18.9.12

Recenze: Naboř a ujeď [Hit & Run] - 40%

Dax Shepard a Kristen Bellová se mají rádi. Kristen dostane šanci na důležitý pracovní pohovor v dalekém L.A. a Dax se ji tam rozhodne odvézt ve své super oldschool káře. Bohužel, Kristin bývalý nápadník Daxe nenávidí, dozví se, že je v programu pro ochranu svědků a zavolá gangsterovi (Bradley Cooper), proti kterému Dax svědčil. Takže naši dvoji pronásleduje gangster se dvěma poskoky, bývalý nápadník, neschopný šerif (Tom Arnold), který měl Daxe hlídat, a ještě nějací dva policajti, z nichž jeden možná šerifa miluje, protože díky smartfounové aplikaci zjistil, že je taky gay.

Naboř a ujeď je velmi zvláštní a poměrně unikátní film, ale není úplně jednoduché tu unikátnost definovat. Z traileru to vypadá jako tradiční hollywoodská road movie / komedie, ale trailer dost lže. Mimo jiné dává trailer mnohem více smyslu, než samotný film.

S výjimkou hlavního hrdiny jsou úplně všichni v tomhle filmu psychopati, a to většinou nebezpeční psychopati, kteří každou chvíli mohou zabít někoho jiného nebo sami sebe. Asi něco jako hrdinové filmu U-Turn Olivera Stonea. V rozporu s touto skutečností je ale film natočen ve stylu odlehčené rodinné komedie - ale přitom je nepřístupný mládeži, protože obsahuje sprostá slova a nahotu. Nahota spočívá ve scéně, kterou vidíte v traileru přibližně v 1:20, kdy hrdinové omylem vlezou do špatného hotelového pokoje a v něm se koná swingers party důchodců. V traileru mají důchodci digitálně přidělané černé spodní prádlo, ale ve filmu samotném jsou všichni totálně nazí a není to hezký pohled! Tato scéna je mírně vtipná, ale především je naprosto "random", nesouvisející s ničím před ní ani po ní. A takových scén je v tomto filmu většina.

Tato scéna je ve filmu i v záběru směrem od dveří do pokoje...

Dax Shepard je výborný televizní komik a zřejmě velmi fajn chlapík (ve filmu byl k vidění v Zathuře a především v Idiocracy). Když jsem se začal zajímat o detaily ohledně vzniku tohoto filmu, našel jsem informace o tom, že rozpočet byl pod dva miliony dolarů, což bylo překvapivé, protože film rozhodně vypadá dráž a profesionálněji, než třeba (mnohem dražší) komedie s Adamem Sandlerem. Trik spočívá v tom, že většina herců ve filmu hrála zadarmo, protože jsou Shepardovi kamarádi (Bellová je jeho skutečná partnerka). Tím se zřejmě vysvětluje, proč byl Bradley Cooper obsazen do role nebezpečného brutálního zločince, do které se vůbec, ale vůbec nehodí, i když má strašidelné dredy a nadává. Také to vysvětluje, proč akční scény působí dost nemastně-neslaně. Většině aut se totiž nesmělo nic stát, protože to byla skutečná drahá auta Daxe Sheparda, který kromě hlavní role film také napsal, produkoval, spolurežíroval a stříhal tak, aby scény vypadaly akčně, i když se v nich moc akčního neděje.

Jak už jsem psal, Shepard pravděpodobně bude hrozně fajn chlapík a tleskám jeho odvaze a nasazení, ale výsledek opravdu není dobrý film v jakémkoliv smyslu. Je v něm spousta postav, z nichž každá má složitě psychické problémy, ze kterých by se mohlo vyvinout něco zajímavého, ale z naprosté většiny z nich se nevyvine nic jiného, než zběsilé křičení, nadávky a popletení všeho, co poplést jde. Místy mi to připomínalo francouzské nebo italské komedie, místy pokus o tarantinovské dialogy (dlouhá debata o tom, jaké rasy byl ten, kdo Coopera ve vězení análně znásilnil), místy partnerské pošťuchování jako ve filmech Woodyho Allena(!!)...

Ale především se pořád musí rychle stříhat a všichni musí mluvit hrozně rychle a hlasitě, aby si divák nevšiml, že vlastně mluví o věcech, které nejsou moc zajímavé, ani vtipné.

Mnohem zajímavější než tento film by pravděpodobně byl dlouhý dokument o jeho vzniku. Pak by se třeba dalo zjistit, jestli je Shepard opravdu tak špatný filmový tvůrce, nebo je naopak tak geniální, že s tak mizivými prostředky dokázal natočit něco, co je lepší než většina filmů Adama Sandlera a připomíná to profesionální studiový film...