21.3.19

Recenze: My [Us] - 50%

Rodina Wilsonových (Adelaide, Gabe a jejich děti Zora a Jason) je ve svém domě překvapena svými dvojníky. Vypadají skoro jako oni, ale chovají se spíš jako zvířata, dorozumívají se především skřeky, a ohrožují Wilsonovy nůžkami. A mají na sobě červené kombinézy.

A jejich přítomnost asi nějak souvisí s traumatizujícím zážitkem, který měla Adelaide v dětství ve strašidelném zrcadlovém bludišti na pouti.


To je asi tak všechno, co mohu bez spoilerování prozradit o novém filmu od tvůrce Uteč. (Spoilery najdete níže.)

Bez spoilerů mohu také napsat, že na rozdíl od distributora a některých kolegů rozhodně nepovažuji tento film za horor, a to v jakémkoliv smyslu a s jakýmkoliv přívlastkem. Nikdy během celého filmu jsem nebyl vystrašený, vylekaný, napnutý, nervózní, nic podobného. Ani na sekundu. Všechny scény, které by potenciálně měly asi být strašidelné, mi připadaly extrémně předvídatelné, nezajímavě napsané, nezajímavě natočené a hlavně nudné. Hrozně nudné. A občas nechtěně vtipné.


Ve filmu ovšem jsou také scény, které mají být záměrně vtipné, a ty jsou na něm asi to nejlepší. Když se uprostřed (zamýšlené) brutální hororové scény stane něco vtipného, nebo nějaká postava řekne něco absurdního, je to krásně osvěžující. Ale je toho hrozně málo! Rozhodně ne víc než jeden vtip za 5 minut filmu.

Aby to nebylo tak jednoduché, My obsahuje také značnou porci scén (především s blížícím se koncem), které jsou velmi WTF, mají pravděpodobně nějaký skrytý smysl a pravděpodobně o nich má divák přemýšle a něco si z nich vyvodit. Ale já jsem si z většiny z nich nedokázal vyvodit vůbec nic, i když jsem se hodně snažil:

  • Králící: Ve filmu se v mnoha scénách vyskytují živí králíci i figurky králíků. Dcera hlavních hrdinů má na tričku vietnamský nápis, který znemaná "králík".
  • Pavouci: Na počátku někdo v pozadí mluví o pavoučí ženě. Hlavní hrdinka pozoruje na stole figurku pavouka, pod kterou leze skutečný pavouk. Strašidelní dvojníci si pískají melodii "Itsy bitsy spider..."
  • Různé postavy v roce 1986 a 2019 na sobě mají tričko kapely Black Flag.
  • V roce 2019 má na sobě malý kluk nově vypadající tričko s motivem filmu Čelisti (1975)
  • Různé odkazy na biblický verš Jeremjáš 11:11.
  • Proč nůžky?
  • Proč červené kombinézy?

U žádné z těchto věcí (a u dalších, zde nezmiňovaných) mi vůbec nedocvaklo, proč ve filmu byly a co jimi Jordan Peele chtěl říct. Vůbec. Možná jsem nedovtipný. Možná tam žádný smysl nebyl a Peele si ze mně dělal srandu...

Kromě toho mě v My opravdu hodně iritovala hudba, která místy kopíruje sound Bernarda Herrmanna (z klasických Hitchcockových filmů), aniž by dávalo nějaký smysl proč ho kopíruje, a v jiných scénách zní přesně jako soundrack (můj) z Byl jsem mladistvým intelektuálem, t.j. pouze přesně rytmické mlácení do elektricky zkreslených bicích a nic jiného k tomu. Zde jsem ale asi v menšině, neboť několik jiných lidí si hudbu pochvalovalo.



O filmu My se toho opravdu nedá moc napsat bez zásadnich spoilerů. Je vidět, že Peele do jisté míry věděl co dělá a úspěšně svůj film graduje od standardního hororu až k něčemu hodně WTF, ve stylu The Box (což by bylo dobře) nebo matka! (což by nebylo tak dobře). Ale nějak se mi nepovedlo v tom gradování najít dostatek něčeho zajímavého, co by mi na ty dvě hodiny v kině vydrželo.

Následují SPOILERY SPOILERY SPOILERY až do konce!

Úplně na začátku filmu (v roce 1986) malá Adelaide zabloudí v lunaparku na molu v Santa Cruz do strašidelného zrcadlového bludiště, kde ji překvapí její malá dvojnice. Nedozvíme, co se jí stalo, ale zjevně to bylo traumatické.

Následuje střih do současnosti, kdy má dospělá Adelaide manžela a dvě děti. Nikdo z nich o jejím dětském traumatu neví. Na manželovo naléhání celá rodina vyráží na totéž molo v Santa Cruz, kde malý Jason uvidí divného chlapa s krvácející rukou. Také se zde Wilsonovi setkají se svými přáteli Tylerovými (otec, matka, dvě dcery, všichni bílí). Zde mě poprvé zarazilo, že Adelaide vůbec nijak nereaguje na to, že na pláži vidí stát stejné zrcadlové bludiště, kde před lety zažíla něco drastického.

Po návratu z výletu má Adelaide různé zlé předtuchy a svěří se Gabeovi se svým traumatem z dětství, kdy viděla svou dvojnici a pak částečně ztratila paměť.

Těsně poté se objeví rodina dvojníků v červených kombinézách s nůžkami, pronikde do domu a drží Wilsonovy v šachu. Dvojnice Adelaide jediná mluví (zbylí tři jen vydávají zvuky) a má dlouhý monolog, ve kterém vysvětluje, že oni jsou "stíny" původních Wilsonových, a narozdíl od nich nemohli žít na slunci a vyrůstali jako zvířata (zřejmě pod zemí, protože celý film začíná titulkem, vysvětlujícím, že pod celými USA jsou kilometry tunelů sloužících neznámému účelu). Na otázku "Co jste zač?" dvojnice odpoví "Jsme Američani", což zřejmě znamená, že film je nějakým sociálním podobenstvím, ale neodhalil jsem ho.

Následně se čtyři Wilsonovi spárují se svými čtyřmi dvojníky do čtyř párů a navzájem se nějakou dobu pokoušejí zabít / zabránit zabití, což je povětšinou velmi předvídatelné a ničím nezajímavé (s výjimkou občasného vtipu). Nakonec se Wilsonovým podaří uprchnout a utečou k domu Tylerových.

Tylerovi jsou mezitím přepadeni a zabiti svými dvojníky (také v červených kombinézách a s nůžkami). Wilsonovi přijedou k domu Tylerových a nějakou dobu se s jejich dvojníky honí a pošťuchují, až se jim podaří je zabít.

Z televizního vysílání se pak Wilsonovi dozví, že celý stát (celá Amerika? celý svět?) je plný vraždících dvojníků, kteří vylezli z kanálů a de facto začalo něco jako zombie invaze. Wilsonovi dojedou autem a cestou srazí a zabijí dvojnici Zory.

Wilsonovi odjedou znovu k molu v Santa Cruz, kde jsou všude spousty mrtvol, a přes pláž i vodu stojí dlouhý nehybný řetěz dvojníků, držících se za ruce (a nic nedělajících). Wilsonovým se podaří zničit Jasonova dvojníka tím, že zrcadlově kopíruje Jasonovy pohyby a Jason ho navede do hořícího ohně (což je metoda, kterou následně nikdo jiný ve filmu nepoužije).

Adelaide vleze na pláži do zrcadlového bludiště a zjistí, že je v něm skrytý eskalátor, který vede dolů do velkého podzemího komplexu, kde není nikdo, jen spousta králíků a Adelaidina dvojnice, která unesla její dceru Zoru.

Následuje velmi zásadní monolog, kombinovaný s flashbacky, ve kterém Adelaidina dvojnice pravděpodobně Adelaidě sdělí následující: Před několika desetiletími vláda postavila pod molem podzemní komplex, ve kterém pomocí experimentů vytvořila zombie-dvojníky lidí na celém molu (v celém státě? v celých USA? na celém světě?). Dvojníci tam mnoho desetiletí žili a až nedávno je dvojnice Adelaide přesvědčila, aby si oblékli kombinézy, popadli nůžky (kde je vzali???) a šli vyvraždit lidi. Ale je možné, že jsem něco z toho špatně pochopil, protože celá tato sekvence působí velmi halucinogenně. A film je tak laciný, že opravdu není jasné, jestli v tom podzemním komplexu byly stovky, tisíce nebo miliony dvojníků.

Adelaide se se svou dvojníci chvíli pošťuchuje a nakonec ji zabije. Pak má flashback, ze kterého vyjde najevo, že se tehdy v roce 1986 obě děvčata prohodila, takže v lidském světě žila dvojnice, zatímco skutečná Adelaide zůstala v podzemí a způsobila tu vzpouru. Jejich "živý řetěz" (jehož smysl mi unikl) je inspirován tričkem, které na sobě malé Adelaide měla.

Film končí záběrem, ve kterém se přes hory a doly táhne řetěz dvojníků v kombinézách, držících se za ruce. Nad ním poletuje několik helikoptér (zřejmě lidských), což vyvolává zajímavou otázku, co vlastně celou dobu dělala armáda a policie, neboť dvojníci nemají žádné významné nadlidské schopnosti nebo nesmrtelnost.

A to je konec. A fakt jsem se snažil to pochopit. Ale nepovedlo se...

30 komentářů:

  1. Santa Cruz, ne Santa Monica.

    OdpovědětVymazat
  2. ... nepovažuji tento film za horor, a to v jakémkoliv smyslu a s jakýmkoliv přívlastkem. Nikdy během celého filmu jsem nebyl vystrašený, vylekaný, napnutý, nervózní, nic podobného.
    ... Když se uprostřed brutální hororové scény stane něco vtipného, nebo nějaká postava řekne něco absurdního, je to krásně osvěžující.
    ===
    Je to jen můj dojem, nebo tyto dvě věty nějak nepasují dohromady?

    OdpovědětVymazat
  3. Podle názvu jsem se zaradoval, že někdo zfilmoval úžasnou ruskou antiutopii My :-/
    Nejdu.

    OdpovědětVymazat
  4. Dvojníci, podzemí, černoši s BÍLÝMI maskami - asi režisér po úspěchu "Get out" dostal odvahu na mnohovrstevnou společenskou metaforu, která ale musí být podána v atraktivní formě (jako horror) - a každý si ji snad přebere sám. Díky za varování, jsem zvědavý na tržby.

    OdpovědětVymazat
  5. Smysl onoho živého řetězu vysvětluje Wikipedie takto: „In Us the 'tethered' reenact the Hands Across America to draw attention to themselves.“ Zřejmě kdyby jen chodili v červených kombinézách a zabíjeli lidi nůžkami, nikdo by si jich nevšiml.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hands_Across_America

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tohle vystihuje, jak je to blbě vymyšlený a jak si za tím lidi hledají něco, jen aby mohli být vykladači adorovaného Peelea.

      Vymazat
    2. Zbytečný hejt, proč by prostě adorovaný Peele nemohl natočit atypickou žánrovku?

      Vymazat
  6. Rozumiem tomu spravne, ze vo filme su minimalne dva vysvetlujuce monology ale Frantisek Fuka, recenzent, znalec Anglickeho jazyka a prekladatel titulkov ku filmom (za ktore dostava zaplatene) stale nepochopil o com ten film je?
    Fascinujuce, ako by povedal pan Spock.

    OdpovědětVymazat
  7. Zdá se mi to, nebo okopírovali speciální čarodějnický Simpsonovský díl jak se tam Homer rozklonoval

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A skrizili ho s tym kde mal Bart dvojca ktore bolo uplne alo on ale bol divoky, zil vo ventilacii a chcel ho zabit.

      Vymazat
  8. To vypadá na mega slátaninu...

    OdpovědětVymazat
  9. Tak v podzemí nějací králíci (či zajíci) asi žijou, ne? Co na tom.
    Jinak film je asi něco ve stylu Zabití posvátného jelena a další mindfucky. Čím víc bude takových filmů, tím víc je budou diváci chápat:). Teda kromě Fuxoftu. Ten musí psát objektivní recenze, takže je omluven;).

    OdpovědětVymazat
  10. Stejně je nejlepší Frantova recenze na Inland Empire:D
    https://www.fffilm.name/2007/07/inland-empire-40.html

    OdpovědětVymazat
  11. Reziser opet zachazi celym hravym opusem dal. Spousti emoce. Znovu ukazuje zvysene artove nadani ostatnim umelcum.

    OdpovědětVymazat
  12. Franto, vy byste měl vydělávat na tom, že nebudete psát recenze:

    Vážený distributore, zasílám vám k nahlédnutí recenzi vašeho filmu. Kolik mi zaplatíte, pokud ji nevydám na fffilm?

    OdpovědětVymazat
  13. Je to film od černochů s černochy, to můžete hned uhodnout, že Fuka dá statečně málo a nebude se mu to líbit.

    OdpovědětVymazat
  14. Rudy kombinezy maj, pac "This MAGA country, bitch!"

    OdpovědětVymazat
  15. https://www.vox.com/2019/3/22/18277163/us-movie-ending-what-happened-adelaide-red-explained

    problem je fuka a jeho detinska primitivnost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem si to přečetl a nic moc to nevysvětluje a nic to nemění na tom, že ten film dává nulovej smysl. Navíc v tom článku on opomíná některý vyložený nelogičnosti tak, aby mu to pěkně zapadlo. Film velký špatný, bohužel.

      Vymazat
    2. zartujes ? v odkaze je vsetko polopatisticky az otrocky vysvetlene.

      fuka proste dokaze vstrebat obsah niecoho maximalne na urovni teen/lahkeho nerd filmu.

      "Pavouci: Na počátku někdo v pozadí mluví o pavoučí ženě. Hlavní hrdinka pozoruje na stole figurku pavouka, pod kterou leze skutečný pavouk. Strašidelní dvojníci si pískají melodii "Itsy bitsy spider..."


      pre mna je abs. nepochopitelne, ze napriek "vsetkej snahe" nerozumie preco tam tu riekanku pospevuju.

      The itsy-bitsy spider
      Climbed up the water spout
      Down came the rain
      And washed the spider out
      Out came the sun
      And dried up all the rain
      And the itsy-bitsy spider
      Climbed up the spout again


      opakujem problem je fuka, nie film.

      Vymazat
    3. No to je všechno hezký, ale znamená to jenom to, žes sežral Peelovi jeho háček, na kterým je místo žížaly hovno. On tam má spoustu takových lehkých odkazů, metafor, já nevím čeho...ale výsledek je, že to nedává vůbec žádnej smysl. Nehledě na klopýtnutí/berličky typu (SPOILER), vyměněná holka vypráví té podzemní, jak žila podzemní holka a jak se vyměnila. Takových kiksů je tam spousta. MOC SPOILERŮ MOC: proč mají nějaký různý superschopnosti, někdo je silnej, někdo leze po stromě, někdo běhá, někdo nic. Proč "hlavní" "stínorodina" si rozdělí hlavní normální rodinu a ostatní všichni zabíjejí nůžkama do chrtánu na počkání? Jak fungovalo to podzemí? Proč vyleze "stínokazatel" dřív a zabije kazatele a stoupne si na nějaké vyhrazené místo v řetězu, když tam ještě nikdo není? To si to dole secvičili? Nebo se dorozumívají mimosmyslově? Proč spálenej černoušek vleze do ohně, když nespálenej začne couvat a na ostatní to nefunguje? Proč je nepostřílí policajti? Pokud má být film zasazenej do reality, očekávám reálné následky. Čeho má být metaforou ta taneční scéna? Už jsem to kdesi napsal, je to jak jedna specifická scéna z Uteč, natažená na dvě hodiny - efektní, zajímavá, divná....ale nedává totálně žádnej smysl. A i tady, jednotlivý kousky dokážou být super (já se celkem v kině bavil), ale další scény je popírají a jako celek se to rozpadá na sto sraček. A to že v tom nějací kritici vidí třídní boj, nebo sociální výpověď, OK, jejich hra. Ale film má být především konzistentní a tohle je opak a tudíž podvod na diváka. Soryjako. PS: proč tu říkanku prospěvujou? jen tak na efekt. Proč se mluví o pavoučí ženě v televizi, kdy o existenci "šedolidí" nikdo neví...opět, Peele tam chtěl dát něco zajímavýho a už se mu to jinam nevlezlo. Vytírá si s váma prdel. Howg.

      Vymazat
    4. opakujem.

      si naozaj tak tazko natvrdly ? Tie rozbory liter. a inych diel v skole neboli iba na paradu, mal si sa nieco naucit, kultivovat sa, je uplne tristne citat, ze vlastne na to "intelektualne" ale hlavne emocne nemas. Si nezrely, cely ramex, zmysel filmu ti uplne unika.

      "PS: proč tu říkanku prospěvujou? jen tak na efekt."

      este raz.

      ty skutocne asi zartujes, tak natvrdly proste nemozes byt.

      pravdepodobne ale asi ano.

      Vymazat
    5. Hlavni je rozcilit libtardy, hrde davat najevo ignorantstvi a neochotu porozumet, ucel toho se sebepotvrzuje vytocenymi libtardy.

      Dukaz jak moc fuka daval pozor je treba v tom ze do podzemi je na konci unesen syn a ne dcera atd... proste kdyz nekdo tak hrde a pysne da najevo ze teda nechape co muze znamenat veta we are americans, tak vis, ze nechce, ne, ze nevi. Hlavne se vysmat nekomu ze neni beloch a toci neco kde tematizuje rasu a kolonizaci.

      Vymazat
  16. Super film. Tohle Fukor těžce podhodnotil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, taky mě to bavilo, rodinka super. Škoda, že nebylo víc vtipů.

      Vymazat
  17. Pokusím se být stručný. POZOR DŮRAZNÉ SPOILERY! - - - - Pokud někdo žehrá na to, že posledních 30 minut, vysvětlovačka a finální zvrat nedávají moc smysl, pak ho musím upozornit na jednoduché vysvětlení: Všechno se to od cca 20 minuty filmu odehrává jen a pouze v Adelaidině hlavě. Jaká malá skutečně zažila v bludišti (nějaký) šok, ale nebyla tam vyměněna. Když jsme byl s podobně starou dcerou kdysi dávno v Bludišti na Petříně, tak byla z těch mnoha odrazů také dost perplex... Když se tam malá Adelaide viděla tolikrát, tak ji to nasadilo do hlavy černou můru, že existuje (třeba) dvakrát a to druhé její já žije "jinak". Jakmile přijela s rodinou na totéž místo, tak se spustil v její hlavě detonační mechanismu - stačilo možná, aby se syn na chvíli ztratil. - - - - Celé vysvětlení říká Adelaidě ve finále její druhé Já. Avšak je to jen Fake, protože si skutečná Adelaide MUSÍ nějak vystvětlit, co se jí v hlavě děje. Prostě: Když vám smysl předešlého děje objasňuje nějaká postava, tak to nemusí být pravda. - - - Důvody: Proč "racionální" vysvětlení Adelaidy č. 2 nemůže fungovat: Příliš mnoho náhod. Namátkou: 1) Setkání obou malých Adelaid v bludiště je mimořádně nepravděpodobné. 2) Červení Wilsonovi a Červení Tylerovi jdou naprosto najisto ke svým dvojníkům - jak věděli, kde zrovna jsou? 3) Přivolaná policie do domu Wilsonových bez vysvětlení nepřijede 4) Celý film není použita ani vidět žádná střelná zbraň - pravděpodobně proto, že taková věc nemuže být v Adelaidině hlavě 5) Řada lidí držící se za ruce utkvěla malé Adelaidě v hlavě v roce 1986 a teď se to vrátilo. 6) Kdyby byla malá Adelaide v bludišti skutečně vyměněna, jak by si mohla vzpomínat na události před její výměnou? Ty se přece musely stát té druhé... - - - - Samozřejmě, můžete namítat, že to jsou blbé chyby v scénáři a při režii a setřihu, a že to tvůrci odflákli, ale já odpovídám, že jim věřím, protože ve zbytku filmu byli tvůrci mimořádně přesní a v detailech důslední.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.