8.2.12

Mistře, gratulujeme


Johnu Williamsovi je dnes 80 let. Je to důvod k oslavě, ale jsem z toho současně trochu zasmušilý. Znamená to, že už nežije žádný filmový skladatel ze "staré školy", kterému by bylo pod 80 (Morriconemu je 83).

Můžete zkoušet argumentovat tím, že Lalo Schifrinovi bude 80 teprve za půl roku, ale já mám na mysli skladatele, kvůli kterým jsem kdysi koukal na filmy, ke kterým skládali hudbu, byť mě film samotný třeba vůbec nezajímal.

Samozřejmě pořád existují filmoví skladatelé, kteří skládají působivou hudbu, kterou rád poslouchám: Hans Zimmer, John Debney, James Newton Howard, Danny Elfman... Ale nikdo z nich v mých očích uších HUDEBNĚ nemá na Williamse, Goldsmithe, nebo Morriconeho. Přitom je samozřejmě pravda, že Williams by zase neuměl dělat taková elektronická kouzla a mixing, jaký provádí Zimmer - je to prostě dneska o něčem jiném.

Co takhle zaletět v létě na oslavu?

A zde pár kousků, které narozdíl od Star Wars, Indiany Jonese a Supermana možná všichni neznáte:

John Williams složil v roce 1966 soundtrack ke komedii Jak ukrást Venuší:



John Williams složil soundtrack pro Narozen 4. července:



John Williams složil spoustu vánoční hudby pro první dva díly Sám doma. Tohle není klasická koleda, to je originální Williams:



John Williams složil soundtrack pro film Johna Singletona Rosewood:



John Williams složil písničku pro Stinga (v rámci soundtracku Sabrina):



John Williams složil několik olympijských fanfár:



John Williams SLOŽIL TOHLE (i když v jiném aranžmá a o několik desetiletí dřív než to nahráli Apollo 440)!



A co ví opravdu málokdo: John Williams dostal svého prvního Oscara za tohle:



Což Williams nesložil (a už vůbec to nesložila nějaká kráva před pár lety), ale pouze adaptoval z muzikálu pro film. A za to dostal prvního z pěti Oscarů. A pokud vám ta hudba připadá povědomá i když jste neviděli Šumaře na střeše, tak jste ji možná, stejně jako já, poslouchali desítky hodin na ZX Spectru.

A jako hádanku zkuste najít celovečerní film, pro který složil hudbu John Williams a hráli v něm Kevin Costner a Christopher Lloyd. Je to tak trošku chyták. :) Řešení kdyžtak zítra na chatu.

P.S: Zítra od 17:00 na Rádiu 1 budou také Williamsovi věnovány Odvážné palce.

63 komentářů:

  1. Muze ten chytak spocivat v tom ze ten celovecerni film vznikl az kdyz to slo v Cesku na video ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eh... Ja nevim kdy to slo v cesku na video. Ale pockej chvili, at se lidi trapi. Zitra na chatu si o tom muzeme pokecat...

      Vymazat
  2. Amazing Stories: Book One.... chyták spočívá (myslím) v tom, že jsou to dvě epizody seriálu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. OK. :) Tři. Costner hraje v první (pilota), Lloyd ve třetí (bezhlavého učitele).

      Vymazat
    2. Každopádně si jdu na pana Williamse připít.... Taky mám nejradši starou školu OST.

      Vymazat
  3. Chyták krásný, jo jo. Já vůbec netušil, že nějaký film existoval. :-)

    OdpovědětVymazat
  4. myslim ze ale soundtracky od Zimmera jsou na HODNE solidni urovni. Posloucham ho skoro stejne casto jako asi normalni hudbu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To rozhodne. Ale od "hodne solidni uroven" k Williamsovi je jeste nezanedbatelna cesta... :)

      Vymazat
    2. Přesně... Zimmerova hudba má koule, ale nic nevystihne emoce líp než poctivá Williamsovka. A kdo tvrdí, že je to hudba pro dinosaury, tak o hudbě nic neví...... A dovedete si představit syntezátory v historickém filmu?

      Vymazat
    3. No, ony syntezatory ve filmu o Krali Artusovi jsou uplne stejne nesmyslne jako tam je soucasny symfonicky orchestr :)

      Vymazat
    4. Dovedu si představit syntetizátory k historickému filmu. Zimmer už to udělal v Gladiátorovi a soundtrack je to skvělej. Myslim že srovnávat skladatele je samo o sobě dost nefér a o to víc Zimmera a Williamse, každý má uplně jiný styl a přece jen v mnohém se Zimmer odkazuje spíš na Morriconeho, který je jeho idol. Nejzásadnější rozdíl je ale ve stylu, Williams je geniální ve svém stylu a přístupu a ten jde skrze klasickou hudbu kdežto Zimmer přišel od Popu a jeho přístup je klasikou spíš jen ovlivněn.

      Vymazat
  5. By už taky mohl chcípnout, na tu jeho hudbu, která byla kůl naposled někdy v 19. století, je zvědavo tak maximálně přiživší pokolení dinosaurů. Aspoň má dostatek soudnosti a cpe se v posledních letech jen do sračkoidních špilbergů.

    OdpovědětVymazat
  6. Silvestri je celkom mlada krv a sklada vynikajucu hudbu, strasna skoda ze uz medzi nami nie je i poledouris lebo i on vedel prist s genialnymi melodiami!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak... Naštěstí jsou mladí skladatelé, kteří jdou ve stopách klasiků. Např. Michael Giacchino.

      Vymazat
  7. Přijde mi, že to není problém jenom filmové hudby, ale vkus se holt nemění tak jako trendy.
    Jinak já mezi klasiky počítám ještě Hornera:-)
    http://www.youtube.com/watch?v=Wxvf0ybG1og

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Millhouse: Nojo, ale pak si poslechnu k "Willow's Theme" tohohle Schumanna: http://www.youtube.com/watch?v=PAGorX4sjv4 A k uvodnimu motivu z Willow tuhle bulharskou lidovou> http://www.youtube.com/watch?v=DXQ-eZqnVe0

      A reknu si, ze tohle uz fakt neni nahoda. A dalsi: Napriklad Red Heat je UPLNE PRESNE zkopirovany Prokovjev. Tohle Williams nedela.

      Vymazat
    2. Já se přiznám že Hornera sem začal nesnášet hned po Titanicu protože začal sám sebe nechutně vykrádat. Dělá to sice každý skladatel ale u něj mám pocit že se to snad ani nesnaží skrývat. Ale pravda že me naposledy mile překavpil soundtrackem ke Karate Kid s Jackie Chanem

      Vymazat
    3. Ad. František: Naprostý souhlas!

      Vymazat
  8. V té nové generaci, která má nějakou šanci se mistrům minulosti přibližovat, určitě musíme zmínit Thomase Newmana! Málokdo ze skladatelů dnes dokáže filmu dát tak osobitý feeling... I když se možná již ohrává.

    A z klasičtější školy leitmotivů by se nemělo zapomenout na současného Shora a jeho LOTR masterpiece. Za to by se snad ani Williams nemusel stydět.

    OdpovědětVymazat
  9. Je veľa šikovných pánov skladateľov, Horner, Zimmer, Silvestri... Ale len jeden Pán Skladateľ - Williams. Pravdu povediac, pri Williamsovi a Fordovi ma štve úplne najviac, že čas nemožno zastaviť...

    OdpovědětVymazat
  10. Taky bych pripomel Joe Hisashiho, autora soundracku k vetsine Miyazakiho veci .. dost se vykrada, a u tech poslednich filmu uz to rozhodne neni ono .. ale Nausica, Laputa a Mononoke jsou super.

    OdpovědětVymazat
  11. a co Philip Glass?ten ma jeste 5 let do 80tin:)

    OdpovědětVymazat
  12. Nejlepší je Morricone, ale i ten Williams neni marnej :)

    OdpovědětVymazat
  13. Pro me jsou ty Williamsovy veci naprosto nezajimava soundtrackova šeď, funkcni to jo, ale jinak... profi nuda.

    OdpovědětVymazat
  14. a mimochodom čo ešte starší skladatelia ako Bernard Herrmann, Max Steiner, Miklos Rozsa, Alfred Newman, Elmer Bernstein ? počúva ich tu niekto alebo sem chodia len samí fríkulíni pre ktorých film začína tak maximálne od roku 2005, všetko pred tým je nemý čiernobiely film pre vykopávky :-)

    OdpovědětVymazat
  15. A co třeba Mozart, Beethoven, nebo ten zkurvenej Händel. Nebo sem chodí jenom samí free šulini, co poslouchaj filmovou muziku? Nebo-li můj komentář je stejně hodnotnej, jak tvůj anonyme nade mnou. A přitom stojí za hovno :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od toho Mozarta byl slusnej soundtrack ke Sherlock Holmes: Game of Shadows!

      Vymazat
    2. a nebyl by lepší spíš Bach? Aspoň k těm akčním scénám?

      Vymazat
  16. Mně v tom výčtu tak nějak chybí mí dva oblíbenci Michael Nyman a Alexandre Desplat. Jejich soundtracky v sobě mají něco nepopsatelného. A možná ještě Clint Mansell... T.

    OdpovědětVymazat
  17. FF: Ad Mozart Holmes OST - nechápu. Nějaký sofistikovaný humor?

    OdpovědětVymazat
  18. ....Angelo Badalamenti & Philip Glass jsou jeste pod mirou....

    OdpovědětVymazat
  19. Angela Badalamentiho mám hrozně rád. O dost radši než Angela Kellyho.

    OdpovědětVymazat
  20. Chtěl jsem napsat příspěvek a chtělo to po mě dokázat, že nejsem robot. Tak jsem šel a zabil jsem člověka. Snad teď budu moct publikovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty vole to je vyborny napad! Konecne se muzu zbavit sousedky! I kdyz ona vlastne clovek neni. Skoda :(

      Vymazat
  21. Já tuhle pseudonovoromantickou skladatelskou školu obecně moc nemusím a JW se mi dočista zprotivil, když jsem si začal všímat jeho různých drobných (i méně drobných) výpůjček z klasiků - srv. jedno z hlavních témat z Harry Pottera a "předlohu" z Labutího jezera:
    http://www.youtube.com/watch?v=CuxmoEr9L1w (cca 1:10)

    Řemeslo určitě umí, ale hraje si na písečku, který mě trochu nudí (další křídlovková kantiléna? ne, díky).
    Mám rád třeba Cartera Burwella, ten má dar pro instrumentaci a cit pro úspornost

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co ma jesus christ tahle skladba z Labutiho jezera spolecneho s Harry Potterem?

      Vymazat
    2. ty to tam neslyšíš?

      http://www.youtube.com/watch?v=rL-KPk9dIwc

      Vymazat
    3. Ne. Dalo by se rict, ze znam velmi dobre zpameti obe ty skladby a v zivote by me nenapadlo, ze maji neco spolecneho v cemkoliv (rytmus, harmonie, melodie...)

      Vymazat
    4. to je divné, protože já si vždycky říkal, co mi tohle potterovské téma připomíná, a pak mi došlo, že je to labutí jezero, a na YT jsem si to jenom potrvdil... vedení melodie je velmi podobné, místy totožné - kdybych v nějaké svitě slyšel prvně téma z Labutího jezera a pak téma z Pottera, řeknu si - 'jaká roztomilá variace' :-)

      Vymazat
    5. Tak to je vyvratitelné velmi snadno. "Totožná melodie" tam není ani na okamžik. Pokud ty tvrdíš opak, je na tobě, abys uvedl přesnou sekundu, a já ti pak ukážu, že to jsou jiné intervaly a jiný rytmus.

      Vymazat
    6. třeba 0:10-0:12 vs 0:30-0:32 ... ale i když mi to vyvrátíš pomocí jiných intervalů a jiného rytmu, znít to bude stejně podobně: kdyby různé rytmy a různé intervaly nemohly "znít podobně", měli by skladatelé vážný problém :-)
      Zní ti třeba začátek 3. věty Mahlerovy 1. symfonie jako Bratře Kubo?

      Vymazat
    7. To si je podobne asi jako je hlavni motiv Star Wars podobny "Kocka leze dirou" a 300 dalsim vecem. Oboje se to da zahrat pomoci podobnych tonu v podobne tonine, ano. Ale pokud to nema stejne intervaly a stejny rytmus, tak to neni stejna melodie.

      Vymazat
    8. Myslíš toho Mahlera, nebo ty dva kousky (HP + LJ)? ty dva sestupné kroky jsou velká tercie a rytmus v jednom případě 3/8 čtvrtka - osminka, v druhém ve 4/4 čtvrtka s tečkou - osminka, čili interval stejný a rytmus příbuzný... a jak říkám - k tomu, aby dvě melodie byly blízce příbuzné/podobné není potřeba ani stejných intervalů ani stejného rytmu (o "stejné melodii" jsem navíc nic nepsal, pouze o "místy totožném vedení melodie".
      (hlavní motiv Star Wars není Kočce podobný ani trochu)

      Vymazat
    9. Žádný hudební skladatel, ať už filmový, popový, rockový atd. přeci nemůže existovat bez toho aniž by nebyl něčím (někým) ovlivněn. Jsou tací co říkají, že všechno už bylo vymyšleno a už se jen kombinuje..... A že se ta či ona melodie podobá druhé? To je na hodně dlouhou debatu..... :-)

      Vymazat
    10. jsou lepší skladatelé než Williams :)

      Vymazat
  22. Off-topic: Přiložená Williamsova fotka mi okamžitě připomněla toto:
    http://2.bp.blogspot.com/-J2GSIk0Ec8Y/Tr5IZXAg5oI/AAAAAAAAAxw/tIQM0-GQZqM/s640/TheThing82_02.jpg

    OdpovědětVymazat
  23. Nezbývá než souhlasit, že stará a nová škola hudebních skladatelů se od sebe liší, při vší úctě k oběma. Jen je mi trochu smutno, že nikdo nezmínil Johna Barryho. Pravda vykrádal sám sebe (to ovšem i Mozart, Verdi nebo Puccini), ale své místo vedle Williamse a Morriconho si podle mého zaslouží.

    OdpovědětVymazat
  24. jj, jak rika Al Bunda "muzikal neskonci, dokud posledni heterosexual nespi" ;)

    OdpovědětVymazat
  25. počkejte si na Škrlovou, až ta začně skládat hustý věci..
    http://brno.idnes.cz/chybi-ji-stisnenost-vezeni-vypada-ale-stastne-rika-kamarad-skrlove-1fk-/brno-zpravy.aspx?c=A120210_1730668_brno-zpravy_bor

    OdpovědětVymazat
  26. nj, filmová hudba taky neni žádný velký umění :), nevim, jak to maj ty lidi od vážný hudby, ale řek bych, že to berou jako uplně rovnocenné, jinak hudba, zápletky filmů, neustáel se recykluje, o tom je, někdy to je očividnější...
    http://www.youtube.com/watch?v=b9IV5u9iwuQ&feature=related

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. teda, že to neberou jako rovnocenné, z toho odkazu je patrnější, že Williams až takovej génius nebude :)

      Vymazat
    2. S touhle ukázkou naprosto souhlasím a nemám s takovouhle inspirací problém!

      Vymazat
    3. tam jsou autorská práva asi passé :), problém by nebyl, kdyby se k tomu, že se inspirujou hlásili :), jinak je jasný, že hudba dělá půlku úspěchu filmu, ne-li víc, mě to taky moc nevadí, ale přecijen je to trošku nefér k těm nebožtíkům skutečnejm géniům :)

      Vymazat
    4. IMHO Williams cituje, Horner kopiruje: https://www.youtube.com/watch?v=eMHJlkYlzKE&feature=related

      Vymazat
  27. a tady máme slavné Star Wars, nj, to fans nezajímá, tamten starej film nikdo nezná, ale ve Star Wars jsou světelný meče a teplej zlatej robot :)
    http://www.youtube.com/watch?v=8AokqzpdA3M

    OdpovědětVymazat
  28. mě příde Goldsmith sakra lepší, ty orchestrální šílenosti jsou moc megalomanský :)

    OdpovědětVymazat
  29. Oni filmoví skladatelé nemají uši zalité voskem a navíc v klasicko-romantické tradici s jejími omezenými možnostmi po strance harmonie, melodiky i rytmu se již leccos vyčerpalo. Pokud chcete slyšet, jak vypadá taková "hardcore vykrádačka", tak se mrkněte na film Pán much z roku 1990. To už opravdu zdaleka není jen inspirace a zároveň se nejedná o pár vteřin podobné hudby, ale jsou skoro zkopírované celé plochy. Pokud tedy znáte Stravinského Svěcení jara. Stačí zadat na Youtube "lord of the flies stravinsky".

    OdpovědětVymazat
  30. Přesně, John Williams is the man (další ukázky Williamsovy tvorby)
    http://www.empireonline.com/features/john-williams

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.