31.3.19

Recenze: Teroristka - 40%

Iva Janžurová hraje 72letou důchodkyni, bývalou učitelku, která by si chtěla především v klidu užívat důchod. To ale dost dobře nejde, protože lokální mafián (Martin Hofmann) terorizuje celou chatovou kolonii, kde má Janžurová své přátele. Včetně vážně nemocné umírající kolegyně (Eva Holubová).

Hofmannův teror se stupňuje, až už to Janžurová nemůže dál vydržet a rozhodne se, že si v rozporu se vyšším mravním principem pořídí střelnou zbraň a Hofmanna sejme, případně i za cenu své svobody / života (t.j. moc se nezabývá tím, jak svůj plánovaný zločin zakamuflovat)...


Poté, co Radek Bajgar scenáristicky a režijně debutoval dost slušnou Teorií tygra, byl jsem já (a jistě nejen já) docela nedočkavý, jak se mu povede jeho druhý film. A bohužel se mu moc nepovedl, za což může především velké sousto, jaké si ukousl.


Teroristka totiž není bláznivá komedie, ale má být místy docela dost slzopudná / dramatická. Přitom ovšem prošpikovaná spoustou humoru, místy dost černého, inspirovaného Pulp Fiction.

Ve filmu je několik scén a několik herců, u kterých toto balancování emocí dobře funguje. Především Janžurová v titulní roli exceluje jak jen může, a velmi dobrý je i Pavel Liška jako její bývalý žák, nyní recidivista, který jí shání střelnou zbraň a vysvětluje jí, že někoho zabít není jen tak. Scény mezi jejich postavami jsou většinou skvělé a napadlo mě, že by mohlo docela dobře fungovat, kdyby se celý film odehrával jen jako dialog jich dvou v jedné zakrvavené místnosti, a všechno ostatní by oni dva odvyprávěli jako flashback (ne, to není spoiler). Až někoho napadne udělat takovou divadelní hru, vzpomeňte si, že to byl můj nápad...



Ve filmu je ovšem hodně scén, ve kterých se nevyskytuje Janžurová ani Liška, a sledujeme v nich, jak Hofmann korumpuje starostku (se kterou spí) a terorizuje všechny chataře i jiné lidi. Hofmann svého mafiána hraje jako kdyby byl v Kameňáku, t.j. strašlivě přehnaně. Chybí jen, aby si prtsty kroutil dlouhé kníry a křičel "muhahahaha!". Dělá neskutečně odporné věci bezmocným hodným lidem (včetně toho, že jim chce třeba nechat ilegálně odebrat vážně nemocné dítě) a je na to pyšný, přičemž jeho oběti jsou většinou hrané naprosto realisticky, jako z nějakého sociálního dramatu.

Jako z Kameňáku je také bizarní podzápletka, kdy Hofmann začne v chatové osadě provozovat "motobiatlon", při kterém zlí myslivci jezdí na motorkách s motokrosovými závodníky a sportovně střílí do figurín "černých migrantů", plujících po řece. Ta zabírá značnou část filmu a nevzpomínám si, že by kamkoliv vedla.

Ono je vlastně v Teroristce bizarní skoro všechno, ale problém je, že je to každou chvíli bizarní úplně jiným způsobem (Chvíli Tarantino, chvíli Monty Python, chvíli Troška). Když se pak v nějaké scéně setkají různé postavy, hrající diametrálně odlišný styl humoru/nehumoru, strašlivě to drhne a ani dobří herci nedokáží, aby ty scény fungovaly.

Samozřejmě za to nemohou herci, ale spíše scénář (a režisér), který ty postavy takhle schizofrenně nadefinoval. Ať je Janžurová jakkoliv dobrá herečka, není prostě možné, aby nějak fungovala scéna, ve které legračně kopne do rozkroku zlého myslivce za to, že úmyslně nekomediálně zastřelil jejího milého psa. Zjevně zmatený z toho všeho byl i autor soundtracku, který zvolil cestu nejmenšího odporu a většinu filmu doprovodil parodií na spaghetti western soundtracky.

V prvních minutách Teroristky jsem byl docela nadšen a těšil jsem se. Bohužel, s přibývajícími minutami se základní kostra příběhu stále více a více rozpadala, a když se nakonec všechny hlavní postavy dramaticky sešly v jedné místnosti a vedly zde spolu dlouhou dadaistickou interakci, kterou zřejmě tvůrci považovali za "tarantinovskou", už jsem se nemohl dočkat, až bude konec. A on bohužel ještě nebyl...

Teroristce chybí přesně to, co jsem oceňoval na Teorii tygra, t.j. aspoň trochu důvěryhodné postavy, kterým v rámci logiky daného filmu věříme, že mají důvod chovat se tak, jak se chovají. V Teroristce jim to věříme jen menší části scén, což je zásadní problém, protože nic jiného než interakci postav tento film nenabízí a nabízet nechce.

P.S: Poznámka k názvu: V celém filmu nikdo terorismus neprovozuje a provozovat nechce. Ani si nepamatuji, že by některá z postav terorismus zmínila.

23 komentářů:

  1. Pije ve filmu nekdo kakao z lahve?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. on nevie, ze my vieme

      Vymazat
    2. Toho dne michal Frantisek prstem kakao obzvlaste nervozne.

      Vymazat
  2. Je tento film zakazany na Novom Zelande?

    OdpovědětVymazat
  3. Šel bych, kdyby Holubová opravdu umřela.

    OdpovědětVymazat
  4. Bohužel ne, i když by to bylo sexy. Jenom scénárista pil Iron. Ale to ve filmu neuvidíš.

    OdpovědětVymazat
  5. Budu hádat: v té tarantinovské scéně na konci míří Liška pistolí na hlavu Janžurové, ta míří na Hofmana a ten na Lišku? Nebo hrají nějakou společenskou hru a míří na sebe pistolemi pod stolem? Nebo Liška vyžene z hospody hospodského, natočí sobě i Janžurové pivo a vysvětluje jí, jak pracují nájemní zabijáci?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všichni v místnosti na sebe míří, zatímco Janžurová leze po kolenou na zemi a hledá své brýle. Ty nenajde, ale nahmatá lupu, kterou má na čtení etiket na potravinách. Vztyčí se, a s pistolí v jedné ruce a lupou před obličejem se snaží zamířit na mafiána, nebo alespoň zjistit, kterým směrem se přibližně nachází ..
      Tarantino jen závistivě zírá.

      Vymazat
  6. Zkratka "tj." se v češtině, na rozdíl od slovenštiny, píše jen s jednou tečkou.

    OdpovědětVymazat
  7. Klasik praví, že "z hlediska vyššího principu mravního vražda na tyranu není zločinem", tudíž když se Janžurka rozhodne pořídit si střelnou zbraň a Hofmanna sejmout, nejedná "v rozporu" s vyšším principem, ale naopak v souladu.

    OdpovědětVymazat
  8. Nešel bych, i kdybych měl kam...

    OdpovědětVymazat
  9. Tak alespoň, že Bajgar nevykrádá svoje vlastní scénáře, ale zásadně ty cizí:D.

    OdpovědětVymazat
  10. No a není tohle lavírování mezi styly (Chvíli Tarantino, chvíli Monty Python, chvíli Troška) tak nějak nový regulérní filmový postup, jakýsi multižánr?? Všiml jsem si, že se to v poslední době vyskytuje docela často.

    OdpovědětVymazat
  11. To se budou tvůrci divit, pokud se objevi vraždy nesympatickych politiku. Onehda nějací pitomci probudili ve filmu Hepnarovou a po nejake době se rozmohly utoky autem.

    OdpovědětVymazat
  12. Nějaký fullfrontaly? Janžurová, Holubová, Hofmann?

    Půjdu, vezmu Radima Hasalíka.

    OdpovědětVymazat
  13. Ty jo. Všechny inteligence zase stávkují. Františku. Podstatnou část humoru tohohle blogu dělají zdarma zástupy identit v diskusích. A na to je navazana návštěvnost. Pomalym moderováním to velmi rychle zničíš. Tyhle ztráty už v tomto živote nenapravis.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A vzhledem k tomu, že v příštím životě bude Franta prsatou dlouhonohou blondýnou, tak ty ztráty nenapraví ani tam.

      Vymazat
  14. Po dlhom čase komédia, ktorá ma rozosmiala. Na tie najvtipnejšie časti si treba síce počkať, ale stojí to za to. Potešila aj účasť slovenskej herečky Kristíny Svarinskej (pre pamätníkov Nika zo seriálu Panelák). Teším sa, keď film dajú do televízie a pozriem si ho znovu. Videorecenzia ku filmu https://youtu.be/AZvNd2u1gyM

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.