20.10.15

Recenze: Ztraceni v Mnichově - 100%

Nový film Petra Zelenky se nedá dost dobře popsat (natož hodnotit) bez spoilerů. Dokonce i oficiální trailer (níže) intenzivně naznačuje mnohé z toho, co bude pro "panenského" diváka v kině nečekaným překvapením. Bez spoilerů se nedá napsat o čem film je, ani kdo v něm koho hraje. Bez spoilerů mohu o jeho námětu říct jen to, že rámcově připomíná nedávný Polski film.

A pak několik následujícíh konstatování:
  • Ztraceni v Mnichově je nejlepší český film přinejmenším za posledních pět let (od Pout).
  • Ztraceni v Mnichově je obrovsky složitý, ambiciózní, mnohovrstevný a v neposlední řadě výpravný film, který je natočen s úžasnou lehkostí, plynulostí a snadnou pochopitelností.
  • Ztraceni v Mnichově úspěšně kombinuje velkou škálu žánrů a emocí, od komedie po historický dokument, od "typicky česky praštěného humoru" až po skutečný smutek nad skutečnou smrtí. Ani Michel Gondry nebo Wes Anderson nedokázali lépe skákat od jednoho extrému k druhému a přitom působit tak přirozeně a soudržně.
Takže, rozhodně na to jděte, a i když vám bude připadat, že je vám od začátku naprosto jasné, na co se koukáte, dávejte přesto bedlivý pozor na každou drobnost. Budete odměněni.


Následující text bude obahovat jisté spoilery (protože jinak bych neměl co recenzovat). Já si film velice užil, protože jsem spoilery neznal (ani předem neviděl trailer), ale nemyslím si, že by jejich znalost nějak obrovsky rušila filmový zážitek. Jen budete asi pak film vnímat od prvních sekund jinak a "jízda" vašich emocí bude mít o něco jiných průběh. Na kvalitách filmu to ale nic nezmění.
Takže:

Film Ztraceni v Mnichově začíná několikaminutovým, poměrně podrobným vysvětlením toho, co se dělo v roce 1938 při Mnichovské zradě. Není v tom ani stopa humoru. Následně začne příběh toho, jak český novinář (Martin Myšička) ukradne (v současnosti) výjimečného papouška, který kdysi patřil Édouardu Daladierovi a občas pronáší francouzské věty, vrhající nové světlo na Mnichovskou dohodu!

Novinář píše o papouškovi články, poskytuje rozhovory v televizi a prchá před policií a francouzským vyslancem. A nachází k němu (k papouškovi) postupně více než přátelský vztah...

To všechno působí příjemným "polopartyzánským" dojmem, jako něco stlučeného na koleně, co je slušně vipné. Přesto, že občas tvůrci na některé drobnosti zcela kašlou, například papoušek na bidýlku je v některých záběrech (ve studiu ČT) zcela zjevně maketa. Ale pořád jsem si říkal "Oukej, vyblbli se, proč se patlat s drobnostmi, pořád je to výrazně lepší, než většina ostatních českých komedií".

Ovšem pak, asi po 30 minutách, přijde zvrat s velkým Z a my se najednou začneme dívat na "dokument" (který ve skutečnosti není dokumentem) o tom, jak parta českých filmařů chce natočit hraný film o papouškovi, který pamatoval Daladiera. Tedy, oni původně chtěli v hlavní roli mít starého francouzského pamětníka, ale nemohli sehnat francouzského herce, takže je napadne použít papouška. A tak dále. Většina filmu je tudíž o tom, jak se tvůrci a herci snaží natočit celovečerní film, nejde jim to, jsou nuceni k větším a větším kompromisům a nakonec se jim film dílo rozpadne pod rukama. A těch 30 minut, které jsme viděli na začátku (bez upozornění, že jde o "film uvnitř filmu"), je vším, co se jim povedlo z jejich projektu realizovat.



Následně oněch úvodních 30 minut (říkejme jim "předfilm") dostane zcela jiný rozměr, protože vidíme všechny ty rány osudu a složité komplikace, vedoucí k tomu, že něco v předfilmu nakonec vypadalo tak debilně, jak to vypadalo. Nešlo tudíž ze strany Zelenky o "partyzánštinu", nýbrž naopak o precizně vysoustružené drobnosti, které se posléze mají stát pointami.

Pokud je myšlenka "papoušek, pamatující Daladiera a pronášející jeho citáty" poněkud absurdní, pak myšlenka "řadový papoušek, který musí být trenérem vycvičen tak, aby mohl ve filmu hrát papouška, pronášejícího Daladierovy citáty" je samozřejmě ještě mnohem absurdnější. Což platí pro většinu aspektů filmu.

Zelenka toho stoprocentně využívá k budování spousty komických situací i značně sofistikovaného meta-humoru se složitějšími pointami. Vsadil bych se, že k jeho oblíbeným filmům budou patřit pseudodokumenty jako This is Spinal Tap nebo Best in Show (některé pointy fungují hodně podobně), ale rozhodně by mě nenapadlo obviňovat ho z jakéhokoliv plagiarismu.



Ztraceni v Mnichově totiž zdaleka nejsou jen dobrou komedií! Některé věci, které se ve filmu dějí, jsou až tragické, ale v kontextu stavby celého filmu přesto úsměvné. Kdyby šlo opravdu o dokument, plakali bychom při nich, ale my přece víme, že je to hraný film s herci a režisér s z nás a z filmování jenom dělá srandu. Nebo ne?

A tahle zdánlivě náhodná, ale ve skutečnosti precizně vybudovaná melancholicko-humorná atmosféra je něco, čeho se v českých filmech dočkáme velice, velice vzácně (tedy, ony se o to české filmy pořád snaží, ale většinou se jim to nedaří).

A jako by to nestačilo, ke konci filmu dojde k dalšímu "skorozvratu" a ukáže se, že to všechno je ještě o něčem složitějším a zásadnějším: Totiž o tom, co jsou Češi jako národ zač, proč jsou takoví a jesli to nějak souvisí s tím, co se v roce 1938 stalo v Mnichově. Upozorňuji, že si nedělám legraci, a že ke konci filmu se dočkáme několikaminutového dalšího vysvětlování méně známých historických mnichovských souvislostí (citovaných z této knihy) a jejich uvádění do historického kontextu. Když jsem na film koukal, samozřejmě jsem netušil, jestli ta kniha doopravdy existuje, nebo je to další bizarní mystifikace. Ale tato nejistota mi nijak nebránila všechno si to užít, a dokonce - skoro se stydím to napsat - zamyslet se nad tím, jak tato obecná tvrzení zapadají do toho, co se do té chvíli na plátně odehrálo. Jako kdyby Zelenkův film v několika fázích odkrýval své další a další vrstvy a odhaloval stále větší a větší komplexnost.

Jestli čtete FFFILM déle, jistě jste už viděli, jako občas popisuji podrobně děj filmu, abych poukázal na jeho naprostou demenci. Kdybych podobným věcným způsobem popsal děj Ztraceni v Mnichově, znělo by to naprosto psychiatricky a složitěji než Inception. Přesněji řečeno, kdybych četl scénář tohoto filmu, byl bych pravděpodobně naprosto, stoprocentně přesvědčen, že se podle něj nedá natočit fungující film a že z toho musí vzniknout strašná katastrofa.

Katastrofa z toho ale není. Naopak. Je z toho suverénně nejlepší český film letošního roku a několika předchozích let.

Jen by mě zajímalo, kolik dalších lidí si všimne toho, o jaké míle napřed je Zelenka před ostatními českými filmaři, a jestli z toho třeba nějaká veřejnoprávní instituce něco vyvodí...


A chápu, že to asi má být taky nějaký meta-humor, ale ten plakát je opravdu strašný...

50 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. ten plakát dělal Najbrt, který se specializuje na strašný plakáty, takže to humor určitě neni

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je posledních pár let taková móda — psát, že Najbrt dělá strašné věci. To čeká skoro každého, kdo je na špičce. Moje zkušenost je taková, že každý, kdo se v grafickém designu aspoŇ trochu vyzná, Najbrtovo studio přinejmenším respektuje. Byť se mu třeba řada realizací nemusí líbit.

      Vymazat
    2. To je posledních pár let taková móda, nechat Najbrta dělat strašné věci a pak se tvářit, že ho respektujeme.

      Vymazat
    3. To je posledních pár let taková móda – Martin Pecina dělá strašné věci a hlásí se ke špičce.

      Vymazat
    4. To je posledních pár let taková móda - psát o tom, že Martin Pecina píše o tom, že někdo jiný píše o tom, že Najbrt dělá strašné věci. To čeká skoro každého, kdo čeká ve špičce nebo má špičku nebo jí špíček anebo má sbírku cigaretových špiček.

      Vymazat
    5. "...kdo se v grafickém designu aspoŇ trochu vyzná, Najbrtovo studio přinejmenším respektuje..."
      To se mám jako posadit na zadek jen proto, že ho někdo respektuje i když jinak dělá (z části) hnusy? Pokud se mi něčí výtvory líbí, tak jej budu respektovat, pokud ne, tak je mi ukradenej bez ohledu, jestli jej jiní (byť třeba taky od fochu) respektují.

      Ale samozřejmě na můj názor můžete z vysoka kálet a masturbovat nad tim, jak se vyznáte a jaký děláte úžasný věci a lamentovat, že vám to nikdo jiný neocení.

      Vymazat
    6. Tak teda lulani, kdo se v tom dyzajnu opravdu aspoŇ trochu vyzna? Teplaky do ponozek, ponozky do sandalu a s pravdou ven. Je nad slunce jasny, ze preferujete jiny pristup ke grafickemu designu a oboru znacne rozumite, ale budte tolerantni.

      Vymazat
    7. Po dlouhé době je v ulicích k vidění opravdu dobrý filmový plakát!
      Respekt! :)))))

      Vymazat
    8. pro Pecinu: ne, fakt ne, Najbrt opravdu nema zadny respekt. V graficke branzi je spis k smichu (podobne jako Velcovsky v designu). Zajimavej byl pred dvaceti lety s Rautem a logem Reflexu a tim to take skoncilo.

      Vymazat
    9. To je teď taková móda, že každý Mr. Nobody je expert na grafický design. Těžko se nad tím ale můžeme podivovat, protože žijeme v zemi fotbalových trenérů, kde každý jalový výkřik bez sebemenší argumentace se musí brát moc a moc vážně, aby se to náhodou někdo neurazil.

      Vymazat
  3. bude retro recenze Návratu do budoucnosti?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. bude pasy retrorecenze a fotka fukaka jak na to v roce 1990 kouka nekde na VHS?

      Vymazat
  4. takový zajímavý film a mě vůbec nezajímá...

    OdpovědětVymazat
  5. No ano. Mnichovská "zrada" JE klišé. Kdyby měl Beneš koule a kdyby jeho diplomaté odvedli dobrou práci, leccos se dalo uhrát. Kdyby došlo k válce už v roce 1938, leccos se dalo uhrát. Mrzí mě jen, že tvůrci zůstali v půli cesty a nezahrnuli do děje také Chamberlainova loskutáka, Mussoliniho špačka a Hitlerovu andulku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ted jen zalezi na tom, co by znamenalo "leccos se dalo uhrat". Postavit se na nekolika denni (?) boj ? Kdyby jsou zradna, mohli jsme take skoncit srovnani se zemi jako Varsava.

      Zadne Hradcany dneska, Karluv most, staletimi nedotceny skvost stare Prahy...
      Byli jsme v protektoratu (ne primo havaj v pohode, ale pri valce by mrtvych bylo mnohem vic), meli jsme sveho Heydricha, ktereho jsme pak coby nacistickeho pohlavara z uplne nejvyssich zcela ojedinele dokazali oddelat, pak vsechny Nemce aus, co vic chces?

      Jako ta pidizemicka jsme z cele wrldvortu v podstate vyvazli jako detatko v plenkach. Ted si jeste jen predstav, ze bychom pak mohli cucat z dudliku Marshallowa planu.

      Anyway, pan Hitler mel Evu a ne andulku.

      Vymazat
    2. Spíš 2-3 týdny, z čistě vojenského pohledu. Na mnoha místech by zuřily boje na hranicích ještě v době podepsání příměří, přestože by nás Slovensko zradilo a na pomoc by nikdo nepřišel. Zcela jistě by se Němcům po několika dnech místy podařil průlom nedostatečně připraveného opevnění a ano, došlo by na bombardování Prahy, Plzně a dalších měst. Ale tohle by už by nebyl pouhý vítězný přesun jako při Anschlussu. Kdyby došlo k válce, došlo by také - jak dnes víme - v Německu ihned k převratu. Sami němečtí generálové by tak paradoxně zachránili Československo před rozsáhlým zpustošením.

      Vymazat
    3. To říkám pořád. Guru jak vyšitej.

      Vymazat
    4. "všechny Němce aus" má být výhoda? nevím nevím čeče, co na tom bylo tak skvělýho?

      Vymazat
    5. Naprosto s kvašeným mléčným nápojem souhlasím. Němci vytloukli Židy a my jsme pak vytloukli Němce. Jedna megahloupá a ultrazločinná věc byla promptně následována druhou (a ta pak třetí v únoru 48). A to všechno proto, že Beneš byl posraný strachy, neustále.

      Vymazat
    6. Jan Bart: "Karluv most, staletimi nedotceny skvost stare Prahy..." No to víš, že jo! Tvoje bába je nedotčený skvost... Z Karlova mostu nezbyl kámen na kameni, viz:

      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Bruner-Dvorak%2C_Rudolf_-_Karluv_most%2C_povoden_zari_1890.jpg

      Vymazat
    7. Cenbrlejn delal obcas sracky, ale kdo se v politice aspoŇ trochu vyzna, tak ma k nemu urcity respekt. Byt se mu nektere jeho ciny nemusi libit.

      Vymazat
    8. Moje řeč. Také v případě Hitlerova grafického studia se nám řada realizací - mazanice, které prodával ve Vídni - nemusí líbit. Je to v posledních desetiletích taková móda. Ale Hitler byl na špičce homosexuální židovské bohémy a tuhle Pecina nám dosvědčí, že každý, kdo se v grafickém designu aspoŇ trochu vyzná, Hitlerovy pohlednice s krajinami a zátiším přinejmenším respektuje.

      Vymazat
    9. Kheefer: Spis to bylo jen kostatovani toho, co se stalo a nevim, jestli to bylo dobre, nebo ne.
      Fakt ale je, ze tenkrat Nemci byli tusim 30% "mensinou" a nedokazu posoudit, jak by to bylo dnes, kdyz uz tehdy mezi Cechy a Nemci byla v podstate obcanska valka.
      Kolik by v CR bez odsunu bylo Nemcu dnes? 40%, vic? Jazykove rozdeleny narod, na ctvrtine uzemi CR by ses asi cesky moc dobre nedomluvil, natozteprv urcite bez znalosti NJ nemel nadeji sehnat zamestnani...
      Nechvalim, nehanim, tak to bylo a spis se jen zamyslim.

      Vymazat
    10. bliblobleeb: Zadne Hradcany dneska, Karluv most, staletimi nedotceny skvost stare Prahy..

      Zadne Hradcany dneska /ani/ Karluv most /ani/ staletimi nedotceny skvost stare Prahy... (coz doslo vsem mimo tebe).

      A i kdyby, tak jako vsechno tehdy rozbombardovane na padrt ( i ten supermoderni Karluv most) by bylo lepsi? Tvoje baba nedokaze pochopit what's going on, baby.

      Vymazat
    11. Grim Reaper: "Naprosto s kvašeným mléčným nápojem souhlasím. Němci vytloukli Židy a my jsme pak vytloukli Němce."

      Co je tohle za bizarnost?
      Nemci podle vsech pramenu vytloukli= (vselijak) zabili dost Zidu, asi v milionech. Cesi vystehovali cca 3 000 000 Nemcu do Nemecka, pricemz pri odsunu doslo ke zlocinum, zabijeni a vselijakym zverstvum, pri kterych bylo usmrceno nekolik desitek tisic Nemcu, temer urcite ne vic nez tech 340 000 Cechu (nevim presne), kteri zahynuli ve valce.

      Nemce nikdo nevytloukl, ani Rusaci ne, je jich dneska 80 milionu.

      Vymazat
    12. Dodatek : Ani ti Nemci nevytloukli Zidy a nedavno jsem cetl, ze jejich stav je pocetne zdravy, dosahli urovne jako pred zacatkem WWII.

      Nevim, jestli je o tom na Youtybe Hitler hate.

      Vymazat
    13. Jan Bart: Možná by pomohlo, kdybys nepsal jak Mongol. A určitě by Němci neměli nic jiného na práci, než bombardovat každý pilíř Karlova mostu zvlášť, aby byl na padrť, jak si Honzík přeje.
      Samozřejmě, že by se Karlův most po rozbombardování postavil znovu, stejně jako po všech těch povodních a nakonec před 7 lety byla část taky vyměněna, tak co jako?

      Vymazat
    14. No vzdyt rikam, ze ti pochopeni psaneho textu dela ocividne problemy...

      Crrr... crrr....

      Halo, kdo je tam ?

      Tady blypoblyp, votevrete, vezu vam tady do praglu vajicka na stavbu toho nakyho mostu, kterej vam tu Nemci rozbomardovali na prani Honzika.

      Mein Gott, was it Heinz Guderian?!

      Nein, itvas som mongol!

      Vymazat
  6. ja bych dal 101%
    jde to vubec, i kdyz to neni moda?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tady je možné vše, i 110% nebo -15%. Zaráží mě ale, že nikoho nezaráží, že tento papoušek (zcela zjevně Psittacus erithacus) se dožívá až padesáti, v případě jednoho exempláře velmi výjimečně až 72 let, takže děj se měl odehrávat spíše v 90. letech nebo raději ještě dřív. Vystupuje tam aspoň Hitler, Beneš a ostatní gangstas?

      Vymazat
    2. V recenzi se píše, že papouch je maketa, takže klidně tu může být i za 100 let.

      Co se týče hodnocení, tak by mě zajímalo, proč se pohybuje vždy jen po desítkách, proč nemá film třeba 99% (1% dolu za toho papoucha). Nebo klidně i desetiny - 99,9%. To pak stačí stupnice o 1 do 10, na co 100.

      Vymazat
    3. Aminux: Hodnocení je po 10 procentech, od 0 do 100, tedy 11 moznych hodnoceni. Kdyby to bylo 0 az 10 po jedne, bylo by to vpodstate totez, ale takhle nemusim vysvetlovat, ze 100 je maximum a navic muzu nekdy casem prejit na detailnejsi hodnoceni (treba po 5 procentech), coz uz jsem jednou udelal: Uplne puvodne se totiz hodnotilo po 20 procentech 0, 20, 40, 60 80, 100.

      Vymazat
    4. Jo jasně, díky za vysvětlení, taky mě to mohlo napadnout. Recenzi jsem četl jen z 1/3 abych si nekazil zážitek z filmu. Doufám, že bude stát za to. Ale do kina asi nepujdu (jsem trošičku asociál), počkám až to vyjde na dvd nebo v tv.

      Vymazat
  7. je to dobrej film a fuka to nahodou trefil a tudiz nemam cist recenzi, anebo si ji precist muzu a staci stahnout z nosicu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty váháš, zda číst fuku-recku? Blasphemer! Renegade! Heretic!

      Vymazat
    2. Ty váháš, zda číst fuku-recku? Blasphemer! Renegade! Heretic!

      Vymazat
    3. Už kdysi dávno na Scorewebu byl triplepost znak debility. Je velmi příhodné, že se ho tu dopustil největší debil a zkurvený grafoman Gril Rýpal... Ty idiote.

      Vymazat
    4. Ty hajzly se musej blejskat, zaber!

      Vymazat
    5. Ty hajzly se musej blejskat, zaber!

      Vymazat
  8. No ten plakat je hustej, to je nejmin 5 minut prace v Photoshopu.

    OdpovědětVymazat
  9. " Přesto, že občas tvůrci na některé drobnosti zcela kašlou, například papoušek na bidýlku je v některých záběrech (ve studiu ČT) zcela zjevně maketa."

    Srdecne doufam, ze se jim (ohledne papouska) podarilo alespon zcasti dosahnout teto geniality :

    https://www.youtube.com/watch?v=0pN7nmzuvNc

    OdpovědětVymazat
  10. Tak si fakt nejsem jistý, jestli je to metahumor, nebo opravdu, Franto, nevíš o Zelenkově Mňága - Happy end, Rok ďábla, a hlavně Visací zámek 1982 - 2007?

    OdpovědětVymazat
  11. Anebo spíš toto, protože šmolka norská si ráda hoví na zádech a sedí jenom, když ji přitlučete: https://www.youtube.com/watch?v=npjOSLCR2hE

    OdpovědětVymazat
  12. Jsem zvědav kdy se objeví článek: Tato recenze byla odstraněna autorem.

    OdpovědětVymazat
  13. V traileru byla loutka papouška, vypadalo to jako záměr. Ono ne?

    OdpovědětVymazat
  14. Dalším metahumorem jsou odkazy na Rok ďábla. Například novinář s trenkama/slipama.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.