4.2.12

Recenze: Radioaktivisté: Japonsko po Fukušimě [Radioactivists] - 60%

Tento dokument NEBUDE UVEDEN V NAŠÍ KINODISTRIBUCI, nicméně bude promítán na festivalu Jeden svět, jehož organizátoři mi nabídli, abych ho zrecenzoval, protože by mi mohl být tematicky blízký.

To "tematicky blízký" zřejmě souvisí s mým zalíbením v Japonsku a Japoncích a s těmito dvěma mými blogposty.

Měl jsem o tomto dokumentu poněkud mylnou představu (což je moje chyba) a domníval jsem se, že se nějak bude věnovat osudovému japonskému zemětřesení, cunami, havárii v jaderné elektrárně a souvislostem. Nikoliv. Z Fukušimy a okolí vidíme jen pár sekund záběrů a celý film je o tom, jak se někteří Japonci snaží organizovat demonstrace (v Tokiu) za zrušení všech jaderných elektráren (zřejmě všech na světě).

Upřímně doufám, že ten mládenec ví, že má na sobě bundu "Shell" a že to je jeho záměrná sofistikovaná ironie.

O nějaké argumenty typu "proč by se měly jaderné elektrárny zrušit" zde ani v nejmenším nejde. Na počátku filmu je konstatováno, že "jaderné bomby = smrt = kapitalismus = jaderné elektrárny" a dále se věnujeme pouze tomu, jak se Japonci snaží pořádat protiatomové demonstrace. Což není nezajímavé, ale kdyby demonstrovali např. proti životním podmínkám slepic v drůbežárnách, na obsahu filmu by se tím prakticky nic nezměnilo.

Film je zajímavý tím, že v něm vidíme, jak se Japonci snaží dělat něco, co nikdy nedělali a co je do značné míry proti jejich naturelu. Demonstrace v Japonsku totiž většinou vypadají tak, že na chodníku stojí pět Japonců, něco křičí, a vedle nich stojí tři policisté, z nichž jeden má decibelometr a měří, zda není překročen limit hluku. Nebo takto. Že by se třeba někdo z demonstrantů dotkl policisty, to je pro všechny zúčastněné nepředstavitelné.

Značnou část filmu sledujeme, jak japonští radikálové mluví o svých názorech (nezajímavé, protože se pořád opakují tatáž prázdná hesla) a jak se připravují na demonstrace (zajímavější). Nejzajímavější pak je ta přibližně čtvrtina filmu, ve které vidíme záběry ze samotných demonstrací. I když se na nich sešlo 15,000 lidí (což není mnoho na třináctimilionové město, ale je to zatraceně hodně na japonskou demonstraci), celá demonstrace probíhá naprosto spořádaně a nikoho ani nenapadne, že by se odchýlil z plánované trasy nebo neuposlechl příkazu policie. V celém filmu je JEDEN záběr, ve kterém tři demonstranti, nalíčení jako klauni, tancují kolem policisty a odmítají uposlechnout jeho pokyny. A JEDEN záběr, ve kterém je vidět, že demonstranti nějak poškodili cizí majetek (nastříkali protiatomové logo na mapu parku). Odvážím se tvrdit, že v obou případech šlo o nejaponce.

Je evidentní, že tvůrkyně filmu (dvě Němky) neměly dost natočeného materiálu, takže je film proložen scénami, jak lidé (nikoliv hrdinové dokumentu) jezdí po eskalátorech v metru a ve dvou scénách příprav na dvě různé demonstrace se opakují stejné záběry (tzn. ne že by probíhala stejná příprava, ale opakují se přesně tytéž záběry). A přesto je film poměrně zdlouhavý (i když má jen 75 minut), protože jeho značná část je snadno zaměnitelná s osobními výpověďmi jakéhokoliv radikálního aktivisty z jakékoliv části světa, který neví nic o podstatě toho, proti čemu protestuje.

Ty zajímavé části (snaha Japonců o to, že se k nim přelije "vlna globálních protestů z Egypta, která pak zachvátí celý svět") ale ospravedlňují existenci tohoto filmu. Nevím, zda to byl záměr tvůrců, ale japonští aktivisté v nich působí roztomile zmateně, odhodlaně, ale přitom poněkud mimo, jako když vypustíte čivavu do pralesa. Když se snaží organizovat radikální demonstrace, vypadá to podobně divně, jako když se snaží třeba o metal. Výsledek prostě není nezajímavý.

33 komentářů:

1. And now something completely different...sociopat a kokot, svejk co v teplakoch utekal za statne z japonska sa dalej vysmieva niezkej socialnej inteligenci, pritom on sám ju má nulovú, kokot navzdy kokotom, zaroven odpoved na otazku, preco mu dala posledna sukacka kopacky, zistila co za kokota v puberte pri sebe vlastne trpi.

1. Uz s tym prestan, nikoho tie Tvoje trapne a vulgarne vykriky nezaujimaju. Liec si mindraky inde a neotravuj.

2. ... ako sa mam bavit s deckom,ktore nevie nic o HW,,,vies co je to tearing,vertikalna synchronizacia,a uhlova rychlost,,VIES vobec AKY framerate je optimalny pre doomovku,,vies VOBEC,ze medzi obrazom na TV a monitorom je zasadny rozdiel vo vystavbe obrazu,v rozklade obrazu.

3. ...hlavne sa bav slusne a vyjadruj sa k teme. HW si ries bez zbytocnych invektiv tam, kde je na to priestor. Tu je diskusia v ramci blogu o filmoch.

4. VIES vobec, ako sa bělí anál? Tak se s tebou není o čem bavit.

2. Japonsko neni tak kůl, jak by se mohlo stát, Japonci to bude asi fakt furt jen to samý uklánění, nevim, ale Fukušima jednoznačně průšvih je, lhalo se stejně jako u Černobylu, zamořený to tam je pěkně a na dlouho a bude to stát děsný prachy, oběti asi nejspíš skoro nejsou, tj, ale je ofiko, že to tam nezvládali a že neřikali všechno a popravdě. Jinak tsunami, zemětřesení, to je jsou přírodní živly, můžou si akorát za to, že je jich je tolik a maj všude všecko postavený a stavěj ty elektrárny na dost nevyzpytatelnejch místech, určitě jim o zrušení všech jadernejch po světě nejde, ale já bych se jim nedivil, po tom všem, že někteří budou radikálně proti, ale zároveň jsem taky čekal, že jich bude víc, nebo se k nám skrze média všecko nedostane.. Ona to neni legrace, kdoví, co můžou mít za následky za mnoho let, ale možná se to nějak ututlá.....

3. možná, že Japonci, jak maj tolik tý elektroniky všude, podvědomě ví, že jsou na elektrárnách závislý, že si nemůžou vyskakovat, páč by se museli vrátit někam do doby samurajů nebo co..teď se už přece museli dost uskromnit, což se vlastně asi musej skoro furt - hlavně, co se týče prostoru . . .

4. ale ttto to jsem mel riccttt preeeeceeee jaaaaaaaa

5. Jsem rad, ze se Franta pomerne snazil drzet recenzovani filmu jako takového (který asi nestoji za nic) a prilis se az na vyjimky nesnazil komentovat japonske realie, o kterych podle vseho moc nevi. Coz je skoda, vzhledem k tomu, jak rad tam jezdi a prohlasuje, ze ma rad „Japonsko a Japonce“.
    Kdyz se totiz clovek dozvi o zkorumpovanosti statni spravy (neni se cemu divit, „vsimne“ je soucasti japonske kultury), jeji propojeni s narodnimi podniky (ktere vlastni 95% japonského narodniho dluhu, nejvetsiho na svete), ktere pak jsou vlastneny bankami…ztrati iluzi perfektne fungujiciho statu. Pak si k tomu pridejte donedavna popirani existence puvodnich obyvatel a jinych mensin, spolecensky postup zavisly ciste na konexich a puvodu (pokud chcete jit do politiky, musite zacit uz u skolky), ci popirani zakladnich prav cloveka (u demonstraci mozna stoji policajt a meri hladinu hluku, ovsem u planovani dalnic na to kaslou a v lepsim pripade vam ji natahnou vedle domu), tak clovek ztrati iluzi i o perfektne fungujici spolecnosti.
    Ona nekriticka fascinace Japonskem lidmi, jez ochutnali sushi , lokli si sake a naucili se „こんにちは“, je smesna. V Japonsku funguje mnohem silnejsi „Velky bratr“, nez jsme stale zvykli u nas, a proto jakakoli demonstrace musi vzdy vypadat smesne a zanedbatelne, jelikoz bezny Japonec by se podobne akce bal zucastnit.

1. A něco z toho tvého textu je nějak v rozporu s tím co jsem napsal v recenzi? Vůbec nepíšu o tom, jestli Japonci mají právo, důvod a možnost, protestovat, píšu o tom že to nedělají.

2. Nikoli, proto jsem take ocenil, ze jsi se vice soustredil na samotny film. Ovsem i presto mi prijde, ze jsi samotny namet filmu az prilis zbakatelizoval. Nevim samozrejme, jak je to podane v tom filmu, ale na tech demonstracich bylo spise zajimave to, jak se k nim stavela vlada/media. Tohle je napriklad fotka z jedne one demonstrace, ktere se zucastnilo vice jak 60 000 lidi. Japonska media neprinesla jedinou zpravu o teto demonstraci. Coz je samozrejme jednim z duvodu, proc nejake vetsi boure ani nemohou nastat. Bylo toto napriklad v onom dokumentu zmineno?

3. to neni demonstrace, to je rozkvetla louka vyfocena z vesmiru :)

4. 1) Ve filmu samotném je o reakci médií JEDNA VĚTA, a to před demonstrací, kdy o někom ze zúčastněných vyšel profil v novinách.
      2) Že tam někde bylo na demonstraci 60,000 lidí, to netvrdí ani nikdo ve filmu. Tvrdí, že na první i na druhé bylo okolo 15,000. Pokud je na té fotce 60,000 lidí, tak jde o jinou demonstraci než jsou ukazovány v tomto filmu.

5. To je skoda, jedna se o demonstraci z 19. 09. 2011, na ktere bylo dle nekterych odhadu pres 100 000 lidi, coz uz tak zanedbatelne neni. Co jsem sam registroval, tak NHK tuto akci ignorovalo uplne, v Tokyo Shimbun vysel maly clanek. Bylo by jiste fajn tyto akce nejak zdokumentovat, ovsem danemu filmu se to ocividne moc nepovedlo.

6. Tak to bude asi tim, ze tento film konci udalostmi z kvetna 2011...

7. To není fotka z demonstrace, ale jen nějaký ztracený Monetův obraz... http://www.worldgallery.co.uk/art-print/Garden-at-Giverny-15485.html

8. odvrácená stránka Japonska nepříliš známá, ještě, když si vezmem, co bylo Japonsko před a za 2. světový, je to sranda, Němcům se to nezapomene asi nikdy, ale Japonsko se moc neřeší, ale jasně, to nesouvisí s dnešním Japonskem, japonská kultura je rozhodně fascinující a ty negativa tam holt jsou, voni se holt k přírodě nechovali vždy uplně hezky, je tam hodně průmyslu, vypouštěli a vypouštěj, kde co....a Fukušima byla stará a zřejmě zfušovaná, tak teď je možná čekaj prej ještě horší věci . . . je tam spousta podobností s Černobylem, vybavuje se mi, jak to lidi zpočátku urputně popírali, zatimco se se havárie posouvala čím dál tim vejš na tý stupnici...nakonec se to dostalo až na ten neslavnej stupeň 7, jenže popíračům to nedá a jedou si pořád tu svou písničky, myslim, že Černobyl byl velkej průšvih a svádí se to na zlé komunisty, no a tady máme hodné kapitalisty a ještě k tomu geniální Japonce a ti za to nemůžou, samozřejmě, že to byla příroda, jenže ti Japonci to tam postavili, ikdyž to riziko tam bylo odjakživa, když si k tomu připočtem, že věda nedokáže stále efektivně předpovídat nejen počasí, ale i tyhle katastrofy, tak je to poněkud.....

6. Z ASIE: INTERNET ZABIJÍ!!!

VIDEO HRY JSOU ŠPATNÉ, ÁÁÁNO

7. Talkron:Ono postupně totiž vychází najevo, že Japonsko uniklo tomu, že by polovina země byla na 200 tisíc let pro lidi (divoká zvířata se s radiací jak známo z Černobilu poperou docela dobře, ale my a naše domácí zvířata, kteří jsme 10 tisíc let vně Darwinova survival of the fittest, tak odolní nejsme) neobyvatelná. Naštěstí vláda trvala na tom aby se tam ta mořská voda napumpovala( majitel se tomu snažil zabránit, kdyby mu to vyšlo, tak by to bylo asi 3x horší než Černobil). Osobně nevidím nic zlého na jaderných elektrárnách ve střední Evropě nebo Francii, ale stavět je na tektonickém zlomu je opravdu národní harrakiry (jo vím, že slušná verze by byla seppuku, ale tohle je vážně na silnější slova), zdá se že to postupně proniká i k samotným Japoncům.

8. "Ono postupně totiž vychází najevo, že Japonsko uniklo tomu, že by polovina země byla na 200 tisíc let pro lidi neobyvatelná."

Tak tomu říkám pesimismus. Ta elektrárna byla stará a stavěli ji Amíci podle jednotných plánů na standardizovanou americkou nezemětřesnou jadernou eletrárnu. K tomu připočtěte typický lidský šlendrián... Podle toho to dopadlo. :-) Přitom by stačily striktní regulace a také jejich striktní vynucvání (namátkové kontroly apod.).

1. Talkron: to neříkám já, to říká ten americký fyzik japonského původu, který vystupuje ve všech seriálech Discovery ( a dalších) o astronomii a fyzice, jen jmeno toho pána mi vypadlo(je taky velmi verbální ohledně amerického školství) a na internetu se zrovna fyzici špatně hledají. Podle něj byla ztráta severního Japonska odvácená skoro zázrakem a ještě není úplně vyhráno (nevím jak je to v současnosti, ale před 2 měsíci, kdy to říkal, byly ty roztavené palivové články ještě aktivní...proto celou tu elektrárnu ještě nezabenotovali ...)Pokud vím tak plutonium se rozkládá velice pomalu, takže ta radiace by prostě neklesla na přijatelnou míru dřív než za uvedenou dobu(myslím, že 200 tisíc je spíš optimistický odhad). Paradoxně ve starých filmech jako Na břehu atd. strašili zýšenou radiácí po jaderné válce, přitom ta by klesla po pár dnech, ale jaksi elektrárny jsou něco jiného...a nikdy nemůžeš vyloučit event, který bude třeba desetkrát silnější než co jsem zažili za krátkou historii lidstva...i když to by asi šlo celé Japonsko rovnou pod hladinu i s Kalifornií :)...to říkám ale jako někdo kdo je spíš zastáncem jaderné energie, protože jaká je alternativa? uhlí dojde a alternativní zdroje mají efektivitu pšouku...a zvládnutí jaderné fúze bude trvat tak 50-100 let...pokud se z toho vůbec podaří získat víc energie, než se do toho bude nacpat...

9. Nevím, co je to za funny video, ale není to metal. Japonský metal je třeba tady (vybral jsem svou oblíbenou kapelu, i když video není žádná sláva): http://www.youtube.com/watch?v=fRrXUZ8AxiE ;-)

10. ty velký fotky fffuky jsou předpokládám bug

11. Na fotku z "jedne one demonstrace" reagovat nejde, kdyz nezname parametry. Je to 5 000 lidi, jak rikas 60 000 lidi, nebo milion? To z fotky nemuzeme posoudit. Musi byt znamo, kde presne to bylo, pak se daji najit presne rozmery mista, da se spocitat pocet lidi na m2 atd, na tohle existuji presne metody(satelitni snimky, software...)

12. Nechci vam to toho moc povidat, ale meli byste si nejdrive zjistit informace, nez zacnete psat blaboly. Porovnani s Cernobylem ( piseme Y ) je naprosto zcestne a Fukusima se dostala tak vysoko, jen diky delce trvani.
    Dalsi vec je ta, ze cunami zasahla celkem 8 ( nebo sedm, ted si nejsem jisty ) elektraren z nichz jedina Fukusima mela v provozu reaktor. Elektrarna se dokazala odstavit a nebyt vypadku proudu, k nicemu by nedoslo. Pri naslednych problemech doslo pouze k zamoreni elektrarny.
    Oproti tomu v Cernobylu doslo k vybuchu a rozmetani radioaktivnich tyci po okoli a uniku radiace do ovzdusi a nasledne zamoreni poloviny Evropy, vcetne nas.
    Nesmite hltat vse co vam naserviruji novinari, oni prece nebudou psat radiace je mirne nad normalem, protoze lepe to zni, radiace je 8000 vyssi nez normal. Ano obe tvrzeni jsou pravdiva, ale prvni verze by nikoho nezaujala.

1. "Pri naslednych problemech doslo pouze k zamoreni elektrarny"
      So wrong on so many levels...

2. Nepodepsany vykrik bez argumentu. Jiste jsi skvele globalizovany a predpokladas, ze tvou krec budou cist i zahranicni ctenari.