3.6.13

Recenze: Jen Bůh odpouští [Only God Forgives] - 50%

V Thajsku jakýsi neasiat znásilní a zabije neplnoletou prostitutku. Její otec ze msty zabije vraha. Zdejší policejní důstojník otci umožní, aby vrahovi rozmlátil hlavu na kaši a pak mu (otci) usekne ruku za to, že dceru špatně vychoval. Do Thajska přiletí vrahova matka (Kristin Scott Thomasová) a najme gangstery, aby zabili důstojníka. A tak dále.

Následují další brutální msty, msty za msty, a msty za msty za msty, až jsou nakonec téměř všichni buď mrtví, nebo bez končetin.



Dovolte mi, abych při hodnocení tohoto nejnovějšího filmu Nicolase Windinga Refna poněkud netradičně začal od soundtracku.

Soundtrack (především od Cliffa Martineze) je... jak to napsat přesně... "zajímavě zvláštní", ale pokud má jeho zvláštnost nějaký hlubší smysl, je ten smysl skryt tak hluboko, že mě v polovině filmu přestalo bavit jej hledat.

Například toto je hudba, která hraje při něčem jako "finálním souboji":



Rozhodně je to zajímavá hudba. Hodila by se do Trona (jako pseudo-cyber-daft-punk) nebo do "Far Cry: Blood Dragon" (jako parodie), ale nemám tušení, proč je zrovna v této scéně tohoto filmu, a jestli je myšlená vážně (žádná stylově podobná hudba nikde jinde v tomto filmu nezazní).

A to, co jsem napsal o hudbě, se dá napsat téměř o všech aspektech filmu. Od scénáře, přes kulisy, přes kameru a střih až po herecké výkony. V Jen Bůh odpouští jsou desítky momentů, které jsou zajímavé, cool, netradiční, překvapivé atd... Krásně se z nich dají stříhat atmosférické trailery. O některých z nich můžete nadšeně vyprávět přátelům. Ale pokud to má všechno dohromady nějaký hlubší smysl, já ho rozhodně neobjevil - i když jsem se nejméně hodinu dost intenzivně snažil a až potom jsem to vzdal.

Má nějaký význam, že úvodní titulky filmu jsou celé v thajštině, takže originální název film není "Only God Forgives", nýbrž (přibližně) "ਈଧബ༕ Ⴒቚⶺ ᐭᚎ◪⚓⚒☎✈🐱"?

Má nějaký význam, že jsou při osudovém souboji v boxu soustavné prostřihy na sochu asijského boxera, stojící ve vedlejší místnosti?

Má nějaký význam, že jsou v průběhu filmu tři dlouhé scény, ve kterých policejní důstojník zpívá jiným policajtům v baru (thajsky, bez titulků)?

Má nějaký význam, že se do konce filmu nedozvíme, zda Goslingova thajská milenka měla vagínu nebo penis?

Je pro pochopení filmu relevantní závěrečný titulek "Věnováno Alejandru Jodorowskému"?

Vlastně, to možná ano. Alejandro Jodorowsky točil takovéto věci:



"Nothing in your education or experience can have prepared you for this film", tvrdí vypravěč. V roce 1973.

Letos by v traileru na Jen Bůh odpouští mohl vypravěč tvrdit "Four decades of arthouse shit have totally prepared you exactly for this film!"

Typická scéna v Jen Bůh odpouští je sestříhána přibližně tímto stylem:

  • Gosling se dívá do zrcadla
  • Gosling otevře kohoutek umyvadla a začne si mýt ruce
  • Kamera pomalu jede dlouhou červenou chodbou
  • Gosling se dívá do zrcadla
  • Do umyvadla teče z kohoutku krev
  • Kamera pomalu jede dlouhou červenou chodbou
  • Gosling se dívá do zrcadla
  • Detail na dvě (nekrvavé) ruce na černém pozadí
  • Gosling stojí v dlouhé červené chodbě
  • Do prázdného umyvadla teče voda
  • Goslingova matka se dívá z okna hotelu a kouří
  • Gosling se dívá do zrcadla
  • Detail na dvě (nekrvavé) ruce na černém pozadí
  • Něčí ruka zpomaleně zvedá meč
  • Gosling se pomalu podívá do kamery
  • Goslingova matka se dívá z okna hotelu a kouří
  • Kamera stojí v dlouhé červené chodbě a nikam nejede

Pokud je to fantasticky surrealisticky nasvíceno a je to doprovázeno zajímavou hudbou, rád se na takovou scénu podívám. Ale mám problém dívat se na něco takového 87 minut (které mi pak připadaly subjektivně podstatně delší). Obzvlášť, pokud jsem valnou většinu z toho viděl v jiných filmech před 20 a více lety. Občas je podobnost s jinými slavnými filmy tak do očí bijící, že jsem například uvažoval, zda jde o záměrnou citaci konkrétních záběrů z Kubrickova Shiningu (a přemýšlel jsem PROČ), nebo zda to je prostě způsobeno tím, že film má stejného kameremana.

Motiv všeprostupujícího zla a marnosti pomsty je samozřejmě jasný. Pokud ale, navnaděni trailery, naivně očekáváte něco jako Kill Bill, pak budete šeredně zklamáni, protože brutální násilí se většinou omezuje na překvapivé krátké sekvence - rozhodně se nekonají nějaké rvačky nebo přestřelky. Tenhle film má mnohem blíž k pozdnímu Davidu Lynchovi - a rozhodně se nepodobá ani Bronsonovi, ani Drive (jiné Refnovy filmy jsem neviděl).

Většina herců jsou v tomto filmu jen rekvizity - mluví minimálně, pomalu se přeunují mezi scénami, a většinou se instalují do sofistikovaných póz, aby byli dobře zakomponováni do působivých mnohavrstevných záběrů (včetně Goslinga). Z hereckého hlediska je zdaleka nejzajímavější Kristin Scott Thomasová jako matka dvou bratrů, která je neuvěřitelně vulgární, cynická a mj. Goslingovi mezi řečí připomíná, že jeho bratr měl větší penis. Ona dodávala rozptýlení, osvěžení a humor, které jinak v celém filmu nejsou. Ale opět... Proč právě ona? Byla snad symbolem klauna, šaška, Boha, nebo nepokojů v Turecku?

To, že má celý film od začátku do konce konzistentní depresivní tíživou halucinogenní atmosféru, to mi opravdu nestačí.

Jen Bůh odpouští vypadá jako film, který natočí čerstvý filmař jako svou závěrečnou práci na filmové škole (s vědomím, že to nikdy nebude muset vidět nikdo jiný, než jeho profesoři), načež se vrhne do světa reálného showbyznysu a natočí něco jako Bronsona nebo Drive. To, že se to stalo v opačném pořadí, dokládá, jak moc Jodorowsky Kubrick je Refn...

12 komentářů:

  1. Larry Smith dělal u filmu Shining osvětlovače, ne kameramana. To jen tak na okraj..

    A jinak doporučuji Refnovu trilogii Pusher - naprosto brilantní záležitost.

    OdpovědětVymazat
  2. kupodivu hodně podobnej pocit jsem měl z Valhalla Rising a to Madse Mikkelsena žeru rozhodně mnohem víc, než imho celkově nevýraznýho Goslinga. takže druhej Drive se nekoná, that˙s the point :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ..teda ne že by Drive byl bůhvíjakej majstrštryk, ale neoddiskutovatelně měl svou atmošku, která udržela mou pozornost po celou stopáž a to se počítá

      Vymazat
  3. ..ale třebas takový Running Scared je prakticky to samý v bledě modrym a atmošku Kramer umí vystavět líp než Refn.
    sry spam, ale to srovnání se fakt přímo nabízí

    OdpovědětVymazat
  4. proboha ten film se snazi svebytne najit cestu k otázce, zda existuje buh, zda theismus a atheismus vlastne nejsou jing a jang, a Fuka ho jako obvykle smazne kvůli nejakejm nepodstatnejm detailum

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravim..

      na zaklade coho si dosiel k takemuto nazoru? Odpoved v klude poprosim na sukup.martin@gmail.com

      Vymazat
  5. Drive je od Refna zanedbatelne uklouznuti smerem k mainstreamu. Nejmene zajimavy jeho film. Ale tohle vypada podle Frantova hodnoceni ze se me bude hodne libit.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.