20.3.16

Recenze: Já Olga Hepnarová - 60%

Na první pohled by se mohlo zdát, že tento film vypráví životní story Olgy Hepnarové, ale je to trochu jinak.

Pro ty mladší: Olga Hepnarová se ve svých 22 letech proslavila tím, že v nákladním automobilu úmyslně najela v Praze na chodník, zabila osm lidí a mnoho dalších zranila. Měla tu "čest" být poslední popravenou ženou Československa.


Já Olga Hepnarová je česko-slovensko-francouzsko-polský film, který je tím lepší, čím méně má společného se skutečnými událostmi.


Filmová Olga je ztrápená duše, kterou bychom mohli nazvat "introvertem", ale urazili bychom tím všechny introverty. Olga je tak nesmělá, že se bojí u pokladního okénka říct svoje jméno, aby dostala mzdu. Nejradši se zdržuje na rodinné chatce, kde je nepořádek a zima.

Olga odmítá komunikovat s rodiči i se starší sestrou, a už vůbec odmítá komunikovat s neznámými muži. Nějaký vztah by možná mít chtěla, ale pravděpodobně lesbický. Ale úplně nejradši by všechny zabila.



Film má velmi precizně budovanou a velmi pomalou atmosféru, ve které není nouze o třicetisekundové statické záběry, ve kterých se nic nepohne. Černobílé. Bez jakékoliv hudby (ani při titulcích). Je to skoro art, ale dá se to přežít.

Atmosféra komunistických sedmdesátých let je téměř dokonalá (ty kníry!) a většina filmu je působivou sondou do života mladé trosky, která byla emo attention whore už v době, kdy se tomu ještě říkalo postaru "rozmazlená kráva". Na útlou Michalina Olszanska se velice příjemně kouká (vypadá přesně tak, jak si heterosexuální muži představují sexy lesby) a z herců zaujme především Klára Melíšková jako její matka, která je zmítána mezi láskou a nenávistí.

A znovu opakuji, není to špatné, pokud jste na tyhle typy filmů, nebo pokud se rádi podívate na mladá obnažená nevyholená děvčata.

Problémy bohužel nastávají, když se tvůrci snaží tuhle atmosféru a tuhle hrdinku nějak konsolidovat s fakty ze skutečného života skutečné Olgy Hepnarové. (Wikipedie: "...poté shodila ze srázu svůj automobil značky Trabant, ke kterému měla velmi silný vztah". Film: Olga shodí ze srázu auto Trabant, o kterém vůbec nic nevíme a netušíme, proč to dělá.)

Po skutečné Olze Hepnarové se totiž dochovalo dost jejích monologů, pronesených u soudu a odeslaných do novinových redakcí, a ve filmu se vůbec nepodařilo ztvárnit, jakým způsobem se z té totálně zamlklé puťky stane "revolucionářka" s plamenými projevy (resp. duševními výblitky jako z nějakého generátoru náhodných vět). Neříkám, že taková změna není u člověka možná, ale filmu se nedaří nám důvody té změny nějak zprostředkovat.

On i ten samotný akt zabíjení je ve filmu dosti překvapivý. Hodinu je Olga ušlápnutá, zamlklá a pasivní, a najednou sedí v náklaďáku, jede po chodníku a lidí létají (mimochodem, ve filmu jede po rovném chodníku, ve skutečnosti se to stalo v příkrém srázu).

A vše následující (tedy skoro celá závěrečná třetina filmu) ničí většinu té zajímavé atmosféry a působí to, jako kdyby měli tvůrci ohledně Hepnarové nějakou svou vizi, která je následně zákeřně zničena tím, co Hepnarová opravdu řekla a udělala, a co do filmu muselo být nějak nacpáno.

P.S: Zachytil jsem nějaké glosy o tom, že se snad film snaží Hepnarovou glorifikovat. Takový dojem jsem z něj rozhodně neměl.

P.P.S: V názvu filmu skutečně není čárka po "Já".

45 komentářů:

  1. Mathilda kratce po smrti Leona utekla z NYC do Evropy. Pozadala o azyl v socialistickem Ceskoslovensku a takhle dopadla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobře Mathildě tak, rozmazlené krávě. Po smrti Leona zasadila kroton do nevhodné půdy a místa, kde stěží zajistí vhodnou vlhkost a pokojovou teplotu a tím odsoudila nebohou věrnou rostlinu ke zkáze.

      Vymazat
    2. jo, to mi taky zkazilo celej dojem z jinak dobrý story ..

      Vymazat
    3. Mathilda ve svem zivote zabila vsechno, co milovala. Vernou rostlinu v Americe a Trabanta v Ceskoslovensku.

      Vymazat
  2. Ad "(mimochodem, ve filmu jede po rovném chodníku, ve skutečnosti se to stalo v příkrém srázu)" - dle policejního protokolu nepřesahoval spád vozovky v místě nehody dvanáct promile.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě stačí spád i tři promile a jsem našrot jako trabant Olgy Hepnarové.

      Vymazat
    2. Tak tak, příkrý sráz, kterým vede tramvajová linka :)

      Vymazat
    3. Tenhle roh: https://www.google.cz/maps/@50.0988548,14.4335476,3a,75y,293.65h,85.88t/data=!3m7!1e1!3m5!1sWIXLIeSy8EuQouIFFup5Qg!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DWIXLIeSy8EuQouIFFup5Qg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D335.81427%26pitch%3D0!7i13312!8i6656

      Rozjezd zeshora je slušný, ale tady už je skoro rovina.

      Vymazat
  3. "Neříkám, že taková změna není u člověka možná, ale filmu se nedaří nám důvody té změny nějak zprostředkovat."

    Přesně takový dojem jsem měl u Star Wars trojky, kdy Anakin, přestože si pořád myslel, že kancléř je vlastně pozitivní postava a že tedy stále kope za dobro, šel a povraždil džedájský potěr. To jsem měl chuť jít Lucasovi rozkopat držku.

    OdpovědětVymazat
  4. Imho byla ta paní jasně duševně nemocná a její poprava mi tak připadá lehce ujetá. Ostatně i to, že měla řidičák na náklaďák je dost nepochopitelné... podobnej případ byl ten pilot loni... a v plamenými by mělo být asi se dvěma n.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ty jsi taky očividně duševně chorej a máš řidičák na internet. Tady máte tu demokracii co ste chtěli.

      Vymazat
    2. Nejakej zasranej slovak (to "ste" te odhalilo) nam nebude picovat do nasi cedky demokracie, vodpal zpatky do toho vaseho hnedkova.

      Vymazat
    3. Tak sleduj: řeřicha, řeřicha, řeřicha. Očekávám omluvu.

      Vymazat
    4. Nevěřte mu, to vzal buď z clipboardu nebo má matku Češku a ta mu pomohla se kulturně přizpůsobit!

      Vymazat
  5. ..za náklaďákem mi chybí čárka...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já myslím, že máš potřebu opravovat hlavně proto, že ti chybí čárka v životě

      Vymazat
  6. Je tam vidět čárka Olgy Hepnarové? Nebo aspoň té její představitelky?

    OdpovědětVymazat
  7. V nazvu carka je, Jen ji grafik nedal do toho loga...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak to tak čtu, tak jsou čárky vůbec strašně důležité.

      Vymazat
    2. Lukas Veverka: Je jedno, co je na plakátě nebo v distribučních materiálech. Důležité je, co je na plátně v samotném filmu. A ani tam čárka není.

      Vymazat
    3. Frantisek Fuka: a keby si recenzoval film batman forever, tak by si to nazval v recenzii iba "forever"? https://i.ytimg.com/vi/P6ltCnJWxZk/hqdefault.jpg

      Vymazat
    4. Nejakej zasranej slovak (to "ste" te odhalilo) nam nebude picovat do nasi cedky demokracie, vodpal zpatky do toho vaseho hnedkova.

      Vymazat
    5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    6. Mrsinać - to malo byť akože vtipné?

      Vymazat
    7. OK. Nejakej zasranej maďar (to "ste" te odhalilo) nam nebude picovat do nasi cedky demokracie, vodpal zpatky do toho vaseho hnedkova.

      Vymazat
    8. Nějakej zasranej Chorvat (to "Brnko" tě odhalilo) nám nebude pičovat do naší cedky (?) demokracie, vodpal zpátky do toho vašeho hnědkova. Ať už to znamená cokoliv.

      Vymazat
  8. Měla silný citový vztah k trabantu? Velmi silný negativní citový vztah, doufám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K Trabantu mela velmi silny citovy vztah a to pozitivni. Rada podnikala dlouhe projizdky a Trabant byl to jedine, co v zivote milovala.
      Zniceni Trabanta shozenim ze skaly se Mathilde vymstilo a dostala trest smrti. Zastrelit nekoho puskou snajperkou nebo prejet autem, to se da pochopit. Hazet ale Trabanta ze skaly, no to uz je jine kafe, tohle se proste nedela...

      Vymazat
    2. Trabant si společně se skynetem uvědomil svoji AI palubní desky a osudný den se rozhodl kamikadzovat do rybníku, poněvadž Mathilda seděla u kniplu vždy tak, že nebyla vidět čárka. Až později bylo zjištěno, že v kufru byl svázaný rododendron, který si Mathilda dovezla z Ameriky. Aby přehlušila ztrátu milované rostliny, rozrušená jela Avijou spádem dvanáct promile do Alberta pro kroasánty a jak to dopadlo, to už všichni víme.

      RIP RODODENDRON A CZECH JOHANKA Z VRAKU

      Vymazat
  9. Neresi si Fula zertovanim na ucet trabantu nejaky svuj vnitrni problem? Narazim na kauzu "nic jsem nesliboval", abych nehazel bahno jen tak do vzduchu.

    OdpovědětVymazat
  10. Zarazila mě (u FF neobvyklá) nedůslednost přechylování. Má tam být "Na útlou Michalinu Olszanskaovou..."

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, ano, "Olszanskaovou" je rozhodně mnohem lepší. Možná bych tam dal pro jistotu radši "Olszanskoaeuoyieovovou".

      Vymazat
    2. "Na útlou Michalina Olszanska" není absence přechylování, ale skloňování. Jméno Olszanska už přechýlené je...

      Vymazat
  11. Pro zájemce o čárku Olgy Hepnarové jsem nalezl v odborné knihovně x v i d e o s TEČKA c o m tento vědecký článek: /video9692125/michalina_olszanska_hot_scene_from_tiger

    OdpovědětVymazat
  12. Proč všichni píšou trabant s velkým T?
    Spiknutí, kolektivní hypnóza, všeobecná paranoia, náhlá změna pravidel českého pravopisu, nebo co jsem to zase prošvihnul?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dodej si vsude Trabant 601.

      Vymazat
    2. .. alias splašené trsátko, před jízdou nezapomeňte uzavřít životní pojistku - ne, vážně si to velké písmeno nezaslouží

      Vymazat
  13. Prošvihl jsi změnu pravidel českého pravopisu, která nastala před několika sty lety. Od té doby se píšou vlastní jména s velkým počátečním písmenem. Kdyby se slovo "trabant" stalo obecným synonymem pro dvoutaktní vozítko s plastovou karosérií, jako se Karma stala typem průtokového ohřívače, Lux pro vysavač, Vadaska pro zkoušečku síťového napětí, Kango pro bourací kladivo, Fichtl pro malý motocykl, tak by to bylo něco jiného.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, bohuzel se z toho nepreberneho mnozstvi znacek dvoutaktnich vozitek s plastovou karoserii Trabant synonymem nestal...

      Vymazat
  14. Ten film má velice zajímavou atmosféru a celkově snadno rozpoznatelný až kultovní rukopis. Do kina přišlo víc diváků než na cokoliv jiného v poslední době a během titulků nebylo slyšet ani myší prd. Prvního diváka osvobodilo ze židle až světlo což já u českého filmu nepamatuju. Slyšel sem, že něco podobného se stalo kdysi u Requiem Filipa Renče.

    OdpovědětVymazat
  15. dej je zrejme umyslne poskladan zpusobem, ktery ve chvili, kdy by clovek mel nejak chapat motivace a priciny toho, co se prave deje, nedava smysl; napr. olga nese kanystry s benzinem, strih, olga pred zavrenymi dvermi pravdepodobne reditele podniku, nejaka pristojici zena ji sdeluje "kdybych byla vase matka, povesila bych vas", strih, reditel a kolektiv pracovnic top managementu olze sdeluji, ze ma padaka: kradla olga benzin? pozdeji mluvi o nejakem spiknuti ucetnich, tyka se to toho?; neni zrejme, co udelala; zcela na konci filmu behem vyslechu u soudu olga sdeli, ze podpalila dum (coz do te doby nikdo nevi), vztahuje se to k teto udalosti?; a takovych veci je tam vicero

    ale hlavne - co z toho jako celku? ma to byt herecky koncert a od divaka se ocekava, ze pod lupou sleduje charakterovou mikrokresbu ustredni psychopatky? to tezko, psychopatka je psychopatkou, jen kdyz se to zrovna hodi scenari (napr. ve scene svadeni lesbicke divky na parketu se chova jako zkusena ultrakurva nebo jako socialne zdatna volnomyslenkarka, oba pripady zjevne popiraji socialni slepotu, kterou olga trpi); ma to byt pribeh o tom, jak odosobnena masinerie minuleho rezimu zabila nemocneho cloveka? TOTAL NUDA; faktograficky presne to taky nebylo a vlivem pseudoartoveho vypraveni je to pro (pripadny) dany ucel zcela nevhodne; pocit rozpacity; bud meli jit full wtf a carmageddon scenu a cely film udelat ve stylu scotta pilgrima (vc. frag counteru) anebo nevim, proste neco jineho (i nez "venovano frantisku vlacilovi")

    OdpovědětVymazat
  16. Argumentovat fakty a poukázat na wikipedii, to už chce mít pořádně zhrzené ego. :D

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.