18.11.11

Recenze: Vendeta - 70%

Tři mladí hoši (ještě neplnoletí, tudíž trestně nezodpovědní) znásilní a zabijí svou spolužačku. Následně její otec (Ondřej Vetchý) udělá jedinou logickou věc: Podplatí policii a při kriminální rekonstrukci všechny tři hochy unese do opuštěného domu v lese, kde je hodlá popravit.

Nejdříve trochu uvedení věcí na pravou míru:
  • Na plakátech k filmu najdeme slogany jako "Vetchý versus Kaiser", což je poněkud přehnané. Kaiser se ve filmu poprvé objeví někdy v jeho čtyřech pětinách, jako náhodný kolemjdoucí (nemá k předchozímu ději ani k žádnému z hrdinů žádný vztah), a do stavu "versus Vetchý" se dostane až tak 15 minut před koncem filmu. A je to poněkud jiný versus, než si asi většina z vás myslí.
  • Film je inzerován jako "thriller", což není vyloženě lež, ale ve většině potenciálních diváků to pravděpodobně vzbudí jiná očekávání, než by mělo.
Vendeta neobsahuje po své první třetině nic, co by se dalo označit za "neočekávaný zvrat", a co většinou očekáváme od thrillerů (žádost tvůrců neprozrazovat ani to úvodní znásilnění a zabití mi připadá velmi bizarní).

Na absenci zvratů není nic špatného a rozhodně filmu nevyčítám, že jich obsahuje málo! Jenom mi k němu poněkud nesedí škatulka "thriller". Je to spíš sonda do psychického rozpoložení člověka, který se chystá udělat hroznou věc, protože ho potkala neméně hrozná věc - což může být zajímavý námět na působivý film, ale také první krok ke vzniku strašlivé blbosti.

Vendeta naštěstí není "strašlivá blbost" a není v ní téměř žádná scéna, která by byla vyloženě nepodařená nebo při které bych se smál blbosti tvůrců. A věřte mi, že to je u českého psychodramatu opravdu výjimečné.

Kromě Ondřeje Vetchého se většinu filmu na plátně nikdo jiný nevyskytuje, respektive nikdo nemluví a není mu vidět do obličeje. Jen na počátku vidíme pár scén s mládeží, pak pár scén se dvěma policisty a na konci Kaisera. Naopak Vetchý je na plátně naprostou většinu filmu a snaží se opravdu ze všech sil. Je velmi snadné představit si, jak by která scéna mohla dopadnout strašně, kdyby ji hrál někdo méně schopný. Vetchý naštěstí schopný je. Starý utahaný Kaiser (to je popis postavy, ne Kaisera) je také schopný, ale jeho role je opravdu spíš jen větší cameo.

Bohužel není příliš vypilován scénář, nebo spíš dramaturgie. Nápad natočit film s několika velmi brutálními událostmi tak, že na plátně téměř nic explicitního není vidět a většina deptání diváka se odehrává pouze v psychologické rovině, je jistě zajímavý, ale některé detaily jednoduchého příběhu působí nedotaženým dojmem:
  • Předem detailně naplánované a provedené znásilnění (a neplánované zabití) je na policii odbyto pokrčením rameny, jako by to byla nějaká klukovina (myslím, že dokonce padnou slova "přece těm klukům nechceme za tohle zničit život"). Tři pachatelé se následně chovají zcela pohodově a dělají vtípky, aniž by film jakkoliv pracoval s bizarností a extrémní zvrhlostí takového jednání.
  • Policisté připravují poměrně složité spiknutí, vyžadující perfektní součinnost s Vetchým, i když je jim jasné, že je extrémně psychicky labilní a nemá na akci dostatečné koule a že v případě (velmi pravděpodobného) nezdaru půjdou všichni na mnoho let sedět nebo viset, takže si těch pár milionů od Vetchého moc neužijí.
  • Lesník najde na louce dezorientovaného blábolícího chlapíka, pocákaného bahnem a krví. Nezajímá se o to, kde a proč se tam ten chlapík vzal a jestli je ta krev jeho (a jestli to náhodou není vraždící psychopat). Veze ho do nemocnice, vyprávějí si cestou o rodině a když mu chlapík (stále zcela mimo, halucinující a zvracející) řekne, že se potřebuje vrátit na tu původní louku, poslušně se tam s ním vrátí, místo aby se mu snažil zachránit život / psychické zdraví.
Takovéto drobnosti by mi nevadily u The Expendables 2 nebo Batmana 3, ale u filmu, který je z 99% o tom, abychom se vcítili do duševního rozpoložení hrdinů, jsou zbytečně matoucí a v tom vcítění nám brání.

K méně vydařeným aspektům patří také hudba, která se snaží pravděpodobně být hypnoticky minimalistická, ale je většinou otravná. A pokud režisér tvrdí, že je velkým filmovým fanouškem (a tudíž už nějaký ten soundtrack v životě slyšel), pak by měl vědět, že použít při osudových mstitelských scénách tuto konkrétní skladbu je v kontextu kinematografie roku 2011 už něco na pokraji parodie, natož použít ji TŘIKRÁT.

Ale, jak už jsem zmínil několikrát, takto ambiciózní projekt mohl dopadnout mnohem, MNOHEM hůř a mám radost, že nedopadl. A osobně obdivuji, jak působivý film se podařilo natočit za "směšných" něco málo přes 10 milionů Kč, ale to samozřejmě nemá vliv na celkové hodnocení.

27 komentářů:

1. Těm hochům je méně než 14 let? "Neplnoletí hoši" by totiž byli normálně souzeni, ale dostali by polovinu výměry trestu pro dospělého.

2. Nazpivala k filmu vokaly tataz osoba, ktera je nazpivala i k filmu Hranari?

3. Ten plagát vyzerá ako reklama na Max Payne 3 :-)

4. No já nevim, ale tak nějak už je mi dost nanic z filmů, kde se takzvaně bere spravedlnost do vlastních rukou. Tenhle film jsem neviděl ale přijde mi to jako zvrhlost a umim si představit tupý český stádo, lačnící po krvi, který bude souhlasně přikyvovat a říkat - dobře jim tak parchantům, přitom jde o trojnásobnou vraždu (předpokládám že je ten Vetchý opravdu zamorduje).Pokud bylo chlapcům nad patnáct, šli by samozřejmě sedět za vraždu na půlku doby, pokud ne, do basy by nešli, ale šli by na převýchovu do nějakýho ústavu - taky pod zámek. Takže žádný "Utíkejte domů a už to nedělejte". Nebo třeba Dexter, to je totálně úchylnej seriál, kterej dělá hrdinu ze sadistickýho vraha :(. Kde jsou ty časy Batmana nebo Supermana, kteří měli život v úctě a hlavního padoucha vždycky předaly do rukou řádnému soudu.

5. Vetchý, který by neublížil ani mouše, bude vraždit tři kluky? A jak? Ulechtá je k smrti?

6. Teď už je hranice odpovědnosti snížena na 14 let. A obávám se, že úvod recenze nedává smysl. Nevím, jestli film adoruje braní spravedlnosti do vlastních rukou. Podle popisu asi moc ne.

7. to Anonymni 18. listopadu 2011 10:07

no jo no, tak ses holt ten co je spokojenej s tim jak by na to ceka justice zareagovala. kazdej mame na spravedlnost svuj nazor. ja za sebe muzu rict, ze pokudby se mi neco podobneho stalo a ty tri odsoudili klidne na 20 let tak az vylezou z kriminalu tak bych si je jednoho po druhym nasel a teprve pak by si zazili moji pomstu. ano rikam pomstu nikoliv trest. jasne pomsta nic neresi ale ja bych nepotreboval nic resit. oko za oko zub za zub.

8. mne tam teda par momentu, ktere jsem vyhodnotil jako blbost tvurcu, branici polechtalo - SPOILERY: proc jel Kaiser s mladikem pro telefon do lomu namisto na policii/do nemocnice?, spadla puska, nestartujici motor, zminovana "epicnost" nekterych scen a v neposledni rade Vetchy, o kterem jsem si celou dobu myslel, ze nepochopil, v cem to hraje (sracce), pripadal mi vsechno jen ne uveritelny; tez me irituje, ze mnoho tvurcu demonstruje dusevni rozpolozeni vylozene teatralnim zpusobem - zde totalne nerealne rvani (ve vsech smyslech) Vetcheno + jeho matozivy vylet na planinu (kdyz se v nem ta duse hnula, ovsem cirou nahodou v nevhodny cas..)
    pro me jedno velke WTF, sal jsem neopustil ze slusnosti

9. Pardon. Hranice trestní odpovědnosti je skutečně 15 let. Zavedli to a hned zase zrušili.

10. "v neposledni rade Vetchy, o kterem jsem si celou dobu myslel, ze nepochopil, v cem to hraje (sracce)" - jasne, vezmes scenar kvuli tomu ze je to sracka a zacnes v nem hrat jak kdyby to byla sracka. Co to je blbost???

11. anon. 13:02:
    vzit srackoidni scenar a pokouset (to je to prave slovo, vykon napr. D. Carradinea v Kill Bill 2 mi prijde 1000x pravdivejsi, ackoli mi mozek rika, ze to pravda zjevne neni) se hrat Dostojevskeho je IMHO blbost

12. Tak že by konečně zase jednou vážný český film, který neskončí jako neplánovaná parodie? Už se těším.
    A to braní spravedlnosti do vlastních rukou - film jsem neviděl, ale podle popisů to nevypadá, že by tvůrci tohle řešení nějak propagovali. Seriál Dexter, který tu nějaký anonym zmiňoval, také není kultem oslavujícím vraždícího psychopata. Je spíše o neustálém vnitřním souboji vrozeného zla a vštípeného "dobra" (kdy adoptivní otec Dexterovi vnutí, aby alespoň zabíjel neusvědčené vrahy, když se od touhy po zabíjení nedokáže oprostit).

13. Proč si tolik blbců myslí, že vendetta je jednoduše synonymum pro pomstu?

Proto

15. Film se mel jmenovat "P jako Pomsta"

16. Těší mě, že se snad konečně Čechům povedl dobrý film, ve kterém se neprdí, nekrká a za vrchol elegance se nepovažují trenýrky a tílko.

17. ježiš, většina tuší, jak moc soudy v ČR sm...í, řada lidí někoho zmrzačí, zabije, zavraždí, podvede a co, oběti, či příbuzní jsou policí a úřady šikanováni a skuteční pachatelé se spokojeně usmívají do objektivů kamer a fotoaparátů...protože dostali samozřejmě mnohem nižší trest, než jim hrozil, všelijaké směšné polehčují okolnosti pro pachatele s bohatou krimi minulostí. Zrůdné případy, kdy....ale o to nejde, Dexter občas zabije i někoho omylem, nevinného :), v sebeobraně, ale jestli je klukům tak málo, tak....mě je to fuk, jen oko za oko.....sice do Imaxu už to nebude mít skoro cenu, oko vá mto nevrátí...ale tak...ať si každej poradí......jen si myslim, že u nás jsou tresty fakt nízké..

18. Petra Polachova: a pro pany v lete cerny kotnikovy fusekle v sandalech.

Nevim, jestli to bylo v nakym filmu, ale na ulici je to furt a vsude, cili realita.

19. mno jo, uz vidim mistni gaucovy mstitele, jak to tem klukum vytmavej.
    ne ze bych se pocitum cloveka, ktery chce pomstu provest, divil, citim to obdobne ... ale tak nejak podvedome si myslim, ze nakonec by to asi bylo trochu jinak. A to nejen proto, ze neni uplne jednoduchy nekomu, byt z vlastniho pohledu po pravu, udelat popravu. (vida, jeste si pekne osvezime puvodni vyznam slova poprava). Kazdy to ma pochopitelne jinak, ale ta predstava, ze to teda provedou a nasledne si pujdou sednou na 20 let sami + nejaky dalsi mstitel, tentokrat tech kluku,jim v bonusu vybili zbytek rodiny, takova predstava je pomerne nepohodlna.

Nemylme se, krevni msta tu tradici ma ... ale jaksi uz nasi predci prisli na to, ze to k nicemu dobrymu nevede ... protoze po 100 letech uz nikdo nevi kdo zacal a proc se kucha, hlavne ze se kucha a zastavit to nejde.

A Vetechy je pro me jeden z nejuveritelnejsich hercu u nas. Skvelej herec.

20. Milý Anonyme nade mnou, podstatou pomsty není, aby "někam vedla". Jejím účelem je oplatit stejným a uspokojit odvěkou touhu, která vychází z biologické potřeby ochrany vlastního rodu.
    Všechny ty soudy, zákony apod. vymysleli lidé (rozuměj právnící + establishment) a nevychází ze zákonnitostí evoluční psychologie, zato pomsta ano...

21. mily anonyme pode mnou a nade mnou ... princip pomsty je celkem jasny. jenze jedna vec je odhodlavat se k pomste u televize a druha vec pak ji provest. nevim, mozna mate za sebou nejake krevni msty a jste zkuseny mstitel.

22. Jsem to teda nevidel, ale podle popisu deje to vypada docela jako presna kopie kanadskeho "Les 7 Jours De Talion", jen vic pachatelu.

23. Milý Anonyme 20. listopadu 12:18,
    ty soudy, zákony apod. nevymysleli ti zlí nahoře, rozuměj právnící + establishment, ale to je přirozený výsledek evoluce lidské společnosti, rozuměj lidí, na základě jejich potřeby redukovat chaos a nastolit řád, aby vůbec pohromadě přežily. Když už tady tak hezky plácáš o "potřebách a "evoluční psychologii" ...

24. ad: " Anonymní řekl(a)...
    Petra Polachova: a pro pany v lete cerny kotnikovy fusekle v sandalech."

Tvrzení, že je něco špatného na tom, nosit ponožky (jakýkoliv) do sandálů už mě s prominutím svou dementností s..e. Je to snad ta největší stupidita, co znám. Předpisovat někomu, že když má sandály, že přece musí chodit naboso, aby náhodou někoho jiného neiritoval, je vrchol buzerace a povýšenosti některých jedinců, myslících si, že by se ostatní měli chovat jen tak jak chtějí oni. Nosit do sandálů ponožky je asi tak stejně nenormální nebo neestetické jako ženský, který místo sukně a šatů nosí kalhoty. Je to prostě jejich volba. Sorry že to není moc k tomu filmu, ale na druhou stranu z toho všeho, co jsem si přečetl tak nějak mám pocit, že to bude něco jako Kajínek, což je pro mě jeden z nejhorších filmů poslední doby vůbec...

25. ad: " Anonymní řekl(a)...

26. Díky za komentář, jen bych snad nesouhlasil s jedním. Píšete o Kaiserovi, cituji: "poslušně se tam s ním vrátí".

No, já bych na jeho místě udělal totéž, abych měl pokoj. Neriskoval bych, že (když už jsem ho naložil) mi začne dělat v autě brajgl.