8.1.14

Recenze: Poslední vrchol [La última cima] - 40%

Dokument o Pablu Dominguezovi, španělském knězi, který byl obětavý, pokorný, vtipný, inteligentní, pohledný a v pouhých 42 letech se zabil při slézání hory.

Film je velmi osobní zpovědí režiséra Juana Manuela Cotela, který Domingueze poznal krátce před jeho smrtí a následně shromáždil výpovědi mnoha jeho přátel a známých, doprovodil to vlastními dlouhými monology a sestříhal z toho celovečerní film. Z toho logicky vyplývá, že ve filmu je jen velmi málo záběrů a nahrávek samotného Domingueze - protože ten po publicitě rozhodně netoužil a nejsem si jist, jestli by se mu líbilo, že je využit k takovéto propagandě.

Film měl údajně rozpočet pouhých 200 000 Euro, ale je natočen řemeslně velmi slušně. Především to znamená, že je kvalitně sestříhán a ohudebněn, většinou v efektním MTV stylu, aby byl hip a cool pro mladou generaci.

Vzpomínání má zpočátku slušné tempo, takže jsem se docela těšil.

Bohužel, po pár desítkách minut tempo značně zvolní, především proto, že tvůrci nemají co dalšího vyprávět. Naprostá většina aktérů totiž říká jen pořád dokola: "Byl to úžasný člověk, hodný, skromný, inteligentní, hezký, přivedl mě k bohu, takoví by měli být všichni kněží". Když to slyšíte téměř stejnými slovy po dvacáté, už to prostě tolik netáhne...

Naštěstí jsou osvěžující různé historky z Dominguezova života, které dávají tušit, že měl slušný smysl pro humor.

Ke konci se bohužel tento 80minutový film mění v hardcore propagandu a slyšíme věty jako "jde o to, zda chápeme sanctitas jako excelenci". Například mně o to vůbec nejde, ale chápu, že lidé, kterým o to jde, mohou být z tohoto filmu u vytržení.

Autor se celý film snaží navozovat dojem, že svou oslavou Pabla Domingueze se dopouští čehosi hrozně odvážného, ničí tím tabu a stává se mučedníkem, protože teď po něm všichni půjdou. Když jsem se ho na besedě po filmu zeptal, co tím myslel, a proč by mělo někomu vadit, že natočil film, propagující náboženství, odpověděl mi dlouhým podobenstvím o tenisu, jehož relevanci jsem nepochopil, ale už jsem ho nechtěl dráždit, protože byl rozjetý a vysvětloval, že jeho film je zázračný, neboť:

• Zabránil třem potratům
  • Dostal 40 mladíků do semináře
  • Líbil se nejméně jednomu ateistickému filmovému kritikovi
  • Rozplakal nejméně jednoho kardinála

Jde prostě o jeden z těch filmů, které velmi dojmou někoho, kdo je předem naladěn na jejich notu. A někoho, kdo předem není na tuto notu naladěn, naštěstí příliš nenaštvou.

Pokud naopak hledáte příležitost, jak si dělat z věřících legraci, v tomto filmu jí moc nemáte. Citát mladé ženy "Vira je zárukou toho, ze nas Pán miluje", je spíše strašidelný, a k vyloženě legračním momentům patří pouze kněz, který natáčí hardcore music videa a žena, která vysvětluje, že díky Dominguezovi nešla při rizikovém těhotenství na potrat, a když pak její dítě v osmi měsících zemřelo, smála se štěstím (pokud tedy máte takovýto smysl pro humor).

Měl jsem podobný dojem jako u Dobrého řidiče Smetany, tzn. že filmaři zprznili obdivuhodný odkaz slušného člověka za účelem své propagandy.

P.S: Tvůrce filmu se snaží také vyvolat dojem, že Poslední vrchol se díky internetu a virální šeptandě stal ve Španělsku velkým komerčním hitem a (cituji) "válcoval i hollywoodské trháky". To není pravda, jak se můžete snadno přesvědčit nahlédnutím do španělských box-office žebříčků za rok 2010 (ano, film je tři roky starý).

15 komentářů:

1. Vážený pane Fuko,
    dovolím si poznámku k vašemu textu: Máte právo po svém vnímat režisérova slova o tom, že natočil film, "který se nenosí" (kvůli většinově negativnímu pohledu na církev v médiích, který on nesdílí), stejně jako můžete komentovat "zázračnost" filmu mírně zesměšňujícím výčtem "zázraků". (Režisér si samozřejmě nemyslí, že jeho film je zázračný, ale to by bylo na delší debatu o vnímání filmu, jeho dopadu na diváka atd.)
    Vadí mi nicméně Vaše P.S.: Režisér Cotelo se určitě nesnaží vyvolat dojem, že šlo o velký komerční hit - tedy nelže, jak vy naznačujete. On říka, zcela po pravdě - že v počtu diváků na filmovou kopii šlo o úspěšnější film než např. Harry Potter (nevím zda zrovna ve Španělsku ale v některé zemi tomu tak bylo). Jde o jemnou nuanci, které ovšem jako člověk pohybující se ve filmovém průmyslu určitě rozumíte.
    Lukáš Jirsa

1. Dobrý den,

Citát o Harry Potterovi a o počtu kopií jsem nikdy neslyšel. Já narážel na citát, který jsem dostal v oficiální pozvánce na projekci, kde se mluvilo o "filmu který ve španělských kinech překonal v návštěvnosti hollywoodské trháky" (cituji doslova).

2. A po filmu se mnou Česká televize dělala rozhovor o tom, jak se tento film stal hitem díky internetu, na což asi taky přišli díky tomu, že jim to řekl někdo z tvůrců. Já jsem se snažil na ten rozhovor zodpovědně připravit tím, že jsem hodinu se španělsky mluvícím kolegou prohledával španělské weby a zjistil, že se o filmu nepsalo prakticky nikde jinde, než na křesťanských webech.

2. Pche. Počet diváků na filmovou kopii je mnohem víc zavádějící údaj než počet znásilněných chlapců na počet knězů.

3. Kdyby ten film dostal 40 filmových kritiků do semináře a rozplakal alespoň jednoho ateistického kardinála, tak bych si ho možná stáhnul.

4. Kdyby tento nebo jiný film způsobil, že by katolická církev zveřejnila veškeré informace o znásilňování dětí katolickými kněžími, a následně by vydala viníky justici, byl by to důvod poslat tvůrcům hodně peněz a film si koupit na blu-ray.

1. Souhlasím, jen bych si dovolil upozornit, že na FFFilmu se neříká "poslat hodně peněz", ale "solit bulvám".

2. Solit bulvám pouze znamená posílat peníze Fukovi, nic jiného. Ten však žádný film nenatočí a proto tvůrci jakéhokoli budoucího antikatolického filmu, který by měl výše zmíněný efekt, i kdyby měli bulvy, nemohou očekávat solbu, ale pouze mé peníze.

5. Dlouho tady nebyl ten člověk co tak zarytě pwnoval věřící a jeho věřící oponenti. To by bylo zas dvěstě komentářů jen to fikne...

1. Karle, já nevím, co je to pwnoval věříci. Zarytě. Jako že by o nich psal, že jsou nemyslící kokoti? Věřící oponenti? Co to je za kundy? Kurvafix, vyzývám tě, ty čuryne, abys psal srozumitelně, aby to chápali i Znalci....

2. Cywe, přeci ten... jmenoval se nějak od "G" myslím. Ta paměť... psal o nich sice že jsou nemyslící kokoti, ale psal to ve strašně dlouhých příspěvcích, kde bod po bodu pečlivě argumentoval proti bibli, kreacionismu a tak dále. A oni mu odpovídali "di do píči ty čůráku, bůh existuje, bůh nás všechny miluje, i tebe."

Ono už je to tak 5 nebo 6 let nazpátek ale...

6. Dobrý den,
    dovoluji si jen jemně poupravit náhled na jeden z momentů, který Vám přišel legrační, jak píšete….“legračním momentům patří pouze….. a žena, která vysvětluje, že díky Dominguezovi nešla při rizikovém těhotenství na potrat, a když pak její dítě v osmi měsících zemřelo, smála se štěstím (pokud tedy máte takovýto smysl pro humor).“ Ten dokument mi přišel hodně zajímavý právě tím, že se musíte soustředit na detail a pak Vás ty detaily buďto osloví a zůstanou Vám v paměti k přemýšlení, a nebo ne… Je to sice nepříliš podstatný detail, ale dítě nezemřelo v 8 měsících, nýbrž cca ve dvou dnech věku. Jeho matka popisuje, jak „s ním prožila 8 měsíců života“, čímž myslí 8 měsíců těhotenství. Bere své dítě v sobě jako živého člověka, který už žije. Proto těch 8 měsíců. Fotka smějící se ženy, na kterou poukazujete, směřuje (s největší pravděpodobností) ke dni narození dítěte, nikoliv ke dni jeho smrti, protože dále říká, že kněz dítě pokřtil živé a za dva dny nato zemřelo…. Četla jsem studii, ve které se psychologové zabývali následky toho, když žena poškozené dítě potratí a na druhou stranu když ho nechá dožít se porodu a ono poté přirozeně zemře. Psychické následky byly kupodivu pozitivnější v druhém případě. Ale chápu, že co člověk, to názor. Zdravím a přeju Vám, aby Vás třeba i něco z tohoto dokumentu přimělo k hlubšímu přemýšlení v těchto vodách zatím pro Vás nepřitažlivých…. :-)

7. Súhlasím s paní Hanou a dodávam, že ženu páter Pablo neodhovoril od potratu. Keď sa dozvedela, že dieťa bude pravdepodobne postihnuté, podľahla bolesti a beznádeji a páter je pomol v tomto ťažkom období života (tehotenstva). Stál pri nej. Čo je na tom divné?? O potrate som nezaregistrovala ani slovo. V inom vstupe sa potom hovorí, že ženy rozhodnuté ísť na potrat si to rozmysleli - po rozhovoroch s pátrom. Asi im dodal útechu a pomoc. To je celé.

8. PÁN FRANTIŚEK FUKO BY SI MAL PUSTIŤ PORNO FILM, ZODPOVEDAJÚCI JEHO HĹBKE...ALEBO SKOR ZAKOMPLEXOVANOSTI ČI NEBODAJ PLYTKOSTI??? NAJLEPŠí FILM Aý SOM KEDY MAL MOŽNOSŤ VIDIEŤ. DÁVAM PLNÝ POČET ****

1. Děkuji za doporučení toho skvělého filmu, ale není mi úplně jasné který porno film máte na mysli?