11.6.19

Recenze: Neviditelné [Les Invisibles] - 40%

Francouzské komediální drama o několika ženách, které se v sociálním centru "Rozlet" snaží pomáhat ženám na pokraji společnosti, dávat jim trochu toho štěstí, tepla, jídla, a možná je i do té společnosti znovu vrátit.


Neviditelné jsou jasná snaha o zkopírování základní šablony (a následně finančního úspěchu) Nedotknutelných. I název je podobný (i ve francouzštině). Bohužel, Neviditelné jsou výrazně horší, protože: A) Mnohem víc se snaží být "o skutečných problémech žen na pokraji společnosti", B) Jsou hůř napsané a režírované.


Nejlepší jsou na Neviditelných scény, které se "pouze" snaží o prvoplánový jednoduchý humor, spočívající v tom, že bezdomovkyně jsou svérázné figurky a společnost jim nerozumí, nebo ony nerozumí společnosti. Značné procento vedlejších postav hrají skutečné francouzské bezdomovkyně a některé jejich hlášky nebo reakce jsou opravdu vtipné, bez ohledu na to, jestli mají nějaký smysl a jestli nějak logicky zapadají do zbytku příběhu.



Průšvih je v tom, že značná část filmu má být važná, a nějakým způsobem se zamýšlející, ne-li dokonce řešící problémy okolo bezdomovců, jejich potřeb, jejich chování a jejich přijetí ve společnosti. To obecně funguje tím způsobem, že hlavní hrdinky musí neustále porušovat existující zákony a předpisy, aby bezdomovkyním bylo líp. Což znamená, že existující zákony a předpisy jsou špatné. Konkrétně například:

  • Je špatné slušně a bez násilí vyklidit ilegální squat
  • Je dobré využívat státní peníze na jiné účely, než byly přiděleny
  • Je dobré falšovat pracovní výkazy bezdomovkyň
  • Je dobré nechat bezdomovkyně přespávat v denním centru, kde je to výslovně zakázáno
  • Když vás nechtějí legálně pustit přes francouzské hranice, je potřeba sehnat si falešné doklady
"Zlé" postavy ve filmu přitom upozorňují na to, že hlavní hrdinky bezdomovkyně příliš rozmazlují a že se jim (bezdomovkyním) následně nikdy nepodaří integrovat se zpět do společnosti. Což zní jako velmi rozumný argument a nejeden zvrat filmu dokonce dává těmto argumentům za pravdu ("když mě tady nenecháte zadarmo bydlet, začnu zase fetovat")!

Zdá se ale, že takovéto nuance jsou zcela mimo chápání tvůrců a že je jednodušší prostě tvrdit, že bezdomovci musí mít všechno, co chtějí, a za to nemusejí nic dělat a o nic se snažit. A kdo tvrdí něco jiného, ten je zlý člověk.

Možná vám připadá, že bych se u komedie neměl zabývat takovými prkotinami, jako jsou její přesahy do reálného života a do skutečných trablů bezdomovců. Máte pravdu. Neviditelné ovšem jsou komedie jen z poloviny, a ta druhá polovina se věnuje velmi intenzivní masáži právě ohledně těchto závažných témat (a je ve výrazném konfliktu s tou komediální polovinou, jako kdyby to byly dva různé filmy). A je to masáž v lepším případě velmi povrchní, v horším případě WTF a kontraproduktivní. Problémy bezdomovkyň se rozhodně, v žádném případě, nedají řešit tak, jak je to nastíněno v tomto filmu. Čehož je důkazem i tento film, na jehož konci se téměř nikdo do společnosti neintegruje. Ale téměř všichni jsou štastní...

16 komentářů:

  1. Vítej ve Francii. Co čekat od státu, kde přední celebrity zpívají charitativní píseň s textem "dnes už nemá nikdo právo mít hlad nebo trpět zimou". Pokud se ti na tom něco nezdá, jsi hnusný fašista.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nicméně pokud ti někdo ve Francii upírá nějaké právo, tedy i právo mít hlad a trpět zimou, vždycky si můžeš obléknout žlutou vestu a jít proti tomu protestovat. Na rozdíl od necivilizovaného Česka, kde ještě nikoho nenapadlo ti to právo upřít.

      Vymazat
    2. "La France," pravil náš lektor francouzštiny (sám Francouz) na vysoké, "est un pays du bolchévisme réel. C'est l'Union soviétique qui a réussi."
      Tedy česky řečeno: "Francie je zemí reálného bolševismu. Je to Sovětský svaz, který uspěl."
      Levicovou politiku typu té, kterou v ČR provozovala na přelomu tisíciletí sociální demokracie ve Francii klidně páchají pravicové strany. Neměli byste být nějak zvlášť překvapeni.
      Názory, o kterých se neúspěšný filmový tvůrce F. Fuka vyjadřuje na konci článku jsou ve Francii zcela v mainstreamu a nikoho nepřekvapí.

      Vymazat
  2. Tak to su tie bezdomovkyne pekne vychcane. Keby som to mal k niecomu prirovnat tak asi ma prve napadne, to je ako keby niekto vyzbieral peniaze na dielo a potom to dielo nedodal.

    OdpovědětVymazat
  3. První (nebo jak se to tu nosí).

    Kdo má rád bezdomovce, užije si na mém oblíbeném youtubovém kanále "Invisible people", který dělá jeden bývalý americký bezdomovec.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fuka by si měl dát minimálně půl hodiny tohoto kanálu.

      Vymazat
  4. Recense byla nahlasena ideopolicii.

    OdpovědětVymazat
  5. To je v pohode Franto, ty take veci neriesis, ty makas kazdy den aj noc, takze je to fajn.

    OdpovědětVymazat
  6. Máte tam chybu: "Nejlepší jsou na Nedotknutelných scény"

    OdpovědětVymazat
  7. Vzpominam na doby, kdy ses snazil rozsirit si vlastni obzory a do recenzi daval slova, ktera jsi pred tim neznal. Je z tebe zase uplne obycejny ignorant.

    OdpovědětVymazat
  8. Bezdomovci smrdej hovnama a potem

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A vyznačujou se mikroskopickým kokotem.

      Vymazat
  9. Kolik procent francouzských bezďáků tvoří černoši? A umějí plavat? Za kolik přeplavou Středozemní moře?

    OdpovědětVymazat
  10. Je to jen můj dojem, nebo opravdu cokoliv, co přijde z Francie, je sračka řešící sociální témata?

    OdpovědětVymazat
  11. Pan Fuka se také příliš neintegroval do české společnosti. Nepracuje, vydělává si pofidérními způsoby místo chození do práce, neoženil se a odmítá mít děti, takže až bude dohasínat v hospicu či LDN, půjde to z našich daní. Nepřizpůsobivý :(

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.