10.2.12

Recenze: Nepřítel pod ochranou [Safe House] - 60%

Ryan Reynolds pracuje v Kapském městě (to je v Africe, BTW) jako "domovník" pro CIA: Stará se o její "tajné výslechové zařízení", kde se nic neděje, takže se většinou nudí. Pak k němu do "zařízení" jednoho dne najednou přivedou a začnou vyslýchat Denzela Washingtona, což je superznámý bývalý CIA agent, který před několika letu agenturu zradil a od té doby byl na útěku. Krátce po starém dobrém waterboardingu vtrhne dovnitř parta snědých lidí a vystřílí většinu přítomných. Přežijí pouze Reynolds a Washington, kteří se společně vydávají na útěk, byť mají zásadně rozdílné motivace.

Rozehrávka filmu vypadá zajímavě. Washington se z neznámého (pro CIA) důvodu sám od sebe přihlásí na konzulátu a následně je pronásledován týpky, kteří ho chtějí z neznámého (i pro diváka) důvodu dostat. Živého. Washington by jim rád utekl a zbavil se obtížného Reynoldse. Reynolds by chtěl hlavně přežít a co nejdřív dopravit Washingtona znovu do rukou CIA, ale to není možné (CIA nemůže otevřeně přiznat co v Africe provádí), takže se o něj musí nějakou dobu starat sám a nepřipustit, aby se mu něco stalo, přičemž je motivován snahou o své povýšení a vypadnutí z africké "díry". Washington je "nepřítel amerického lidu a vší demokracie", ale podle různých náznaků to začíná vypadat, že to není tak úplně pravda a že v CIA nemají čisté svědomí. Nebo je to všechno od Washingtona, mistra psychologických manipulací, jen psychologická manipulace?

Bohužel, film se na nějakou zásadnější analýzu tohoto zajímavého vztahu vykašle, a jede po celkem hladce nadefinovaných kolejích spiknutí na nejvyšších místech a nenávisti měnící se v chlapské přátelství, protože Denzel Washington přece nemůže být doopravdy padouch, žeano... Filmaře spíš zajímají honičky, rvačky a přestřelky. A to je škoda.

Debutující režisér dokázal slušně sesadit scény dohromady, ale nemohl jsem se celou dobu zbavit dojmu, že úplně všechno v tomto filmu je vystřiženo z existujících filmů Tonyho Scotta a z existujících filmů o Jasonu Bourneovi. Úplně všechno. Ale Scott i Greengrass jsou lepší režiséři a je zajímavé sledovat, že okopírovat jen formální stránku, úhly kamer, střih a barevné filtry, nestačí.

Dva hlavní hrdinové jsou adekvátní. Zajímavější jsou některé vedlejší postavy, které mají příliš málo prostoru. Například se mi dost líbil Robert Patrick jako stárnoucí obtloustlý vousatý badass vyšetřovatel.

Takže: Je to adekvátní, ale nijak nezajímavý remix věcí, které už jsme viděli v posledních 10 letech mockrát a často lépe. Nic nového ani z hlediska akčního filmu, ani z hlediska špionážních konspirací, a už vůbec ne z hlediska mužného přátelství.