpovědětVymazat
  16. Třeba zastávka Lidice byla na znamení

    OdpovědětVymazat
  17. Jezdím denně do práce přes Lidice a hned ráno předám vaše dotazy svému řidičovi autobusu z ČSAD Kladno, aby se problematikou vystupování v Lidicích zabývalo jejich vedení, takhle to dál nejde...

    OdpovědětVymazat
  18. Ta hudba v traileri nie je kopia Gladiatora, je to kopia My Name Is Lincoln (Ostrov) - posudte sami, od 1:10 http://www.youtube.com/watch?v=_iu-t1n821M

    OdpovědětVymazat
  19. Muzu se zaptat, PROC SI PROBOHA nevidel Bajecny leta? Je to jeden z nejpovedenejsich filmu ty doby a v podstate jedinej povedenej Viewegh...

    OdpovědětVymazat
  20. Promarnena sance, jinak se to napsat neda. Namet dokonaly, provedeni tragicke. Jeste to tak sestrihat na cca 90-100 min, tak by se to dalo mozna vydrzet, ale pri te delce je k nepreziti. Vsechno prevypravene pro jistotu nekolikrat - oblibena scena v tiskarne, kde Budarova postava rika smerem k odchazejicimu Rodenovi "von je z Lidic ..". A atentat na Heydricha byl snad v zatacce u tramvajove zastavky..? Ani bych se nedivila, kdyby se Alice Nellis nechala vymazat z titulku.

    OdpovědětVymazat
  21. Diskuze tu vypadá skoro pokaždé stejně. Polovina lidí se baví o filmu, druhá polovina se snaží na základě čehokoliv shodit Františka Fuku. Důvody k tomu mají často velice zásadní, to se musí nechat, jsou často srovnatelné s tragédií Lidic. Ó božínku, potřeba lidiček být důležitý je nesmrtelná... Zajímavý je, že toho burana analfabeta s minimálním kulturním a literárním cítěním nenajdu tak často v recenzi Franty Fuky, jako spíš v diskuzi pod ní.

    OdpovědětVymazat
  22. no ta Rodenova je podle skutečného příběhu. A tam bylo i to, že o Lidicích nevěděl a zjistil jejich zničení skutečně až na místě... Někdy je prostě realita divná a ve filmu vypadá nelogicky. jo v tom dokumentu říkali, že musel jít pár kilometrů pěšky, takže autobus tam rozhodně nestavěl...

    OdpovědětVymazat
  23. Taky je asi potřeba si uvědomit, že za okupace a zvášť za heydrichiády asi nebylo nejbezpečnější se o Lidicích jen tak vybavovat s cizími lidmi. Ten rozhovor má totiž dva možné závěry- 1. Němci jsou svině 2. Vůdce má pravdu a Lidice si to zasloužily. A ani jeden asi nemusí mít pro mluvčí nejlepší následky.

    OdpovědětVymazat
  24. >29. května 2011 12:43

    Proc nepatris do ty inteligentni pulky, ktera se bavi o filmu?!

    OdpovědětVymazat
  25. >29. května 2011 12:43

    on si Fuka k tomu schazovani dost sam nahrava, kdyz napise takovou kokotinu bez znalosti kontextu, tak se pak nesmi divit, že se toho nekdo chytne

    OdpovědětVymazat
  26. > Martin

    Rodena? Vazne ho chces videt?

    OdpovědětVymazat
  27. Rodenuv full frontal uz tusim v nejakem filmu byl.
    Ma ho asi takhle
    |---------|
    dlouhyho.

    OdpovědětVymazat
  28. "Haha, on neví, že Lidice jsou srovnané se zemí, tak to já mu nic neřeknu, odvezu ho k tomu prázdnému poli jakoby nic a tam ho vysadím, ať chlapec kouká, LOL, to se mi zase dnes povedl kanadský žertík, to se musím večer v hospodě klukům pochlubit". Příběh tohoto řidiče a jeho dalších vtipných nápadů by mě opravdu zajímal.

    Inu, Makotřasy, sídlo Sivého čtveráka jsou hned přes pole...

    OdpovědětVymazat
  29. Jo, a takhle to všechno začalo:
    http://sc.fud.cz/ntvorba.php?selby=id&selval=244

    OdpovědětVymazat
  30. No, jen jestli to František nebral příliš skrz Fast Five brýle - http://kultura.idnes.cz/recenze-lidice-si-zaslouzi-plna-kina-maji-v-sobe-pokoru-i-odvahu-ps6-/filmvideo.aspx?c=A110529_074430_filmvideo_tt

    Jinak na traileru jepoměrně rušivý - stejně jako u mnoha jiných českých dobovek - nedostatek autenticity - oblečení jakoby na mnoha hercích 'viselo' vypadají jak kdyby právě vyšli z módního salonu, všechno nažehlené, nepomačkané, čisté..stejně tak z kulis a svícení interiérů často trčí ateliér, čerstvé dřevo, umělý sníh nebo námraza..všímá si tohoto jevu některý z diskutérů nebo je to jen moje hnidopišství...?

    OdpovědětVymazat
  31. "Nikolaevův film totiž není přes veškerou věrnost faktům historickou rekonstrukcí, ale hlavně hluboce lidským dramatem."

    OdpovědětVymazat
  32. Skoro by to chtělo zakázání anonymních komentářů, sledovat, jak si pár ubožáků, kteří se ani nepodepíšou, honí ego, je docela smutné :)

    OdpovědětVymazat
  33. Překvapuje mě, že ... Ale hovno, vlastně mě vůbec nepřekvapuje, že se vždycky najde hafo lidí, kteří jsou ochotní věnovat svůj čas přípravě studie na téma "Autobusová hromadná doprava ve druhé polovině minulého století", a to jen aby si honili ego v diskuzi pod článkem, který je o něčem jiném. Byl to vtip, smiřte se s tím!
    A k filmu - škoda, že se splnili mé obavy, že prostě nedokážeme natočit nějaké uvěřitelné lidské drama z doby druhé světové války, ale opět to všechno sklouzne do změti prvoplánových srdceryvných scén plných patosu, které spojuje jen urputná touha o náš vlastní český velkofilm. Nikolaev ukázal v Kousku nebe, že drama z vězení umí, ale tušil jsem, že jak dojde na pokusy o něco "velkolepého", půjde všechno do kytek. Zajímalo by mě, jak by to dopadlo, kdyby u kormidla zůstala Nellis.

    OdpovědětVymazat
  34. K tomu se dá dodat jen jediná věta nebo spíš citát: "Češi, smějíci se bestie", Adolf Hitler. Vždycky to tak bylo a asi to vždycky tak i bude.

    OdpovědětVymazat
  35. Jo a řekl to samozřejmě Reinhard Heydrich a ne Adolf Hitler.

    OdpovědětVymazat
  36. Chudackovi Frantovi se tady ublizuje v diskuzi.

    OdpovědětVymazat
  37. Dobrý den, prý se tu stojí fronta na lístky do Lidic, jsem tu dobře?

    OdpovědětVymazat
  38. Holokaust na Vás, holoto !

    OdpovědětVymazat
  39. ne, bohuzel. listky do Lidic se prodavaji jen u ridice.

    OdpovědětVymazat
  40. Milan/ Na moju obranu - ego je to posledné čo si pri Frantovi honím.

    OdpovědětVymazat
  41. Především jsou ale dost nepovedene všechny další dějové linie, kterých je dost a nejhlavnější jsou "Kluk chce sbalit holku pomocí vymakané partyzánské lži a nevědomky tím způsobí tragédii Lidic (víceméně)", "Dilema hodného četníka, nuceného kolaborovat" a "Heydrich, atentát na něj"...

    No nevim, ale zaminka pouzita pro vypaleni takova skutku byla, kolaborujichich slabochu byla vetsina a malo platny - atantet na Heidricha tomu predchazel.
    U historickejch filmu je historie pozitivni, jesti chcete sci-fo, koukejte na sci-fi. nevim jaky lidice jsou, ale kritika realnych udalosti sem nepatri.

    OdpovědětVymazat
  42. Prodám dva lísty na autobus do Lidic. Do kotle.

    OdpovědětVymazat
  43. >30. května 2011 19:41

    Ja myslim, ze FF nejak nekritizuje tyhle skutecny historicky udalosti jako takovy, ale to, jak byly jaksi "povinne/zbytecne" zasazeny do filmu, ne?

    OdpovědětVymazat
  44. Anonym, 19:41: Tyhlety sebemrskačské bláboly o kolaborující většině už mne fakt nebaví číst. K atentátu došlo 27.5., do 3.6. Němci vyslechli 4.750.000 tj. 60% tehdejší populace (včetně nemluvňat) a neměli VŮBEC NIC. Kde je ta kolaborující většina?

    OdpovědětVymazat
  45. Vondro, za 6 dní vyslechli 4 750 000 lidí? Už to nehul, fantasto.

    OdpovědětVymazat
  46. Ja vim, ze se Fuka snazil byt jenom vtipnej, kdyz ono to bylo prave tak, jak je to ve filmu - a jestli to mozna neni celej problem Nikolaevova pristupu - Seidl sel z vezeni na tramvaj, dojel na konecnou a chtel jit az do Lidic pesky. Nekde ve Stredoklukach nebo Makotrasech se stavil v hospode, kde mu dve zensky sdelily, ze Lidice asi tezko najde, a popsaly mu, co se stalo. Myslel si, ze si z nej proste strili, sedl na autobus, nechal se odvezt na krizovatku a sel pesky - az kdyz pod snehem vyhrabal zaklady domu na miste, kde byl presvedceny, ze by mel stat ten jeho, pochopil, ze to nebyla sranda, ani ze to neni tim, ze se dost opil. Tohle vypravel Seidl (= Sima ve filmu) panu Mahlerovi. No a Petr Nikolaev se proste uzkostlive snazil natocit vsechno presne tak, jak to bylo, jako skolni ucebnici, rekonstrukci, coz bouhuzel ve spouste mistech dokazuje, ze zfilmovana realita neznamena dobry film. Ale Fuko, pises fakt jak kanal, to uz je dost nesnesitelny...

    OdpovědětVymazat
  47. Mě osobně se tedy film líbil, spíše co jsem například z děje nepochopila, možná mi to jen uniklo, proč lidičtí dělníci jeli na koncert Heydricha na Pražském hradě? Jak se tam dostali? Ovšem na druhou stranu nemůžu souhlasit s předposlední větou, totiž že je dost možné, že dnešní český teenager by nepochopil souvislosti ve filmu...jsem dnešní český teenager a kromě toho koncertu mám pocit, že jsem to vesměs pochopila... a co se autobusu týče...souhlasím s Jaroslavem sedláčkem, my to tak na naší vesničce máme doteď, od zastávky jdete dva kilometry k vesnici, která je hned vedle té, co měla sloužit jako předloha k pro filmové Lidice a rozlohu má stejnou... :-D A pak ještě ten požár...myslím, že to je věc, která je všem dost dobře známá, není potřeba více ji znázorňovat...

    OdpovědětVymazat
  48. Anonym 16:33: Omlouvám se, nemělo tam být "vyslechli" ale "zkontrolovali." I tak je ale těch 4.75m obdivuhodné.

    Každopádně doporučuji článek (resp. články) v posledním Reflexu na toto téma.

    OdpovědětVymazat
  49. Film je podle mě ve srovnání s ostatní českou produkcí hodně nadprůměrný. Když odhlédnu od problému s autobusem a tím, že mu nikdo ve vězení neřekl, že Lidice byly vypáleny, tak to filmově dobře funguje. Pěkné záběry, emoce, dobří herci - ten kolaborující četník, aktivní slečna, Heydrich...

    OdpovědětVymazat
  50. Tomas Vondra: co to znamena - "zkontrolovali"? Zastavili na ulici a prohledli obcanku, vlezli do bytu, zastavili se na pracovisti?

    Stejne mi tohle cislo pripada nesmyslny, zacni si skoro 5 milionu delit tech par dnema, kolik bylo tech "kontrolujicich" a i kdyby to delali 24 hodin denne....

    OdpovědětVymazat
  51. Anon 2. června 2011 2:12/ Skontrolovali si ich statusy na Facebooku. To máš za chvíľu.

    OdpovědětVymazat
  52. Ja myslim, ze v te dobe jeste Facebook nemeli, ale nejsem si tim jisty.

    OdpovědětVymazat
  53. No... Až se mi bude zdát, že recenze není vysvětlována jako pro ne příličš chápající jedince, možná si z ní něco vezmu. Jinak se mi zdá spíš tragičtější tenhle obsah článku než cokoliv jiného.

    OdpovědětVymazat
  54. Dovoluji si připomenout, že motiv návratu vězně z Pankrácké věznice do Lidic se objevuje již v knize Obsluhoval jsem anglického krále. Nejede sice autobusem, ale společně s hlavním hrdinou se dostaví na služebnu Buštěhradského (?) gestapa, kde se dozvídá, co se stalo. Stejně jako další zdařilá pasáž o internaci továrníků ve Svatém Jánu, tyto kapitoly ve stejnojmenném filmu nejsou.
    Pjeer

    OdpovědětVymazat
  55. Spáčilová: 70% "Lidice jsou nejlepší film roku 2011!" :-)

    OdpovědětVymazat
  56. Kdysi jsem četl recenzi na film Katyň. Něco ve stylu je to válečný film, vojáků je tam dost, ale chybí tam bojové scény. Při čtení tohoto textu mám velmi podobný pocit.

    Kde je slovenský anonym, když jej svět potřebuje? (tepláky, puberta, tlustá frajerka atd.)

    OdpovědětVymazat
  57. Kupuje si lístek do Lidic.

    OdpovědětVymazat
  58. Anon 2. června 2011 8:33/ Samozrejme, že mali. Dôkaz: http://www.collegehumor.com/article/3989342/adolf-hitlers-facebook-wall

    OdpovědětVymazat
  59. Film není historický dokument, na ten si musíme počkat až ho natočí třeba pan Motl. Film Lidice vytvořený na základě Mahlerova vyprávění v Nokturnu je dobře zahraným filmem, který pravdivě ukazuje detaily ze života lidických občanů aniž by si zakládal na přesné historické pravdivosti. Přesto jsou jeho scény pravdivé stejně jako autentické výpovědi přímých účastníků, právě proto jsem byl při jeho produkci dojat, protože ty výpovědi znám.

    A o to vlastně jde, přiblížit diváku neznalému věci, stresující strach prvního a druhého stanného práva, kdy je divák vtahován mezi prosté obyvatele, na které doléhá protektorátní atmosféra. V našem případě atmosféra teroru, přicházejícího jako blesk z nebe v jinak napohled pokojném kraji.



    Zdá se, jako bychom se dívali s panem kritikem každý na jiný film. Je ale fakt, že asi jen nepřemýšlíme stejně. Snažil jsem se dívat na všechny scény, aniž bych jim něco podsouval, prostým okem nazasvěceného. Ale jak se zdá, nebyl jsem na druhou stranu dost bystrý, když mi unikly, film dehonestující detaily, které zde nabízí a rozebírá pan kritik Fuka.



    Většinou se o kritiky nestarám, ale když se někdo dere na světlo a musí si vymyslet nebetyčnou spekulaci, jen aby byl vidět, jen aby se mohl „politicky nekorektně pobavit“, zdá se mi to i na dnešní vychýlenou dobu příliš schizofrenní.


    neston

    OdpovědětVymazat
  60. Film není historický dokument, na ten si musíme počkat až ho natočí třeba pan Motl. Film Lidice vytvořený na základě Mahlerova vyprávění v Nokturnu je dobře zahraným filmem, který pravdivě ukazuje detaily ze života lidických občanů aniž by si zakládal na přesné historické pravdivosti. Přesto jsou jeho scény pravdivé stejně jako autentické výpovědi přímých účastníků, právě proto jsem byl při jeho produkci dojat, protože ty výpovědi znám.

    A o to vlastně jde, přiblížit diváku neznalému věci, stresující strach prvního a druhého stanného práva, kdy je divák vtahován mezi prosté obyvatele, na které doléhá protektorátní atmosféra. V našem případě atmosféra teroru, přicházejícího jako blesk z nebe v jinak napohled pokojném kraji.



    Zdá se, jako bychom se dívali s panem kritikem každý na jiný film. Je ale fakt, že asi jen nepřemýšlíme stejně. Snažil jsem se dívat na všechny scény, aniž bych jim něco podsouval, prostým okem nazasvěceného. Ale jak se zdá, nebyl jsem na druhou stranu dost bystrý, když mi unikly, film dehonestující detaily, které zde nabízí a rozebírá pan kritik Fuka.



    Většinou se o kritiky nestarám, ale když se někdo dere na světlo a musí si vymyslet nebetyčnou spekulaci, jen aby byl vidět, jen aby se mohl „politicky nekorektně pobavit“, zdá se mi to i na dnešní vychýlenou dobu příliš schizofrenní.


    neston

    OdpovědětVymazat
  61. Módně kontroverzní, nadutá, všeználkovská a,nejen podle mého názoru,hloupá recenze.

    OdpovědětVymazat
  62. Lidice jsem zatím neviděl, ale naprosto chápu, že fimaři nemohli odolat dvěma totálně neuvěřitelným dějovým linkám - "muž, co zabil a díky tomu přežil" a "milostné machrování jako rozbuška masakru". možná je film kvůli tomu nesourodý a přeplácaný (uvidím 7.6.), ale tomu asi opravdu nešlo odolat.
    pro pána, co doporučuje nehulit - Němci skutečně krátce po atentátu zkontrolovali skoro 5 miliónů lidí s nulovým výsledkem co se týče atentátu (zatkli několik desítek odbojářů - např. JUDr Valentu hned v noci na 28.5.). Takže opravdu neraď ostatním ohledně hulení a radši si k tomu něco přečti , hňupe..
    pro pana Fuku - třeba máte ohledně Lidic pravdu, ale skutečně nechápu vaše pózerství, kdy máte v recenzi potřebu zdůraznit, že jste neviděl Báječná léta. Možná se kvůli tomu cítíte jako borec, ale jednak nechápu souvislost s Lidicema a pokud píšete recenze a jeden čas jste se tím i živil, tak bych to považoval spíš za ignoranství, pane intoši.

    OdpovědětVymazat
  63. doplnění ohledně té kontroly - mám pocit, že si představuješ, že se v Praze trochu střílelo, tak sem poslali dva pochůzkáře a ti kontrolovali v pracovní dny od sedmi do tří.
    Takže - nešlo o "nějaký střílení", ale o atentát na jednoho z pěti nejvlivnějších a nejmocnějších mužů Třetí říše. Kontroly dokladů a pracovních umístěnek skutečně probíhaly 24 hodin denně a prováděly je tisíce nácků a členů Wehrmachtu. Jen za první noc po atentátu stihli oběhnout skoro polovinu pražských domů. Dle posledních poznatků Jaroslava Čvančary (asi největší český znalec období heydrichiády) se dá bez nadsázky mluvit o tom, že kapacita, kterou použili, jim mohla o pár týdnů a měsíců poté vážně chybět na východní frontě.
    Ale co chtít od člověka, který zaměňuje zastupujícího protektora Heydricha za Arnošta Heidricha - jednoho z nejvýznamnějších českých přeživších odbojářů.

    OdpovědětVymazat
  64. Anonymní 3. června 2011 13:17 řekl(a)...
    doplnění ohledně té kontroly - mám pocit, že si představuješ, že se v Praze trochu střílelo, tak sem poslali dva pochůzkáře a ti kontrolovali v pracovní dny od sedmi do tří.
    Takže - nešlo o "nějaký střílení", ale o atentát na jednoho z pěti nejvlivnějších a nejmocnějších mužů
    Třetí říše.


    Proc polemizujes sam se sebou? O tom, ze se "trochu strilelo" tu nenapsal nikdo jinej nez ty, aby sis to sam vzapeti vysvetlil ze neslo o "nejaky strileni", coz zase nenapsal nikdo jinej nez ty.

    Fakt dobry:)))

    OdpovědětVymazat
  65. Nevěděl jsem, že se Lidice píší na dva řádky, jako v traileru.

    OdpovědětVymazat
  66. a Nikolaev to překvapivě nezvládá, - spíš bych řekl, nepřekvapivě nezvládá

    OdpovědětVymazat
  67. mě se film vcelku líbil, byl to pro mě nový neznámý a dramatický příběh z Lidic a připomínka kvůli jakým banalitám a záminkám nacistická mašinérie vraždila. Těch několik úlideb konzumnímu vkusu a nelogičností přecházím obohacen novým náhledem na téma.

    OdpovědětVymazat
  68. 4. června 2011 11:38 a připomínka kvůli jakým banalitám...

    No, tenkrat pro hitlerovskou masinerii Treti rise nebyl atentat na Heydricha zas az takovou banalitou, zeano...

    OdpovědětVymazat
  69. Jistěže za 2.sv. války existoval facebook. Akorát na okupovaných uzemích se jmenoval ReichGesichtsBuch.

    OdpovědětVymazat
  70. Nemelo by to bejt spis ReichsGesichtBuch?

    OdpovědětVymazat
  71. zpochybňujete vizi Vůdce a rozhodnutí národně socialistické strany?
    Připravte se na kontrolu statusu v pankrácké věznici

    OdpovědětVymazat
  72. zpochybňujete vizi Vůdce a rozhodnutí národně socialistické strany?
    Připravte se na kontrolu statusu v pankrácké věznici

    OdpovědětVymazat
  73. dobrý deň, mne sa veľmi páčia tie filmy, sú naozaj zaujímavé :P

    OdpovědětVymazat
  74. Když tady píšeš o tom jak se nepovedly ostatní dějové linie :"Kluk chce sbalit holku pomocí vymakané partyzánské lži a nevědomky tím způsobí tragédii Lidic (víceméně)" a "Heydrich, atentát na něj". Možná sis měl nejdřív o Lidicích něco přečíst, než jsi - nebýt tam tyhle dějové linie, nevím pak o čem by film měl být když právě tyhle dvě, které jsi vypsal, jsou hlavním důvodem vypálení Lidic... docela by mě zajímalo co by v tom filmu mělo být podle tebe aby to bylo zajímavý.. nejspíš si to měli asi celý vymyslet aby to lidi víc uchvátilo.. akorát, že ten film lidi nemá uchvátit ani je nadchnout....

    OdpovědětVymazat
  75. Ma je uchvatit a nadchnout.

    Je snad cilem rezisera natocit film, ktery neuchvati a nenadchne?

    OdpovědětVymazat
  76. Tak to bych chtěla vidět kolik lidí uchvátil a nadchnul osud Lidic.. řekla bych, že ten film byl natočenej proto aby lidi věděli jak to bylo a taky tak to natočený bylo.

    OdpovědětVymazat
  77. Tak, ďakujem Vám za úžasnú recenziu k filmu, s ktorej vznikla trápna fraška. Ale to vedia len češi... Možno dva príspevky mi niečo povedali, jeden negatívny na spracovanie filmu, že nemá nič s reality a druhý bol nadšený, aké to bolo super... Myslím, že som tu bola posledný krát. trápne komentáre k autobusom , ktoré sú popisované asi v 60 komentároch mi vzali dych... čo za ľudí si to tu píše. CHodťe na FB. Dementi. Ak ste na tom niekto boli v kine, prosím, napíšte svoj názor. Vlaste- zbohom. Ach jaj.ddlcis

    OdpovědětVymazat
  78. Budeš nám tu všetkým strašne chýbať. A želám ti nech ťa znásilní autobus.

    OdpovědětVymazat
  79. Re 14. června 2011 13:24

    Nerekl jsem,ze divaky ma uchvatit a nadchnout osud Lidic, ale mohl by je nadchnout a uchvatit _FILM o tom, jaky byl osud Lidic_ ne?

    Na tom, ze lidi byli posilany na smrt do koncentraku, pravda, taky moc k nadseni a uchvatnyho neni a Spielberg o tom dokazal udelat film, ktery rekl bych dost lidi nadchl a uchvatil.

    Jak uz kdysi rekl Ebert - It's not what a movie is about, it's how it goes about it.

    OdpovědětVymazat
  80. dostalo to stejně jako V peřině, já vim, jiný žánr, ale sorry V peřině bych dal tak 20 a Lidicím aspoň 60...příšlo by mi to jakože "objektivnější"...

    OdpovědětVymazat
  81. prostě, když je někdo víc geek, tak to prostě podle toho vypadá..

    OdpovědětVymazat
  82. Absolutně nesouhlasim s "recenzi". Film fungoval - vzbuzoval emoce, hudba me vubec nerusila, po dlouhe dobe sem v kine prestal vnimat cas a vydrzel az do konce zaverecnych titulků. Ocenuji, ze klicova scena byla natocena maximalne citlive. Urcite 80% a at si Fuka trhne nohou!

    OdpovědětVymazat
  83. Schválně jsem si dával pozor na ty vrata. :) Poté co začali hořet tak tam byli celkem šest krát... čtyřikrát v plamenech a poté na závěr dva krát v původním stavu :)

    OdpovědětVymazat
  84. Kurňa šopa, říkám si pro jaké pitomce bylo třeba točit tak prostoduchý film Lidice. Už je mi to jasné. Pánové, než začnete psát recenze a diskutovat kokotiny, nastudujte si základní informace. Díky, za tu ztrátu času zde.

    Saidl jde od Makotřas dle Mahlera pěšky. (Více bude patrně v Nokturnu.) Mahler podhodil námět Hrabalovi a Škvoreckému, ti ho zpracovali dříve.

    http://www.literarky.cz/rozhovory/2771-liditi-hrdinove-zdeka-mahlera

    OdpovědětVymazat
  85. Pane Fuko,ale,ale,ale...Tohle má být fundovaná recenze?Když jste probírali publicistický styl na střední škole,asi jste zrovna chyběl.Lidický občan Roden seděl na cele s Budařem?Politicky nekorektní příběh řidiče a jeho vtipné nápady?Vaše informace z druhé ruky?Trailer kopírující Gladiátora/Ostrov?Režisérovi je cizí styl hollywoodsky epické dojímavosti?Distributor informuje o Lidicích jako o filmu tisíciletí?Etc... No,vzhledem k tomu,ze nejste NEČECH,tak Vám dávám za tu recenzi plus 4.

    OdpovědětVymazat
  86. Je srandovni sledovat jak vetsina zde pripojenych komentaru, vubec nepochopila text recenze a vytrhava vety z kontextu a podstrkuje jim jiny smysl nez maji. O jejim nepochopenem stylu ani nemluve.
    Stejne tak jako vsichni ti to tu halekaji jak Franta nezna fakta a nepochopil film a kde co vsechno. Ja muzu rici to same o vas a nadavat vam do ignorantu a neznabohu.
    Hlavni a zasadni problem vas vsech, kteri se tu navazite do recenze a rozpitvavate jeji jednotlive casti je ten, ze nejste schopni se odprostit od vlastniho presvedceni, idealu a uhlu pohledu a zustat tak nestrani, coz Franta narozdil od vas dokaze. A tato vlastnost dela dobreho kritika dobrym.
    Ze se film nekomu libi/nelibi je subjektivni dojem, ale ze film za 70 milionu pokulhava ve zpracovani, v detailech (atentat, dobove realie (zbrane, obleceni, stresni kritina atd.) a v nesrozumitelnosti je fakt.
    Jestlize jako divak, ktery nevi zhola nic o danem tematu, ve mne film vyvola vysse zminene otazky a obavy pak je rozhodne neco spatne. A o to vice to cloveku nahani hruzu, pri predstave jaky dojem si odnesou lide, kteri jsou Evropskou historii nezasazeni a ani nevedi kde Ceska Republika lezi natoz nejaka mala vesnice jmenem Lidice.
    Byli byste prekvapeni jake otazky byste dostali od anglicky mluvicich lidi, kdyz byste udelali pruzkum na otazku: V jake zemi lezi Lidice?.

    Na zaver snad jen male upozorneni. Toto je muj nazor a notne se nemusi shodovat s vasim.

    Michal.

    OdpovědětVymazat
  87. Na tento blog, jsem zavital snad poprve az dnes i kdyz v minulosti jsem lecos cetl-asi jinde.
    Nebudu komentovat zastavku, kazdy mame jine vnitrni pochody... tezko obhajitelne.
    Co me, ale zarazilo je recenze, jak uroven, tak obsah.
    Na csfd jsem mnohokrat nasel vystiznejsi, vtipnejsi a lepe napsane mikrorecenze a docela se shodovaly s realitou.
    Nebudu autorovi rikat, ze pise jak kanal(viz. starsi komentar), ale recenze me neoslovila a urovni bych ji zaradil k Blesku.

    OdpovědětVymazat
  88. Včera jsem byla s přítelem na filmu Lidice. Já jsem si o něm předtím něco přečetla, ale on ne a ze začátku měl velký problém pochopit kdo je kdo. Ten začátek je teda vážně dost nanic, ale jinak se mi film docela líbil (i když nazývat ho velkofilmem je HODNĚ přehnané).

    Nejvýraznější postavou filmu pro nás byl policajt Vlček. Herec Roman Luknár by si za ni určitě zasloužil nějakou cenu.

    Koukala jsem, že tu furt řešíte ten autobus. Zdá se, že nejste z vesnice, protože u nás máme zastávku asi km od vsi a, že tam ves není, bych teda z autobusu neviděla ani náhodou. A řidiči je přeci taky úplně jedno kam kdo jede. To jsou ve filmech daleko větší kraviny a nikdo kvůli tomu ty filmy neodsuzuje.

    OdpovědětVymazat
  89. Podľa mňa sú Lidice slušný film, za 40% určite nestoja, dala by som im aspoň o tridsať viac. Neviem, čo by ma tam malo tak nahnevať, že by bol hodný odsúdenia. Hudba v pohode, herci veľmi slušní. Podľa mňa v porovnaní s inými filmamami v poslednom období konečne iný žáner a pekná kamera. Dagmar

    OdpovědětVymazat
  90. Horníková :
    Vladimír mi mluví z duše.
    Myslím si, že režisér nedokázal dobře uchopit kvalitní scénář pana Mahlera. Je vidět, že je mladý a hrůzu celého období zná jen z vyprávění.Toto podtrhuje zejména scéna popravy lidických mužů ve statku, kteří naprosto ukázněně jdou se postavit před kůl, u kterého již leží ti zastřelení sousedé před nimi a oni se chovají naprosto bez emocí a to i ten malý hoch. To lidsky je nepravděpodobné. Neočekávala jsem žádná hraná dramata, ale emoce hrůzy na mne vůbec nedýchla. Celá scéna byl naprosto bez emocí a vnitřního napětí. Podobně vyzněl i scénář se skříňovým autem, kde se na poli dusily děti výfukovými plyny. Bylo to na můj vkus uděláno naprosto amatérsky. Celý děj vypadal, jako by se odehrával někde na měsíci, nikde z toho nebyl cítit zrůdný nacismus a vlastně ani to, že je válka. Vzhledem k tomu, že jsem film shlédla v Kladenském kině, kde bylo nabito lidmi z Lidic a okolí, kde emoce byly samy o sobě již ve vzduchu, o to bylo pak celkové zklamání větší. Vypadá to, jak když se mladý,málo známý režisér, chce zviditelnit kvalitním tématem.
    Herecký koncert však začíná v třetí části filmu a je postaven na herci Rodenovi, který podává excelentní výkon, tak jako vždy, a tím celkový dojem z filmu hodně vylepší. Samotný tragický příběh Lidic, i když má být na pozadí, je zde podán naprosto mdle. Myslím si, že se to režisérovi a sřihu moc nepovedlo. Příběh sám o sobě byl již historicky hotov. Tento film a režiséra totiž podržely hercké výkony Rodena, Bydžovské a dalších. Film u lidí ,co byli se mnou v kině, byl velkým zklamáním.

    OdpovědětVymazat
  91. Při vši úctě k práci tvůrců mi dost vadil úplný začátek. Cožpak se žádný film v dnešní době neobejde bez takovéhoto ztvárnění sexu? Jsem ráda, že se moje čtrnáctiletá dcera zdržela v koupelně. Nejde takové situace vyjádřit nějak jinak, náznakem, umělečtěji? Myslím, že na filmy o válce, o komunismu by se větší děti měli dívat s rodiči a povídat si o tom (to já často dělám, protože celé dětství a začátek dospělosti jsem žila v komunistické lži). Škoda toho začátku filmu, to by mi bylo opravdu dost nepříjemné dívat se s dětmi. (i když jsme bohužel dnes "odolnější", vždyť "to" číhá na každém kroku), ale proč v takovém filmu, kde bych to opravdu nečekala.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.