25.3.13

Recenze: Hostitel [The Host] - 30%

Země v blízké budoucnosti je ovládána mimozemšťany. Mimozemšťani vypadají jako malí (párcentimetroví) svítící pavouci, kteří vám vlezou do hlavy, načež vás začnou zcela ovládat a zčernají vám duhovky. Mimozemšťané takto asimiliovali naprostou většinu lidstva (a mnoho jiných planet), ale hrstky rebelů (asi milióntina obyvatel Země) odolávají, skrývají se a plánují vzpouru, nebo co to vlastně...

Hlavní hrdinkou filmu je mladá Melanie (Saoirse Ronanová - Pokání, Hanna), která byla polapena, byl jí do hlavy implantován mimozemšťan, ale ona má tak silnou vůli žít, že ji to neumlčelo, takže jsou nyní v jednom těle dvě: Jednak Melanie a jednak tisíciletá kosmická cestovatelka, která si říká The Wanderer, později zkráceně Wanda.

No a zbytek filmu... Zbytek filmu je o rozhodování se, kterého 25-30letého mládence budou obě píchat... Cože???

Ledacos vám asi docvakne už z traileru, ale já šel na film zcela nepřipraven, aniž bych tušil, že to je podle knihy a kdo tu knihu napsal!

Takže jsem si říkal, "Haha, to je dobrý, další blbá kopie Twilightu", a až na konci jsem zjistil, že to je podle knihy stejné ženské, která napsala "Twilight". To je ona a od této chvíle je oficiálně na mém Hit Listu.

Tvář zla

Stephanie Meyerová je trochu podobný fenomén jako Zdeněk Troška, o kterém jsem shodou okolností obšírněji psal včera.

Pochopitelně jsem knihu "Hostitel" nečetl (a nehodlám na tomto stavu nic měnit, pokud na tom nebude záviset život mé rodiny nebo psa). Ale odvážím se fabulovat, že kniha je podobně dementní jako film a že je naprosto neakceptovatelná jako předloha dvouhodinového filmu. A že podle ní ten dvouhodinový film vznikl POUZE PROTO, že je hitem, a že je hitem PŘEVÁŽNĚ PROTO, že ji napsala autorka "Twilightu" - která je ostatně také producentkou tohoto filmu.

Tady nejde o žádné umění ani vzdáleně, tady jde jen o prachy a o ukojení nejnižších pudů cílového publika (které má vagínu, v některých případech ještě i s hymenem, a tudíž má zásadně jiné nejnižší pudy, než mám já). Díky těm prachům se podařilo naverbovat k napsání scénáře a k režii Andrewa Niccola, který občas zplodil fajn věci a je zřejmě specialistou na filmy, ve kterých mladí krásní lidé bojují s totalitou jiných krásných lidí (viz jeho filmy Gattaca a Vyměřený čas). Ať se scenáristicky a režijně snažil jakkoliv, obávám se, že tentokrát to byl marný souboj s debilní předlohou, které se musel držet. Ale teď už k obsahu:

Film začíná tím, jak je Melanie polapena a zlouni jí implantují do hlavy pavouka. Takže se z ní stane Wanda, která analyzuje Melaniiny vzpomínky a sděluje je ostatním zlounům, aby tito na jejich základě mohli vypátrat ostatní svobodné lidi, kteří se někde ukrývají. (Kdykoliv píšu "zlouni", tak tím myslím "lidi, kteří v sobě vevnitř mají mimozemského pavouka" - pavouky jako takové ve filmu téměř neuvidíme.)

Melanie má ale obzvlášť silnou "vůli k životu", takže se Wandě nepodaří její mozek zcela ovládnout,  obě identity spolu komunikují a perou se jedna s druhou! Ve filmu je to znázorněno tak, že Melanie mluví mimo obraz a s ozvěnou a Wanda jí viditelně odpovídá svým normálním hlasem. A občas Wanda škubne Melaniinou rukou, aby dala někomu facku, a tak podobně. Dost mi to připomínalo nějakou komedii Jima Carreyho, ale je to myšleno úplně vážně.

Takhle spolu Melanie a Wanda komunikují, až se Melanii podaří Wandu přesvědčit, že by měla utéct od ostatních zlounů a přidat se k odboji. Přiznám se, že ani teď, zpětně, mi není pořádně jasné, jak se jí taková zásadní věc povedla, a jak dvacetiletá holka přemluvila tisíciletou vyšší kosmickou inteligenci, ale rozhodně to ve filmu moc smyslu nedává. Každopádně v tom hraje výraznou roli láska Melanie k jednomu hošíkovi.

Melanie/Wanda tedy utečou (zlouni je pronásledují) a najdou lidskou komunitu, která se schovává v jeskyních někde v poušti. Rebelové to zde mají celkem komfortně zařízeno, protože pod jeskyní je sopka (takže mají teplou vodu) v jeskyni si pěstují obilí (protože ve stropě je díra a v ní mají zrcadla) a okrádají bez problémů zlouny tím, že si nasadí sluneční brýle, aby nebylo vidět, že nemají černé duhovky (což se jim jednou pekelně vymstí, když se omylem vydají krást hluboko v noci a nedojde jim, že pak budou ve slunečních brýlích podezřelí).

Rebelům šéfuje William Hurt jako excentrický strýček jménem Jebediah (takže ho v českých titulcích všichni oslovují "Jebe"), který občas vypadá, jako kdyby se upřímně bavil tím, v jakémže filmu se to ocitl a/nebo byl na kvalitních drogách.

Mezi rebely je shodou okolností také Melaniina stará láska (ten vlevo). Tento hoch ji ale chce zabít, protože si myslí, že Melanie už není Melanií (má černé duhovky, což vždy značilo ovládnutí zlounem). Melanie ho ovšem stále miluje, zatímco Wanda se zamiluje do jiného rebela (toho vpravo). Což je z kosmického hlediska něco podobného jako kdyby Ellen Ripleyová chtěla souložit s Alienem.

Kdybyste byli tisíciletá mimozemská inteligence vyššího stupně, kterého z nich byste chtěli?

Z nějakého naprosto bizarního důvodu se navíc Melanie s Wandou dohodnou, že rebelům neprozradí, že jsou obě v jednom těle, a budou tvrdit, že Melanie je pryč a tělo obývá pouze Wanda. Odůvodní to zcela nesmyslně tím, že "To by nám nevěřili a zabili by nás", jako kdyby být zlým mimozemšťanem (které rebelové běžně popravují) bylo v něčem výhodnější, než být zlým mimozemšťanem, který v sobě má fungující duši hodné pozemské dívky.

K tomu dojde před polovinou filmu a většinu zbývajícího čase je film o tom, že Melanie/Wanda v jeskyni řeší, s kým z nich se vyspí (respektive s kým se vyspí jako první a jak se potom budou střídat). Včetně scén, kdy Wanda říká  Melanii "teď na chvíli zalez, chci se s ním políbit" atd. atd... Ve druhé polovině filmu o tom všichni tři různě diskutují ve všech kombinacích (s občasnou vsuvkou starého Jeba a Melaniina malého bratra, který je v jeskyni taky).

Druhých 60 minut filmu v kostce

Raději na to upozorním ještě jednou: Dříve než v polovině filmu mizí jakékoliv náznaky postapokalyptické sci-fi a film se změní v historku z Bravíčka, ve které vystupují sexy hoši, kteří přežili apokalypsu, vybojovali svůj holý život a jejich hlavní starostí nyní je, aby hrdinku nepolíbili, respektive neosouložili, dokud si nebude stoprocentně jistá, že to opravdu chce, a že jí to mentálně ani jinak neublíží (v čemž je tento film vlastně sci-fi).

Samozřejmě, nikoho nenapadne, že celý problém je jen zástupný, protože hrdinka má nejméně tři funkční otvory, takže by mohli oba najednou a ještě by zbylo místo...

Základní zápletka s invazí a kradením těl, která by se dala rozvinout do spousty různých směrů, včetně hororu, sociální satiry nebo sci-fi několika podtypů, je téměř úplně ignorována, a ke konci filmu, kdy už zřejmě Meyerová nevěděla, co s ní dál, se stane pár překvapivých zvratů, které jsou v rozporu i s těmi málo fakty, která byla nastolena na začátku. Řekněme, že najednou jeden osamocený mimozemšťan dokáže něco, co předtím nedokázala celá rasa, a že lidské duše přicházejí a odcházejí podle toho, jak se zrovna autor předlohy vyspal...

Možná někomu přijde zajímavé rozebírat, že podle Meyerové je zlo mimozemšťanů symbolizováno tím, že jsou pořád spokojení, zrušili reklamy a v obchodech je nyní všechno zadarmo. Ale obávám se, že to autorka myslela zcela neironicky... Stejně tak se nikdo nepozastavuje nad tím, že zatímco zlí mimozemšťané to všechno dělají proto, aby zachránili Zemi i její obyvatelstvo, hodní rebelové ty mimozemšťany (i jejich lidská těla) běžně zabíjejí. Vidět nějaké zajímavé přesahy v těchto rovinách je zjevně zcela mimo schopnosti tvůrců.

No a na konci je velmi jasně řečeno, že jde pouze o začátek velkého mega epického příběhu (který uvidíme až příště, protože tento film vypadá spíš jako něco televizního).

Pokud vím, druhá kniha zatím neexistuje a i vy můžete udělat svůj malý kousek dobra pro to, aby nikdy nevznikla: Nekoupit si ji a nechodit na tento film.

P.S: Pokud vám to náhodou nedošlo, film je mládeži přístupný a neobsahuje jakýkoliv frontal kohokoliv.