4.11.19

Recenze: Amnestie - 40%

Slovensko-český film Amnestie vypráví o vzpouře vězňů v Leopoldově v roce 1990, což je ale značně zavádějící věta. Vzpoura je skutečně vyvrcholením tohoto filmu, ale věnuje se jí sotva závěrečná čtvrtina snímku. Zbytek filmu je o mnoha různých věcech, z nichž některé souvisí se vzpourou jen velmi, velmi okrajově (většina filmu se vůbec neodehrává ve vězení).


Režisérem Amnestie je Jonáš Karásek, který nedávno natočil film Kandidát. Doporučuji vám přečíst si jeho zdejší recenzi, protože Amnestie na mě v mnoha ohledech působila stejně jako Kandidát.

Amnestie má skvělou řemeslnou stránku, přičemž "řemeslnou stránkou" myslím přesně to, co vysvětluji v recenzi Kandidáta. Jonáš Karásek jistě natáčí vynikající videoklipy a jistě by výborně natočil nový reboot Mortal Kombatu. Většina scén v Amnestii je působivá tím, že mají správnou vizuální atmosféru, střih a hudební doprovod, které vytvářejí patřičnou atmosféru. Ale u mnoha z těch scén je velmi nejasné proč postavy dělají to, co dělají, a proč je zrovna tato scéna smutná nebo hořce ironická nebo plná naděje. A především: Co má kurňa tato scéna společného s předchozími scénami s týmiž postavami!?!


Je to snad ještě horší než u Kandidáta, protože Amnestie by měla mít složitý děj s mnoha postavami (disidenti, vězni, politici), jejichž osudy se mají ke konci filmu velmi osudově protnout. Pointa filmu má být zřejmě v tom, že Sametová revoluce nic nevyřešila a mocní nadále zneužívají slabé pro cíle, ale přísahám, že jsem z filmové zápletky vůbec nepochytil, z čeho by to mělo vyplývat. Shodou okolností jsem na novinářské projekci dostal stejnojmenný comics a "filmovou povídku", po jejímž přečtení jsem pochopil některé podzápletky, které mi v kině zcela unikly a odvážím se trvrdit, že informace nezbytné pro jejich pochopení ve filmu vůbec nebyly. Velký problém mají tvůrci filmu s představováním postav, kdy často dochází k tomu, že se někdo objevuje ve třetí, čtvrté, páté scéně, a pořád netušíme, kdo to je a proč by nás měl zajímat. Ale také za to možná může mix zvuku, protože (podobně jako v Kandidátovi) je některým dialogůn velmi špatně rozumět.



Na druhou stranu je výrazným pozitivem, že v Amnestii nikdo není nadabován tak hrozně jako v Kandidátovi. Většina postav mluví svou rodnou slovenštinou (a není to otitulkováno do češtiny), casting je velmi zdařilý, a když vidíme nějakou vězeňskou scénu na téma "život v lochu není vždycky fajn", je působivá jako máloco v české kinematografii (jen ta jedna osamocená scéna!).

Nejzajímavější postavou pro mě byla disidentova zmrzačená manželka (Aňa Geislerová), která byla nečernobílá, dobře vykreslená (tedy nejen dobře obsazená jako většina ostatních postav, ale i dobře zahraná) a celkově její jednání mělo většinu filmu jasný smysl.

Typickým pro dramaturgickou nezvládnutost tohoto filmu je fakt, že když ve třech čtvrtinách dojde k titulní amnestii, neodnese si z toho divák prakticky žádnou jinou informaci, než "Nějací vězni odcházejí z vězení a nějakým jiným vězňům se to z nějakého nejasného důvodu nelíbí." Ale hrají k tomu Depeche Mode, takže to není nuda.

A při závěrečných titulcích hraje toto, a byl jsem na pochybách, jestli to má být sofistikovaná meta-ironie, nebo méně sofistikovaná normální ironie, nebo je to myšleno vážně. Ale nenudil jsem se.

Jonáš Karásek by měl opravdu prorazit v Hollywoodu a točit za (relativně) málo peněz efektně vypadající adaptace videoher. Nevím o nikom v Čechách nebo na Slovensku, kdo by pro to byl vhodnější.

20 komentářů:

  1. Kdyby moje recenze česko-slovenského filmu Amnestie dopadla takhle, spokojený bych s ní nebyl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samet se změnil ve struhadlo a rozdrásal nám srdce.

      Vymazat
  2. Svět se hroutí. Franta k filmu přičetl nejen komiks, ale i (dost možná celou!) povídku. Kde tohle skončí sice nevím, ale budu rozhodně tvrdit, že jsem to říkal celou dobu.

    Jsem zvědavý na další recenze filmu, už jen pro srovnání dojmů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A říká "kurňa" místo "kurva". Výchova pupenem nese ovoce.

      Vymazat
  3. Ja som nemal problém so zrozumiteľnosťou dialógov. Zjavne preto, že slovenčina je môj rodný jazyk. Čo sa týka hodnotenia, dal by som tomu asi tak 60/100. Jediné čo mi výrazne vadilo bola trošku rozťahanosť a výrazné vyhýbanie sa "celkom" v záberoch, keďže doba pokročila a nie je veľa miest ktoré by nezasiahli rekonštrukcie a obnovy fasád. Napr zábery zvrchu na betónové schody pred petržalskými panelákmi, ktoré zjavne doteraz nezasiahla snaha o okrášlenie. Vizuálne sa podarilo zachovať ponurú atmosféru tej doby, zvukovo tiež, čo veľmi kvitujem. Ako som už písal inde, je to také "Vykúpenie z väznice Shawshank" na československý spôsob. Myslím, že sa v rámci možností budete na konci filmu cítiť dobre, aj keď si budete musieť vytrpieť dosť dlhý film, ktorému by možno pomohol prísnejší strih a kratšia minutáž (a možno nie, nevyznám sa v tom). Alternatívny Milan Kňažko (do ktorého tvorcovia zjavne zliali viacero postáv naraz) či Ján Čarnogurský (ktorého stvárnil Marek Vašut s takmer dokonalou slovenčinou, čo kvitujem) asi nebudú mať z toho ako boli stvárnení veľkú radosť, ale hádam je všetkým jasné, že je to len fikcia ;-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Recenzia: Chlebec is back - 40% Po dlhšej pauze sa opať setkávame s edgelordovom sidekickom - Romanom Chlebcom. Ako tradične tu celkom prizvukuje masterovi Fukovi. Trocha vadí roztahanosť textu a vyhýbanie sa doležitým témam, ktoré by tu nemali chýbať: tarify Vodafone, odporné prsy, autobus do Lidic, polonahý spoťený Norbert Lichý, bluetooth streaming, Bohdan Sláma, análne belenie a predovšetkým full frontaly. Najme vystrašujúca je zmienka o "písaniu inde" ktorá ma vytvárať dojem, že postava Chlebca sa vyskytuje v akomsi vačšiom cinematickom univerzu, ktorý byzme mali chcieť prezkúmať. Myslím, že sa v rámci možností budete na konci cítiť dobre, vďaka setkaniu s touto populárnou postavou, aj keď by tu pomohol prísnejší strih a kratšia minutáž (a možno nie, vuobec sa v tom nevyznám). Alternatívne hodnotenie tohto diela asi nebude príliš pozitívne, ale hádam je všetkým jasné, že Chlebec je len fikcia 👲

      Vymazat
    2. Romanko, hoci neviem čo hutoríš, tak veru kratšia minutáž by temu prospela, hej, azda tri minúty, všakže? Egészségére!

      Vymazat
    3. Tak počkat, kdo tady má psát recenze a kdo stříhat japonské filmy?

      Vymazat
    4. To je lepší recenze, než Frantova, nechces si založit ChcChcFilm? Budu cist, než to dospěje k dokumentu o Nitře, který nedokončíš.

      Vymazat
    5. Kľudne založím. Neni problém založiť. Problém je, že verbálne průjmy ma postihujú kde kade po internete, len nie na mojich weboch. Spravíme crowdfunding kampaň, keď sa vyzbiera 2000 EUR tak to dám. Ale skôr by sa to asi molať rchfilm.. alebo rchflm? Mhm? Whtvr.

      Vymazat
    6. Jáj ozaj, nesúhlasím. Frantova recenze nie je horšia od mojho komentára. Aby som trošku poprizvukoval Frantovi. No.

      Vymazat
  4. Fuka si může dělat legraci ze všeho, to je v pořádku. Jakmile si někdo začne dělat legraci z něj, urazí se a začne cenzurovat a fňukat, že ho to uráží. Fakt ubožák. Zažil jsem to před lety na jedné svatbě. Svědkem ženicha byl jeden svého času docela známý humorista, na rozdíl od Fuky opravdu vtipný. Jakmile dělal legraci on, bylo všechno v pořádku. Jakmile jsem si dovolil na jeho adresu pronést pár žertíků já, dost se nasral. Taky ubrečená primadona...

    OdpovědětVymazat
  5. Natočit film o debilech kteří udělají ve vězení vzpouru, většinu vězení obsadí, a pak namísto toho aby z věznice uprchli zůstanou v ní dřepět a čekat než bude vězení obklíčeno policajtama.. myslím si že ten film měl být pojat jako komedie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však keby neboli debili, tak by sa do toho väzenia nedostali, nerozumiem, čomu sa čuduješ...

      Vymazat
  6. Tak Franto, ještě jednou, aby to pochopil i retard jako ty. Nepíšeš recenze, ty jen převyprávíš děj, který si ještě dost často pamatuješ blbě, přihodíš něco postřehů o tom, že "film určitě stál dost peněz" nebo "vypadá to jako televizní inscenace" a hotovo dvacet. Ne, tahle opravdu recenze nevypadají, A až zas někde budeš vykřikovat, že nejsi filmový kritik, ale recenzent, zkus alespoň na chvíli odhodit svou namyšlenost a bohorovnost a zjisti si, jak by měla vypadat recenze. Nejen filmová, ale recenze obecně. Vím, že máš odpor ke knížkám a k vzdělání obecně, ale když už si dáš tolik práce, abys lidem vysvětlil, jakým způsobem ti mají posílat peníze, pokus se alespoň jednou přestat chovat jako sebestředný kokot a projevit alespoň marginální míru pokory k žurnalistickým žánrům. A jestli ten komentář zcenzuruješ, jakože asi jo, jsi opravdu ubožák. Každý nemůže umět a znát všechno, ale jen blbec nedokáže přiznat, že prostě o tom kterém oboru nic neví.

    OdpovědětVymazat
  7. Zdar Franto, nechces se mnou chodit cvicit do fitness Ronnie v Jandovce? Mas to kousek a ziskal bys tak respekt okoli a lidi by ti nerikali Zasrantisek Vyfuk. Ano, takhle ti prezdivaji na tvem blogu! Hnusne.

    OdpovědětVymazat
  8. S tim je treba neco udelat, to si k Frantiskovi nikdo nesmi dovolit. Minimalne ban na autisticke siti, plactivy vylev, ze ho to urazi a projekt na Startovaci.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.