22.6.15

Recenze: Dáma ve zlatém [Woman in Gold] - 40%

Film na motivy skutečných událostí nám přináší příběh Marie Altmannové (Helen Mirrenová), která žije na konci 20. století v Los Angeles a rozhodne se soudit s rakouskou vládou ohledně slavného obrazu Gustava Klimta, na kterém je její teta. Obraz byl totiž vystaven ve vídeňské galerii, zatímco Altmannová tvrdí, že na něj má právo ona jako dědic.

Požádá o pomoc Randola Schoenberga (Ryan Reynolds), který je nezkušeným mladým právníkem a synem její kamarádky. Společně se vydávají do Vídně a tím začne právní kolotoč, který trval mnoho let, ale nakonec skončil "spravedlivě".


Dáma ve zlatém je zvláštní film. Je nutno ocenit maximální nasazení Mirrenové i Reynoldse, kteří se snaží dát svým postavám hloubku a donutit nás, abychom s nimi sympatizovali.


To se jim ale příliš nedaří, neboť režie je vzácně neinvenční a scénář bych se nebál nazvat katastrofálně špatným, a to bez ohledu na to, jak se to všecho seběhlo ve skutečnosti.



Je mi jasné, že se mnohaleté soudy a arbitráže nedají zhustit do stominutového filmu. Ale pokud už se někdo rozhodne podle nich natočit stominutový film, měl by ten film mít takovou strukturu, aby fungoval sám o sobě, bez nutnosti zkoumat historické dokumenty a soudní spisy.

A to, bohužel, nefunguje.

Ve filmu se právní kolotoče prolínají s Mariinými vzpomínkami na její tetu i zbytek rodiny a na obsazení Vídně nacisty. Pravděpodobně nebude spoilerem, když napíšu, že podle těchto vzpomínek neměli bohatí židé ve Vídni v těchto pohnutých měsících zrovna na růžích ustláno. Dočkáme se i napínavého útěku mladé Marie (kterou samozřejmě hraje jiná herečka) se snoubencem z Rakouska. Má to jistou atmosféru, ale je to samozřejmě velmi předvídatelné. Nejhorší ovšem je, že v těch scénách si (pochopitelně) neužijeme Mirrenovou ani Reynoldse, a především vyjde poměrně záhy najevo, že krádež obrazu nacisty nemá vlastně s celým soudním sporem vůbec nic společného. Tedy, i kdyby nacisti obraz nikdy neměli ve svém držení, nacházel by se od 50. let ve stejné galerii a za zcela stejných podmínek, protože ho Mariina teta této galerii odkázala.

Scénář tedy musí provádět velmi bizarní veletoče a vysvětlovat, že Marie strašně milovala svou tetu a proto musí mít doma její obraz, který nyní visí v galerii, které ho ta milovaná teta odkázala. A Schoenberg vymýšlí bizarní kličky (já bych řekl "neférové vychcanosti"), aby mohl uzavřený případ znovu otevřít a učinit spravedlnosti zadost (a nahrabat si). Mno, a podle závěrečného titulku Marie hned poté, co obraz nakonec získala, tento prodala za 130 milionů dolarů synovi Estée Lauderové...

Znovu opakuji, že netuším, jak se to přesně stalo doopravdy (a asi by zabralo mnoho desítek hodin všechny skutečnosti prostudovat), ale výhradně podle filmu to na mě působilo dojmem, že dva hlavní kladní hrdinové jsou spíš takoví vychcánci, které se tvůrci filmu snaží oslavovat (a nejde jim to). Skoro jsem měl dojem, že v jedné scéně je nám dokonce naznačováno "Pokud s nimi nesympatizujete, sympatizujete s Hitlerem a plynovými komorami", ale to se mi snad jenom zdálo.

Takže ještě jednou: Mirrenová a Reynolds jsou fajn herci a v tomto filmu se velmi snaží, ale měl jsem skoro pořád neodbytný pocit, že celá ta story je mnohem složitější a její brutální zjednodušování a nadržování jedné straně je nevydařené, až neumětelské. A i po všech těch plačících židech a zle se šklebících esesácích mám pocit, že by bylo spravedlivější, aby obraz zůstal v té vídeňské galerii. Což znamená, že film na mě vůbec nefungoval tak, jak tvůrci zamýšleli.

19 komentářů:

  1. Rozhodne, ne rozhodně. Reynoldse, ne Reynolde. Židé mají být s velkým Ž. Vypadá to na zapomenutelné procedurální soudní drama, u kterého je třeba se smířit nejen s nesmyslnými zvraty, ale navíc s všeobjímající nudou. Avšak Fuka má se soudními procesy osobní zkušenost a tak film sledoval se čtyřicetiprocentním zájmem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Frantisek to ma spravne, zide (s malym) jsou jako vyznavaci judaismu. Ti, kteri patri k nabozenstvi. Zide s velkym jsou jako obyvatele naroda, tj. Israele. Cili nemate pravdu.

      Vymazat
    2. "Obyvatele _naroda_, tj. Israele" ? WTF?

      Jsou-li tim mineni obyvate statu Izrael, tak to nejsou pokazde Zide/ zide, nebot to mohou byt i muslimove, krestane atd. a jsou to obcane statu Israel, cili Izraelci.

      Vymazat
    3. Si to srovnej woe...

      http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=%C5%BEid&ref=%C5%BDid

      Vymazat
    4. Souhlasím se psaním Žid/žid, ale v praxi to má malý význam, protože téměř každý žid je současně i Žid a naopak velmi mnoho Židů nepraktikuje judaismus vůbec. Proto osobně píšu vždy velké Ž.

      Vymazat
    5. Žid, který nepraktikuje judaismus, je ovšem kryptožid.
      A na takové bacha.

      Vymazat
    6. Spousta zidu zije mimo Israel, da se rict, ze vetsina zidu neni to same co Zide. A v praxi to s temi Israelci funguje tak, ze kdyz napisu Israelec, mysli se tim zidovskeho puvodu, mozna i ten nahodny krestan, ale ne Arab. Jinak se pise Palestinec. V anglictine je to bezne, pod nazvem Israeli se malokdy schovava Arab. Ale rekla bych, ze v cestine je to slozite zbytecne.

      Vymazat
    7. Spory o velký /malý "ž" jsou starý snad jako judaismus sám. A stejně tak nudný.

      Vymazat
  2. Ne, není spoilerem, že se židé s nacisty neměli v lásce. Ale je do prdele spoiler, když se tady vypálí na plno, jak film končí a co se píše v závěrečném titulku. Proč to tady vůbec čtu?! Čím dál jsem radši, že jsem ani jednou nezasolil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi tu poprve nebo co?

      Pokud ano, tak se nediv.
      Oblekni si teplaky, namaz si sadloveskvarkovy chleba, vyjed si autobusem do Lidic a v zadnem pripade se nenech vystrasit slunetem, az se podivas na Promesea.

      P. S. Nezapomen vysolit bulvovne, aby se nam tady neobjevil pan Hitler.

      Vymazat
  3. do pice zase zidia, oni snad nedokazu natocit film, kde by si s tou ubohou klise barlickou nepomohli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, téma Židé není legrační!

      Vymazat
    2. Tento film je jen dalším důkazem žluvozednářského spiknutí. Kdo ještě nevěří, že tento byznys a tento svět neovládají žluvy? Musí to tam být jako úlitba chlebodárcům. Ale chlebodárci si neuvědomují, že tímto jen v ostatních vypěstují alergii.

      Vymazat
    3. A nepleteš si to se žluNama? Ono se to často plete.

      Vymazat
  4. Cely film pusobi nestastne. Mirren se muze snazit, ale jeji postava nepusobi sympaticky. Zoufale se snazi ziskat obraz, aby ho pak strelila nejblizsimu kupci...a kdo nesympatizuje s jeji postavou, je nacek. Tak to ne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Presne tak.

      http://variety.com/2015/film/festivals/berlin-film-review-helen-mirren-in-woman-in-gold-1201428444/

      Vymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.