3.8.12

Recenze: Poslední výkřik - 0%

Mohlo by se zdát, že nový film bratrů Kučerových (tvůrců Čepele smrti) je sice o nějaký zlomek procenta lepší než jejich první video-opus, ale stále je to neuvěřitelná sračka, natočená neumětely pomocí digitálního fotoaparátu, jejíž nasazení do kin za 179 Kč (ano, tolik jsem zaplatil!) je výsměchem všem fanouškům hororů a obětem holocaustu.



Zdání ale klame. Ve skutečnosti jde o vícevrstevnaté podobenství z post-apokalyptické budoucnosti, které nastavuje zrcadlo nešvarům dnešní společnosti.

Je to patrné už z první (předtitulkové) scény, ve které rozechvělá Iveta Bartošová volá na policii (ze své pevné linky), protože jí někdo neustále prozvání telefon, a odehraje se tento dialog:

Policie: "Policie ČR."

Bartošová: "Tady Perlová. Někdo mi neustále volá a obtěžuje mě."

Policie: Vydržte, prověříme to.

(10 sekund pauza)

Policie: "Zjistili jsme, že vám někdo volal z vašeho vlastního mobilu."

Pak někdo v rybářské pláštěnce propíchne Bartošovou zezadu nožem, přestože vteřinu před bodnutím už má velkou krvavou skvrnu na břiše zepředu. Tím končí role Ivety Bartošové a začíná film.

Tímto stručným úvodem je brilantně vysvětleno, že se film odehrává v blízké budoucnosti, kdy jsou veškeré komunikační kanály vzájemně úzce prolinkovány, lidské soukromí téměř zmizelo a je nahrazeno orwellovskou totalitou, kdy z příjmení a hlasu je možno okamžitě zjistit číslo mobilního telefonu a volání z něj uskutečněná.

Perlová (Bartošová) dělala ředitelku ve střední škole v obci Petrovice, ve které se náš příběh odehrává. Obec má podle leteckého záběru celkem asi 10 ulic uprostřed polí, ale přesto se v ní nachází obrovská třípatrová střední škola, na jejíchž chodbách jsou vyvěšené malůvky jako od čtyřletých dětí.

Z toho je vidět, že v této budoucnosti se zcela zhroutil vzdělávací systém - honba za vyšším než základním vzděláním vedla k tomu, že nyní všichni mají středoškolské vzdělání, ale přitom jsou všichni nevzdělaní idioti. Viz špičkový detektiv, který má ve svých záznamech napsanou větu "Podezřelý měl zřejmě intimní vztah z obětí." Ale mohlo jít také o nenápadné upozornění na nepředstavitelnou vyšinutost podezřelého, který lezl dovnitř do obětí a odtud navazoval s někým nejmenovaným intimní vztah. Tento film je mnohovrstevný a není snadno interpretovatelný, podobně jako poslední filmy Petera Greenawaye.

Strašný stav této společnosti je evidentní také ze školního hlášení: "Milé děti. Někdo zabil paní ředitelku. Proto máte všichni týden volno a raději moc nevycházejte z bytů." Vládne zde strach. Nová totalita. Svobodné volby. Nejsme jako oni.


Pak zjistíme, že s jednou ze žaček bydlí v jejím domě digitální kopie Davida Bowieho z filmu Labyrint. Ta má pravděpodobně symbolizovat labyrintózní strukturu tohoto světa budoucnosti. Vrah v rybářské pláštěnce pak Bowiemu sáhne na koule (kulečníkové). Pak ho ubodá, ale až do konce filmu o tom nikdo nemluví a nikdo ho nepostrádá, což mistrně symbolizuje lidskou odcizenost v tomto světě zítřka.

Mezitím můžeme sledovat, jak marná je snaha policejních vyšetřovatelů (starý důchodce v teplákách a čtrnáctiletý chlapec se třemi vousy na bradě v nepadnoucím kvádru). V tomto nemilosrdném světě nemají ani služebnu a musejí místo toho mít hlavní stan na recepci jakési stavební firmy (na skleněných dveřích "policejní služebny" je zevnitř vidět její název). Nedokáží vystopovat vraha, přestože jsou mistry svého řemesla (pravidelně se objevují uvnitř zamčených domů několik sekund po spáchání trestného činu) a přestože vrah je handicapovaný spoluobčan (z jednoho metru nevidí deseticentimetrový kus loktu své oběti, vykukující zpoza skříně).

Musíme tedy sledovat plíživé drama, které znepokojuje svou zdánlivou pervazivní banalitou (česky by se dalo napsat "kurva nic se pořád neděje"), podobně jako třeba Stalker Andreje Tarkovského, který ale měl mnohem méně zábavné postsynchrony.

(Podobně jako v experimentálních filmech Davida Lynche ze 70. let je navozována atmosféra plíživé nejistoty tím, že každá scéna je jinak rozostřená a má jiné digitální zrnění)

Pak ale tvůrci vytáhnou svůj epický trumf!

Policista a jeho synovec mají doma pokoj, ve kterém jsou nalezeny typické psychopatické stalkerské propriety (detailní fotografie hrdinky, nástěnka s ledabyle vytrhanými výstřižky, obrazy na zdech nakřivo, nedbale ustlaná postel), přičemž policista tvrdí, že v tomto pokoji bydlí jeho synovec, nebezpečný psychopat a schizofrenik, zatímco synovec tvrdí totéž o strýci. Pokoj je totiž tak sofistikovaně ambivalentní, že není možno poznat, zda v něm bydlí důchodce nebo gymnazista!

Na konci filmu se v mistrné scenáristické kličce ukáže, že vrahem není policista ani jeho synovec, nýbrž někdo úplně jiný, koho všichni podezřívali od samého začátku, ale my jsme jim to nevěřili, protože při vraždách (kdy mu nebylo vidět do obličeje a nemusel ho tudíž hrát placený herec) byl o hlavu vyšší, než je na konci.

Film pak končí tím, že zachráněná hrdinka odchází z koncertního sálu smrti v objetí jak policisty, tak jeho synovce, přičemž jeden z nich je její stalker a psychopat s rozdvojenou osobností (podle toho, co se říkalo o půl hodiny dříve).

Který z nich? To se pravděpodobně dozvíme v kinech za pár měsíců, pokud se bratři Kučerovi nešťastnou náhodou neutopí v záchodové míse!

63 komentářů:

  1. Zapomněl ses zmínit o nezapomenutelné roli Miro Šmajdy, o které jsi mluvil v Palcích ;))

    OdpovědětVymazat
  2. No hura...konecne recenze, jak ma byt :-) Kvuli takovymo textum jsem si pred 20 lety kupoval Excalibur, kde byly podobne recenze na hry :-))
    3x slava Frantovi, a jdu solit na bulvy :-)))
    Bozi :-)
    Mam chut ten film videt :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Presne tak, vynikajici dekonstrukce hluboce lidskeho pribehu!

      Vymazat
  3. Super recenze, you make my day :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jesli jsi nahodou nechtel napsat 'maked'. A jestli jsi to nahodou nechtel napsat na myego.cz

      Vymazat
    2. A nechtěls ty náhodou napsat “made”?

      Vymazat
    3. http://cs.wikipedia.org/wiki/Ironie

      Vymazat
  4. Uz v Palcich jsi o tom hovoril "poutave a zajimave:, ale recnzi si to mnohokrat znasobil. Jen houst a vetsi kapky, Kucera bros, at mame vice takovych suprovych recenzi!

    OdpovědětVymazat
  5. Taky díky za recenzi...obohatila mě, např. slovo "pervazivní" jsem fakt neznal...každopádně, film si s radostí nechám ujít.

    Neměl by, podobnej film, spíš být někde na netu v sekci "Zdarma ke stažení" než jít do kin....

    OdpovědětVymazat
  6. Kvůli týhle recenzi mi stálo za to se konečně přihlásit a smeknout.

    OdpovědětVymazat
  7. Franto, já tě nezvyknu chválit, ale z toho co sem vod tebe čet je tohle ten nejlepší text jakejs kdy vyblil. Deset tepláků z deseti!

    OdpovědětVymazat
  8. Svatý František se za nás obětoval a svým utrpením v kině nás vykoupil, abychom tento filmový skvost nemuseli také shlédnout. Proto nezapomeňte obnos ušetřený za vstupné poslat bulvám :-)

    ... když se František neobjevil večer na obvyklém čtvrtečním chatu, začínali jsme se už pomalu bát, že ten umělecký zážitek nepřežil. Snad teď nebudou jeho psychickou pohodu narušovat noční můry s Ivetou Bartošovou.

    OdpovědětVymazat
  9. Jo a Hitler taky pobavil. Dnes máš svůj den.

    OdpovědětVymazat
  10. ti dám že povstane hittler, ten povstal dávno když si neudělal recenzi na bastadi a zmínil pečivo ve svým dementním článku a mě vynechal a to si piš že todle si pejsek shytá

    OdpovědětVymazat
  11. Ja Frantiskovi zadne penize neposlu, protoze s nimi neumi zachazet, a utraci je za dementni filmy.
    A taky neumi spravit Flatr.

    OdpovědětVymazat
  12. Pyčo nade mnou máš recht vole, sem si myslel že už to s tím flatrem umím ale hovno. Pýčo ta mrdka na mě vybafuje pořád. Franto ty dobytku neser a vodstraň to nebo seš hitler mrdko.

    OdpovědětVymazat
  13. Je tam Iveta ve Full frontalu? To bych na to sel.

    OdpovědětVymazat
  14. Franto, nenapsal jsi, jestli jsi četl knihu a je-li tam full frontal.

    OdpovědětVymazat
  15. A jeste nevime nic o analnim beleni akteru...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zustat Iveta s Pomejem, tak i tohle uz vime. Zustat Smajda s Pomejem, tak i tohle uz vime.

      Vymazat
  16. Už dlouho jsem se tak skvěle nepobavil. Díky!

    OdpovědětVymazat
  17. LOL! Stáhnu si! Stáhl jsem i tu jejich první s sračku (Smrtelné ostří?)s Bobovizí a o tý scéně s čepici vykládám každýmu na potkání - Hele, čepice! - Hmm, ta se mi bude hodit! - (monolog vedený v tmavé chodbě s čepicí na klice). Asi zrcadlo nastavené bezdomovcům.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. do pýče ajvngou už sem ti kolikrát psal abys začal solit. a nepyčoval tady jak ňáká mrdka.

      Vymazat
    2. Nebuď taková pyča, pyčo.

      Vymazat
    3. Takovyhle teplaky jako je Fuku a Ajvingou mam nejradsi. Jestli vam nic nerika Tarkovsky, tak se vam proste musi Posledni vykrik libit at uz si to priznate, nebo ne. Takze nedelejte zagorky a s pravdou ven, viz. tenhle Ajvngou-uv prispevek a Fuku-ovo nadsene vypraveni o filmu v Odvaznych palcich(uplne ho musel Sasa Mihachakhylidyhnis krotit, jak byl z toho rozvasnenej).
      Jo a nezapomen pyco Ajvngou solit bulvam!

      Vymazat
  18. Kecej pyčoviny jaký chceš, ale převyprávěním děje si love nevysloužíš(možná od nějakých debilů jo), tím spíše že před tím tady frfláš že máš jen třicet tyčí a to jsi sem vrazil červenýho ježka, pitomce Chleboslava a knihovnu. Di do vole prdele, ty kundo žebrácká Fuku.

    OdpovědětVymazat
  19. Jestli tomu dá Mirka více než 60 % tak na to půjdu do kina!

    OdpovědětVymazat
  20. Pochopte, že obyčejný člověk si jde do kina odpočinout a né přemejšlet nad smyslem života. A komu se to nelíbí, tak je pseudointelektuál a povyšuje se. A dejte už tý Ivetě pokoj, neměla to v životě nikdy lehký. Kritiujte až dokážete to, co ona.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. kdo kritizuje teplaku? snad se bavime, vysmivame, ale ze bysme kritizovali?

      "Ja vazne nechapu, jak tohle nekdo muze udelat" imho primy odkaz na Swordfish a "Víte jakej je problém Hollywoodu? Točí samý sračky."

      Vymazat
    2. Nikdy by jsem nechtěl dokozázat to co Iveta, NIKDY!

      Vymazat
    3. Já by jsem chtít že by jste nepsaly jako Hotentoťy!

      Vymazat
    4. pokud bychom se ridil vasi radou, pak by filmove recenze mohla psat pouze Iveta

      Vymazat
    5. Nezaměńujme "obyčejného člověka" za debila, kterého tvůrci z diváka dělají. Tento brak není zábava ani pro obyčejného člověka, spíš utrpení.

      Vymazat
  21. Jinak velka intelektualni vytka za sabotovani zameru tvurcu. Je snad jasny, ze kdyz se na Ivete objevi cervena skvrna jeste pred bodnutim noze, ze to tak mysleny nebylo a mel bys Frantisku tenhle neumysl vzit v potaz. Nebo vlastne nebrat v potaz.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná, že muž v pláštěnce byl pouze obětavý lidumil, zmatený současnou kinematografií, který chtěl zachránit lidstvo před právě se líhnuvším vetřelcem.

      Vymazat
  22. Hledám to na Uloz.to...je to "Poslední výkřik - Malá Fatra 19.-21.3.2010.zip" nebo "Bobr-poslední výkřik 19.-21.3.2010.zip"? Asi to druhý, já vim.

    OdpovědětVymazat
  23. (a vyřiď Vosmíkovi, že Seth MacFarlane fakt neni SetMekFerlejn)

    OdpovědětVymazat
  24. Puvodne se to melo jmenovat Posledni Vystrik a mel tam hrat Pomeje.Ten vsak zacal fusovat do celebrit a tak z toho nic nebylo.

    OdpovědětVymazat
  25. "Znepokojuje svou zdánlivou pervazivní banalitou."
    To si musím někam napsat. :D

    OdpovědětVymazat
  26. Ještě mi v té recenzi schází něco o hudbě, ta je prý docela dobrá?

    OdpovědětVymazat
  27. Franto, měl by ses polepšit. Článek s opravdu vysokou informační hodnotou je tady: http://prask.nova.cz/clanek/novinky/iveta-bartosova-v-kaluzi-krve-vime-kdo-ji-zmasakroval.html. POZOR, OBSAHUJE SPOILERY.

    OdpovědětVymazat
  28. Recenze je dosti nicneříkající, je tento film lepší než Fukův Sociální experiment?

    OdpovědětVymazat
  29. Ze by novy Ed Wood?
    Trailer me zmatnul, nevěřil jsem, ze tohle mysli někdo vázne!!

    OdpovědětVymazat
  30. Překvapuje mě, že jako nadšenec do sociálních experimentů si nevyužil šanci a neprovedl sociologickou sondu do myslí těch šesti dalších návštěvníků (z toho 4 žen). Myslím, že by bylo zajímavé dozvědět se, co je k tomu vedlo a jak byli s filmem spokojení.

    OdpovědětVymazat
  31. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  32. Přímo briliantní (to není překlep) recenze. Všechny peníze, které byly do tohoto opusu investovánmy by si za tohle skvostné resumé zasloužil František a to jako fakt! :o) Díky.
    P.S. Myslím, že už ta Bartošová na začátku by mě vyděsila tak dokonale, že bych byl na pokraji nervového zhroucení. Když jsem tady viděl různé zmínky před časem, myslel jsem, že to je nějaká recese, nevěříc, že by takový "film" mohl skutečně někdo natočit :o)

    OdpovědětVymazat
  33. já myslím, že diagnóza Mira Šmajdy je skutečná....on totiž ted opravdu a zcela vážně vystupuje pod aliasem Max Jason Mai...

    OdpovědětVymazat
  34. Myslím, že František je docela přísný - na to, že každé průměrnosti dává 80% a každé pičovině 60%, si Ivetka aspoň těch 20% zasloužila :)) Btw., po shlédnutí traileru se domnívám, že "krev na břiše sekundu před" je vzor na halence...

    OdpovědětVymazat
  35. "Viz špičkový detektiv, který má ve svých záznamech napsanou větu "Podezřelý měl zřejmě intimní vztah z obětí." Ale mohlo jít také o nenápadné upozornění na nepředstavitelnou vyšinutost podezřelého, který lezl dovnitř do obětí a odtud navazoval s někým nejmenovaným intimní vztah."
    -------
    Tohle mi nedělejte, málem jsem přišel o bránici. :-)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.