22.9.11

Recenze: Alois Nebel - 60%

Rok 1989. Alois Nebel (Miroslav Krobot) je výpravčí (nebo co to přesně je) na malém zapadlém nádraží. Nemá to v hlavě úplně v pořádku, protože v roce 1945 zažil cosi tragického. Do toho se připlete němý přeběhlík z Polska (Karel Roden), který to také nemá v hlavě v pořádku (a má sekyru). Stráví spolu chvíli v jednom psychiatrickém ústavu, pak je Alois propuštěn a vydává se zcela na blind do Prahy na Hlavní nádraží (aniž by zde někoho znal). A pak zpátky...



O ději filmu se nedá moc rozepisovat, ale o tom až za chvíli. Nejdříve se rozhodně musíme pozastavit u jeho formální stránky. Pokud jste si ještě nepustili trailer, udělejte to...

Českých filmů, o kterých můžeme napsat, že mají unikátní výtvarné pojetí, je od revoluce strašlivě málo. Alois Nebel k nim rozhodně patří. Není to celosvětově unikátní pojětí a tvůrce se na tiskovce sám od sebe přiznal, že se inspiroval filmem Waking Life (který při tiskovce nazýval "Walking Life"). Zdrojovým materiálem filmu byly reálné záběry s reálnými lidmi, který byly následně počítačově promasírovány, ručně doanimovány a doplněny CGI grafikou, aby vzniklo něco V ČESKÝCH KONČINÁCH unikátního. A povedlo se a výsledek vizuálně připomíná stejnojmenný (také černobílý) comics, podle kterého film vznikl.

Výtvarná podoba je tak zajímavá, že se divák většinou nenudí, i když se na plátně nic akčního neděje. A to je naprostá většina filmu. Naprostou většinu filmu sledujeme, jak někdo sedí, kouká do blba, přemýšlí, někam pomalu jde nebo velmi úsporně prohodí pár slov. To nemyslím jako výsměch! Film je záměrně V-E-L-M-I R-O-Z-V-L-Á-Č-N-Ý a díky správné hudbě (tedy spíše díky ambientním zvuchovým plochám) to funguje a je to hypnotícké, aniž by to bylo příliš uspávající.

Také rozhodně stojí za vypíchnutí titulní role. Díky Miroslavu Krobotovi je Alois Nebel opravdu působivá figurka, jejíž zdánlivě tiché apatie bych se v reálu asi dost bál.

Potud stále vše OK, nebo ještě více než OK. Problémy začnou ve chvíli, kdy se film snaží být něčím jiným než náhodnou sondou do každodenního neutěšeného života psychicky narušeného člověka. Film Alois Nebel by totiž měl mít děj, což nefunguje z jednoho prostého důvodu: Filmaři ho nedokázali odvyprávět.

V presskitu jsem si přečetl několik důležitých skutečností (například že postava X byla znásilněna postavou Y, tudíž by to její dítě vlastně mohlo být dítětem postavy Y...), které jsou NAPROSTO ZÁSADNÍ pro pochopení děje filmu a jeho dramatického vyvrcholení. Kdybych si tyto věci nepřečetl v presskitu, ze samotného filmu by mi nikdy nijak nedošly. Na tomto místě můžete argumentovat mou nedůvtipností, ale v malém hloučku čtyři lidí (z nichž dva byli filmoví kritici a jeden filmový producent/režisér) jsme si toho v průběhu filmu nevšimli ani jeden, a i po přečtení presskitu měli různí z nás z nás různé teorie o tom, co byl vlastně zač ten Roden, které z dětí ve flashbacku (v roce 1945) vlastně bylo Alois Nebel nebo kam, proč a s kým jel v roce 1945 ten vlak - až při diskusi s tvůrci po filmu nám docvaklo, že zřejmě nikoliv s Čechy do koncentráku, ale s vysídlenými Němci pryč z Československa. Nebo to byly ve dvou flashbacích dva různé vlaky? Můžete nás mít za idioty, ale nečetli jsme comics a na plátně jsme viděli pouze pár sekund toho, jak nějací lidé nastupují ve spěchu a ve stresu do vlaku, a někteří z nich při tom mluví německy.

V tomto ohledu bych mohl Aloise Nebela srovnávat třeba s Harrym Potterem, na kteroužto filmovou sérii jsem rezignoval okolo pátého dílu, kdy mi došlo, že bez znalosti knih a dobré paměti (na předchozí díly) nemohu pochopit, co se na plátně děje. Fanoušci comicsu Alois Nebel, nebo ti, kteří si pamatují každé slovo, které ve filmu je proneseno, mohou být s výsledkem pravděpodobně spokojeni, ale pro mě něco takového není plnohodnotný film. Slabiny scénáře podtrhuje i skutečnost, že jsem při velmi letmém listování comicsovou předlohou (po zhlédnutí filmu) narážel na kresby a dialogy, které dávaly smysl scénám, u kterých jsem ho v kině postrádal.


Jak už jsem psal, depresivní pomalá atmosféra se vydařila. Ale kdyby film skončil například ve 30. minutě (když Nebela odvážejí do blázince), měl bych z té atmosféry naprosto stejný pocit, jako jsem měl po skončení celovečerního snímku.




Následující technologicko - producentské zamyšlení je pouhým zamyšlením a nijak neovlivnilo mé hodnocení filmu:

Když jsem film sledoval, říkal jsem si opakovaně, jak je hezké, že si pár lidí doslova na koleně natočilo laciný filmeček, pro který vymysleli takovou téměř unikátní stylizaci, která zaujme, potěší oko a přitom je vlastně triviální ji s dnešní digitální technologií vytvořit. O to víc jsem obdivoval, že v některých záběrech evidentně byly některé věci dodělávány dodatečně ručně nebo pomocí klasického CGI.

Následně jsem byl po besedě s tvůrci a předvedení demofilmu o technologii výroby doslova jako opařený, protože jsem se dozvěděl, že film vznikal několik let a stál 80 milionů Korun!!! Každý záběr a každé políčko natočeného filmu byly nejdříve prohnány filtry, pak RUČNĚ překresleny do vektorů a pak RUČNĚ animovány v After Effects (v demofilmu nazývaných "After Affects") tak, aby pohyby animovaných postav políčko po políčku kopírovaly pohyby reálných postav.

To je pro mě učebnicovým příkladem "za hodně peněz málo muziky". Kdyby tvůrci nechali pár chytrých vysokoškoláků pracovat tři měsíce na chytrých algoritmech, tak měli k dispozici software, který by jim zcela automaticky vytvořil z reálných záběrů zamýšlenou stylizaci čtyř pětin jejich filmu, přičemž by takový výsledek 95 procent diváků nikdy nerozeznalo od jejich pracné "poloruční" animace (zbylá pětina filmu by pak byly ony stoprocentně ruční nebo stoprocentně CGI animace a dokreslovačky). Pokud by to byli hodně chytří studenti a sponzoroval by to Google, možná by to ten software zvládal v reálném čase. O tom jsem skálopevně přesvědčen, a skutečnost, že já takový software nenapíšu, na tomto přesvědčení nic nemění.

Jaký smysl má takto neuvěřitelně pracně, políčko po políčku, vytvářet animaci, která po většinu času vypadá, jako kdyby byl obyčejný černobílý film prohnaný nějakým "comicsovým filtrem", který zvýšil kontrast, zvýraznil obrysy a zprznil pohyby? U Linklaterova Waking Life (a následujícího Scanner Darkly) bylo mnohé animováno ručně TAK, ABY BYLO VIDĚT, ŽE JE TO RUČNÍ ANIMACE a maximální stylizace (dokonce v různých výtvarných stylech v rámci jedné scény). Jaký smysl to mělo v případě Aloise Nebela?

Nevím. Jsem zmaten.

Každopádně, producent Aloise Nebela je nejhorším producentem v historii českého filmu.

Vlastně ne, naopak. Je to špičkový producent, protože na tento projekt nějak dal dohromady těch 80 milionů. Ale ten, kdo do toho ty peníze investoval, je nejhorší investor v historii českého filmu.

107 komentářů:

  1. To s těma algoritmama je fakt olol. Kdyby něco takového bylo možné, pak by asi už někdo takový software vytvořil. Dovedu si představit, že s dnešní technologií by výsledný film vypadal možná tak jako Waking Life/A Scanner Darkly, ale toho asi tvůrci Nebela dosáhnout nechtěli. Nebel spíš vypadá jako Valčík s Bašírem.

    A označovat producenta za nejhoršího je dost trapné. Tenhle film má - jako jeden z mála českých - šanci zaujmout v zahraničí, což by asi neměl, kdyby to byl jen klasický hraný film prohnaný nějakým filtrem.

    OdpovědětVymazat
  2. pri vsi ucte, je ta cast o produkci z vetsi casti mimo, alespon v te soucasne realite kde se pohybuji pocitace, grafika a optika. Kdyz dokazi nejaci studenti takovy software napsat, budou velice bohati. V soucasne dobe neexistuje nic, co ti dokaze jakkoli automaticky vytvorit z fotky kresbu se stylizovanyma linkama, spravnou vahou a pro lidske oko tak snadno citelnou jako opravdova kresba linkou. Zadnou technikou ani kombinaci scriptu nedostanes z fotky cokoli srovnatelne bez regularni rucni prace ... Muzes pouzit miliardy filtru a masek, ale bez rucniho klikani to nedas. Ono totiz nejde o tu ruku aby obkreslila siluety, ale lidske oko ktere musi rozhodnout kde a jake cary budou koncit a zacinat, jaky budou mit tvar, kde se lamou atd.... Je to opravdu trochu hlubsi nez se ti mozna zda. Aby to slo zautomatizovat, musel bys cely film a herce snimat dost unikatnim zpusobem a mozna s rozpoctem jako Avatar bys prisel na neco co zatim nikdo neobjevil. Za 80 mega, vzhledem k vysce platu, poctu lidi a delce nataceni, muzu rict jen klobou dolu.

    OdpovědětVymazat
  3. Anonym: Proto pisu o tech "ctyrech petinach"! 100% automaticky to nejde, ale rozhodne by slo, aby se ta tloustka car a typ stinovani zvolila v jednom policku rucne a pocitac to automaticky replikoval v dalsich desitkach az stovkach policek. Podobne jako kdyz se pocitacem koloruji cernobile filmy.

    OdpovědětVymazat
  4. yup to mas recht, to trackovani by slo kdyz nadefinujes prvni snimek zaberu ... akorat s tim jak ti posatvy prichazi/odchazi a meni se detail, tak je to porad zatracena drbacka. Asi by se to zjednodusilo, ale ty prachy co bys usetril na par graficich das do kodu, software a techniku. A grafici to budou prvni rok jen debugovat ... rozhodne ale za 80 mega je to vic nez adekvatni, neverim ze by to fakt nekdo v tyhle kvalite udelal levneji ... a mimo CR uz vubec ne

    OdpovědětVymazat
  5. a co se tyce kolorovani filmu, to je preci jen o neco snazsi, protoze potrebujes drzet pouze shape objektu a z toho se ti vytvori maska. U linkove kresby nemuzes mit cary nalepene na objekt a jen je zvetsovat/zmensovat a posouvat s postavou. Kdyz se ti hlava otaci, linka se ti neustale meni, a ruzne casti se objevuji a jine ztraceji, navic se vzdalenosti od kamery nemuzes linku jen zmensovat, prizpusobujes tomu celkovej detail - at uz textury, srafovani nebo siluetu ... je to trochu vic tricky nez se zda

    OdpovědětVymazat
  6. Ano, kolorovani je jednodussi. Vsak take kolorovani uspesne vyresili uz nekdy pred 30 lety, s tedhejsim softwarem a hardwarem. Od te doby jsou pocitace Xkrat rychlejsi a algoritmy Ykrat vymakanejsi.

    OdpovědětVymazat
  7. Velmi dobrý vektorizační filtr existuje už léta v Illustratoru. Z kontrastní fotky (políčka) vyprodukuje výsledky velmi podobné tomu, jak vypadá film (bez těch postprodukčních efektů samozřejmě). Výroba jednoho obrázku zabere asi pět vteřin.

    OdpovědětVymazat
  8. To snad ani nepsal pan Fuka. Těch překlepů... :-(

    OdpovědětVymazat
  9. Jsa postižen IT a nějakým tím rozpoznáváním obrazu mohu říct, že FF má pravdu a podobný SW by vytvořit opravdu šel. Nedokážu posoudit, jestli by pomohl z 75% nebo z 50%, ale rozhodně by odvedl velký kus práce. Osobně bych zkusil sestavit výsledný obraz spojením několika dílčích obrazů, kde každý by byl výsledkem práce jiného algoritmu či jinak nastavených vah.

    OdpovědětVymazat
  10. Film "A Scanner Darkly" delali amateri a taky mnohokrat presvihli rozpocet, financni i casovy. Uz to skoro meli hotovy, ale byl to takovej blaf, ze vsechno smazali a zacli odznova s profikama za jeste vetsi penize. A to nema celovecerni stopaz.

    OdpovědětVymazat
  11. Tam nejde o to jestli to jde pocitacove nebo ne. Jde o to, ze to autori CHTELI udelat rucne.
    Stejne jako Selick chtel, aby Coralina byla komplet rucne animovana a tak i sceny, ktery vypadaji pocitacove jsou ve skutecnosti stop motion animace.
    Jde o to, ze ten film vytvori clovek. Ne pocitac.

    OdpovědětVymazat
  12. rattkin: A Scanner Darkly je prave presne ucebnicovy priklad toho, jak se to delat melo. Mimo to, ze celovecerni stopaz urcite ma (100 minut), prave kvuli vleklym problemum s rucni animaci Linklater profesionalum dal za ukol automatizovat ten proces, coz se v roce 2004-2005 (tj. pred SESTI lety) podarilo a vysledek vypada tak jak vypada. Autori Nebela za 80MKc vymysleli kolo. Nebo to reknu jinak - za 80MKc to mohl natocit i ten Linklater.

    OdpovědětVymazat
  13. Ad nicnemame:
    To je pravda, ale pokud se bavíme o vynaložených/investovaných penězích, nic to nemění.
    Kdyby někdo opravdu chtěl, může ve firmě vyrábět kopie dokumentů tak, že bude platit lidi s ručními psacími stroji a průklepákem, aby z těch papírů dýchala ta pravá lidská práce a pečé a ne scannery a lasery a tonery. Ale k čemu?

    OdpovědětVymazat
  14. tak ted nevim, jestli na to vubec jit, vizual dobry, ale ne podstatny (Sin City me napr. nechalo chladnym); na stole mi tu lezi komix, ktery jsem jeste nezacal cist, pokud je volba takovahle, co byste doporucili?

    OdpovědětVymazat
  15. ty vaše řeči o automatizaci jsou pěkně trapné, řada věcí existuje a jistě by se dala použít, tvůrci si jistě zjistili 10x více než vy chytráci a rozhodli se pro onu cestu, protože chtěli, aby to nějak vypadalo a automatizace něčeho (ikdyž nějaké trackování určitě použili - používali) by jim spíše zkomplikovala práci. Jinak Scanner Darkly, sorry, ale tam není stylizace moc výrazná, no a dá se zjistit, že rozpočet SD byl tak trošku vyšší....

    OdpovědětVymazat
  16. Co se týče toho ilustratoru - tak ta vektorizace není dokonalá, má svoje limity, jasně používá se, ale když chcete udělat něco opravdu pořádného a mít to pod kontrolou, tak to prostě poctivě odklikáte...

    OdpovědětVymazat
  17. Hm, tak po shlédnutí traileru jsem si říkala "wow, bezva nápad, natočit to klasicky a pak prohnat nějakým artsy bw filtrem." A ono ne. Nevím no, mám pocit, že je to totéž jako kdybych chtěla do Prahy dojít pěšky. Jo, za půl dne to ujdu, ale proč bych to dělala, když tam můžu být vlakem za pár korun a během půlhodiny. Tak se to jeví mně, protože jsem běžný divák a animaci nerozumím. Tůrci asi měli důvod, proč zvolili pracnější a dražší metodu, kritizovat bych se to neodvážila, ale souhlasím s Františkem, že zvolený způsob ruční animace vypadá vzhledem k výsledku nepochopitelně.

    OdpovědětVymazat
  18. A Scanner Darkly (from Wikipedia, the free encyclopedia)

    After principal photography was finished, the film was transferred to QuickTime for a 15-month animation process: interpolated-rotoscoping. A Scanner Darkly was filmed digitally using the Panasonic AG-DVX100 and then animated with Rotoshop, a proprietary graphics editing program created by Bob Sabiston. Rotoshop uses an animation technique called interpolated rotoscope, which was previously used in Linklater's film Waking Life. Each minute of animation required 350 hours of work with 50 animators working full-time every day.

    Originally, the film was supposed to be released in September 2005. Most of the animators were hired locally with only a few of them having movie-making experience. Six weeks into the animation process, only a few animated sequences were close to being completed while Linklater was off making Bad News Bears. Sabiston had divided the animators into five teams and split the work amongst them. However, there was poor communication between the teams and the uniform animation style that Linklater wanted was not being implemented. After almost two months some animators were still learning the software and Linklater became frustrated with the lack of progress.

    Animation and training for the 30 new artists had begun October 28, 2004. In late November, Mark Gill, head of Warner Independent Pictures, asked for a status report. There were no finished sequences as the majority of animators were still learning to implement the film's highly-detailed style. Under pressure, some animators worked 18-hour days for two weeks in order to produce a trailer, which seemed to appease Gill and Linklater. Sabiston and his team were falling behind on the studio's 6-month animation schedule and asked that the schedule be extended to a year and that the 2 million dollar animation budget be enlarged accordingly. This created tension and in January 2005, while Sabiston and his four-person core team were strategizing at a local cafe, Pallotta changed the locks and seized their workstations, replacing them with two local artists, Jason Archer and Paul Beck. Sabiston's four team leaders Patrick Thornton, Randy Cole, Katy O'Connor, and Jennifer Drummond subsequently received the credit "additional animation" in the film, despite having worked six months designing the general look of the animation and the scramble suit, hiring and training animators, and 3D compositing.

    The studio increased the budget from $6.7 to $8.7 million and gave Linklater six months to finish the film. Pallotta took charge and instituted a more traditional Disney-esque production ethic that included a style manual, strict deadlines, and breaking the film up into smaller segments. The animation process lasted 15 months. Linklater said, in regard to the post-production problems, "There's a lot of misinformation out there... Changes took place during the early stages of us really getting going on this had everything to do with management and not art. It was a budgetary concern, essentially."

    OdpovědětVymazat
  19. he, Scanner Darkly byl evidentně sakra pracnější, tolik animátorů Nebel neměl, ježiš, lidi, když tomu nerozumíte, tak proč to řešíte, ještě pracnější by bylo dělat film uplně celej z ničeho kreslenej, ale jaksi ono o to nejde, třeba 3D filmy, ušetříte si práci na něčem, ale přiděláte si práci na něčem jiném, nakonec je to pracné stejně, prohánět to jen přes filtry a nechat to zpracovat softem, řekl bych, že by to bylo znát a to tvůrci nechtěli, tam je vidět, že stylizovaný je uplně všecko, to prostě by nešlo, kdyby se to automatizovalo, já bych tohle fakt neřešil ... myslim, že to vypadá sakra dobře, asi nemáte vkus...resp. vypadá to velmi precizně a kompaktně a čistě a vůbec.......na český poměry skutečně po dlouhé době něco velmi pěkného...

    OdpovědětVymazat
  20. Keď si film pozriem celý, odomkne sa mi možnosť pozrieť si ho znovu v "normálnej" podobe? :-)

    Prečo vlastne telky/prehrávače nemajú filtry typu "komix", "pokazený čiernobiely televízor" (vypadávala by vertikálna synchronizácia), "VCD kvalita" atď. :-)

    OdpovědětVymazat
  21. K tomu ději - nejsem ani filmový recenzent, ani režisér, ale to, že Roden mstí svou matku, neb starej Wachek ji znásilnil - a on tedy zabíjí svého násilnického otce, mi docvaklo docela brzo.
    Krobot ve filmu říká, že Dorothe se o něj starala, když mu umřela matka, a to téma odvozu Němců v rámci odsunu je docela logické už z podstaty, protože film se odehrává v Sudetech nejsudetovatějších. Tohle bych filmu nevyčítala.

    OdpovědětVymazat
  22. otazka rucni animace stoji takto - vysledek je pravdepodobne v NECEM jiny, nez automatizovany. autori vedi v cem. pohoda. cena rucni animace je takova, ze ve vsyledku film stoji 80M (kolik z toho byla ta animace neni jasne, kdo vi, treba jen desetina :)) ... a ted to hlavni: muze se takovy film zaplatit? nemuze-li, je ochotny do toho nekdo dat penize ze sveho s vedomim, ze se to nevrati? zbytek se odviji od odpovedi na tyto otazky.
    nijak mi nevadi, kdyz si stedry mecenas zaplati takovyto film. vadilo by mi, kdyby to platil stat nebo nejaky statni podnik. paklize to zaplati Soros ze sveho, at si animuji klidne ze sirek hvezdne valky za 200M, zadny problem ...

    OdpovědětVymazat
  23. gloser: a lidi s rucnimi psacimi stroji a pruklepaky ted nemaji co zrat...

    OdpovědětVymazat
  24. nebuĎte směšný, ta představa o tý automatizaci je děsně naivní, ta Fukova a spol., ale to je fuk, vim, ež se FUka občas pouští do technickejch komentářů a teda, většinou je to úsměvné, ale zase na druhou stranu, proč né... S tim kolorovánim se mi to taky nějak nezdá, ono to kolikrát až tak perfektní neni, a třeba barvit Casablancu, fuj, něco jinýho byl ale dokument Apokalypsa Druhá světová válka, tam to dávala sakra smysl, ikdyž i tam je znát každou chvíli, že něco přečuhuje a něco neni vybarvený, holt má lidstvo ještě sakra hodně, co zdokonalovat.....Nebel má svůj osobitej styl, animace vypadaj dost dobře a dynamicky, nemyslim si, že se to dá až tak moc srovnávat s jinejma věcma....rotoskopovejma a komixovejma černobílejma a tak..

    OdpovědětVymazat
  25. jo a pozor...rotoscoping je starej strašně let...překreslování reálnejch záběrů, akorát, že přecijen v těch áftrech je to digitálně, ty křivky se tam dpočítávaj, né, že né, hlavně je možný je zpětně upravovat, takže ono to uplně překreslování není...myš, tablet, body, vektory.........
    http://en.wikipedia.org/wiki/Rotoscoping

    OdpovědětVymazat
  26. co se týče ruční práce, tak tahle Fukova recenze nebo můj koment to je taky ruční práce, nediktoval sem to počítači....ale ručně vymlátil do klávesnice... :)

    OdpovědětVymazat
  27. Proboha proc lidi pouzivaj vubec realny orchestry, kdyz si muzou koupit za par frfniku soft, kterej tam ma vsechny ty nastroje a vetsina lidi stejne nic nepozna. Fakt nechapu ;).

    Proc by vlastne neco vubec meli este delat lidi?


    Jina vec je... funguje to jako film? Bylo by to stejny i bez ty stylizace?

    OdpovědětVymazat
  28. Asi není podstatné se bavit o tom, jestli to šlo nebo nešlo udělat automaticky a jak. Problém je v tom, že se nevyužilo potenciálu ruční animace a stylizace, která tomu mohla dost přidat - což je ale typický problém při použití rotoskopie.

    Jinak jaký máte názor na známé tváře herců? Mě to docela vadí, jelikož v tom vidím, rotoskopovaného herec a ne kreslenou postavu. U méně známých tváří i u Krobota mi to ještě docela funguje protože vypadá jako ten Nebl, ale u těch známých tváří (Trojan třeba) mi to prostě nesedí.

    OdpovědětVymazat
  29. Frantiska Fuku jsem od osmdesatych let na Sinclairu az do dneska povazoval za odbornika na pocitace a pozdeji pak za odbornika na film. Ale co tu dneska napsal o softwaru na prevod filmu do vektoru dokazuje, ze v obou techto oblastech ztratil soudnost. Precenuje se v obojim. Proste je fakt, ze takovy software, ktery by udelal z toceneho materialu vektorovou animaci proste neexistuje a ja jako grafik - animator si trofam tvrdit, ze ani existovat nebude. Bavime se o animaci, ne o Traceovani statickych obrazku v Illustratoru, ktery ani tak neudela tutez praci jako je videt u Nebela. Frantisku, bezte dnes vecer do kina OKO, kde je beseda s animatory a vytvarnikem Nebela a reknete jim do oci tam tenhle nazor. Nejste prece srab a snad jste si dobre rozmyslel co sem napisete. Nebo si uz kritik muze dovolit klidne psat bludy o zazracnych pocitacich ktery nemusi ani obhajovat, protoze je prece kritik a ten ma svaty pravo na NAZOR?

    OdpovědětVymazat
  30. Přestože mám do celého projektu jen velmi malý náhled, rád bych poupravil a doplnil nekteré informace, které byly uvedeny
    Takže:

    a) Vězte, že autoři prošli i procesem hledání algoritmů, filtru a jejich kombinace na automatické převedení celého filmu. Po určité době zjistili, že výsledek takového postupu by byl umělecky neupokojivý a rozhodli se pro metodu rotoskopie.

    b) film ve skutečnosti není překreslován políčko po políčku (tedy 25 nakreslených obrázků na vteřinu),jsou překreslený klíčové snímky a zbytek si after effects dopočítává. Některé složitější scény (pohyby) jsou překreslený kompletně obrázek po obrázku, frame by frame.

    c) natočeny materiál by se asi moc nelíbil. Herci měli specifický make-up (bílý obličej a zvýrazněné vrásky/linky obličeje). Velká čast scén se v animačním studiu dokreslovala a dodělávala se atmosféra, tzn. většina (asi všechny) scén, které jsou v noci byly natočeny za světla a obdobné je to se desťem, bouřkou, ohnostojem, dokreslovalo se spoustu interiéru, detailů atd. Některé scény byly natočený v několika vrstvách.

    d) Většina pohyblivých strojů (vlaky, auta, apod.) je dělána 3D animaci (Autodesk /a teď nevim zda/ Maya nebo 3D studio max, omlouvam se)

    e) v českém studiu pracovalo 12 animatorů (to je opravdu málo), na určitě časti (paradoxně myslím, že na části o odsunu němců) pracoval německy tým u kterého přesný počet neznám, ale byl podobný jako u českého.

    f) na "uměleckou licenci" dohlížel autor komiksu Jaromír 99, který ke každé scéne nakreslil jeden či několik obrázku jako "manuál" pro animátory (autor to myslím nazývá "previze"), další kontrolu prováděl kameraman, který s animátory poupravoval kompoziční detaily scény.

    qq) bonusovy, producentský. Cena filmu byla na zacatklu spočítána vynásobením ceny testovacího traileru (40 sekundový trailer stal 300-400 tisíc Kč) budoucí délkou filmu. Tento předpokládaný rozpočet byl na konci dvakrát větší. Většina peněz se podařila producentovi získat na základě tohoto testovacího traileru (který imho vypadá výrazně hůř než výsledný film).

    A ještě malé šťouchnutí, nikdo nikomu nebrání vzít pár miliónů, pár studentů, pár kamer, pár herců, pár algoritmu, pár filtru a udělat stejný projekt akorát jako "laciný filmeček", který poté bude stejně nebo více úspěšný a vydělá stejně nebo více než Alois...

    PS.: můj názor je nevyvážený, jelikož mám tvůrce předlohy, hudby a scénáře rád ;).

    PPS.: Omlouvám se za překlepy a pravopis, ale větší část byla psána na telefonu.

    PPPS.: Sere pes.

    OdpovědětVymazat
  31. Uz kdyz mi muj otec (producent) ukazoval pred par mesici teaser, hned jsem rikal, ze mi to prijde jako zbytecne moc prace za malo muziky. Ne proto, ze by to mohl spocitat automaticky nejaky filtr (coz by mohl a mohl by byt pouzit jako ZDROJ pro rotoscoping, rozhodne ne jako finalni obraz), ale proto, jak vysledna animace vypada.
    Jsem rad za Jendasum komentar, protoze nez jsem se k nemu procetl, chtel jsem napsat, ze to vypada ze presne takhle byl ten film udelany. A to je problem. After Effects z toho rvou, dopocitavane roto z toho rve, je velmi podivne rozhodnuto, ktere vrstvy zustavaji vicemene staticke a ktere ne, v nekterych mistech to vypada jako kombinace 3D CG a vystrihovanych krabic na jednom objektu. Animatori meli rozhodne vice studovat film Renaissance.
    Co se zbesileho stekotu pana Fuky tyce, ten bych moc nevnimal, muj respekt k nemu rozhodne neklesa a tendenci hodnotit technicke aspekty, jimz nerozumi, ma dnes de facto kazdy kritik a vlastne se jim muze velmi tezko vyhnout. Rozhodne neni uplne mimo (algoritmus skutecne muze odvest velkou cast prace, napr. u prostredi, nebo pro lepsi vedeni ruky animatora), a to i presto, ze vetsina filmu je ve finale delana "rucne". Myslim, ze prave rucni kontroly ma film naopak nedostatek (alespon, co muzu rict z traileru). Co se penez tyce, nemam tuseni, kolik bylo animatorum zaplaceno, nicmene predpokladam, ze to zase tak extremne drahe byt nemohlo, jelikoz rotoscoping je prace sice mravenci, otravna a neuveritelne dlouha, ale take velmi, velmi jednoducha, na to nemusite platit zadne experty. Naopak se mi zda, jako by je vlastne ani zadny expert nevedl, a to uz je horsi, tam bych byval moc nesetril... ;) Myslim, ze panove Noro Drziak a Ales Baumgartner (podle iMDB Animation Supervisor a Post-production VFX Supervisor) mohli odvest o neco lepsi praci. Na druhou stranu, buhvi jaka byla situace, ze? :D

    OdpovědětVymazat
  32. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  33. jendas: Koukam, ze jsi byl taky v Bio Oku na Making of... :)

    OdpovědětVymazat
  34. Skoro všichni, kteří hájí autory technické stránky filmu, používají argument, že filmaři zvolili složitější a nákladnější ruční animaci, aby film nevypadal jako animovaný počítačem a měl takovou tu "rukodělnou" atmosféru. Jenže právě v tom (navzdory veškeré ruční práci) animace filmu selhává - postavy i prostředí vypadají dost uměle a úplně mě vyděsilo to, jak se postavám "klepou" hlavy. Jejich obličeje často poskakují nahoru dolů jako takovým těm plastovým jezevčíkům s hlavou na pružině, které si někteří estéti dávají do auta.

    OdpovědětVymazat
  35. Františku jak jsem tě měl rád a respektoval tvou počítačovou gramotnost, v tom hodnecení Nebela jsi zcela mimo.. Už drahně let se zabývám počítačovou grafikou a animací a můži ti na 100% říct, že technologie, která rozhýbe komix nakreslený rukou Jaromíra 99 (ani Saudkův a dokonce ani Disneyho) ve 2d prostě neexistuje.. bude to vždycky vypadat, jako fotka převedená do vektorů.. -Tohle je umělecké dílo, ne jen obkreslovačka.. Technologi cartoon shaderů můžeš použít s větším úspěchem ve 3D, ale tady..

    OdpovědětVymazat
  36. no a co teda na tom stalo tech 80mega? natocili normalni film za 20M a pak k nemu posadili animatory, kteri ho za 40M animovali a 20M stala reklama? nebo jak k tomu cislu dospeli? vzdyt je to fakt hodne penez ... 12x50.000*12= 7.200.000 ... to je rok denodenni prace 12ti clenyho tymu (zivnostnaci). nebylo to tak, ze ta cena animace byla naopak nizka a drahej byl samotnej film? to vite, herci, heeerecky, plat rezisera, scenar, kameraman ... to vsechno dneska stroji hodne penez, kdezto animatoru je hodne :)

    OdpovědětVymazat
  37. Já si myslím, že Ondřej Štindl uhodil hřebíček na hlavičku (nebo jak se to říká). Tvůrčí chtěli rozpohybovat (pro nemalou skupinu) legendární komiks a to se jim, myslím, povedlo velmi dobře. Stejně jako si myslím, že 80 miliónů Kč (tedy cca 5 miliónů dolarů) není zas taková pálka.

    Možná se pletu, film bude propadák, Negativ zkrachuje a v ČR nevznikne už nikdy pořádný film.

    A Alois Nebel se stane modlou českých pseudopseudointelektuálů.

    PS.: Na tomto místě mám potřebu poděkovat panu Stindlovi za scénář k filmu Pouta ;).

    OdpovědětVymazat
  38. film bude propadák díky škarohlídům jako ste vy, je fakt, že ty tváře mě vadily už kdysi, když jsem to viděl, na druhou stranu, dokonalej neni žádnej animák, skoro každá rotoskopina byla v tomhle ohledu nedokonalá, prostě se hejbalo, ale zase to má svý jistý kouzlo, jako viděl sem velmi mnoho rotoskopovejch věcí a Nebel mi příde opravdu pěknej, konkurenci se vyrovná, nj, to je těžký, vkus národa je značně zkurv*nej televizí, podprům. seriály, Kajínkem apod., jestli na Nebela nepude dost lidí, tak budu smutnej, mysli si totiž, že to mohlo dopadnout mnohem hůř, ježiš ukažte mi nějakej pořádnej českej animák z posledních let, tak možná 1. finfárům, jinak nic...pořádnýho..já teda taky nežeru všecko český, ale tady zrovna je ta kritika trošku přehnaná...

    OdpovědětVymazat
  39. Fimfárum..samozřejmě....jinak k tý animaci, neřešil bych fakt tu technologii, ale řada scén mohla bejt prokreslenější, detajlnější, někdy ty tváře jsou moc stylizované a zredukované......

    OdpovědětVymazat
  40. Ten trailer vypadá, jako by pouze záběry z kamery prohnali nějakým filtrem. 80.000.000 Kč za TOHLE? To se snad posr.li!

    Ještě bych navrhoval, aby se všichni ti samozvaní "odborníci na počítačovou grafiku" napřed dohodli, protože jedni tvrdí, že se to vůbec zautomatizovat nedá a vzápětí jiní napíšou, že Fuka lže, protože to bylo děláno částečně automaticky. Docela se nad tím bavím, dělám grafiku a algoritmy hodně dlouho a tak jasno v téhle otázce nemám. :)

    Jinak tenhle blog čtu často a slohové cvičení "napiš Fukovi, že je debil" je prakticky pod každou recenzí. Česká malost a zamindrákovanost je neuvěřitelná.

    OdpovědětVymazat
  41. kruci toho bylo zase napsano..to je dobre, protoze POZOR, ja jako naprostej laik, ale hledac dobryho filmu na podivani, ctu velice poctive jak samotnou recenzi, tak i vsechny komenty. Vse se pocita, tak nebojte, Franta to jenom zacne, divak jako ja dotahne.

    OdpovědětVymazat
  42. Zase typická česká sračka. Mimochodem pozor, píšou sem lidi ze štábu filmu, kteří se zoufale snaží argumentama zvrátit nepříznivou a velmi oprávněnou recenzi nudného zbytečného filmu, takže Franto vůbec ty kecy většiny z nich neposlouchej - jako vždy.

    OdpovědětVymazat
  43. Strkate se tady kvuli animaci a rozpoctu a ja porad nemam odpovedi na zakladni otazky: Co Nebel, full frontal? Nejaky animovany penis, homosexualni pes, smsky, teplaky, Fukushima, Marek Vasut?

    OdpovědětVymazat
  44. Poslední anonym: No konečne někdo normální! Kurva, jsme na FFF, tu sem zvyklej na nějakou piča kvalitu diskuze, kde se to jen hemží kokotama, teplákama, animal gay pornem a podobně. Koho maj kurva zajímat ty vaši vulgární píčoviny o vektorech a kurva technologích, piči.

    OdpovědětVymazat
  45. 2 orlop

    Já tedy nejsem žádný odborník na grafiku a tvorbu filmu, ale pokud tvrdíš, že Tvůj otec je producent a zároveň vlastně vůbec nevíš kdo co stál a zároveň víš, na co je třeba jakého odborníka a zakončíš komentář slovy, že Bůh ví, jaké byly okolnosti ... víš ... působíš trochu zmateně. Zároveň víš skrze funkci tatínka vše a zároveň nevíš nic. Příště se raději zeptej na radioaktivní full-frontal tepláků z Fukušimy popisovanej pomocí špatně poslané SMS. to bude dávat smysl chytrolíne.

    OdpovědětVymazat
  46. Rád bych poznamenal k tomu pochopení děje: To, že je Roden syn postavy Y, je naznačeno třeba tím, že postava Y ho v závěru osloví „synku“, což by se pravda dalo chápat i tak, že má ve zvyku tak oslovovat každého, podobně jako inspektor Klečka (či kdo) říkal každému vyšetřovanému Václave (či jak). Němci nastupující do vlaku mají zase (pokud si dobře pamatuji) na rukávech hákové kříže. Chci se tím zastat filmu, protože absence polopatičnosti vyprávění byla pro mě únosná, a pokud dáváme pozor, pochopíme, že se příběh odehrává v Sudetech, což může být další vodítko k pochopení děje. Máte ale pravdu, že to dá práci, takže to není pro každého. Já osobně pochopil, že je synem Y, ale už jsem nepochopil (dokud jste se v kině nezeptal), že šlo o znásilnění. Scéna s plačící dívkou na nádražním perónu totiž může znamenat jenom normální deziluzi, nikoliv následek znásilnění. Zdraví Tomáš F.

    OdpovědětVymazat
  47. typická česká sra*** ? wtf ?!! já teda nevim, ale podobná věc tu ještě prakticky nebyla - nevznikla, to je fuk, líbí se vám jenom americké filmy, je mi to jasný, chápu, tvůrci filtry použili asi na ten základní videomatroš, pak při překreslování taky občas nějak trackování, ale asi dost málo, ty Vaše představy, že jako vezmu video a nastavim 4 hodnoty a vyjede mi z toho komixová animace, no, nemůžu si pomoct, ale já preferuju ručně kreslené komixy, ano, občas někdo méně nadaný prožene fotky filtrama, teda fotky se pro inspiraci používaj u komixu často, ale ten film by rozhodně nemohl mít rukopis jakej to má, chápu, že některý záběry působí tak jako počítačově, ale to je fuk, znám lidi, co na tom dělali, ale spíš mě tentokrát fakt vadí, že Češi to odsuzujou předem a vlastně ty Vaše nároky, americký animáky, každej druhej je připitomělej, já vim, chtěli byste asi zase nějaký Pelíšky, já jsem zase radši, že se Češi pouštěj do jinejch žánrů, sice akce nebo horror, to prostě neumíme, ale aspoň ten animák.....

    OdpovědětVymazat
  48. Když je komiks Alois Nebel tak jedinečný (říkáte, že jde o umělecké dílo), tak proč se tvořil za pomoci ritiskopie na základě hraného filmu. Nebylo by pak k autorovi komiksu a jeho dílu vstřícnější, aby filmaři udělali klasický animák, než aby se snažili za každou cenu dostat do svého filmu Rodena a Krobota? Tohle byl myslím spíš marketingový tah producentů na úkor kvality převedení díla do filmové podoby.
    A že jsme zkažení hloupými televizními seriály a Kajínkem? Naopak jsme zmlsaní dlouholetou a bohatou a kvalitní tradicí české animace, která kdysi dokonce ohromovala zbytek světa, takže jsme prostě od Nebela čekali mnohem víc.

    OdpovědětVymazat
  49. Není to, za kolik film vznikal, absolutně irelevantní? Přiznám se, že nevím, kdo vlastně za filmem finančně stojí a rozhodně mi to nestojí za zjišťovaní, ale otázka, jestli byly prostředky vynaloženy účelně je snad čistě jeho problém, ne? A kritikům po tom může být - s prominutím - nic.

    A druhá věc. Nejsem filmař, dělám počítačové hry - nicméně s hrůzou zjišťuji, že tyhle oblasti mají další společný styčný bod - lidi, kteří si s _absolutně_ nulovou znalostí okolností, za kterých projekt vzniká, myslí, že tvůrci jsou úplně dementní a přehlédli nějaký úžasný způsob, jak udělat něco rychleji/levněji/lépe. Prosím, Františku, drž se svého kopyta, ano? :)

    OdpovědětVymazat
  50. anonym 23. září 2011 23:20- jak uz jsem psal, jedno mi to muze byt v pripade, ze ty penize sly jen ze soukromeho sektoru. paklize sly ze statniho, napr CT, tak me to uz setsakra zajimav. zjistete si, kdo se financne podilel a pak neco piste ...
    tvurci filmu a her maji jeden stycny bod - nesnaseji kritiku sve prace a jsou pri obrane svych vytvoru agresivni

    OdpovědětVymazat
  51. Point taken :).
    Souhlasím, ale já jsem psal o kritice postupu tvorby, ne o kritice finálního díla. Na tu má kritik samozřejmě svaté právo.

    Nicméně kritizovat technologický postup s přístupem "podle mě by to určitě šlo udělat líp/levněji" bez opravdu hlubší znalosti problematiky či snahy nejdřív zjistit, proč se očividně se nabízející řešení nevyužilo (proč se nezeptat přímo autorů?), mi nepřijde seriozní. To je prostě zkratka, kterou by si (imho) měl novinář odpustit. Kdo ví, zda vývoji nepředcházelo nějaké testování, které prostě ukázalo, že jiný postup není vhodný?

    Tím samozřejmě netvrdím, že to v tomhle případě skutečně nemohlo být udělané za zlomek té ceny - možná ano, možná ne.

    OdpovědětVymazat
  52. tak leckdo si jistě mohl povšimnout, že se Nebel film od Nebela komixu dost liší, ale já myslím, že to není na škodu, postavy jsou méně stylizované, což mě vyhovuje, ale zase to možná ztrácí trošku charakter (liší se samozřejmě celkem i story a další věci), myslím, že je jasné, že klasický animák bez rotoskopie by byl nákladnější a trval při takovém malém počtu animátorů roky, dále buďte rádi za herce, co umí hrát (ikdyž marketing v tom je, mohli to udělat s málo známými herci, jenže, kde vzít herce, co mají zkušenosti s hraním před kamerou, nebo neherce :), ale..), ale zase točit hranýho Nébla, to bych nechtěl vidět, no, prostě chci říct, že klasickej animovanej film celovečerní se nedělá už skoro vůbec, možná to někomu příde škoda, ale mě teda osobně ten původní Nebelovskej komix moc neoslovil, nebavilo mě to, výtvarná stránka mě nepřišla taky moc úchvatná, ale hned první ukázky filmu mě dost příjemně překvapily, ikdyž zase je fakt, že tom rotoskopingem se výtvarno přecijen vytrácí, stává se z toho pak trochu takovej univerzální styl-nestyl ... ještě k tomu je znát, že jednotnost stylu uplně stoprocentně neudrželi, některé části mi připadají trošku nesourodé, příliš velké detajly obličejů, kde detajly chybí . . .

    OdpovědětVymazat
  53. Frantisek kopyto nema!

    OdpovědětVymazat
  54. Já teda nejsem extra fanda ani do komixů ani do animáků, ale když obsah stojí za to, na formě mi nesejde.
    Říkám si animák - to je sakra dobrá příležitost udělat pořádnou sci-fi. Když nejsou peníze na triky a (zjedodušeně řečeno) nakreslit se dá úplně cokoliv za stejnou sumu... a Nebel - zase jenom trendy příběh o křivdě na Henlajnovcích?

    Kdy vlastně naposledy v Čechách vzniknul DOBREJ sci-fi film? Když nepočítám komedie, tak možná Ikárie XB1...

    OdpovědětVymazat
  55. Takze ja som videla film..necitalas om ziadnu predlohu ani nijake vysvetlivky....nechapem, ako niekto moze tvrdit, ze nevie, kto je vo filme kto....ten niekto ten film bud nevidel a ho nepozeral, co je na filmoveho kritika viac nez smutna zalezitost...mily pane, prosim uz nekritizujte filmy, lebo ste absolutny ignorat....

    OdpovědětVymazat
  56. prosim vás - běžte všichni do HUBu --- Making of Alois Nebel / HUB Praha / 28.9.2011 a hlavně pan Fuka!

    OdpovědětVymazat
  57. Režisér v rozhovoru: "V podstatě neexistuje software, který by jim zjednodušil práci a přepočítal to do animace. "

    OdpovědětVymazat
  58. A hrazený to bylo samozřejmě z větší části státem, a EU.

    OdpovědětVymazat
  59. 2 Jindra:
    Tatinek neni producentem toho filmu, je producentem obecne. Psal jsem to jen jako vtipnou narazku na Frantiskovy komentare o producentech.
    Ja sam jsem studentem vizualnich efektu s backgroundem prevazne v animovane grafice ve filmu a televizi.
    Doufam, ze to vysvetluje mou zdanlivou zmatenost., chytroline.

    OdpovědětVymazat
  60. Orlop: A kde prosim te jsi tim studentem vizualnich efektu:) Pokud v Cechach, tak to se ucis doma, ze:)

    OdpovědětVymazat
  61. Recenze je vzdy subjektivni a i kdyz je muj nazor jiny, tak je to samozrejme OK.

    Komentar k produkci je ale uplne mimo a solidni novinar by nemel psat o necem, o cem nevi.

    Jinak financovani filmu je naprsto standartni.

    OdpovědětVymazat
  62. trošku off topic nebo jak se to říká, ale nemohu si pomoct - naskytla jsem se s Vámi, pane Fuko, na stejné projekci, o řadu níž jsem seděla tuším. Tudíž tu Vaší skupinovou debatu ve čtyřech, o které se zmiňujete v recenzi, jsem si vyslechla slovo od slova, přestože jsem raději chtěla poslouchat, co říkají tvůrci...informace, že pan Fuka nepochopil, že von jí vlastně znásilnil, je humorná, ale raději si jí přečtu následně u Vás na blogu (čtu ho ráda:-).propříště by si Vaše skupina zapálených diskutérů (a je vcelku šumák, že to byli producenti a filmoví kritici)možná mohla nechat ony diskuze na nějaké kafíčko po skončení tiskovky, nešlo by? přísahám, že než jste se pak při otázce představil, několikrát jsem na Vás málem vlítla a svým (jistě neméně zapáleným, nicméně asi více ohleduplným) kolegům jsem trousila věty jako "nemohli by ty kreténi bejt zticha". A nebyla jsem sama, ohlížela se po Vás půlka sálu. tak kdyby se Vám nad tím pro příště chtělo zamyslet, pár lidí Vám bude vděčných! díky a hodně štěstí...
    M.

    p.s: komiks jsem nečetla a příběh mi došel sám od sebe, možná jsem měla světlejší chvilku zrovna...a btw. to co vymýšlel Karel Zeman v Cestě do pravěku tak pracně, taky pak zmáknul Spielberg v počítačích, že jo. Ale Cesta do pravěku mi pořád připadá jako mnohem hodnotnější filmové dílo než Jurský park...

    OdpovědětVymazat
  63. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  64. V tom producentském okénku je bohužel velmi zásadně cítit pohled FF jako programátora. Ano, jsou algoritmy na převedení snímku do křivek (tracování), ale zásadní je pro výsledek známá skutečnost, že věci, které pro lidské oko fungují nejsou o přesném odrazu reality, ale o tom, že to lidé vnímají jako reálné.
    Ta otázka stylizace je nesmírně zásadní, zvlášť v některých oblastech (mimika, oči!!!, ruce) prosté (třeba sebepřesnější) překreslení reality by nevypadalo dobře a divák by tomu nevěřil.

    U mě mají všichni tvůrci a zejména producent velký obdiv za to, že si tu pracnou cestu obhájili. (Co jsem zaznamenal, tak ty technologické a výtvarně-stylizační záležitosti řešili velmi dlouho, než se do filmu pustili naplno...)

    OdpovědětVymazat
  65. Škoda, že se debata zvrhla kolem technologie. Ale zaznívají tady i nejasnosti okolo děje a to je klíčovější. Sám jsem měl podobný problém. Nakonec jsem se dopátral, resp. byl jsem doveden. Film ale venku myslím neprorazí, protože nikdo nebude chápat, že Jeseníky jsou v Sudetech a vůbec nebude mít šanci to pochytit. Ve scénáři jsou prostě díry a chyby, na které se tvůrci nestihli soustředit jsa zavaleni filtry, rotoskopií a dalšími formalismy. Obecně je problém, když se člověk pro rozřešení příběhu musí chytat jednotlivých slovíček a rekvizit (mne pomohla např. pistole, někdo viděl kérku, kterou jsem vůbec nechyt, o fotce s nejasnými obličeji nemluvě - hlavní klíč, stále se opakující). To je prostě chyba a neschopnost odvyprávět děj filmovým příběhem. Forma je zajímavá, ale po 30 minutách jsem jí měl také dost. Kraťas by stačil pro ten pocit. Sice by se hůř prodával, ale obchod by to byl lepší, protože by se neztratilo tolik peněz, jako se v tomto případě určitě ztratí. Kdyby film byl filmem hraným, bojím se, že by se setkal s jasným neuznáním kvůli slabému scénáři. Anymovaný nebo jaký Nebel ho myslím bude následovat, protože nic nového pod sluncem se neobjevilo. Ale je to škoda, těšil jsem se na to a je to trochu zklamání. Osobně bych doporučoval z toho střihnout hutný 30 min kraťas, to by mohlo fungovat ;-)

    OdpovědětVymazat
  66. A ještě jedna poznámka k výtvarnu. Je až moc jasně vidět, kolik lidí do toho mluvilo a koncepce není sjednocená. Klasickým příkladem jsou reálné scény, resp. pozadí. Všichni diskutují o tom, zda je to záměr nebo nedotažení. Já bych to viděl na nedotažený záměr. Filmu zjevně chyběla jedna hlavní výtvarná osobnost,která by to táhla. Zde to byl očividně autor komixu, druhý scénárista, kameraman a animátor ND, který se neobjevil v hlavních titulcích, což je pro mne překvapením a asi také znakem jakéhosi nesouladu nebo snad konfliktu? Škoda....

    OdpovědětVymazat
  67. "v malém hloučku čtyři lidí (z nichž dva byli filmoví kritici a jeden filmový producent/režisér)"

    Františku, nezlobte se, ale buď jste byli opilí, nebo vám ta přemíra zhlédnutých filmů už leze na ...ehm, na pozornost. Nejsem zřejmě o nic chytřejší než Vy, jsem von Beruf taky novinář, ale tohle jsem pochopil úplně jednoduše. Stačí titulek "červen 1945", který tam běží, a elementární znalost středoevropských dějin.

    Jo a pro sichr je tam ten dokonce dvakrát, z jiného úhlu pohledu, s jinými záběry. A napodruhé už pozornému divákovi dojde, kdo je zřejmě ten Němý...

    Ale myslím, že Vaše neztotožnění se s tímhle filmem má hlubší příčiny. Máte, pokud vím, rád akčňáky...a tohle je pravý opak. Nic proti tomu, ale lidé Vašeho vkusu naštěstí nejsou jediní filmoví fandové. U mně má Nebel 90 procent, v podstatě jen za pomalejší střední pasáž.

    OdpovědětVymazat
  68. To, že se to panu Fukovi nelíbí, je jeho věc. Ale to, že mě prozrazením té zápletky v recenzi navždy připravil o možnost zjistit, jestli bych na to přišla sama nebo ne, to mu tedy neodpustím!!
    Příště už sem před shlédnutím filmu nepůjdu.
    Lucie
    PS: pan Strnad je pro mě jedním z nejlepších producentů tady, jen se podívejte, co v Negativu vzniklo.

    OdpovědětVymazat
  69. Vytvarna stranka mi pride hodne dotazena, vytky bych mel leda k drobnostem, ktere nestoji za rec. Od zacatku do konce jsem si graficky pojeti uzival.

    Atmosfera je asi nejzasadnejsi prisadou filmu. Ta ve me uvizla asi nejvic. Teda kdyz uplne opomenu hlavni zapornou postavu.

    Zakladni dejovej oblouk mi pride adekvatni a funkcni. Jeho podani je ale ne uplne primocary a urcite to bude stat film nejakou tu neprizen. Nebavily me moc (vlastne formalne) flashbacky, ktery byly vzdycky prakticky stejny pokazdy a i stejne dlouhy... a dokazal bych si daleko silnejsi vyliceni finale filmu. To kolem me proplynulo a teprv pak jsem si uvedomil, co se tam vlastne stalo a ze to vlastne melo byt silny. Zato muj zazitek z toho byl pomerne odtrzenej a povrchni. Skoda.

    Casta poznamka kamaradu byla, ze jim trvalo skoro pulku filmu se vzit do postav kvuli tomu, ze jim vlastne prekazela ta grafika. Ja s tim problem nejak nemel.

    A jeste k tematu debaty... to jak je ten film udelanej fakt nema s "komix filtrem" nic spolecnyho. Deje se tam spousta komplexnich veci, obcas pomerne obycejnejch a obcas hodne pekenjch.

    OdpovědětVymazat
  70. 60% to je teda zradlo...
    Jo takhle kdyby tam hral Diesel s Rockem a Nebel mel na vocase privazanej trezor, kterym by nicil cely Jeseniky, tak to bylo jasnejch 90%!

    OdpovědětVymazat
  71. prave jsem videl a kdyz uz se tu k cgi vyjadrujou vsichni, tak ja taky, protoze tak:
    1.) animace postav na me hned v uvodu pusobila divne, pak jsem si uvedomil, ze to ma na svedomi "blikani" pri rychlejsim pohybu kontrasntejsich casti, v normalnim filmu kamera zaridi motion blur, zde byl umele potlacen, proto
    2.) animace pomalejsich pohybu po krivkach jinych nez primkach pusobila nekdy divne
    3.) postavy obcas "skakaly", jako by napr. nejaky stin na okraji tvare byl v kazdem policku vektorizovan zvlast a jiz nebyl bran zretel na kontext v posloupnosti snimku (zdali to dava smysl, zdali kvuli tomu napr. nenarusta Kvete zadek), budilo to ve mne dojem "mechanicnosti" onoho "rucniho" procesu
    4.) ten automatizovany (byt inteligentni, uzivatelsky definovatelny pro ruzne casti obrazu) filtr by toho musel delat mnoho, i kdyz zjevne ne vsem scenam filmu byla venovana stejna pece, nektere pusobi komplexne (ruzne stupne "komiksnosti" v ruznych castech obrazu), jine kandidati na filtr
    k necgi:
    souhlas s banalnim scenarem + bohuzel nejsem cita toho typu, co by rozumel/vnimal hloubku (smysl, pointu, vtip, komplexni metahumor maskovany banalitou) dialogum ala Nebel s Kvetou v bufetu

    OdpovědětVymazat
  72. SPOILER!!!:
    jo a zasadni vytka - ve hranem filmu s dobrym hercem bych si duvod, proc Wachkuv otec Nemeho nezastrelil nemusel logicky domyslet (treba z kontextu jinych filmu, kde se stalo neco podobneho, at nezeru), alebrz bych ho videl a citil v hercove tvari/projevu, v tomto tento moment selhal

    OdpovědětVymazat
  73. pokud pan Fuka z filmu nepochopil kdo byl němej, kdože to nastupaval do vlaku a proč, neměl by snad ani psát recenze. pravda, akční přímočarej film to nebyl. a je mi srdečně jedno kolik film stál a jak se dělal.

    OdpovědětVymazat
  74. posledni anonym:
    myslim, ze pro vnejsi svet bude pochopeni kotextu (Sudety) podobne obtizne jako totez pro nas v casti Hovno z http://www.csfd.cz/film/238412-tokio/
    SPOILER!!!
    otazky (skutecna bude nasledovat) - pouze z filmu, jaky byl vztah Wachkova otce k Terezce, kdo vychovaval Nemeho, proc Nememu na nastupisti nevadi (normalni dite by asi kricelo), ze Terezku odvadeji, a proc ji nerika mami? ted TA otazka - odpovedi dal vjem z filmu (jak to bylo "zahrano" a odvypraveno) nebo dedukce, protoze zadne jine vysvetleni nedavalo smysl?

    OdpovědětVymazat
  75. Martin: (SPOILERS) Ted bude asi nejmene jeden z nas dvou za vola, ale ja to pochopil (po vysvetleni) tak, ze Nemy bylo to nemluvne v naruci, zatimco ten maly chlapec byl Alois Nebel!

    OdpovědětVymazat
  76. Fuxoft:
    SPOLERY!!!
    89-45+~30 vek Nebela by stale davalo smysl, obe deti Nemy, maleho ho Terezka dava k vychove Nebelovi, o par malo let pozdeji odsun; Nemy msti, protoze od Nebela vi, na nastupisti nekrici, protoze matka nevychovavala;
    mozna za (uplneho) vola nebude ani jeden z nas - mne prislo, resp. si doted myslim, ze zena, co predavala nemluvne, a zena pri odsunu je jedna a ta sama (Terezka), neni (by naznacovala tva verze)?

    OdpovědětVymazat
  77. Martin: V prvni nadrazni scene urcite tomu plesatemu klukovi rekla "Lojziku"... Ze by byl ve druhe scene nejaky jiny kluk schopny reci a vnimani, to jsem bud nezaregistroval, nebo uz zapomnel... :(

    OdpovědětVymazat
  78. SPOLIERZ AHEAD: No já se z toho právě vrátil a imho vysvětlování netřeba. Cca desetiletý dítě na nástupišti (Lojzíku!) je Alois Nebel, nemluvně je Němý, který se mstí Wachkovi staršímu (svému otci) za znásilnění svojí matky. Zalykající se Dorota - právě znásilněná.
    To že ve vlaku jsou Němci je jednak explicitně řečeno a jednak to člověku dojde z data...

    OdpovědětVymazat
  79. Fuxoft:
    muze byt, proc prave prijatemu nemluvneti nedat jmeno po sobe, Nebel s Terezkou (v mem kontextu) komunikoval, jmeno ditete tedy znala; bohuzel pamet tez selhava, ale byly tam teda 2 ruzne zeny (jedna co predava dite, druha na nastupisti) nebo ne? pokud ne, popira to, rekl bych, tvou verzi

    OdpovědětVymazat
  80. Cody, Fuxoft:
    cili Dorota, tak to jsem s teorii v kelu
    nedavam pozor a byt jsa bez bryli, nerozlisim vizualne 2 ruzne komiksove postavy..

    OdpovědětVymazat
  81. zpet na stromy, kompletni mindfuck, zadna postava Terezka tam neni, Dorota je Dorota; jednoducha otazka - pokud Dorota predala Nemeho dospelemu Nebelovi pred odsunem, jak to, ze byla pri odsunu (takto to mam v pameti), kde by mel byt 10lety Nebel?

    OdpovědětVymazat
  82. V odsunovým flashbacku je jediný dítě: desetiletý AN. Němý se coby batole vyskytuje na jediným místě: v druhým flashbacku "Dorota v mlze", kde ho drží v náručí.

    OdpovědětVymazat
  83. Cody:
    oboje souhlas, v obou fb Dorota vypada vekove +-stejne, v jednom ma byt Nebelovi 10, zatimco rozdil veku Nebela a Nemeho vypada na mnohem vice nez 10 let (ani ~11), cili - nebyla odsunuta? to mi prislo nepravdepodobne (ano, vim, ze ve fb nebyla)

    OdpovědětVymazat
  84. No co se pamatuju, tak v druhým nádražním flashbacku maník (asi Wachek) zastřelí toho Němce co jí brání a někam jí za vlasy odtáhne zatímco vlak odjíždí...

    OdpovědětVymazat
  85. Pardon, až teď jsem pochopil, jak jsi to myslel. No evidentně asi ne, ačkoliv její osud ve filmu se už vůbec nerozpitvává, natožpak jeho dějová posloupnost (znásilnění bylo teda asi až po odsunu). Nevím jak v komiksu.

    OdpovědětVymazat
  86. Cody:
    ja mam prave v pameti, ze znasilneni probehlo pri odsunu; Nebel by podklady pro fb s nemluvnetem Nemym musel ziskat (paklize si ho uplne nevykonstruoval, coz by ale z hlediska scenare jen vse zbytecne znejasnovalo, a paklize Dorota neodsunuta) za X-10 let po odsunu, kde X je predpokladany rozdil jejich veku (za me 20), pricemz Dorota v te dobe vypada stejne jako Dorota pri odsunu, toliko moje svizel

    OdpovědětVymazat
  87. Cody:
    rovnez mam v pameti (ale to mohlo selhat, uplne vazne), ze ve fb s nemluvnetem ho Nebelovi sveruje (resp. takto jsem ten fb z ruznych jinych moznosti vyhodnotil); coz by opet cinilo pravdepodobnejsim Nebeluv vyssi vek v te dobe

    OdpovědětVymazat
  88. Ja mam pocit, ze ve fb se Dorota otoci a i s ditetem odchazi a nikomu ho nesveruje. Krome toho kdyby se ten fb tykal sverovani aktualniho AN jeho otci, tak by si to aktualni taky jen stezi pamatoval.
    Co se tyce podkladu pro fb s ditetem tak imho fotka (myslim ze tam to dite je). S vekovym rozdilem je to v tomhle vytvarnym podani docela tezky na hadani...

    OdpovědětVymazat
  89. cody:
    sverovaci fb - sverovani Nemeho (nemluvne) aktualnimu Nebelovi
    fotka podklad pro fb - aktualni Nebel musel nekde ziskat podklad pro vizi mlade Doroty s nemluvnetem (coz by neziskal, kdyby mu v te dobe bylo ~10, protoze malymu diteti by nikdo nic nesveril), nepomatuji si, co presne je na fotce
    ad nejistota vekovych rozdilu - souhlas, i proto by malemu chlapci v odsouvacim fb mohlo byt klidne 4-5, aktualnimu Nebelovi (ktery ho na nastupisti drzel - dle tve verze jeho otec) tehdy klidne ~25 (dal v deji 89-45+~25), kdyz Wachkuv otec v r.89 vypada, jak vypada..

    OdpovědětVymazat
  90. nejvic me ale pro mnou zvolene vysvetleni presvedcila motivace postav:
    Nemy chce zabit Wachkova otce, prijde mi jako mnohem presvedcivejsi, ze by to delal proto, ze byl pritomen u vystrelu (jako to dite, ktere uz vnima, v naruci Nebela - muj kontext) a potazmo akustickym projevum znasilneni, nez ze by to delal proto, ze mu matka ukazala nekdy v 15 foto a rekla, tenhle me Y let pred tvym narozenim (pokud ne primo pri poceti - coz by ovsem byl skvely duvod pro nevystrel Wachkova otce, ale zase potom nesedi vyrazne rozdil veku Nebel - Nemy = vek Lojzika = 4 az 10 v tvem kontextu; pokud pocat pred znasilnenim, rozdil nesedi jeste vic, pokud Wachkovym otcem po, nedava to smysl, pokud nekym jinym po, ztraci se skvela motivace konani Wachkova otce v zaveru) znasilnil
    uf a koncim, jdu si precist ten komiks, snad se tam dozvim vic

    OdpovědětVymazat
  91. No jestli si páni kritici a autor myslí, že v červnu 1945-to tam bylo před scénou s vlakem napsáno-odjíždí češi do koncentáku, tak bych jen upozornila, že válka skončila v květnu 1945. Potěš koště, pokud nevědí ani tohle.

    OdpovědětVymazat
  92. Líbilo se. Nutí uvažovat. Rozpočet je zcela vratná investice. Algoritmus schopný výtvarných priorit konkrétního grafika - má konkrétní grafik v hlavě. Recenzent je škarohlíd. Howgh.

    OdpovědětVymazat
  93. Sorry Fuko, fandím ti, ale to že jsi věci typu, kdo byl které dítě a že strej Wachek Dorothu znásilnil nepochopil, je spíš tvoje chyba než filmu, protože mě to úplně normálně došlo.

    OdpovědětVymazat
  94. Film Alois Nebel, který právě běží v našich kinech, je dalším pokusem přepsat historii druhé světové války a vštípit Čechům pocit viny za to, že spáchali bezpráví a zločiny na nevinných a bezbranných sudetských Němcích. Problém filmu ale není v tom, co v něm je (samozřejmě, že takové případy se při divokém odsunu staly), ale v tom, co v něm není. Ani náznakem neukazuje, že odsun byl důsledkem letitého německého šovinismu, který vyústil v nacistické běsnění, do kterého se bohužel naprostá většina někdejších československých Němců aktivně zapojila a jehož důsledkem bylo téměř 100 000 mrtvých Čechů. A samozřejmě také německý teror, vraždění a ponižování Čechů v pohraničí, kde se děj odehrává. Bez kontextu příčiny a následku vyznívá film jako kontrast dvou skupin. Na jedné straně nevinné německé oběti, na druhé bezcitné české bestie. To vše spadlo z nebe v květnu 1945. Předtím nebylo nic!

    U mladších diváků to snadno vyvolá dojem, že ti odsunutí Němci byli opravdu nevinní chudáci, kterým bylo krutě ublíženo, a že ty požadavky landsmanschaftu na omluvu, odškodnění a návrat vlastně nejsou tak neopodstatněné. A protože film se bude promítat i v zahraničí, bude nás reprezentovat na různých festivalech a dokonce se zapojí i do klání o Oskary, snadno vyvolá stejný dojem i v zahraničí. Silně to připomíná metody německé propagandy před druhou světovou válkou. Komu to připadá přehnané, ať si přečte deníky Josefa Goebbelse, které u nás vyšly knižně. Samozřejmě, že tehdejší metody jsou dnes vylepšeny o současné moderní marketingové poznatky ovlivňování veřejného mínění.

    Proč se čeští filmaři a herci do takové protičeské propagandy, která má v konečném důsledku podkopat českou státnost, pouštějí? Je v tom neznalost, naivita, nebo peníze? Film byl natočen za finanční podpory z Německa a německá firma se také stará o jeho propagaci a distribuci v zahraničí. Zajímavé je, že naši novináři, věrni své obvyklé povrchnosti, píší o filmu jen z hlediska neobvyklé techniky černobílého obrazu a vůbec si nevšímají, že film je černobílý i pokud se týká česko-německých vztahů v té době. Všiml si někdo, že ve filmu neexistuje jediná kladná postava Čecha? Naopak, vystupuje tu plejáda pokřivených charakterů a psychicky narušených osob. Film nepřímo říká, že jejich bídná existence začala bezprávím odsunu Němců a dodnes se s ní nevyrovnali a nevyrovnají se, dokud toto bezpráví nenapraví (samozřejmě podle představ landsmanschaftu). Že je to přehnané? Nebuďte naivní a přečtěte si požadavky, které zaznívají na srazech landsmanschaftu a z dalších více, či méně, neonacistických organizací.

    OdpovědětVymazat
  95. byl jsem na AN v Oku, pil dvanactku, ale tak zmateny jako pan Fuka jsem nebyl, natoz jako pan Martin.
    vazne zacinam uvazovat, zda jsem videl stejnej sestrih filmu.
    ad animace> kolisava kvalita - to asi vadi nejvic, kazda chybka (papundeklova auta, obcasne trhnuti hlav) vas vyrusi.
    ad scenar> linie nemeho je jasna, ale Nebeluv presun do blazince ci Wachkovy obchody s rusaky mi prisly trochu zmatene.
    celkovej dojem je, ze si autori ukousli trochu velke sousto, ale celkem to zvladli. na druhou stranu, od uvedeni Protektora jsem ceskym filmum zvedl latku, protoze evidentne tu jsou lidi, co s malym rozpoctem dokazou stvorit velmi elegantni filmy. a AN je size zajimavy pocin, ale trochu tezkopadny.

    OdpovědětVymazat
  96. Pro anonym 19. října 2011 20:54: teda ty ses ale chudák, to fakt nemám slov. Jo, jsme národem pěknejch sviní co koukaj kde co ukrást, nejlíp sousedovi kozu, s tím se smiř. A jak ty sám dokazuješ, národ pepíků co si myslej, že se dá všechno koupit, včetně názoru. Pane bože!
    Ad film: dnes jsme konečně viděli. Problém se srozumitelností žádný, a vizuálně krása, zážitek velký. Díky!

    OdpovědětVymazat
  97. Anonymní národovec: historie druhé světové války se u nás přepisovala soustavně posledních 60 let, tak z toho neobviňuj tvůrce Nebela. Zajeď si někdy do pohraničí, promluv s místníma a vyndej si tu hlavu z prdele. Němci v pohraničí byli lidi, stejně tak jako Češi. A mezi lidmi najdeš svině (Wachek) i oběti (Dorothe).

    OdpovědětVymazat
  98. Jakej fb furt? Ma tam aspon Nebel Wachka v pratelich?

    OdpovědětVymazat
  99. Nerad bych Vás urazil pane Fuka (navíc si Vás velmi vážím, ještě z dob, kdy jsem hltal Vaše recenze v prvních herních časopisech v raných 90. letech), ale to že jste z děje nepochopil která postava je která, není chyba filmu. Je až s podivem, že ve vaší 4 členné skupině (obzvláště při tom složení jaké jste popsal) na tom byli všichni stejně. Já totiž většinou u hodně filmů minu zápletku (nejsem moc pozorný divák) a s vysvětlováním kdo je kdo mi musí někdo pomáhat :), ale tady jsem se naprosto s přehledem chytal i bez sebemenší znalosti komixu. Že z nádraží odjíždějí němci a ne češi do koncentráku, bylo vysvětleno prostým zobrazením data před scénou. Bylo již po válce. Byli jsme na filmu také ve 4 a kromě jednoho z nás souvislosti (kdo byl kdo, kdo koho znásilnil - i toho bylo ve filmu zřetelné - kdo koho zabil) došly všem. Jedinou výjimkou byl kamarád co na film šel rovnou z hospody pro předchozí probdělé noci...

    OdpovědětVymazat
  100. Jj, páni kritici, je s vámi docela psina. Už před mnohými léty jsem náhodně přečetla kritiku jednoho filmu, který tenkráte tuším že paní Spáčilová, zřejmě zaujatě nesledovala. Nejdříve jsem si myslela že asi viděla jiný film, poté jsem pochopila, že dříve či později musíte mít nutně vybité baterky a prostě už nejste schopni film sledovat. Myslím, že pak třeba Woody Allen pro vás musí být naprosto nudná záležitost a tak je mi vás líto. Nebo.... se dobře bavíte a naopak předpokládáte, jak pravil klasik, že co divák, to blbec a chcete mít proto i ve filmu pořádné bidelníky :)Tak snad si dejte na chvíli VORAZ :)a provětrejte si hlavy třeba sportem.
    Film neuvěřitelně evokuje pocity bezmoce a následné pasivity z dlouhé doby před revolucí. Podobně zasažená a nadšená filmem jsem už dlouho nebyla, snad naposled z filmu Tygr a sníh, který je sice o něčem jiném :) ale pro mne má stejně vysokou úroveň. Ham

    OdpovědětVymazat
  101. Hmm, moc zajímavé. Ad Ham - co je to probůh bidelník? Ad všichni ti, kterým je zápletka tak křišťálově jasná - pročpak se tedy nesmilujete nad pány Fukou, Martinem a Codym a nevysvětlíte jim to? Také bych se rád poučil (anžto patřím pochopitelně k tomu méně chápavému pohlaví, že). Technickým aspektům nerozumím, opravdu mi to celé připadá jako za hodně peněz málo muziky, ale jako odvážný počin musím hodnotit kladně. Ovšem že bych byl filmem zasažený a nadšený, to tedy opravdu nejsem, takové jsou pro mě desítky jiných filmů(takže, Ham promine, pídit se po zmíněném Tygru a sněhu zřejmě asi nebudu). J.S.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co se bidelníka týče, jde o jednu z forbín Wericha a Horníčka:
      http://ufo.fme.vutbr.cz/JWMH/werich2.html

      Vymazat
  102. Konečně jsem se dobral k tomu, že jsem film na DVD (poctivě zakoupeném v Tescu za 199 Kč) shlédl a nestává se mi to často, ale musím s Frantou slovo od slova souhlasit. A není to tím, že bych byl ovlivněn recenzí. Četl jsem ji v době originálního publikování a takovou paměť nemám. A přesto jsem ženě argumentoval prakticky slovo od slova stejně... A to mám rád všechny tam figurující herce a mám rád filmy tohoto druhu (tedy Nebelův příběh, nikoli Rodenův (ale ten tam vlastně není odvyprávěn)). Osobně jsem pevně přesvědčen, že kdyby se vyprdli na tu extra animaci a natočili to jen jako čb film ve stylu noir a dotáhli trochu ten děj, abychom i my blbí chápali Rodenovu motivaci, tak by to bylo k užitku a filmu by to prospělo. Takhle jsem nějak neměl šanci se do té pomsty vcítit. A Leoš Noha by byl ještě hnusnější než tam je, je to dobrý herec a ta animace mnoho z jeho jemné mimiky setřela. I z Krobotovy, ale to je extra třída, takže tam furt dost zůstalo.

    OdpovědětVymazat
  103. Jenom jsem ve filmu neporozuměl jedné věci. Ten Němý je synem Dorothe. To jsem pochopil. Přijel pomstít svoji matku. Znamená to tedy že ten koho starý Wachek zastřelil v 1945 byl otec Němého?
    Děkuji za odpověď

    OdpovědětVymazat
  104. Co se scénáře týče, FF zcela přesně odhadl zmatek diváka, který něměl možnost se seznámit s presskitem. Podařilo se mi i bez něj pochopit, že vlak odvážel Sudeťáky (protože transport hlídali muzži s páskami RG), ale v tom kdo je přesně Roden atd. a o čem to vlastně jako mělo být jsem měl po shlédnutí filmu totální hokej.

    OdpovědětVymazat
  105. pro me spolu s Mnaga:Happyend a Jizdou nejlepsi ceskej porevolucni film. Doopravdy me prekvapuje tvrzeni ze se neda pochopit "co je zac ten Roden", byli sme na tom ve trech, nikdo sme to predem nevedeli a pochopili sme bez problemu. Ale je pravda ze to nebylo 3x zopakovano, coz je pro vetsinoveho nepozorneho divaka nezbytny predpoklad pochopeni...

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.