13.2.19

Recenze: Alita: Bojový anděl [Alita: Battle Angel] - 80%

Země, 26. století. Před 300 lety došlo k jakémusi blíže nedefinovanému "Zániku" po válce s Marsem a nyní žije většina pozemšťanů v Železném městě, což jsou především slumy pod vznášejícím se městem Salem (kde je luxus a blahobyt, ale téměř nikdo "zespoda" se tam nikdy v životě nedostane).

Doktor Ido (Christoph Waltz) najde na skládce (pod Salemem) fungující hlavu ženského kyborga, přimontuje jí umělé tělo, které kdysi sestrojil pro svou dceru, a novou bytost pojmenuje "Alita" (Rosa Salazarová). Alita má téměř kompletně vymazanou paměť, ale rychle se začne seznamovat s okolním světem a samozřejmě také odhalovat nějaká ta strašlivá tajemství ze své (a nejen své) minulosti.


Tento film Roberta Rodrigueze v produkci (a podle scénáře) Jamese Camerona vychází z hodně slavné (a dost staré) japonské Mangy, a také z její novější animované verze, která se od papírové předlohy dost liší. Tento nový hraný film se dost liší od obojího, ale přitom se docela slušně drží jistých základních konceptů a myšlenek originálu. Tzn. zápletky a postavy jsou často výrazně jiné, ale hlavní motivy celého díla jsou zachovány věrně a čeští fanoušci originálu (všichni tři) si nemají na co stěžovat. Konkrétně jde především o motivy:
  • 300 let starý bojový kyborg se vzhledem a duší mladého děvčete objevuje svět a sám sebe
  • Postapokalyptická deprese a touha všech po útěku do lepšího světa "tam nahoře"
  • Brutální futuristický sport Motorball (závody + zabíjení + míč + brusle)
  • Na meta-úrovni pak jde také o zásadní otázku, zda může člověk souložit s 300 let starým kyborgem se vzhledem třináctiletého děvčete (asi ne, nemá tam díru, pokud není zavírací), a zda je to pedofilie (záleží na zákonech, v Japonsku určitě ne)
První, co každého diváka zarazí, jsou pravděpodobně strašidelně obrovské oči hlavní hrdinky. Tvůrci zcela jistě věděli, co dělají, a zcela jistě se záměrně rozhodli pro takovouto brutální stylizaci (nikoliv proto, že má hrdinka veliká kukadla v papírové předloze). Je to odvážný tah, který dle mého názoru dobře vyšel, protože Alita s takovýmto kukučem zcela zjevně není člověk, ale přitom má v obličeji část čehosi lidského, co dobře sedí k její neuvěřitelné naivitě a bezprostřednosti. Je to sázka na "uncanny valley", která v tomto případě vyšla.

Hlavní hrdinka je vůbec triumfem kinematografie 21. století, protože je ve většině záběrů (nebo ve všech?) stoprocentně digitální (t.j. žádná část jejího těla není část těla Rosy Salazarové), a přesto působí v naprosté většině scén živě, lidsky, emocionálně, a... a pravidlo 34.




Dalším významným plusem filmu je vskutku vydařený world-building, kdy na rozdíl od většiny podobných snímků (v nedávné době například Ghost in the Shell, trilogie Labyrint, Smrtelné stroje) vzbuzuje Bojový anděl dojem, že se díváme na futuristickou společnost, která nějakým způsobem funguje a bylo by zajímavé dozvědět se víc o každodenním životě jejích obyvatel. Není to jen bezchybnou výtvarnou  a trikovou stránkou, ale především tím, že před kameru nebylo jen tak něco bizarního náhodně naplácáno, ale zjevně to všechno bylo pečlivě předem promyšleno (Cameron se vytahoval s mnohasetstránkovou "biblí tohoto světa", kterou před natáčením připravil).

A Rodriguezova režie je nejlepší za mnoho posledních let. Zjevně mu svědčí, když ho nějaká autorita trochu "drží pod krkem" a nedovolí mu při takovém megaprojektu vyskakovat si a blbnmout tolik, jak má ve zvyku při svých lacinějších filmečcích. Obzvlášť příjemné jsou akční scény, které jsou krásně přehledné, nepsychedelické a dávají si načas.

Je ale čas věnovat se záporům, z nichž ten první možná není zápor, ale je velice signifikantní: Alita: Bojový anděl je film přístupný mládeži (v USA nevhodný do 13 let). Jde sice v brutalitě překvapivě daleko (uvidíme nějakou krev i mnohá roztrhaná / přeseknutá těla, uslyšíme jedno velmi strategicky umístěné "fuck"), ale pořád je to přístupný film, napsaný a natočený tak, aby ho bez problémů pochopily dvanáctileté děti. Zápletka není zrovna předvídatelná a skrývá nějaké to překvapení (i když znáte předlohu), řeší se filosofické otázky ne nepodobné Blade Runnerovi, ale všechny postavy jsou extrémně naivní (Alita nejvíc) a jejich reakce většinou velmi předvídatelné. Totéž můžeme říct třeba i o původních Star Wars, ale Bojový anděl bohužel neobsahuje žádnou postavu, která by byla podobně osvěžující a bojující proti přílišné serióznosti jako byl Han Solo.

Další zápory: Občas přílišná zhuštěnost několika prolínajících se zápletek. Obrovský cliffhanger na konci, který může někoho i dost vytočit. A Junkie XL se sice tentokrát snaží více než obvykle, ale nic extra ze soundtracku pořád vyždímat nedokáže.

Jinak jsou ale ty Star Wars docela dobré přirovnání. Myslím, že kdyby mi bylo dnes třináct nebo čtrnáct let, byla by pro mě Alita: Bojový anděl dnes nejlepší film všech dob.

P.S: Existuje dabovaná i titulkovaná verze, 2D i 3D. 3D verze je prý v tomto případě velmi vydařená, ale bohužel jsem ji neviděl.

30 komentářů:

  1. Zní to super a dokonce i Zíza (legendární recenzent japonské kinematografie na ČSFD) psala něco pochvalného, takže to chci vidět!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zíza, myslíš tu zrzku?

      balladeer.files.wordpress.com/2015/04/teddi-on-beach-e1428497685352.jpg?w=500

      Vymazat
    2. Tak to je dobrej battle angel.

      Vymazat
  2. "... a bylo by zajímavé dozvědět se víc o každodenním životě jejích obyvatel."

    Chodia do slumov nachadzat hlavy 300 rocnych bojovych robotov ktore montuju na roboticke tela svojich dcer a niekto potom rozmysla ci ich osukat alebo nie. Duh.
    Keby mal byt ten bezny zivot zaujimavy tak je ten film o tom beznom zivote, ze ano.

    OdpovědětVymazat
  3. Full frontaly Ality npkc? Jinak nejdu a Radim Hasalík taky ne.

    OdpovědětVymazat
  4. Napište prosím někdo, jak se vám líbila 3D verze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Včera jsem byl. Vypadá dobře, občas přehnaná separace, takže to vypadá jako "model vláčků", ale na rozdíl třeba od Alenky v říši divů, kde obličeje zblízka nebyly vůbec plastické, tak tady jsem téměř žádné chyby nezaznamenal.

      Vymazat
  5. si nečítal pozorne? nemá tam trhlinu (pokud není zavírací)

    OdpovědětVymazat
  6. takze nejpokrocilejsi zbran ever dela kungfu a kope jiny roboty do ty casti plechu kterej ma lidem pripominat hlavu; aha; dalsi

    OdpovědětVymazat
  7. Proč Alitu nehraje paní Cruzová?

    OdpovědětVymazat
  8. A tentokrát fakt jo, šel bych...!

    OdpovědětVymazat
  9. junkie XL ti neprijde jako zajimavy tvurce?
    co mad max

    OdpovědětVymazat
  10. A je vlastně někde vysvětleno, z jakýho důvodu má bojovej robot vzhled třináctiletý holky?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aby nalákala různé perverz existence jako FFF, Leon apod.

      Vymazat
    2. Kdyby měl bojový robot vzhled sedmdesátileté babičky, bylo by to jistě originálnější. A navíc by to přilákalo do kina početnou komunitu důchodců.

      Vymazat
    3. Bojovy robot s vzhledem babicky, to uz tady davno bylo: https://www.csfd.cz/film/8013-babicky-dobijejte-presne/prehled/

      Vymazat
    4. Myslím, že Franta trochu přepaluje. Ona má prostě postavu mladé Japonky a to může z našeho pohledu znamenat někde od 12 do 35.

      Ten obličej, myšleno v tom filmu, působí tím poměrem očí spíš miminkovsky. Ale je to překvapivě méně rušivé, než mi přišlo z traileru.

      A důvod bude nejspíš Enderovský. Mladé mozky fungují prostě líp. Zvlášť když máme technologii, která je dokáže takové udržet prakticky libovolně dlouho.

      A navíc prostě 80% produkovaných anime je o puberťácích (pokud uvidíte nějakou random anime holku, bude jí nejspíš 17 a bude chodit do druháku vyšší střední).

      Vymazat
    5. Jablko od hada17. února 2019 11:37

      Babičky tu byly ještě před Terminátorem, skvělý film.

      Vymazat
  11. Chtěl bych vás opravit. Jsou 3 knihy o Alitě. https://comicsdb.cz/comics/7332/bojovy-andel-alita-03-cesta-ke-svobode

    OdpovědětVymazat
  12. Viděl někdo 3D? To mě zajímá nejvíce :)

    OdpovědětVymazat
  13. IMAX 3D pecka!!!!

    OdpovědětVymazat
  14. Byl jsem na tom. Fuka měkne. Byla to slaboduchá nablejskaná nuda. Postavám jsem jejich motivace/chování nevěřil, z dialogů jsem občas zvedal oči ke stropu a několikrát jsem měl chuť se kouknout na hodinky. Grafická stránka byla naprosto perfektní, ale to dneska už nestačí. Nechápu Frantových 80%, snad automaticky přihodil proto, že to překládal. :-) Nejsem hodnotitel ani na čsfd, ale víc jak 60% bych nedal. Promarněná příležitost. :-(

    OdpovědětVymazat
  15. Je mi 23 a Alitu som videl v kine celkom 2 krát. Prvýkrať v menšom kine 2D s titulkami. Druhýkrát 3D IMAX s titulkami. Mne sa film veľmi moc páčil. Dosť mi tam chýbala nejaká hĺbka/dej, ale ak jednoducho vypnem a chcem si len užiť dobrú hudbu, súboje, grafiku... Tak tu jednoducho nie je o čom. Čo ma mrzí je, že autor sa asi až moc spoliehal, že bude Alita 2. Takže je toho veľa nejasného. Čo mne osobne nevadí, na dvojku sa teším už teraz, ale vzhľadom k tomu, koľkým ľudom to na druhú stranu vadí a kolký chodia do kina pre lore/príbeh, tak to s pokračovaní nevyzerá dobre. V čo treba dúfať je, že nás opäť potiahne Ázia. GL

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje možnost, že bude někdy publikován.