27.9.11

Recenze: Zneužívaný - 30%

Pozor, na konci článku byl přidán zásadní update!

Než začnu recenzovat "Nejdrsnější dokument roku 2011" (což je nápis na plakátu filmu Zneužívaný, nikoliv můj nápad), zastavme se u několik věcí, o kterých NEBUDU PSÁT.

1) Budu zcela ignorovat, co se psalo a píše o vzniku filmu, jeho hlavní tvůrkyni Ivanně Benešové a jeho hrdinech / hercích. Pro hodnocení filmu není nijak důležité, nakolik je třeba tohle pravda a nakolik je to promyšlená reklamní kampaň, respektive promyšlená anti-kampaň. To ať řeší jiní. Mně je jedno, jak se tvůrci a herci jmenují, co studovali a kde se jak fotili.

2) Nebudu nějak složitě rozebírat, zda film je nebo není dokument. Kdokoliv film uvidí, pro toho je odpověď na tuto otázku naprosto jasná a jednoznačná. Kdo o této otázce diskutuje, ten film neviděl. Zneužívaný rozhodně dokumentem není. Mohli bychom se zamyslet, zda je etické inzerovat jako dokument něco, co dokumentem není, ale to už se rozebíralo u Záhady Blair Witch, Paranormal Activity, Českého snu nebo čehokoliv od Michaela Moorea. Já k tomu nemám co dalšího říct a nemyslím si, že by tato skutečnost měla nějak ovlivňovat mé hodnocení filmu.



No a teď k věci:

Film je od začátku koncipován zdánlivě jasným způsobem. Vypadá jako dokument o muži, který byl právě po deseti letech propuštěn z vězení, kde seděl za vraždu své matky. Sleduje ho mladá režisérka s malým filmovým štábem v průběhu několika let. Hrdina má problémy začlenit se do společnosti, snaží se bydlet u své babičky, snaží se najít si přítelkyni, snaží se najít si práci jako autor bulvárních článků pro idnes.cz...

Po několika málo minutách je celkem jasné, že ve skutečnosti o dokument nejde, protože ačkoliv hlavní představitel je občas celkem slušný, většina ostatních "skutečných lidí" nejsou dobří herci. K tomu přidejme skutečnost, že celkem záhy začneme objevovat historické nekonzistence, např. před kolika lety se co stalo, kolik let je hrdinovi a ve kterém roce se právě nyní nacházíme. To je prohloubeno ještě tím, že jiné časové údaje jsou na oficiálním webu, jiné zazní ve filmu a jiné říkali na slavnostní premiéře před začátkem promítání. Po pár minutách jsem se tudíž začal opovržlivě bavit a jenom jsem sledoval, jak se do toho tvůrci více a více zamotávají.

"Současnou" linií příběhu se prolínají flashbacky do hrdinova dětství, které jsou pochopitelně také hrané (a jsou, na rozdíl od zbytku filmu, od počátku prezentované jako hrané). V těch vidíme, jak je malý hrdina terorizován spolužáky a především svou vyšinutou, alkoholickou matkou, která ho později i sexuálně zneužívá. V těchto segmentech jsou herecké výkony ještě MNOHEM horší než ve zbytku filmu, jak od chlapečka, tak od jeho matky. Nic proti statečné herečce, která ztvárnila matku. Problém je spíš v tom, že si nedokážu moc představit, jak by se dala zahrát scéna "hladím svého malého synka po vlasech, přitom si hnětu prso a vzrušeně vzdychám" tak, aby nevypadala strašlivě debilně. Jo, a skoro bych zapomněl na smutnou scénu "omylem jsem zalehla čivavu":


Stojí za zmínku, že až do samotného závěru filmu nevidíme nic odvážnějšího než náznak matčiny ruky v rozkroku (vlastním). Vše je pouze naznačováno. V úplném závěru filmu pak konečně PŘIJDE FULL FRONTAL, ale bohužel ne režisérčin, nýbrž matčin. Pokud je ve filmu něco drsného, je to drsné pouze psychologicky. Respektive bylo by, kdyby to bylo najěk působivě zahráno nebo natočeno.

Prostě, přemýšlel jsem, jestli tomu dát nula procent nebo deset procent, ale pak přišla poslední minuta filmu, která... Mno, nechme mluvit obraz:

Zneužívaný - Rage recenze

Pokud chcete vědět víc, tak se nevyhnu SPOILERŮM. Nedá se nic dělat, o tu poslední minutu filmu vás nemohu připravit, protože pouze díky ní je tento film MOŽNÁ něco jiného než totální sračka.

Takže: Zatímco "v současnosti" se hrdinovi nedaří, nemá práci ani přítelkyni atd., přepneme se do posledního flashbacku, ve které se konečně matka ožere natolik, že hrdinu (malého, dvanáctiletého) sváže a znásilní. Ráno po tomto činu se matka probudí a najde syna MRTVÉHO ležet u postele (svázaného, udušeného). Následuje záběr, na kterém hrdinova babička stojí u hrdinova hrobu, na kterém je rok úmrtí 1989, a řekne něco jako "No a takhle smutně to s tím chlapcem tehdy dopadlo". Následují závěrečné titulky.

Jak ti bystřejší z vás jistě pochopili, touto poslední minutou filmu se mění pár "drobností". Mimo jiné:
  • Hlavní hrdina zemřel když mu bylo dvanáct (nebo kolik, prostě v roce 1989). Ergo:
    • Nezabil matku.
    • Nešel za to sedět.
  • Nikdo o nikom nikdy nenatáčel dokument, mimo jiné z toho důvodu, že hrdina dokumentu zemřel když režisérce dokumentu bylo 5 let.
  • Hrdina nikdy nebyl propuštěn z kriminálu a nebydlel u babičky (u téže babičky, která na konci stojí u jeho hrobu).
Prostě, 95 procent filmu, který jsme právě viděli, se nikdy nestalo. Hrdinovy monology. Jeho hledání práce a přítelkyně. Jeho interakce s babičkou a filmaři. Nic z toho se nestalo.
    Nabízí se otázka PROČ NÁM TEDY REŽISÉRKA TO VŠECHNO UKAZOVALA?

    Měl tento vypravěčský postup vzbudit v divákovi dojem, že zabitím malého chlapce byl zmařen potenciální šťastný život dospělého muže? To asi ne, protože ten (neexistující) dospělý muž je prvotřídní neschopný prolhaný násilnický hajzl a jeho "nevinná" smrt ve dvanácti letech působí doslova jako spása jeho i jeho pozdějších obětí.

    Má to být jakási pocta, kterou tvůrci skládají nějakému skutečnému chlapci, který skutečně byl utýrán matkou v roce 1999?

    Nebo se to všechno STALO a závěrečná minuta nám měla naznačit, o co lepší by bylo, kdyby hrdina zemřel už jako děcko?

    Nevím. Všechny další možnosti, které mě napadají, mi připadají ještě šílenější a nesmyslnější.

    Každopádně je ale nezvratným faktem, že Ivanna Benešová (pokud se tak jmenuje) natočila naprosto neprůstřelný "critic proof" film, protože téměř na jakoukoliv výtku může říct "Ale to bylo tak blbě natočené/zahrané schválně, protože to bylo podobenství/nastavování zrcadla apod."!!! To je dokládáno i několika krátkými segmenty, ve kterých "hrdina" říká "filmařům", že "lepší by možná bylo nenatáčet dokument a udělat z toho hraný film" nebo se diví, že chlapec, který ho hraje ve flashbacích, nemá z této role psychické problémy. Já se tomu divil taky. Pobíhal po kině s umělou krví a podlitinami a dal mi placku:

    2011-09-26 18.48.07.jpg

    Podobné šílené "závěrečné zvraty" známe třeba ze Soderberghova filmu Hollywood, Hollywood, De Palmova Femme Fatale, nedávného Pan Nikdo a jiných ambiciózních artfilmů. Tyto filmy ovšem, narozdíl od Zneužívaného, nevypadají do své poslední minuty jako dílo totálně neschopného neumětela.

    Možná to všechno je opravdu hluboký umělecký záměr, který je pro mě příliš hluboký. Možná to byl vychcaný způsob, jakým režisérka vymyslela závěrečnou minutu, když zjistila, že se jí celý film katastrofálně nepovedl.

    Každopádně zpwnovala úplně všechny, diváky i recenzenty, a to myslím stojí za nějaké to - aspoň symbolické - ocenění...

    Celé je to natolik bizarní záležitost (na plátně i mimo plátno), že bych se vůbec nedivil, kdy by se ukázalo, že Ivanna Benešová je jenom nastrčená negramotná modelka a celé je to inkognito projekt nějakého absurdního dramatika/bývalého prezidenta.

    P.S: Anglofilům mezi vámi doporučuji anglickou verzi webu...

    UPDATE: Až poté, co jsem uviděl tuto úžasnou reportáž o filmu, mi došla jedna docela zásadní věc, která mi při sledování filmu nedocházela: Ty "vymyšlené bulvární články, které psal hlavní hrdina na idnes", byly skutečně napsány a skutečně na těch serverech vyšly, což může dokumentovat manipulativnost médií, čtenářů atd... Potom tedy exaktně vzato Zneužívaný OPRAVDU JE DOKUMENT, ale vtip je v tom že to není dokument o zneužívání dětí jejich rodiči, ale o zneužívání jiných lidí jinými věcmi. To je skoro brilantní nápad a pokud jste film viděli, autoři té reportáže vypadají jako naprostí kreténi, kteří se nachytali přesně tak, jak tvůrkyně chtěla! Jenom škoda té nepodařené realizace filmu...

    83 komentářů:

    1. Do dobře tak to má 30%. Ale kolik bys za to dal? Jako za lístek do kina, nebo za DVD, či pozdní večer na ČT2?

      OdpovědětVymazat
    2. http://www.youtube.com/watch?v=7e2AapFIbrE

      trailer na youtube

      OdpovědětVymazat
    3. předpokládám, že na práci u idnes byl překvalifikovaný (pro Sheldona: to není sarkasmus)

      OdpovědětVymazat
    4. Já myslím, že zasednutá čivava byla ekvivalentem uříznuté koňské hlavy v recenzentově posteli. Ergo 30 % je dost málo.

      OdpovědětVymazat
    5. Anglická verze webu je opravdu výživná.

      OdpovědětVymazat
    6. "Nabízí se otázka PROČ NÁM TEDY REŽISÉRKA TO VŠECHNO UKAZOVALA?"

      Nie je snáď najpravdepodobnejšie, že chcela ukázať, ako zneužívanie dieťaťa poserie celý zvyšok jeho života?
      Ja neviem, Franto, ale teba tie najočividnejšie možnosti dosť často ani nenapadnú a vymýšlaš si zložité konštrukcie, pričom to má pravdepodobne úplne jednoduchú odpoveď.

      OdpovědětVymazat
    7. Anonym: Kdo ve dvanacti letech umre, ten ma pak ve triceti posrany zivot?

      OdpovědětVymazat
    8. sakra, mi to neodeslalo komentar: pripomnelo mi to projekt Die Antwoord; vyroba produktu nic, navic je to zabava, cil zivobyti, vlastni produkt nic - jen nutno dobre zvladnout tu viralni stranku veci, aby cil

      OdpovědětVymazat
    9. FF/ Ešte raz. Citujem teba: "Prostě, 95 procent filmu, který jsme právě viděli, se nikdy nestalo. Hrdinovy monology. Jeho hledání práce a přítelkyně. Jeho interakce s babičkou a filmaři. Nic z toho se nestalo.
      Nabízí se otázka PROČ NÁM TEDY REŽISÉRKA TO VŠECHNO UKAZOVALA?"

      Moja odpoveď na to, PROČ TO VŠECHNO UKAZOVALA, ktorá je podľa mňa najpravdepodobnejšia je, že preto aby ukázala, že zneužívanie dieťaťa poserie celý zvyšok jeho života.

      Čo má s tou tvoju otázkou kedy decko zomrelo? Chcel si vedieť prečo to film ukazuje, moju odpoveď máš.

      OdpovědětVymazat
    10. Nezdálo se to tomu chlapečkovi všechno těsně před smrtí?
      Cosi jako Sucker Punch po našemu :-)

      OdpovědětVymazat
    11. Este raz: Jak muze mit "zniceny zivot" nekdo, kdo ten zivot vubec neprozil? Tvoje varianta by byla ok, pokud by tam nebyla ta posledni minuta, ktera neguje vetsinu predchoziho filmu. A prave nad touto posledni minutou se pozastavuji. Moje slovo "tedy" je odkaz na tu posledni minutu, o ktere pisu predtim. Ty ji vysvetlujes tim, ze ji ignorujes.

      OdpovědětVymazat
    12. a neni ten mrtvy sexualne zneuzity chlapec ve skutecnosti otec hlavniho hrdiny?

      OdpovědětVymazat
    13. Františku, ty bys přece měl vědět, že lůzr se píše jen s jedním "o". Nebo je to metahumor? Dávám ti pro jistotu 30%.

      Grammarnacismus stranou, recenze bezva.

      OdpovědětVymazat
    14. ... a babička, strádáním a výčitkami zrůzněná matka?

      OdpovědětVymazat
    15. Moc pěkná recenze, zasmál jsem se. Hlavně při části s pobíhajícím chlapečkem prodávajícím placky.
      Díky a těším se na další!

      Paar

      OdpovědětVymazat
    16. FF/ Ok, potom som ja nepochopil tvoju otázku, resp. si ju ty zle položil. Nemala znieť "Prečo nám to všetko ukazovala" ale "Prečo prišla na konci s takým dementným twistom"
      Ten film je o zničenom živote "teoretického", akéhokoľvek zneužívaného dieťaťa. Proste ukazuje, ako zneužívanie detí ničí ich psychiku a ako sa tieto problémy s nimi tiahnu aj v dospelosti. To prečo sa režisérka rozhodla na konci o český ekvivalent Šiesteho zmyslu netuším. Umelecká licencia? Dá sa napríklad predpokladať, že sa jej mohlo zdať, že smrť dieťaťa viac emocionálne divákom pohne.

      OdpovědětVymazat
    17. FF: Nie, ide o to, ze film ukazuje, a to bolo zrejme aj zamerom reziserky, ako by probiehal zivot toho chlapca, keby nezomrel v tom roku 89. Chapes?

      OdpovědětVymazat
    18. Standa: Doporucuji vcerejsi rozhovor v TV Metropol kdy Ivanna od moderatoru dostala za usi :))

      http://www.metropol.cz/porady/city-koktejl/874/

      OdpovědětVymazat
    19. Já to věděl, že tenhle typ "dokumentů" je vždycky fake. Helena Třeštíková mě tedy za nos tahala docela dlouho, ale nakonec se ukazuje, že v dnešní době věřit mediálním mrdkám je jen hraní si s vlastní psychikou.

      Třeštíková má ale očividně k dispozici lepší herce, větší rozpočet a profi maskéry.

      OdpovědětVymazat
    20. preco preboha dali text na anglický web prelozit prvostupniarovi? aj keby som neveril ze film je taka sracka, aku opisuje recenzia, po tomto som nachylny uverit hocicomu.

      OdpovědětVymazat
    21. Práve som si vygooglila režisérku...WOW! To čo je??? Ona fakt vyzerá ako modelka. Nafotila akty pre Playboy v centre Prahy. Nie že by krásne mladé blondínky nemohli robiť filmy... ale tá Frantova teória o nastrčenej modelke s diabolským tvorcom rehúňajúcom sa kdesi v pozadí sa mi zdá byť stále reálnejšia.

      OdpovědětVymazat
    22. anon 11:03:
      beru zpet vse o Die Antwoord + mame stesti, ze tu ty recenze nepise sefdramaturgyne z CT, tomu rikam selfpwnage v primaku..

      OdpovědětVymazat
    23. OMFG, ten online dostupny rozhovor je NAREZ; technicka fintirka!!!

      OdpovědětVymazat
    24. @Anonym: "Dá sa napríklad predpokladať, že sa jej mohlo zdať, že smrť dieťaťa viac emocionálne divákom pohne."

      potom ale nemala na premieru pozyvat zakladatela serveru kompost.cz ;-)

      OdpovědětVymazat
    25. Marek/ Dá sa napríklad predpokladať, že sa dozvedela, že Fuka je pomerne čerstvo zamilovaný, a tak aj jeho cynizmom umŕtvené srdce je pravdepodobne opäť schopné niečoho podobného citom a empatii...

      OdpovědětVymazat
    26. Až na to, že chlapeček na fotce není hrdinou filmu a některé roky, které jste psal byly chybné, docela souhlasím. Na některé kritiky například na Idnes, jsem zvědavá, protože z těch udělala uplný kretény! Co se týče herců, tak si myslím, že Benešová jim nenechala ani trošku prostoru, udělat něco posvém. Proto bych řekla, že se to nedá hodnotit, jako špatně zahrané!

      OdpovědětVymazat
    27. Hahaha, az po shlednuti te reportaze na Metropolu mi doslo, ze "Zneuzivany" opravdu JE DOKUMENT, akorat ne dokument o sexualnim zneuzivani deti. A tvurci te reportaze se uzasne nachytali a kazdy kdo ten film videl z nich musi mit prdel. Viz dodatecny update clanku. P.S: Ta zena z Ceske televize je bud na drogach, nebo videla nejakou podstatne jinou verzi filmu, nez jde v kinech.

      OdpovědětVymazat
    28. Je opravdu nutné v rámci spoileru na debilní film vyspoilovat 3 další, méně debilní filmy? Vidím, že už tady nejde chodit číst ani recenze na sračky (ano, samozřejmě, že i tak nekonkrétní informace jako "na konci se ukáže, že všechno předtím bylo jinak" je spoiler jako prase, protože úplně zmizí moment překvapení a divák sleduje film už napoprvé s tím, že "to celé stejně bude nějak jinak, takže to tak budu celý film brát").

      OdpovědětVymazat
    29. "...a kazdy kdo ten film videl z nich musi mit prdel." Má někdo představu, kolik těch "vysmátých" lidí je? (Na čsfd to ohodnotilo pouhých 9 lidí.)

      OdpovědětVymazat
    30. Kurva tohle je na mě moc meta.
      Ale tyhle recenze prostě žeru.
      Challenge accepted ! :D

      OdpovědětVymazat
    31. Tady je zas za idiota Benešová http://www.metropol.cz/porady/city-koktejl/874/

      OdpovědětVymazat
    32. Anonym: Prave ze az po shlednuti te reportaze na Metropolu mi doslo, jak to ma Benesova vymakane, ze ten film opravdu je mozno oznacit za dokument a ze v celem rozhovoru (mam dojem, nejsem si ted zpetne 100% jisty) nerekla zadnou lez.

      OdpovědětVymazat
    33. Redaktorka: Je to dokument, nebo film?
      Režisérka: Je to dokumentární film.
      :)

      OdpovědětVymazat
    34. FF! Líbí se mi Tvůj pohled na věc. K tomuhle filmu se nic jinýho napsat ani nedá a najít v těch sračkách ještě humor... Já byla zralá tak na kinedril. Nemůžu se zbavit pocitu, že tvůrci téma prachsprostě prostituují...

      OdpovědětVymazat
    35. Čistě náhodou jsem včera viděl tu reportáž na TV Metropol (do tý doby jsem neměl o existenci "nejdrsnějšího dokumentu roku" ponětí).
      A souhlasím s Františkem. Slušně je tam režisérka vypwnila. Po přečtení recenze se spoilerama nicméně netoužím tohle dílo vidět.

      OdpovědětVymazat
    36. Ne, naopak ivana byla v tý reportáži nervozní a mluvila naprostý nesmysly. Říkám vám to na beton, protože právě já jsem tam byla jejími ústy jmenovaná a prosím vás, už se nebavte o nějaké manipulaci médii! Vždyt o tom to vůbec není, co je na tom tak těžkýho nacpat články tam, kde jsem před tím pracovala - to je nějaká manipulace? Ne, normálně přijdete za známym, domluvíte se a je to...

      OdpovědětVymazat
    37. je to prostě těžká blamáž, rádoby ultra dokument, blondýna makala v blesku, kde ví, jak na citová vidírání obyč. lidiček, skutečný znežívaný to akorát nas*re a když bude chtít někdo točit pozdějc o skutečnejch zneužívanejch - tak jim nikdo nedá už grant a vůbec to háže španý světlo na dokumentaristy, takovej ČEskej sen sice zlomil srdce leckterýmu českýmu důchodci, ale zase je vytáh na vejlet, na čerstvej vzduch, politici to mohli pěkně populisticky zavrhovat - se k tomu vyjadřovat a zviditelňovat se, fejk, ale neskutečně vyvedenej.....dobře, Zneužívaný od začátku jel v bulvárním stylu, přehnaný trajlery (který mi byly podezřelý...ale jen trochu, páč takový ženy se občas najdou :), to s vraždou mě moc nesedělo, páč by ten případ asi byl trochu známej, ale nic sem negůgloval), filmová škola v Písku (ikdyž se distancovala) neni moc hustá, takže jistá předpojatost je namístě, no, já nevim, to, že to nedokázali udělat pořádně, aby aspoň obsah působil věrohodně je myslim velký selhání a proto bych hodnotil asi ještě níž...

      OdpovědětVymazat
    38. jinak Blair Witch, Paranormal activity bych do jedný řady s Českym snem nedával, duchařina neni žádný téma, duchové a čarodějnice prostě nejsou a basta

      OdpovědětVymazat
    39. Duchové samozřejmě jsou.

      OdpovědětVymazat
    40. A hypermarket "Cesky sen" samozrejme na te louce taky stoji.

      OdpovědětVymazat
    41. Wishful thinking, Franto.
      Btw 'looser'? srsly?

      OdpovědětVymazat
    42. V tom stripu jsem puvodne planoval mit vicero hrubek, jak je u nich zvykem, ale po prvnich par panelech jsem na to zapomnel... A taky je v nem omylem "1999" misto "1989"...

      OdpovědětVymazat
    43. A co když je ten Zneužívaný nikoliv ten chlapec ale divák(správně by mělo být mn.č.) tou režisérkou a hnojem dnes. V tom případě je ten název naprosto klamavý a film ba se měl jmenovat Kokoti.

      OdpovědětVymazat
    44. Nejdiskutovanější nedostudovaná studentka v ČR, s vizáží kterou jí každý závidí, si troufne natočit film, který si z velké části dobírá novináře a malost českého člověka jakožto bytosti přijímající za fakt to,co bylo otištěno na idnes... Co dodat? Film (záměrně nespecifikuji zda hraný či dokumentární) byl emočně velmi silný. Z kina odcházelo nejedno oko suché. Co na tom, zda pan Zahradil/Ticháček je herec/skutečná osoba... Co na tom, že film byl/nebyl natočen dle skutečné události? Film ryze studentský a téma za 1. velmi bulvárně znějící a za 2. přesně takové na které by se mělo poukázat. Vždyť o to tu přeci jde ne? Nebo jde o to zda je film fake? I kdyby byl, zneužívání fake není. Za fake bych označila články vycházející před a po slavnostní premiéře:-D Aneb... vzdejme hold těm, co pijí víno a kážou vodu. Těm, co vymýšlí nesmyslné články aby hanili film o zneužívaných dětech! Sakra to vám opravdu víc záleží na tom,aby si ta blonďatá nádhera nepřišla na svoje, než na tom zda film uvidí co nejvíc lidí a dětí, kterých se téma týká? A nejvíc mne pobavila distancující se škola, z jejichž profesorských řad byly tento rok vyplozeny naprosté paskvily... Kde mají ti studenti brát inspiraci k práci? Třeba v tomto v trezoru ukrytém a dávno zapomenutém ,,dokumentu,, http://www.youtube.com/watch?v=OpY4CBMt7Kc ? Jinak si dovolím malé rýpnutí, vaše recenze obsahuje také nepravdivé údaje. Samozřejmě u člověka, který není mladá ambiciozní blondýnka jsou drobné lži zcela odpustitelné. V opačném případě by vaše recenze byla ,,recenzí,, a celé dílo označeno za fake...

      OdpovědětVymazat
    45. máš pravdu, ten film je studentský, bezva, takovejch filmů vzniká, jenže většina z nich nejde do kin (nedostává velký granty a nepíše se o nich tolik), o většina z nich se nepíše, filmaři - novináři maj jistou společenskou zodpovědnost, takže bych to zas až tak neomlouval, filmy mystifikovali vždycky, to je jasné - ať už šlo o dějiny, o to, co se děje, když to někdo schytá sem nebo tam a tak všelijak, jenže film se představoval dlouhou dobu jako dokument s hranými scénami, dlouhou dobu jako vážná seriózní záležitost, vlastně je to i velká chyba novinářů naší doby, kteří si sice hrají na to, že dělají seriózní novinařinu, ale jde jim jen o to, co nejrychlejc něco sesmolit a hlavně, aby se to četlo a lidi čučeli a kupovalo se to. Neházel bych to teda jen na tvůrce, ale i na spoustu hlupáků kolem, kteří jim na to dali prachy a teda slyšel sem už o pár lidech, všelijací profíci, co postupně distancujou, páč byli podvedeni, no, nejvíc bych to asi vyčítal médiím, že to propagovali, páč to bylo dostatečně zajmavé - skandální a teĎ se jim zase hodí i to, že to je fake..no, prostě zneužívání je taková velká neznámá pořád - děje se to v rodinách, rodiny to tutlaj, teď nějaká ta rodinná vražda zase - prej tam bylo taky nějaký zneužívání - ale asi chlap dívku, což je určitě nejčastější.......

      OdpovědětVymazat
    46. sry, mám tam překlepů, filmy mystifikovaly, jasný __ spíš teda prostě o to, že zneužívání neni legrace - je to takovej univerzální problém, kterej tu byl vždy, ale většinu času to neprosakovalo, jak sem řek, rodiny si takový tajemství hlídaj :(, pak další věc je třeba domácí násilí - probíhalo již pár kampaní - taky ještě častější, že se to ututlá, ale prostě taková forma mi příde sakra nevhodná, hrozně to uráží skutečný oběti, na který každej kašle, ještě ono to bejvá často tak, že je ještě lidi jsou schopný odsoudit, že si to vymysleli apod., jenže v reálu maj ty lidi zkurve.nej celej život, nedávno sem viděl super dokument Láska v hrobě - je to o 2 bezdomovcích, forma by se vám asi nezamlouvala, páč je to hodně nízkorozpočtový (nikdo jim na to nechtěl dát peníze, přitom jsou to profíci, ale na kra.viny netalentovanejch studentíků se dávaj), kdy teda oba ti bezdomovci - pár, se dostalo na dno díky traumatům - u té ženy šlo o zneužívání, kdy se z ní pozdějc stala šlapka a nakonec bezdomovkyně a těžká alkoholička a von byl sice ing., ale tragicky mu zahynul otec a pak celá řada dalších věcí, no, ale reálné postavy, velice sugestivní dílo, jenže publicita prakticky nulová, svět je nespravedlivej a já tyhle kri.ply, co se chtěj jen rychle proslavit a rychle profitovat omlouvat fakt nemůžu..

      OdpovědětVymazat
    47. pak je tady ještě Třeštíková, že jo a její práce - Marcela, René, Katka....jojo, nebo spíše třeba to Piko, že jo, hrané scény, to taky asi nebude špatná záležitost, ale všecko je sakra pravdivý.....

      OdpovědětVymazat
    48. Jenom pro upřesnění - námluvy s iDNES proběhly naprosto standardně, bez jakékoli protekce Ivanny Benešové, což je myslím z filmu zcela jasné. Tedy pomocí klasického CV (vymyšleného) a
      průvodního dopisu. Jediné, co odpovídalo, bylo číslo konta..
      Mimochodem, konto bylo samozřejmě vedeno na pravé jméno. Tolik k serióznosti iDNES.
      Váš Filip

      OdpovědětVymazat
    49. teda nechapu uplne co ma co do cineni vizaz reziserky s filmem samotny. tady se to vetsinou prezentuje jako "vypada jak modelka", ve smyslu "nemuze preci tocit filmy" ... wtf?

      prijde mi, ze je to proste cele v takovem tom pred par lety modernim stylu Blair witch kampane ... akorat ze je to ceske a tyka se to zneuzivani deti, tak je z toho trochu jine halo, protoze se lide citi podvedeni emocne (nejen fakticky, jako v pripade Ceskeho snu). Chapu, ze to je lidem neprijemne. Nelogicnosti bych snad ani filmu nevycital - o co lepe by to podle vas bylo prijimano, kdyby tam zadne logicke rozpory nebyly? pak by lide byli myslite nadseni?

      Proc nam to reziserka ukazovala? No asi si chtela natocit film, tohle ji napadlo a prislo jako dobry. Kdyz ji na to nekdo dal penize, proc ne? A ze to jde do kin? No to asi neni zasluha reziserky, ale nekoho, kdo to dohdol/umoznil, ne?

      Jestli to je, nebo neni dobry film tu nehodnotim, ovsem o to snad ani tolik nejde, klidne to muze mit 30%. Mne se kuprikladu moc nelibil ani BWP, ovsem to nic nemeni na tom, ze to byl asi dobrej napad, kterej se jaksi vyplatil :)

      Jo, kdyby to stalo 80 mega, jako Nebel, a platil to stat a statni organizace, pak bych byl asi hodne nasrany. Tady byl ale grant kolik? malicko, ne? :D

      OdpovědětVymazat
    50. ehm, jak probiha to znasilneni chlapce zenou?

      OdpovědětVymazat
    51. A nějaký full frontal... je tam?

      OdpovědětVymazat
    52. Anebo je to filmovou řečí podaný důkaz feministického diskursu, že prostě muž nemůže být zneužívaný a tato výsada je vyhrazena pouze ženám.

      OdpovědětVymazat
    53. No nevím, Františku, ale připadá mi, že se čím dál tím více, jak recenze jde, odvracíte od bodu, který jste si sám vytýčil jako za prvé) :-)
      Nevidím důvod, proč jste takhle přispěl k té sebepropagaci, kterou si dotyčná kolem sebe nastlala.
      Ale strip pobavil :-D

      OdpovědětVymazat
    54. ženy občas zneužívaj syny, v Americe byl jeden maník, z kterýho se nejspíš díky mamčinejm hrátkám stal masovej vrah, teda, myslim, že těch hochů bylo víc, ale to je fuk a prostě stačí dát do gůglu a veřte a teda jako ano, sice udělali fikci, ale nakonec to k pravdě nemusí mít daleko, spíš teda si ale řikám, že si přecijen mohli najít někoho opravdovýho....
      http://www.google.cz/search?q=%C5%BEena+zneu%C5%BE%C3%ADvala+syna&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:cs:official&client=firefox-a

      OdpovědětVymazat
    55. O úrovni filmu se nemá smysl bavit, je to slátanina neskutečného formátu. Je to od počátku snaha o sebeprezentaci slečny Benešové, která se kvůli tomu, aby jí někdo vyfotil, neštítí použít celkem smutné téma. Hrané pasáže filmu byly tak špatné, že to snad musel být záměr, myslím, že je IB slušně perverzní, možná jí to celé dělalo dobře. Kteří rodiče jí svěřili toho hošíka? Ti musí být také povedení. Včerejší projekce v Jablonci nad Nisou: 15 osob. Je to BOMBA!

      OdpovědětVymazat
    56. jj, v Jablonci tam je to hned. Kdejaka picovina a 15 lidi v kine.

      OdpovědětVymazat
    57. Jen abychom měli srovnání - kolik lidí přišlo v Jablonci na Třeštíkovou nebo Český sen?

      OdpovědětVymazat
    58. Podle mně jsou určité hranice, za které by se nemělo chodit. Zneužívané děti se teď musí cítit zneužité ještě jednou. Proto, že si jejich příběhy včetně vší drsnosti vzal někdo jako nástroj k vlastnímu zviditelněni. Jasně, tohle téma vždy vzbudí kontroverzi a bohužel myslím, že o nic jiného tady nejde. V kolika lidech tenhle film vzbudí opravdový zájem o zneužívání dětí a jejich osudy? Spíš 90% lidí bude zajímat, jak to dopadne s tou režisérkou a jaké budou dohry okolo štábu a herců apod. Vlastně už pár dní po premiéře se nic jiného neděje. Jsou věci, které by už ze své podstaty zasloužily určitou úctu a pietu. A pokud už do nich tnout , tak se vší syrovostí skutečného příběhu, který člověk může vzít za "svůj" a popřemýšlet, co se všechno okolo něj může stát a dít. Mystifikace mi obecně nevadí. Vadí mi, že někdo nedokáže víc, než to postavit na tématu, které ty opravdu zneužívané jen zneužije a ty nezasvědcené jen odradí díky mediálnímu plácání a propírání tvůrců. Proto se mi ta idea strašně nelíbí a rešisérka si bude muset ještě něco odžít, aby pochopila, že lidské utrpení není jen kurtizána,která se dá vojet k vlastnímu prospěchu....
      Viki H.

      OdpovědětVymazat
    59. Ty chodis na reddit, Frantisku? :D

      Not bad.

      OdpovědětVymazat
    60. ad Viki H.: ten dotaz - "V kolika lidech tenhle film vzbudí opravdový zájem o zneužívání dětí" ... no to je na tom prave slozite. Ja doufam, ze v nikom. Jestli nektere matky pod dojmem filmu zacnou zneuzivat svoje deti, tak to bude dost smutny vysledek. Proste v lidech bych zajem o zneuzivani deti, nebo o vrazdeni jinych lidi radeji nevzbuzoval ...

      OdpovědětVymazat
    61. jen k reakci na muj prispevek. Samozrejme jsem mel na mysli zajem o osudy zneuzivanych a o zneuzivani jako obecny a smutny problem. V zadnem pripade bych nechtel, aby to vzbuzovalo zajem o zneuzivani jako aktivitu samotnou...
      Bohuzel mam jen pocit ze to vse zanikne v medialnich hrach a prestrelkach.... o to smutneji to cele vyzniva....
      Viki H.

      OdpovědětVymazat
    62. Viki H. a další s podobným tématem: Poslouchali jste ten její komentář? Tam jasně říká, že i ona byla určitým způsobem zneužívaná a proto to chtěla nějak sdělit. To, jestli je pravda nebo ne, přirozeně nevíme.

      Ale odsuzovat někoho vaším subjektivním pohledem co se má a co se nemá je šílené.

      OdpovědětVymazat
    63. nesmysl, lidi se vraždili, zneužívali před dávno před televizí, hrama, filmama apod., ikdyž na druhou stranu, je toho prej víc, takže na někoho to nepochybně vliv mít může, věřim, že má, odborníci se uplně neshodnou, studií, co by to potvrzovali moc neni, ale jinak si myslim, že v tomhle případě to většinu matek, až na nějakou duševně chorou nebude inspirovat, ale na takový lidi může mít vliv cokoliv, téma jistě není moc až tak moc reflektované, ve filmech, seriálech :) - zneužívání, týrání apod., to je fakt, ale zatim se víc mluví o tom, že je dokument je fake, ukazuje se jeho blonďatá (sebevědomá) tvůrkyně a dál pěkně mystifikuje a užívá si mediálního zájmu, prej má jít výtěžek pak nějakejm organizacím, to zní fajn, já nevim, je jasný, že její metody jsou fuj, ale v tomhle světě holt jinak pozornost neupoutáte, takže, jestli na to teď lidi půjdou ze zvědavosti (negativní reklama) a půjde pak víc peněz na další osvětu a pomoc, tak mi to pak přijde nakonec celkem v pořádku, jenže, kdoví, navštěvovanost horká nebude, autorčin další projekt bude prý nějaký muzikál (prý otevřeně hraná záležitost, nebo něco z muzik. toho prostředí - a když si vezmete české muzikály, ehm), což je sice její věc, ale svědčí to o tom, že zas až tak zainteresovaná ve vážných tématech (ikdyž její další videa na youtube jsou prej taková trošku drsnější), no, nová Třeštíková z ní nebude, takový ambice asi nemá, mám pocit, že, spousta lidí totiž se rádo pouští ze začátku do takových témat (jsou z dnešního pohledu atraktivní, kontroverze pěkně), nepřipouštějí si, že to chce asi nějaké zkušenosti, citlivější přístup, chtěj vážně upoutat pozornost, znám trošku filmařské prostředí - myslim, studenty a tak, když se začíná, tak leckoho napadaj všelijaká témata, ale, že by si o nich něco víc zjišťoval....né, mě jde o to, že nemám rád, když film příliš mystifikuje (blbne lidi, takže věří, že to tak na světě funguje, což teda dělal film odjakživa, jasně, ale tady teda naštěstí to neni až tak dobře udělaný...), ale zřejmě se podovná týrání a zneužívání (ze strany i matek k synům) dějou, tak..mám proto jistý menší pochopení....

      OdpovědětVymazat
    64. co se týče Metropole tv (kolikátá nová malá televize internetová :), ale tak třeba jim to vydrží jako jinejm :), tak ten rozhovor mi přišel naprosto ujetej, a to hlavně autorka filmu (měla ujetej i účes, no, prostě snaží se upoutat pozornost, ale chápu, že váš rajcuje :), no, já jsem teda viděl tu verzi, kde blbne ten herec s tou pravou/falešnou občankou a moderátoři jsou sice na tvůrkyni trošku přísnější, ale když ona si o to koledovala, když si vezmete ten falešný email od Klusáka, tak se stavím jednoznačně na stranu moderátorů, kteří mi byli vůbec sympatičtější, zato autorka tohoto pseudodokumentu mi přišla afektovaná a divná a neupřímná a jen dál hrála tu svoji hru, navíc už fakt příliš mnoho mediální pozornosti, jak k tomu příjdou jiné dokumenty, nevzniká jich tu v Čechách málo, spousta kvalitních věcí, nápaditých, s velmi dobře řemeslně udělaných, nikdo o nich nepíše, píše se jen o tom, co se nepovedlo, ale ano, chápu FUku, ona to má dost vychytané..i zlý nápad je nápad

      OdpovědětVymazat
    65. tady to nekdo ale opravdu kvalitne "kompostuje"

      OdpovědětVymazat
    66. Nechci komentovat film samotný, natož pak režisérku a její "umělecký" záměr, kampaň, bulvární šílenství atd.... na to bych ostatně byla málo objektivní... jen taková poznámka: hlavní hrdina filmu, muž, o kterém se média vyjadřují jako o "herci" a vy sám jste jeho výkon označil za "docela slušný" (pokud mě paměť neklame), NENÍ HEREC, ale amatér, který film natočil bez nároku na honorář.
      A. Ticháčková

      OdpovědětVymazat
    67. anonym 27. září 2011 19:28:
      Jelikoz mi byl prave v kine vnucen trailer, zcerstva dodam: hned v uvodu se v nem uvadi "dokumentarni film" (a ano, v zaveru traileru se rika neco o "nejdrsnejsim dokumentu")

      OdpovědětVymazat
    68. cože, v metropoli tv bylo naznačeno, že to nedělal zadarmo, ale pro peníze, že to je normální chlapík od rodiny, kterej to určitě nedělal pro umění, pro dobrou věc, pro studentíky...nevim, že by zadarmo čachroval s různejma identitama (ve filmu se prezentuje pod nějakym jménem a má na něj občanku, kdoví jestli pravou, v reálu má prý jiné, sám to pak přizná..), no, doporučuju určitě tu reportáž z Metropole tv

      OdpovědětVymazat
    69. To musíte tedy rozlišovat, kde se mluví o fiktivním Filipovi Zahradilovi... O něm režisérka Benešová říká, že to dělal za peníze a že intimní výpovědi z něj dostali, když přitlačili na peníze. Jaksi filmová fiktivní postava není totéž co herec, který tohoto "hrdinu" ztvárnil:-). Jen potvrzuji, že Petr Ticháček je člověk bez jakékoli herecké průpravy, který hrál prvně v životě, a že svým způsobem to od něho byl vynikající výkon - i přes blbé režijní vedení. A také potvrzuji, že za natáčení neměl žádný honorář.

      OdpovědětVymazat
    70. Podle mě je mnohem zásadnější otázkou, než jestli jde skutečně o dokument a zda se chtěla "režisérka" jen ukázat a uspokojit se vyjebáním s pár chudáky novináři, zneužití dotací. Nevím přesně, jak to tam bylo, ale na film dala peníze Česká televize a snad i stát a možná taky další sponzoři. A všichni tak učinili na základě falešné projektové dokumentace, která slibovala dokument o zneužívání dětí. Je podružné, zda slečna skutečně vyrobila dokument, ale s jiným tématem. Prostě udělala něco jiného, než na co dostala peníze. To je, jako kdyby nějaká firma dostala dotace na postavení firemní školky, a místo toho by si za ty peníze ředitel koupil služebního mercedesa.

      OdpovědětVymazat
    71. chápu, že někdy něco nejde říct dvěma slovy, ale jedenáct řádek o věcech o kterých mluvit nechci? povedená ironie ;)

      OdpovědětVymazat
    72. Ivannu znam cca od roku 2005 (tehdy jeste byla Ivana :) ) a muzu rict jedine - cokoliv delala, melo jediny cil: zviditelnit se. Po odchodu do Prahy pracovala na svem osobnim PR vsemi myslitelnymi prostredky a naprosto zahodila zabrany. Film tomu odpovida - z nadrazene pozice vyvoleneho cloveka nam "dokumentarne" predestira pohled na svet, ktery pro nas vymyslela. Citi se byt uzasne in a jeji okoli ji v tom utvrzuje. Bohuzel.
      Je to zklamani - napady mela dobre, nejaky talent taky, ale rozhodla se pro rychlovytah k vysinam popularity misto poctive prace.
      Skolu naprosto chapu, protoze o propagaci skoly tady rozhodne nejde.

      OdpovědětVymazat
    73. Na fotografii s tím psíkem vidím logo avantgardního umělce Petra Polívky. Na to se budu muset ještě někoho poptat : ) Protože Ivana zneužila mainstreamovou kulturu tak jak to vždy předpovídal.

      OdpovědětVymazat
    74. Na fotografii s tím psíkem vidím logo avantgardního umělce Petra Polívky. Na to se budu muset ještě někoho poptat : ) Protože Ivana zneužila mainstreamovou kulturu tak jak to často předpovídal.

      OdpovědětVymazat
    75. opravdu nechapu,jestli je tak důležité,jestli je to fikce nebo pravda..
      hlavni je to,že se ve filmu upozorni na týrání a zneužívání dětí a lidi se nad tím pozastaví..doufám..ja bych se nedivila,kdyby hlavni hrdina matku opravdu zabil..ja bych to udělala taky..
      z ukázet zneužívání ve filmu se mi chtělo zvracet,nepochopím to...jak to někdo může dělat svýmu dítěti...ale jinak jsem pro zveřejnování takových případů...ať se to trochu řeší!!

      OdpovědětVymazat
    76. To Anonymka 4. října 2011 9:11

      Takže ani po shlédnutí filmu, přečtení recenze a více než sedmdesáti příspěvků v diskuzi (tedy pokud jste skutečně četla alespoň tu recenzi) jste nebyla schopná pochopit, o co ve filmu jde a o co jde jeho autorce? Copak je opravdu jedno, jestli je film kvalitní, jestli je pravdivý a jestli je skutečně jeho cílem, upozornit na problematiku týrání dětí? Myslíte si, že klasický americký pornofilm Taboo také pomůže předejít zneužívání dětí, když obsahuje téma incestu? A Zneužívaný je vlastně taky takové "porno", akorát že jen pro jednu osobu - protože se jím uspokojí jen slečna režisérka, která si takhle krásně pohonila svoje ego.

      OdpovědětVymazat
    77. Překvapivá pointa je v tom, že Benešová má penis.

      OdpovědětVymazat
    78. Ano, o to jestli je film kvalitni jde predevsim. Investori take obcas ocekavaji, ze se jim vlozene penize vrati a ne ze budou mit ostudu. Co se tyce incestu, ten je i v Bibli.

      OdpovědětVymazat
    79. POsledni Anonym: Jestli se investorum vrati nebo nevrati penize, to nema NIC spolecneho s kvalitou filmu.

      OdpovědětVymazat
    80. "Máš perfektní holku, jsme ti ji vyzkoušeli." ... moc pěknej závěr:)

      OdpovědětVymazat
    81. Neviděla jsem, ani nechci vidět. Nemám ráda citové vydírání a v životě je daleko víc osudů, než tenhle fiktivní polodokumentární pokus ukázal.
      Navíc, souhlasím. Pokud šlo o chlapce, který zemřel (byl zabit)jako chlapec, nemá smysl tvořit fikce, co by dělal jako dospělý.
      A pokud šlo o pravdivý odkaz na příběh, který se skutečně stal, pak se tam neměla objevit závěrečná zmínka o tom, že hlavní hrdina zemřel jako dítě, tím pádem celý zbytek příběhu byl k ničemu.
      A snad každý se může domyslet, že týrané dítě těžko vyroste v normálního člověka, pokud nemá to štěstí a nedostane se do opravdu normální milující rodiny. Na to se snad nemusí točit dokumentární fikce.
      Ale jedno pozitivum bych našla: vyvolává spoustu otázek i odpovědí.

      OdpovědětVymazat

    Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.