20.6.11

Recenze: Hanna - 70%

Hanna (Saoirse Ronanová) je šestnáctileté děvče, které vyrůstá s otcem (Eric Bana) někde za polárním kruhem. Je cvičeno k zabíjení bez emocí. K zabíjení zvířat i lidí. Pak je výcvik u konce a Hanna je vyslána do civilizace (kde nikdy nebyla, ale má o ní teoretické informace), aby našla a zabila Marissu Wieglerovou (Cate Blanchettová) z CIA, která kdysi otci provedla něco ošklivého. Pak se má s otcem sejít v Berlíně.

Hanna svůj úkol splní zdánlivě na výbornou. Nechá se chytit CIA, vyžádá si Marissu Wiaglerovou, zabije ji a uteče. Háček je v tom, že Marissa Wieglerová je stále naživu (poslala místo sebe dvojnici) a nyní jde po Hanně i po jejím otci.



Režisér Joe Wright (od kterého se mi hrozně, hrozně moc líbilo Pokání) tentokrát zkusil něco výrazně jiného. A asi první čtvrtinu filmu jsem si vyloženě liboval. Díval jsem se na politicky nekorektní brutální zabíjející holčičku, hranou velmi dobrou mladou herečkou za přizvukování supercool Cate Blanchettové a jen o něco méně cool Erica Bany.

Bohužel, poté co Hanna vyvraždí menší základnu CIA a vydává se na dlouhou pouť do Berlína, cosi začne skřípat. Do této chvíli byl film téměř perfektně fungujícím a zábavným thrillerem bez náznaku čehokoliv jiného (což bylo DOBŘE). Od útěku ze základny se ale začínají objevovat čím dále zvláštnější elementy, jako poměrně obsáhlý subplot o sbližování Hanny s náhodnou rodinou nebo "elitní vraždící tým" ve formě stereotypní karikatury starého transvestity a dvou legračních skinheadů.

Když film vyvrcholí honičkou v rozpadlém zrezivělém lunaparku na motivy pohádek bratří Grimmů (včetně psychedelické perníkové chaloupky obývané kouzelným bezdomovcem), je nadevší pochybnost jasné, že se díváme na něco, v čem máme hledat hlubší smysl, asociovat si tuto scénu s úvodní zmínkou o pohádkách bratří Grimmů a pochopit celý osud Hanny jako paralelu s Červnou Karkulkou, případě Hloupým Honzou a zrezivělé pohádkové bytosti jako metaforu ztráty nevinnosti, nebo něco podobného. Každopádně je nám to cpáno příliš násilně.

Mírný filosofický přesah v thrilleru nevadí. Vadí, pokud je nám tento přesah cpán tak intenzivně, že je to na úkor thrilleru a brzdí to jeho tempo. S přibývajícími minutami je hlavní zápletka stavěna do pozadí, přestává tvůrce zajímat a všichni hrdinové (povětšinou elitně vycvičení superagenti) se začínají chovat jako idioti. Když se půl hodiny dívám na téměř krystalicky čistého Jasona Bournea a libuji si, jak mu to šlape, nemůže se tento po třiceti minutách začít postupně měnit v Melancholii!

Hanna obsahuje spoustu atmosféricky natočených scén, které ale působí jako ze zcela odlišných filmů. Filmařům se nepodařilo dát jim nějaký sjednocující prvek, který by ospravedlnil jejich existenci v jednom filmu.

Následující myšlenka bohužel není zcela z mé hlavy (ale z hlavy Jirky Pavlovského), nicméně vystihuje film dokonale: "Hanna je jako kdyby Lars von Trier točil film podle scénáře Stevena Seagala a jeden z nich si přitom z toho druhého udělal dobrou legraci. Není ale úplně jasné kdo z koho."

17 komentářů:

  1. Full frontal ano nebo ne?

    BTW, doporučuji ti, Františku, vytvořit štítek "full frontal".

    OdpovědětVymazat
  2. V Kick-Ass mi postava holčičky zabijáka přišla ok, tady už teda ne. Ronanová je sympatická, ale asi si raději dám Útěk ze Sibiře, než tohle... A od Wrighta mi přišla lepší Pýcha a předsudek, než Františkem zmiňované Pokání.

    OdpovědětVymazat
  3. A jak si to vede ve srovnání s Brutální Nikitou (ať už francouzskou nebo remakem)? Zápletka se zdá být dost podobná.

    OdpovědětVymazat
  4. OMFG
    jak muze takovahle sracka dostat 70%
    za vizual? za atmosferu?
    chybi kung-fu indian, pes hrajici basketbal a pedoktor z hor..
    za pritomnost "hlubsiho smyslu" bych automaticky strhaval 50% a fackoval

    OdpovědětVymazat
  5. @Martin
    Nevim co k tomu vedlo FF, ale z meho pohledu: vizual, prave ten presah (zli zabijaci jsou uzasni, jako z pohadky o zlem vlkovi), zadne mazani medu (Hanna se napr. pro nikoho a nikdy nevraci, nikoho nezachranuje) a dalsi a dalsi veci...
    A to vsechno s uzasnou (!!!) hudbou od Chemical Brothers (viz. youtube a "Devil is in the details" coz je pro me odted a navzdy synonymum pro zabijackou pisnicku).
    Celkove je to svizne, mrazive legracni (znovu napr. zabijaci), absolutne prehnane, nerealne, predimenzovane, fantasmagoricke.
    A tak to chteli. Nechteli udelat dalsiho Bournea, v tom je ten vtip.
    Libit se to vsem nemusi, jisteze ne, me se libilo velice a skvele jsem se bavil.
    Jen by me tak zajimalo: a co jakoze podle Martina neni "sracka"? Jen pro srovnani vkusu :)

    OdpovědětVymazat
  6. Ad Chemical Brothers: Neviem ako hudba funguje vo filme, ale samostatne a bez znalosti filmu je to otras. Vypočul som si celý soundtrack a nie je tam jediná dobrá skladba. Čím samozrejme netvrdím, že sa to nemôže niekomu inému páčiť.

    OdpovědětVymazat
  7. Trpaslyk:
    pro srovnani vkusu, co je sracka (jen signifikantni "vizualy" z posledni doby, co jsem videl): Sucker punch, Vsemocny, Tron Legacy, Inception a jeste Salt, coz zminuji jen proto, ze jsem po 20 minutach ukoncil, chtelo se mi zvracet a umrit
    co neni (opet signifikantni "vizualy" z posledni doby): Social Network, Single Man, Inglorious Basterds a dejme tomu Kick Ass a Scott Pilgrim jako popcornovejsi oddechovky
    A specielni vizualni guilty pleasure odpovidajici memu temperamentu: Crank a jeste lepe Crank 2
    v dobe rychleho internetu a rozsirenosti torrentu je ale mimozni zamerovat se na nynejsi produkci, kdyz je mozne nakouknout kamkoli z kdykoli
    jen pro vizual si nasadim sluchatka a zkouknu nejakej klip na youtube..

    OdpovědětVymazat
  8. Ta zakladni zapletka zni uplne jak Azumi (http://www.imdb.com/title/tt0384819/)!

    OdpovědětVymazat
  9. @Martin
    Diky za info.
    Namatkove vybrany seznam sracek vidim podobne - teda az na zasadni nesouhlas s Inception: Nolana a Finchera beru vzdy nekriticky pac jsem jednoduchy fanousek. Samozrejme i vizualne.

    Nesrackovy seznam vidim taky stejne (tady zas az na Single Mana).

    Hannu prave neberu jen jako vizualni onanii, je to velka legrace a ac mainstream tak delano jinak nez jine podobne v posledni dobe. Spousta detailu a narazek (hlasky odkazujici se na sebe sama, Bana s legracnim prizvukem protoze hraje Nemce, osudovost setkani s Hannou apod.) A pritom to neni hloupe a treba "intimni" scena mezi tynejdzerkami pod perinou popisuje presne to co si (asi naivne) predstavuju pod pojmem citliva divci duse. Cely film (skoro) je promysleny hodne detailne a schopni a kreativni lide s rozumnym budgetem si s tim dali spoustu prace. A tohle na youtube hned tak nenajdu (nepru se, ze na netu se necha najit spousta hezkych vecich).

    Poslech hudby ted ve me vyvolava vzpominky na sceny ve kterych znela, takze nejsem schopny posoudit jak pusobi bez filmu, ono taky soundtrack neni regulerni album. U me ve filmu fungovala skvele a okamzite, Chemical Brothers jsem objevil az pri zaverecnych titulcich a zacalo mi to davat vetsi smysl.

    Kazdy at si vybere co se mu libi, jenom jsem chtel trochu nastinit, proc se mi Hanna zamlouva jako uz dlouho nic a proc to z meho pohledu neni sracka. Myslim, ze nutkani zvracet by se tady dostavit nemelo - ostatne u me nenastava nikdy, jsou to vsechno jen pohyblive obrazky a nektere se mi libi vic, nektere min a u nekterych si reknu uz nikdy vice :)

    OdpovědětVymazat
  10. Musim se smat jak i Frantisek zapada do te linie fanousku, jez si libuji, kdyz se objevi na platne neco nekorektniho, ja nevim, ja jsem filmy, jez sazeji na tohle, mel rad jako pubertak, tehdy mi to prislo desne cool. V konecnem dusledku je to zase jenom komercni kalkul, jak v Kickass, tak tady. A tak Frantisek, ktery jidny vypocitave zamery tvurcu tvrde kritizuje si ted libuje, jak je to hrozne nekorektni. Ja mam radsi filmy, ktere dokazou zaujmout pribehem, aniz by tam nutne muselo byt poruseno nejake tabu. Ostatne, myslim, ze poslednich 20 let uz stejne neni co porusovat, na platne uz bylo vsechno. {Cekam az prijde nejake studio s filmem o vrazdicim batoleti na koksu}

    OdpovědětVymazat
  11. >20. června 2011 16:18

    Ta famozni hlaska reditele patentoveho uradu "Everything that can be invented has been invented." z devatenacteho stoleti se ukazala byt urban legendou, zato tvoje "na platne uz bylo vsechno" je fakt a do konce zivota se k tomu hrde hlas.

    OdpovědětVymazat
  12. Trpaslyk: Nečekal bych, že potkám někoho, kdo bude mít na Hannu prakticky identický názor jako já. Milé :).

    RakeW

    OdpovědětVymazat
  13. Jsem tu sám, kdo se snaží si představit politicky korektní brutální zabíjející holčičku a co vsechno by se s ní dalo dělat?

    OdpovědětVymazat
  14. Co si predstavujes pod pojmem "politicky korektni brutelne zabijejici holcicka?". Uved priklady politicky korektniho zabiti nebo co se ti to honi v hlave.

    OdpovědětVymazat
  15. Tak s touhle recenzí naprosto souhlasím, ale možná bych tomu filmu dal ještě trochu míň...

    OdpovědětVymazat
  16. Film me docela bavil. Bylo prijemny na nej koukat i ho poslouchat.

    Dost me udivilo, ze ani palce, ani Frantisek, coby znalec a milovnik hudby, vubec nezminil soundtrack od Chemickych Bratri...

    OdpovědětVymazat
  17. "Uved priklady politicky korektniho zabiti"

    Atentát na Heydricha nebo na Hitlera?

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.