Recenze: Podfukáři [Now You See Me] - 40%

Čtyři kouzelníci:

* Jesse Eisenberg, mistr karetních triků.

* Isla Fisherová, mistryně úniků z pout a kádí s piraněmi

* Dave Franco, mistrný kapsář

* Woody Harrelson, mistr hypnózy

Tedy, všichni o sobě tvrdí, že jsou mistři, ale nejsou bohatí ani slavní. A pak si je jednoho dne svolá kdosi tajemný (neuvidíme ho) a dá jim nabídku, která se nedá odmítnout (neuslyšíme ji).

O rok později mají tito čtyři společné superexkluzivní představení (sponzorované milionářem Michaelem Cainem, což ale NENÍ ten tajemný, kdo je před rokem svolal) v Las Vegas pod jménem "Čtyři jezdci". V jeho průběhu v reálném čase vykradou banku v Paříži a rozházejí milióny mezi diváky!

Začne to vyšetřovat policista Mark Ruffalo s krásnou francouzskou Interpolicistkou. Jako konzultanta si seženou Morgana Freemana, který je specialista na odhalování kouzelnických triků. Na Čtyři jezdce si ale nepřijde, protože jim nemůže dokázat, že tu banku v Paříži opravdu vykradli - byli přece v Las Vegas na jevišti! Čtyři Jezdci se policii smějí do očí a plánují ještě větší představení...

Tento film je zručně natočený: Kamera neustále efektně krouží, hudba (Brian Tyler) neustále efektně tepe, stříhá se až nůžky přecházejí...

Je tu ale naprosto zásadní problém už od stádia scénáře. Totiž ten problém, že film se snaží tvářit střídavě jako dva žánry, které jsou spolu zcela neslučitelné a dokonce se navzájem popírají.

Prvním z těch žánrů jsou podrazové komedie jako (noví) Dannyho parťáci nebo třeba i Fantomas. V nich se kují pikle naprosto absurdními způsoby, které by v reálu nemohly nikdy fungovat, ale nevadí nám to, protože to je zábavné a tvůrci po nás nechtějí, abychom odhalovali, "Kde sehnali ten razící štít?", nebo "Jak se jim podařilo ukrýt raketu do zámecké věže"? Tyto šílené, překvapivé zvraty a vychytávky jsou jen kulisa k humoru.

Druhým z těchto žánrů pak je analytický thriller, který je naopak založen především na tom, že máme detektivně odhalovat, kdo jak co zařídil a jaké pikle ukul, a mít radost z toho, že na to třeba přijdeme dřív, než nám to tvůrci filmu na plnou hubu řeknou. I v takovémto filmu mohou být ne-zcela-přirozené jevy (viz Dokonalý trik a teleportér Davida Bowieho), ale musejí logicky zapadnout do vesmíru tohoto konkrétního filmu.

Podfukáři zcela nepřijatelně a náhodně míchají tyto dva přístupy. Celý film je založen na tom, že se PÁTRÁ. Policisté pátrají, co Čtyři jezdci chystají. Čtyři jezdci pátrají, kdo je ten tajemný, který je najal. Stojí na tom celý film, je to jeho ústřední zápletka. Nebýt jí, film o ničem není.

Přitom ale hlavní hrdinové provádějí triky, které jsou absurdně v rozporu se zdravým rozumem, zákonem pravděpodobnosti a fyzikálními zákony.

Například ta úvodní loupež v Paříži (je to mírný spoiler, ale odehraje se to v úvodní části filmu): Čtyři jezdci vyberou člověka z publika, strčí ho do bedny, on zmizí a ocitne se v sejfu své pařížské banky. Zde je svědkem toho, jak je aktivován větrák ve stropě, který odsud vysaje bankovky a přenese je do sálu v Las Vegas. Zaměstnanci banky zjistí, že peníze ze sejfu skutečně zmizely!

WTF?

Morgan Freeman to ovšem záhy "logicky vysvětlí": Oběť se ve skutečnosti jen propadla pod jeviště, kde byla postavena přesná replika sejfu pařížské banky. Oběť nebyla vybrána náhodně, ale Čtyři jezdci si ji vytipovali dlouho předem, nepozorovaně odcestovali do Francie, přepadli auto s penězi, ukradli je, nahradili je samovznětlivými samorozpadajícími se penězi a v převleku za zaměstnance bankovní služby tyto falešné peníze umístili do sejfu banky. To vše provedli čtyři lidé, kteří rok předtím byli podprůměrní varietní umělci! Všichni čtyři se dostali do Paříže a zpět, aniž by o tom byly nějaké záznamy na pasových kontrolách (a nepozorovaně tam přepadli obrněné auto s milióny Eur)! A ona bedna, ze které oběť zmizí, je zjevný CGI efekt, který by v reálu nikdy nemohl fungovat, protože by u něj hrozilo vážné nebezpečí usmrcení netušícího člověka.

A tímhle způsobem je "vysvětlena" většina triků ve filmu. Prostě měli Čtyři jezdci strašnou spoustu peněz a leet skillz, takže provedli cokoliv je napadlo a zhypnotizovali všechny svědky, aby zapomněli, co viděli.

Kapsář je tak elitní, že když se s ním perou dva policajti, sváže je jejich vlastními pouty, nebo něco takového...

Časem se zjistí, že "tajemný mecenáš" je člen jakéhosi tajného spolku, který existuje už staletí, a který sdružuje kouzelníky / Robin Hoody, kteří okrádají bohaté a dávají chudým. Tato organizace nemůže mít příliš dobré ekonomické výsledky, protože ji každá akce v jejímž rámci přerozdělují nakradené miliony, musí stát další desítky milionů na výdajích, které jsou často zbytečné a často v rozporu s fyzikálními zákony: Jako například když promítají na zeď budovy obraz, který je trojrozměrný a správně mění (falešnou) perspektivu podle polohy pozorovatele...

Nebo si vezměme jinou scénu filmu a podívejte se na ni z pohledu řadového obyvatele města. Přečtete si plakát, že se bude ve městě konat vystoupení slavné čtveřice kouzelníků. Celí natěšení přijdete (stejně jako několik set tisíc dalších lidí) ke staré továrně. Zde se na pár desítek sekund objeví oni čtyři kouzelníci, poděkují vám za vaše fanouškovství a zmizí. Zůstane po nich jen hromada zjevně falešných bankovek. Vy z toho máte obrovskou radost, jucháte a skáčete v rytmu dubstepu, protože oni jsou přece cool!

Nebo: Každý ze čtyř hrdinů dostane hrací kartu, která vypadá jako normální papírová hrací karta. Tyto karty mají u sebe celý rok, takže si je za tu dobu mohli stokrát prohlédnout. Po roce najednou zjistí, že když se tyto karty položí přes sebe, stanou se průhlednými jako sklo a začnou vydáva jakési barevné záření a zvuky! Nikdo ani slovem neřeší, jak tento supertrik funguje.

Všichni mě hledají, potřebuji se v noci s někým nepozornovaně sejít. Kde se s ním sejdu? V Central Parku u kolotoče, který za tímto účelem rozsvítím a pustím...

Zápletkám, které by měly být komplexně propleteny a dávat dokonalý smyl, chybí ta úplně nejzákladnější logika. Téměř vždy vyjdou jen proto, že někdo investoval desítky milionů dolarů do něčeho strašně složitého, a ještě měl obrovské štěstí (například jeden trik je životně závislý na tom, že automobilová honička na mostě, za plného provozu, proběhne na sekundu a na metr přesně tak, jak je naplánováno).

Výsledkem bylo, že mi okolo druhé třetiny filmu bylo už úplně jedno, co se stane dál a co bude nakonec odhaleno. Možná na vás prvoplánovitý "drajv" filmu bude dostatečně silný na to, abyste vůbec nepřemýšleli o tom, co se vlastně na plátně děje, a kochali se honičkami a triky.

Ale schválně, zkuste si tipnout, kdo byl ten tajemný mistr, který celou dobu tahal za nitky. Zkuste vymyslet tu úplně nejdementnější možnost, která vás po přečtení popisu děje napadne...