18.11.19

Recenze: Vlastníci - 40%

Koná se shromáždění Společenství vlastníků jednotek. Asi 10 majitelů bytů se sejde, aby rokovali o tom, zda a jak se pokusí zachránit svůj rozpadající se dům. Podaří se prodat půdu? Schválí se výstavba výtahu? Přestane si ta stará paní tahat do svého bytu černochy jako sexuální otroky, což ruší ostatní obyvatele...?


Základní "twist" této nové české komedie spočívá v tom, že se téměř celá odehrává v jedné nudné místnosti a nehrají v ní skoro nikdo jiný než oněch deset vlastníků bytů. Jde tedy o čistě konverzační záležitost, která má být vtipná, satirická, a pochopitelně má vygradovat až do extrémů, při kterých všichni přítomní odhalí svá nitra a stanou se z nich zvířata. Ale pořád to má být vtipné.


Není tudíž naprosto žádným překvapením, že by tento film skoro stejně dobře mohl být divadelní nebo rozhlasovou hrou. Pokud jsou věci jako kamera, výprava nebo speciální efekty zcela záměrně filmaři ignorovány, neznamená to, že film nemůže být dobrý, ale znamená to, že musí být kladen o to větší důraz na smysluplnost scénáře, zajímavé postavy atd...

A v tomto ohledu na mne Vlastníci velmi zajímavým způsobem nefungovali. Objektivně jsem chápal, čeho se tvůrci ve kterou chvíli snaží dosáhnout, vtipy byly většinou lepší než v komediích Zdeňka Trošky, obsazení bylo hvězdné, ale... Během celého filmu jsem se ani jednou nezasmál (aspoň ne od desáté minuty, od které jsem si toho začal více všímat) a většinou jsem se hrozně nudil, neboť mi naprostá většina dialogů a reakcí přišla velmi předvídatelná.



Většina postav jsou jednoduché figurky. Jedna z postav dohlíží na správný proběh schůze a má absurdní právní námitky proti čemukoliv, co se ostatní snaží prosadit (např. "Kontrolor hlasování nemůže zkontrolovat hlasování, ve kterém byla právě jeho funkce odhlasována, protože ještě nebyl schválen"). Starý Lábus nechce, aby se v domě cokoliv dělalo a stále vzpomíná, jak bylo za komoušů všechno lepší. Stará Havlová má otevřeně rasistické a homofobní urážky (jeden z vlastníků je gay). Jiný nájemník je úplný debil, na všechno reaguje náhodnými nechápavými větami a stále něco jí.  Dva inteligentní bratři mají korektní věcné připomínky a rádi se vším pomohou, ale je jasné, že chystají nějaký sofistikovaý podraz. Přítomný poradce na všechny problémy reaguje tím, že nabídne vizitku na jednu ze svých mnoha firem, která je umí řešit. Jediná Tereza Ramba (ex Voříšková) hraje trochu složitější a zajímavější postavu. Ale její manžel (Kotek) je opět velmi jednoduchá figurka, která není schopná pochopit co má a co nemá psát do zápisu.

Výše napsané jednoduché věty jsou kompletní definicí většiny zmíněných postav. Poté co je tato definice jasná (tj. nejdéle po 15 minutách filmu) se pro mě stala většina point extrémně předvídatelnými, poněvadž vždycky zazní něco rozumného, co na běžných domovních schůzích zaznívá, a protože tvůrci nevědí, jak zajímavě vtipně by se na to dalo rreagovat, Havlová řekne "No jo, ty buzno", Lábus řekne "To by se před revolucí stát nemohlo", a tak dále...

Nejhorší ale je, že z těchto svých jednoduchých škatulek postavy vypadávají, když by to tvůrcům komplikovalo jejich záměr. Tj. například dohližitelka namítá, že něco není ve striktním souladu se stanovami, ale když totéž později udělá jiný přítomný, nic proti tomu nenamítá. A ne, ta ženská s ním není spiknutá. Je to jen scenáristická a dramaturgická lenost.

Padají nejbrutálnější urážky, na které ovšem postavy nijak adekvátně nereagují a začínají reagovat až ke konci filmu, protože je scenáristicky zapotřebí, aby se napětí vyhrotilo.

Samozřejmě chápu, že hrdinové tohoto filmu nemají být realistické postavy, ale jsou tak jednoduší a prvoplánovití, že to zabíjí jakoukoliv potenciální zajímavost filmu. Například nový vlastník, který je na své první schůzi, je téměř celou schůzi (a tudíž celý film) zcela pasivní a jen se pobaveně usmívá debilitě všech zůčastněných. Z tohoto rozpoložení nijak nevypadne ani když se dozví čerstvou informaci, že dům, ve kterém právě koupil byt, se s největší pravděpodobností brzy zřítí, pokud se nenajdou obrovské peníze na jeho rekonstrukci (které se pravděpodobně nenajdou). Logicky by na to měl nějak reagovat. Mohl by na to klidně reagovat nějak nápaditě, vtipně a nerealisticky. Ale nereaguje na to nijak, dál se blahosklonně usmívá a na konci schůze spořádaně odejde.

Jak tak koukám, co jsem napsal, mohlo by se zdát, že Vlastníky pokládám za naprostou katastrofu. To ale není pravda. Ve Vlastnících jsou jisté dobré věci, ale ty jsou všechny jasně vidět v traileru a není zapotřebí se o nich více rozepisovat. Je ale zapotřebí se rozepisovat o tom, že tento film měl velký potenciál, který zůstal v mých očích naprosto nevytěžen (v jakémkoliv smyslu) a vzniklo cosi jako scénka z televizní estrády (kvalitní scénka z kvalitní televizní estrády!), která místo 10 minut trvá 90 minut...

P.S: Jsem místopředseda společenství vlastníků se 120 byty a při většině našich shromáždění jsem se bavil více než u tohoto filmu.

P.P.S: Pokud se domníváte, že není možné se mi nijak zavděčit a české komedie se mi nikdy líbit nemůžou, tak jako příklad mých oblíbených českých komedií nedávných let uvádím snímky Okresní přebor, Teorie tygra nebo Ztraceni v Mnichově.

UPDATE pro ty, kteří v komentářích zmiňují divadelní hru: Tento film NENÍ adaptací divadelní hry a jeho scénář vznikl PŘED onou hrou. Aspoň mi to tvrdil producent filmu osobně a proto jsem se o tom v recenzi nezmiňoval.

67 komentářů:

  1. Kdyby moje recenze Vlastníků dopadla takhle, spokojený bych s ní nebyl. Tak to prostě je a komu se to nelíbí, je to jeho problém.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S nostalgiou spominam na teplaky, Lidice, Slamu a nemyte urejpane vaginy. Toto je nuda a sed.

      Vymazat
  2. Ty jo, Franto, to seš fakt hroznej kulturní ignorant. :D Anebo lenoch, když si ani nezjistíš, že Jiří Havelka je taky členem Vosto5. Takže ne "stejně dobře mohl být divadelní hrou", ale už přes dva roky jí je. A to velmi úspěšnou a oceňovanou. Viz také recenze v odkazu. Film jsem ještě neviděl, ale hru ano a pokud to je srovnatelné (a zdá se, že dost stejné), tak jsme se my dva asi tentokrát (a celkem vyjímečně) minuli ve vkusu. :-) A nejen se mnou, na čsfd má 84%. Takže tentokrát berte Frantu s větší rezervou, než obyčejně. :-)

    http://vosto5.cz/repertoar/spolecenstvo-vlastniku/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Producent filmu tvrdí, že nemáš pravdu. Viz update na konci textu.

      Vymazat
    2. Ok, dík za odpověď. Jen nechápu souvislost. My píšeme, že už přes dva roky existuje takhle hra. Koho zajímá, že scénář byl napsanej o něco dříve? Navíc pak byl zřejmě ještě trochu přepisovanej na základě té hry, jak jsem se dočetl. Takže částečně adaptací je. Že byl scénář o trochu dřív, nemá s naším připodotknutím, že je tu už dlouho tahle hra a že to v recenzi nezmiňuješ, nic společného. Je to jako říkat, že venku prší a ty na to, že nemáme pravdu, že stůl má čtyři nohy. :D

      Vymazat
    3. Pro jistotu bych zavolal reziserovi

      Vymazat
    4. Producent asi neměl pravdu https://vimeo.com/channels/705290/335344177

      Vymazat
  3. Františku, to že jste místopředseda společenství vlastníků se 120 byty je jistě cool a blahopřeji vám k tomuto životnímu úspěchu. Koho to ale zajímá a jakou to má vazbu na tuhle pseudorecenzi?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak proč to čteš?

      Vymazat
    2. Měl by o tom natočit film, možná by byl zábavnější než toto, když sám tvrdil, že se na schůzích bavil víc jak na tomto filmu.

      Vymazat
    3. Zcela zásadní. Pokud jsi nebo jsi někdy byl členem společenství, tak je ti to jasné. Pokud ne, tak to asi nepochopíš.

      Vymazat
    4. Mne to zajimalo, protoze je to vtipne spis pro lidi co vlastni byt a tenhle shitjob zvany schuze maji jednou do roku.. a protoze FF rekl, ze je taky vlastnik tak ta recenze dostala uplne jiny (vetsi) rozmer kvality.

      Vymazat
  4. Jen pro info,Vlastníci jsou původně divadelní hra z pera Jiřího Havelky, který napsal a režíroval i tenhle film. A udivuje mě, že v tom v recenzi není ani zmínka, ale nejspíš prostě nevíš, kdo to je a jsi líný si to zjišťovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Producent filmu tvrdí, že nemáš pravdu. Viz update na konci textu.

      Vymazat
    2. Ale to vůbec nevysvětluje, proč jsi v recenzi nezmínil jméno Jiřího Havelky a existenci divadelní hry Společenstvo vlastníků od VOSTO5. Nejde o to, jestli to je, nebo není adaptace divadelní hry, ale o to, je ještě před filmem, který je teď v kinech, existovala ona předmětná divadelní hra. Chápeš?

      Vymazat
  5. Tady je Frantisek opet velmi mimo. Je to nejlepsi ceska komedie poslednich let a jina hodnoceni to potvrzuji. Jdete na to.

    OdpovědětVymazat
  6. Ona to hlavně je původně divadelní hra, tuším od VOSTO5

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Producent filmu tvrdí, že nemáš pravdu. Viz update na konci textu.

      Vymazat
  7. Měl jsem za to, že film naopak vychází ze stejnojmené divadelní hry divadla VOSTO5, takže ne "mohl by být" divadelní hrou, on původně je.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Producent filmu tvrdí, že nemáš pravdu. Viz update na konci textu.

      Vymazat
    2. Tady jste na edgy filmovém blogu. To že chodíte / víte co se hraje v divadlech tu nikoho nezajímá!

      Vymazat
  8. Mistopredseda, pche... To nemate zadnou sebeuctu, pane Fuko?

    OdpovědětVymazat
  9. Šli byste dobrovolně na cizí domovní schůzi? A ještě za to zaplatili 200 Kč? Quo vadis český filme.

    OdpovědětVymazat
  10. Zastávám stejný názor, že českým filmům chybí především neokoukaný námět a dobrý scénář. Zbytek umíme, ale je nám to prd platné. No a že kolikrát hrají neherci nebo studenti lépe než většina často obsazovaných herců je už jen taková hloupá tečka.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já bych naopak řekl, že už neumíme ani ten zbytek, zejména zvuk, osvětlení a pak takovou celkovou "atmosféru scény", nevím, jak se ta odpovědná funkce nazývá, ale jde prostě o uvěřitelné a nerušivé rozmístění předmětů a lidí v záběru... při sledování českých filmů mám velmi často nutkavý pocit, že před záběrem po place zmateně pobíhalo několik lidí a zcela náhodně tam rozmisťovali nějaké předměty, aby to jakože vypadalo realisticky. v amerických ale i evropských filmech mi vše přijde takové přirozené a nerušivé. myslím, že doba, kdy český filmař zvládal alespoň poctivé "řemeslo" už je taky pryč...a upřímně heci už jdou taky docela do kopru - stačí se podívat na mladou generaci v Disku/Rubínu - docela bída, ale hlavně že 4/5 damu a famu stávkují za klima, proti babišovi, podporují rojavu a hrdě o tom diskutují na sociálních sítích, ve škole i po představení...kdyby si raději něco přečetli nebo nějak zdokonalili svůj herecký projev. většina z nich bere herectví jen jako takové poflakování po place/jevišti, poté se mohou vožrat, zasouložit a plkat o umírající demokracii a když pánbu dá, dostanou nakonec přece jen tu roli v Ulici a koupí si byt a range rovera..

      Vymazat
    2. Ale vždyť tohle je neokoukaný námět. Nebo kolik znáte českých (ale vlastně i zahraničních) filmů z prostředí bytové schůze? Otázka samozřejmě je, jestli se to povedlo. Procenta na CSFD ukazují, že ano. Ale s těmi neherci máte pravdu.

      Vymazat
    3. No jo, anonymní 20.11. 17:14, ale neokoukaný námět by také byla zakládající schůze spolku filatelistů nebo mimů nebo vysloužilých pornoherců... Důležitý je spíš scénář.

      Vymazat
    4. Anonymní 20. listopadu 2019 9:59 - v remesle problem fakt neni, mame tady naprosto spickovy lidi - osvetlovace, vypravu, rekvzitiy, kostymy - proto se tu toci tolik serialu, filmu i top reklam - to ze je to v nejakym filmu odflaknuty, nesvedci o celkovy urovni, spis to svedci, ze nebylo bud dost penez, nebo jsou prave ti nejlepsi dost zamestnani a nevezmou cz film, ktery navic, kdyz se odehrava v jedne mistnosti, ma treba jen 10-15 natacecich dnu a skoro vsechny tyhle profese jsou placeny na zaklade dennich honoraru

      Vymazat
  11. Předlohou k tomuto filmu je divadelní hra skupiny VOSTO5 (Společenství vlastníků), jejíchž člen tento snímek i režíruje.
    Takže ano, tento film by mohl být a dokonce JE divadelní hrou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Producent filmu tvrdí, že nemáš pravdu. Viz update na konci textu.

      Vymazat
    2. Františku, ty naivko, už tě napadlo že producent lže.

      Vymazat
  12. Sakra, a Mirka tomu dala 70%! Komu mám teď věřit?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ukákovi určitě ne...

      Vymazat
    2. Záleží jestli máš raději filmy o tom jak se v paneláku schůzuje, nebo máš raději filmy kde obří mechaničtí roboti paneláky boří.

      Vymazat
    3. Mirce. Nebesa se řítí, peklo zamrzlo.

      Vymazat
    4. Já bych počkal, ke komu z nich se přidá Fila.

      Vymazat
    5. Pravděpodobně není místopředsedkyní společenství vlastníků (nebo alespoň členkou téhož). To dělá ten rozdíl.

      Vymazat
    6. Fila ma problem. Nemuze si na zahranicnich internetech precist, co si ma myslet. Tak bude chvili hledat presahy do filozofie, sociologie antropiologie. Kdyz se lonecne bude citi dost chytre, vrat se ke sve nejvetsi vasni. Rozjet MeToo proti Valeckovi.

      Vymazat
    7. U Fily bude záviset čistě na tom, jestli je ten film dostatečně feministický nebo příliš machistický.

      Vymazat
  13. Ty hele, Franto, a není to náhodou podle nějaké divadelní hry? Já bych skoro zavolal režisérovi nebo producentovi a zeptal bych se ho na to, co?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Grime, jen pro tvou informaci, jisty Pavlos Niarchos ti prave v diskusi o taterech na aktualne.cz ukradl identitu. Nebo ze by...

      Vymazat
    2. To není krádež identity, milý anonyme, a dokonce to není vůbec žádná krádež. Chtěl bych mít dolar za každý případ, kdy ten avatar vidím. Smrť je populární.

      Vymazat
  14. Frantisku, za celou dobu existence fffilmu jsem sel na zaklade tvych recenzi presne na 0 ceskych filmu. Myslim si, ze 99 procent mistnich to ma podobne. Nechtel bys zacit ceske filmy (ktere od tebe maji v drtive vetsine nudnych ctyricet az padesat procent) ignorovat a usetrenych deset hodin tydne tydne v tvorbe dokumentu?

    OdpovědětVymazat
  15. Ja nevim, co rika producent filmu, resp. co si Fuka mysli, ze mu producent filmu rekl. A je mi to jedno. Pan reziser Jiri Havelka tvrdi toto:

    "Producentovi jsem dal asi pět námětů, on si vybral tento, já jsem to napsal jako filmový scénář víceméně z jedné místnosti. Protože realizace filmová je trochu zdlouhavá, tak se mezitím udělalo divadlo, a tím pádem se znovu posunul scénář."

    OdpovědětVymazat
  16. Byla to snaha natočit českých 12 rozhněvaných mužů?

    OdpovědětVymazat
  17. Ahoj Franto, co kdybys usporadal sbirku na odkup Nejposlednejsiho z Aporveru?
    https://www.lidovky.cz/kultura/konec-ambiciozniho-ceskeho-fantasy-ct-posila-posledniho-z-aporveru.A191119_135036_ln_kultura_jto

    OdpovědětVymazat
  18. Je super ako tu je vdaka cenzure pat krat to iste, pretoze nikto nevidi ze to iste uz napisal iny clovek.

    OdpovědětVymazat
  19. Ramba je samice od Ramba? A patří k tomu společenství o stodvaceti bytech i ta cukrárna v přízemí, nebo si ji develotr nechal a pronajímá ji separátně? :P

    OdpovědětVymazat
  20. Fuka tvrdí, že prostě nemáte pravdu. Basta. Tak si to už, kurva, uvědomte! Když Fuka něco tvrdí, navíc veřejně, tak jeho slovo přece má váhu.

    OdpovědětVymazat
  21. Kdyby moje sdružení vlastníků vypadalo takhle, spokojený bych s ním nebyl.

    OdpovědětVymazat
  22. Vlastníci samozřejmě mají svou divadelní podobu...

    OdpovědětVymazat
  23. Já předsedám. Sice jen osmi, ale.. frčka je frčka! No a barák z r. 49 nám nespad. Naopak - máme fasádu, střechu, STA i se satelitkou, internet a stoupačky. A tak na film nepudu.

    OdpovědětVymazat
  24. Poslední z Apoweru jsou k mání za 18 mega. Kdy se bude dražit FFFTokyu?

    OdpovědětVymazat
  25. "tvůrci nevědí, jak zajímavě vtipně by se na to dalo říct"?!


    "Producent filmu Marek Jeníček (CinemArt) vznik filmu upřesňuje slovy: „Když jsem si na jaře 2017 přečetl text s pracovním názvem SVJ, řekl jsem si, že by to konečně mohla být vhodná látka pro Jirkův filmový debut, o kterém jsme spolu několikrát hovořili. Podpora Fondu kinematografie na další literární vývoj potvrdila kvalitu textu, souběžně s přípravou filmu Jirka připravoval divadelní hru s VOSTO5, která se setkala se skvělým přijetím. Finální verze filmového scénáře pak byla dokončena v červnu 2018.“"

    Akorát není jasné, co ten "text" byl, když ani scénář, ani hra (ta přitom měla premiéru už v říjnu 2017, takže si s tou "přípravou" museli pospíšit).


    Ještě bych poznamenal, že zdejší layout/CSS je první, který vidím, kde roztažení komentářové textarey ve FF dopadne špatně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A pro velký úspěch:

      "Producentovi jsem dal asi pět námětů, on si vybral tento, já jsem to napsal jako filmový scénář víceméně z jedné místnosti. Protože realizace filmová je trochu zdlouhavá, tak se mezitím udělalo divadlo, a tím pádem se znovu posunul scénář," popsal Havelka

      Tak to asi fakt byla filmová povídka nebo co se to dnes nabízí (elevator pitch?).

      Vymazat
  26. Nejdu. Co o mem rozhodnuti soudi producent filmu je mi u prdele

    OdpovědětVymazat
  27. Františku, režisér filmu tvrdí, že nemáš pravdu!

    OdpovědětVymazat
  28. Producent filmu tvrdí, že nemáš pravdu. Viz update na konci textu.

    OdpovědětVymazat
  29. A Franto, to svý kádrování stylem "váš komentář bude zveřejněn až po schválení" si už taky strč někam. Od tý doby, cos vysomroval prachy na film, fakt komunikuješ jako idiot.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak tyvole. Fuka největší zastánce svobody slova přičuchne k penězům a najednou mu nejsme dost dobrý! Co jako chceš Franto? Aby jsme ti tu psali vlezdoprdelovský komentáře a plácali tě po zádech? Ty sis svou kariéru založil na urážení a nekorektnosti. A najednou jsi jak veřejnoprávní médium. To si strč doprdele.

      Vymazat
    2. Franta hlavně chce, aby mu lidi posílali peníze, nejlíp rovnou na účet. On s nimi pak provede nějakou edgy čertovinu, třeba natočí film.

      Vymazat
  30. Jen bych chtěl podotknout, že divadlení hra měla premiéru v roce 2017. Jejím autorem je Jiří Havelka - scenárista a režisér tohoto filmu. Těžko tedy říct, jaké má producentka informace, a co se jak ovlivňovalo navzájem (scénář mohl být napsán dříve, ale realizace trvala déle, než dramatizace na divadle). A reagoval bych na "scenáristickou a dramaturgickou lenost" u postavy Kláry Melíškové, která dohlíží na průběh porady. Ano, celou dobu trvá na pedantském dodržování pravidel a stanov, opomene je ale až ve chvíli, kdy jí samotné se to vlastně hodí. Což je jasná narážka na paradoxy byrokracie. Co se týče jakési řekněme stereotypnosti vyjadřovaích prostředků postav, nevidím v tom nic jinýho než podtržení absurdity celé situace. Stejně tak zjedodušení charakterů, které je korunováno jejich aktem v závěru filmu, který vlastně jejich jedoduchost a nabubřelost uvádí do hořkého konce. Vlastně jediná (postavu Melíškové nepočítám, ta přesně, proč co dělá), které se finálního aktu nedočká je právě Voříšková, jejíž postava jediná skutečně za něco bojuje, ale je jí to vlastně k ničemu.

    OdpovědětVymazat
  31. Po roce jsem byl na českém filmu,byla to ve Floře,málem jsem při tom dialogu ohluchl a to špatně slyším.Inspirace filmu je jasná ,Dvanáct rozhněvaných mužů",některé dialogy vtipné jiné ne stupńování napětí,facky ,nic moc .Mnoho povyku pro nic ,za ty peníze to bylo předražené.

    OdpovědětVymazat
  32. Nj klasický Fuka. A ještě na samotném konci uvede "komedie", ktr jeho pobavily. Ztraceni v Mnichově? Jako fakt? Dyť to snad ani nebylo komedie. Fuko Fuko, my dva se nikdy v recenzích neshodnem. O tom, že jste náročný divák a neuvěřitelný rýpal, na to jsem si už zvykl...

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.