21.1.12

Retro recenze: Ed Wood - 100%

V návaznosti na včerejší recenzi Huga bych se rád vrátil k filmu Tima Burtona Ed Wood z roku 1994, který se pokusil o něco podobného a povedlo se mu to výrazně lépe.

Takže aby bylo jasno: Edward D. Wood (1924-1978) opravdu žil, opravdu byl transvestita a opravdu natáčel filmy. Mnoho filmů. "Proslavil" se tím, že jeho filmy byly extrémně laciné, mimo jiné i proto, že si nedělal starosti s režií, scénářem, hereckými výkony, kulisami a takovými drobnostmi. Natáčel prostě filmy co nejrychleji, v nejlacinějších kulisách, aniž by hercům vysvětloval, co vlastně hrají, a aniž by opravoval zkažené záběry.

Legendární je jeho zombie scifi horor Plan 9 From Outer Space (1959), ve kterém hrál kdysi slavný Béla Lugosi. Respektive měl hrát, ale natočil pouze pár záběrů a pak zákeřně zemřel. To ale pro Wooda nepředstavovalo nejmenší problém. Na plakát dal Lugosiho jméno na první místo, vymyslel takový děj, aby do něj zapadly ty hotové záběry, a ve zbývajících záběrech nahradil Lugosiho Woodův lékař, který si držel ruku před obličejem. Ano.

Toto je skutečný, dobový, vážně míněný trailer na Plan 9 From Outer Space (falešný Béla Lugosi v 0:37):

Tohle všechno vyneslo Woodovi přezdívku "nejhorší režisér všech dob", což je trochu nefér, protože jistě byli i horší režiséři. Ale on je "nejznámější ze špatných režisérů".

A Tim Burton o něm natočil v roce 1994 životopisný film. Samozřejmě černobílý. A samozřejmě s Johnnym Deppem v titulní roli.

Film se věnuje několikaletému nejplodnějšímu období Woodova života, ve kterém natočil své "největší fláky", jeho rodinnému životu (s milenkou a manželkou) a jeho přátelství s Lugosim.

Podobně jako v Hugovi uvidíme, jak vznikaly nejkultovnější scény v jeho filmech (všechno je Burtonem znovu zrekonstruované s novými herci, nejsou použity záběry z původních filmů). A podobně jako v Hugovi je jasné, že v mnoha scénách šla realita stranou v zájmu větší vtipnosti a větší dojemnosti.

Ed Wood je především komedie, ale je to i překvapivě dojemný a milý film o lásce k filmům. Celý děj je totiž nazíraný jakoby očima Eda Wooda, který si neuvědomuje, jaká zrůdnost mu vzniká pod rukama, a pokračuje v bleskovém natáčení, aniž by ztrácel svůj odzbrojující optimismus. Woodovým protipólem pak je tragický Lugosi (toho výborně hraje Martin Landau a dostal za to Oscara), který je zapomenutý, nemocný a závislý na drogách, a Wood mu dá šanci zase se na chvíli postavit před kameru, než zemře. (Ve skutečnosti Lugosi neodešel ze světa zdaleka tak tragicky, jak naznačuje film.)

Scéna "Béla Lugosi natáčí souboj se zabijáckou chobotnicí":

Na rozdíl od Huga funguje Ed Wood od první do poslední minuty jako zábavná i současně dojemná story opravdového (byť šíleného) člověka, který byl hnán dobrými úmysly a obklopen šílenci (další skvělí herci ve vedlejších rolích, včetně Billa Murraye, Jeffreyho Jonese a Sarah Jessicy Parkerové - ano, té). A navíc se dozvíte něco o filmové historii, protože - přiznejme si to - ani ten Plan 9 From Outer Space není tak hrozně zábavný, že by se na něj člověk vydržel dívat od začátku do konce v jednom kuse.

Jakkoliv je film Ed Wood bizarní a neskutečný, je to nejméně fantaskní dílo Tima Burtona (dost mě to překvapilo, ale projel jsem si znovu celou jeho filmografii a je to skutečně tak). A dle mého názoru nejlepší. (Nezapomeňte, Nightmare before Christmas není film režírovaný Timem Burtonem).