22.1.20

Recenze: Příliš osobní známost - 10%

U nového česko-slovenského filmu Příliš osobní známost jsou nejdůležitější dvě skutečnosti: 1) Tvůrci tvrdí, že je to komedie, takže pokud je zrůdný a strašidelný, je to zřejmě chyba. 2) Vznikl podle slavné knihy (hádejte, jestli jsem ji četl), takže je možné, že za jeho celkovou šílenost nemohou pouze filmaři, ale také autorka knihy. Následují spoliery spojené s best-of tohoto filmu.


Začněme od prvního záběru filmu: Jsme ve vesmíru. Vidíme CGI rotující Zeměkouli. Ozve se populární song, ale divně tlumený. Před kamerou pomalu proletí kniha "Příliš osobní známost". Před kamerou pomalu proletí rádio (které zřejmě hraje ten song). Rádio odletí a táhne za sebou kabel. Na konci kabelu je automobil, ve kterém sedí postava ve skafandru (a které nevypadá jako vesmírná Tesla Elona Muska). Auto odletí. Kamera rychle najede na Zeměkouli, někam doprostřed oceánu, tisíce km od nejbližší pevniny. Uvidíme ryby. Kamera se vynoří. Jsme na pláži, kde se opalují turisti. Začíná film.

O ničem z toho (kniha, auto, rádio, oceán, ryby) se samozřejmě už dále film nezmiňuje a samozřejmě nevyplyne žádná souvislost, která by tomu záběru dala později nějaký smysl. Tudíž laťka WTF je od počátku nastavena velmi vysoko.


A pokračujme následujícími sekundami: Hlavní hrdinka (Petra Hřebíčková) se prochází po pláži a slyšíme její vnitřní monolog na téma: "Život je mozaika setkání. Některá vám něco dají. Jiná vám něco vezmou." Atd. atd... Hřebíčková zakopne, upadne na všechny čtyři a ve velikém detailu přes celé plátno uvidíme, jak se dívá do kamery a tváří se velmi naštvaně. Okamžitě následuje záběr z boku, ve kterém vidíme (stále ve velkém detailu), jak se Hřebíčková dívá do tváře malého děvčete a usmívá se. Takže jsme hned v prvních sekundách filmu upozorněni, že tvůrci tohoto filmu jsou příliš cool na to, aby jejich fimové scény ctily časoprostorovou souslednost.

Takže, Hřebíčková je na dovolené se svou čerstvě rozvedenou kamarádkou Tatianou Dykovou, a náhodou zde na pláži narazí na malé děvče, které jim řekne, že nemá maminku, jenom tatínka. Tím scéna z pláže skončí aniž bychom se dozvěděli cokoliv dalšího (např. kde obě dámy jsou, proč tam jsou atd...) a děj se přesouvá zpět do Prahy.

Zde se Hřebíčková seznamuje se sexy chlapíkem. Ten přijde do její firmy s nabídkou tvorby webstránek, přičemž s sebou, jak už to webdesignéři dělávají, přivede svou malou dceru, což je shodou okolností ta holčička, které Hřebíčková potkala předtím na pláži.

V této scéně vyjde najevo další trumf tvůrců, neboť všechny hlavní mužské postavy v tomto filmu jsou dabované, a to strašlivě. Tím nemyslím to, že jejich pohyby úst nesedí k tomu, co říkají. Tím myslím, že jakmile dabovaná postava promluví (ať je vidět na plátně nebo ne), působí to jako kdyby v místnosti náhodou běžela televize a na ní mexická telenovela.



Následuje filmová hudební montáž, ve které se Hřebíčková seznamuje se sexy chlapíkem a také s nějaký dalším sexy chlapíkem, který jezdí na motorce a není jasné odkud ho kdo z našich hrdinů zná a proč se v těch scénách vyskytuje. Vzhledem k tomu, že některé scény tohoto sestřihu se odehrávají na stavbě, nabízí se, že nejméně jedna z těchto tří postav má něco společného se stavbami. Ale do konce filmu jsem si nebyl jist která.

Dyková je mezitím náhodně sbalena nějakým malířem (strašný český dabing #2), se kterým v mnoha příštích scénách neustále souloží a opakuje se gag, že jí z toho bolí vagína a hledá způsoby, jak ji léčit a nemuset mu říct, že ji bolí vagína.

Sexy chlapík (č. 1) pozve Hřebíčkovou na nějakou firemní akci mimo Prahu, kde všichni tančí a chlastají. Sexy chlapík (č. 2) je zde taky a řekne, že ji sexy chlapík 1 miluje. Stále nevíme co je to za firmu, co jiného kromě webdesignu dělá a jakou funkci v ní zastává sexy chlapík, případně sexy chlapík 2.

Hřebíčková se opije a zatáhne sexy chlapíka 1 do svého pokoje, kde mu sáhne do kalhot, čímž mu přivodí předčasnou ejakulaci a chlapík odejde. Druhý den ráno chlapík opět přijde za Hřebíčkovou na pokoj, aby spolu měli sex, ale ukáže se, že to byl sen Hřebíčkové. Okamžitě poté přijde chlapík znovu na pokoj, aby spolu měli sex, ale opět se ukáže, že to byl sen Hřebíčkové. Okamžité poté přijde chlapík znovu na pokoj a mají sex, při kterém jsou oba nazí, ale je to natáčeno rozostřeně přes nějaký zvlněný igelit, takže smůla.

V tuto chvíli už celkem zřetelně vyplouvá na povrch zlověstnost a odpudivost základní zápletky. Hlavní hrdinky si chtějí najít chlapa, přičemž všichni chlapi ve filmu jsou líčeni jako legrační neschopní idioti, zatímco hlavní hrdinky pro ně ztrácejí hlavy a udělají cokoliv pro to, aby do nich někdo zasunul. V kombinaci s řemeslnou neschopností filmarů dochází k tomu, že některé scény jsou vyloženě zrůdné, i když by asi měly být legrační - např. Dyková souložící ve všech myslitelných pozicích, zatímco jí malíř říká: "Můj penis je štětec a ty jsi moje plátno".

Sexy chlapík pozve Hřebíčkovou k sobě domů, kde žije se svou tchýní (Eliška Balzerová). V jejich domě jsou všude spousty fotek chlapíkovy mrtvé exmanželky, včetně jejího oltáře se svíčkami. Balzerová je velmi creepy a vypadá, že chce Hřebíčkovou zabít. Hřebíčková se bojí a ráda by utekla. Sexy chlapík toto pnutí ignoruje a hraje si s dcerkou. Pak se Balzerová sejde s Hřebíčkovou soukromě a řekne jí, že ji nenávidí a nedopustí, aby se stýkala s malou. Následně dojde k písničkové montáži bez dialogů, během které se z Hřebíčkové a Balzerové stanou nejlepší kamarádky a chodí spolu na koncerty.

Na koncertě se objeví bohémský důchodce (strašný český dabing #3), který chce sbalit Balzerovou a dá jí vstupenku. Tu Balzerová přijme se slovem "jejda" a okamžitě se začne s Hřebíčřkovou bavit o tom, jestli se Balzerová nechá důchodcem sbalit. Přičemž důchodce buď stále stojí vedle nich a slyší je, nebo mezitím bleskově odešel, ale tvůrci to zapomněli natočit.

Následuje jeden z vrcholných WTF okamžiků, kdy Hřebíčkovou a sexy chlapíka se strašným dabingem vyruší při souloži u nich doma žena jménem Marika a s pláčem jim sdělí, že je v exekuci na 50 milionů Kč a všechno je ztraceno. Všichni jsou z toho nešťastní a jejich životy jsou zničeny, aniž by bylo vysvětleno kdo je Marika a co má její exekuce společného s kýmkoliv nebo čímkoliv jiným ve filmu. V průběhu následujících minut jsem si poskládal dohromady, že pravděpodobně sexy chlapík 2 nějak podrazil sexy chlapíka 1, okradl jeho firmu a zmizel, přičemž dluhy nyní musí splatit sexy chlapík 1. Asi. Pravděpodobně. Ale kdo byla Marika, to jsem nepochopil do konce filmu.

Dyková mezitím otěhotní a pak načapá svého malíře při nevěře, načež ji tento zamkne u sebe v koupelně a Dyková zavolá Hřebířkovou, aby jí dostala ven. Nějak se do toho připlete exmanžel Dykové a nepřehledná scéna skončí tím, že se Dyková pravděpodobně vrátí k exmanželovi a malíř začne bydlet před jeho domem ve stanu s transparentem "NEBLBNI".

Vypadalo to, že už není kam dál jít, ale tvůrci mě opět překvapili a ukázali mi gerontosex Balzerové s jejím bohémským důchodcem!

Sexy chlapík začne ze zoufalství kvůli exekuci chlastat a odjede neznámo kam. Balzerová Hřebíčkové vysvětlí, že ona kdysi chlastala taky a že je to asi dědičné. Sexy chlapík se po týdnu vrátí, je zcela opilý a připraví dcerce a Hřebíčkové megateror večer, při kterém uvaří nepoživatelné jídlo, pak je obě nutí, aby ho snědly, nechce je pustit od stolu a pak je obě zmlátí. V rukou schopného režiséra by z toho bylo něco hrozně brutálního, ale pod taktovkou Marty Ferencové je to pouze divné, jako když se vám zfetovaný vágus snaží vysvětlit, co složitého tragického ho potkalo a proč potřebuje ještě tři koruny na lístek do Přelouče. Uvědomil jsem si ale, že už před nějakou dobou z filmu zmizely jakékoliv pokusy o jakýkoliv humor a dívám se nyní na syrové drama. Hřebíčková je rozladěna a vzpomíná na šťastnější chvíle, což je filmařsky znázorněno tím, že si sedne na schody a její odraz v zrcadle má oproti ní dvě sekundy zpoždění.

Pak se Dyková zničeho nic vrátí k malířovi, Hřebíčková opustí sexy chlapa i jeho dceru (ale nadále je tajně stalkuje) a Balzerová pokračuje ve spokojeném gerontosexu.

Film končí černým plátnem, při kterém slyšíme, jak se malé holčička Hřebíčkové v telefonu ptá "Kdy už se vrátíš?" a ona odpoví "Už jsem se vrátila."

Pak následují už jen závěrečné titulky doprovázené písničkou s refrénem "Až na kosť, příliš osudná známosť."

Je pravděpodobné, že i tento film si "své divačky najde", ale dlouho jsem neviděl dílo, které by takto brutálně popíralo samo sebe a říkalo ženám, že si mají nechat líbit od chlapů cokoliv a nakonec se k nim mají šťastně vrátit a být rády, že je mají. Ve spojitosti se značnou řemeslnou neschopností tvůrců je to vpravdě osudové kombo...

49 komentářů:

  1. Franto, máš ve svém věku něco proti gerontosexu?

    OdpovědětSmazat
  2. Recenze hádám lepší filmu. Bude i Případ mrtvého nebožtíka?

    OdpovědětSmazat
  3. Odpovědi
    1. To musím vidět. Až to půjde v telce.

      Smazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětSmazat
  5. Zitra zavolam reziserovi a zeptam se ho, jak to myslel

    OdpovědětSmazat
  6. ..hned v prních sekundách..
    ..jí z toho bojí vagína ..
    No jo, je to moc dlouhé, než aby to František po sobě přečetl, že?

    Ale jako zkrácená verze té nepochybně děsivé knihy by to asi ušlo.

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jsou odporné prsy? Nebo aspoň polonahý zpocený Norbert Lichý? Prosím!

      Smazat
  7. Nejdu. Videl sem v kine trailer a dle komentu v sale nepujde vic lidi

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Ha!
      Furt kecy kecy "nejdu" a teď ses podřekl.

      Smazat
    2. Petře! Já myslel, že do kina vůbec nechodíš. Dychtím po tom vědět, na čem si to kua byl?

      Smazat
    3. A na čempak jsi to byl v kině? Protože před Richard Jewell ani Majákem by takový trailer neběžel.

      Smazat
    4. No aby si nebol prekvapeny. CS sracky sli pred Knives Out tri. Z toho jeden televizny serial.

      Smazat
    5. Na noze. Vyborny. Od castu po chytrej scenar a rezii. A udelal to Kapitan Amerika. Kdybych natocil takovej film, byl bych s nim hodne spokojenej

      Smazat
    6. Taky bych nešel, a to jsem ani trailer neviděl...

      Smazat
    7. Knives out je pekný trash.

      Smazat
  8. Je tam full frontal Balzerové? Nebo aspoň jak provádí blowjob? Babča vypadá pořád fuckable!

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. balzerova je furt fuckable uz od nemocnice na kraji mesta, ale v posledni dobe se mi libi ta hrebickova, to by chtelo full frontal.

      Smazat
  9. Tipuji, že tahle recenze bude mít dohru.

    Ale možná to souvisí se změnami ve vztazích mezi muži a ženami, kdy v důsledku aktuálních ideologií je použitelných mužů nedostatek (někteří vzdají riskantní navazování vztahů s ženami, jiné "stáhou z trhu" Slovenky), takže ženy usilující o muže musejí podnikat různé podivnosti. Tyhle pravidla nové doby Fukova generace nezná, takže došlo k nepochopení.

    Zdá se že nedostatek mužů vhodných k ženitbě je planetární problém.

    https://www.fox5atlanta.com/news/us-marriage-rates-may-be-dipping-because-of-a-shortage-of-financially-stable-men-study-suggests

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. Jenže ten článek je o tom, že není dostatek mužů se stabilním zaměstnáním a tím i příjmem.
      Dá se velmi snadno namítat tím, že:
      1) proč vlastně by to měli potenciální manželé mít, když ženy jsou teď nezávilé a vydělávají samy
      2) jsou to zlatokopky, když staví prachy při hledání partnera na první místo

      poznámku o stahování slovenek z trhu nechápu, co je na nich jinýho? (ok, možná mají geneticky danej větší podíl štíhlých, co jsem tak vypozoroval, to je fajn)

      Smazat
    2. K Slovenkám - je jich tu za účelem manželství více než Slováků, takže zvyšují nabídku mužům a konkurenci ženám. Snižují o něco cenu (mají trochu nižší nároky) a jezdí sem "na lov" to o něco málo lepší ze Slovenska. Aspoň co tak sleduji ve svém okolí.

      K přijmu. Řeč je o financování rodiny s dětmi. Ne o životě bez dětí. Ženská nemusí být zrovna zlatokopka, aby chtěla aby se chlap dokázal postarat o rodinu alespoň po tu nezbytně nutnou dobu, kdy se musí naplno věnovat miminkám (rok či dva na jedno je minimum). Nehledě k tomu, že rodina stojí nemalé peníze (větší auto, byt ...) a když vydělávají slušně oba, je to vždy lepší.

      Z opačné strany - uštvaní a utrápení muži dříve umírají (statisticky prokázaná věc). Vnoučata přicházejí o dědečky a babičky o partnery. Což je dle svědectví pana Fuky v tom filmu taky - gerontka je nadšená z toho, že objevila volného geronto elegána.

      Jako se vším. Když je něčeho málo, je třeba to podporovat a ne po tom šlapat (různé "woke" kraviny o zlu mužů pokud možno bílých).

      Smazat
  10. Tyvole, to je jako kdyby se to celý odehrávalo v mozku schizofrenika v horečkách, to není možný. Nevím do jaký míry je ten film příšernej a na kolik zkresluje Františkův pohled, ale velký WTF.

    OdpovědětSmazat
  11. Porad sama vagina. Co se podelo s krasnym ceskym slovem "pochva"?

    OdpovědětSmazat
  12. Full-frontal (Balzerová, sexy chlapík č. 2) npkc?

    OdpovědětSmazat
  13. > Tvůrci tvrdí, že je to komedie, takže pokud je zrůdný a strašidelný, je to zřejmě chyba.

    To protože v Čechách se jako komedie označuje všechno, co nemá nějaké bližší žánrové zařazení.

    OdpovědětSmazat
  14. Františku, jsou to diletanti, ale nerozčiluj se. Však ty jim ukážeš, jak se to dělá.

    OdpovědětSmazat
  15. "Knihu" napisala pani Eva Urbanikova. Kto vie, ten vie, kto nevie, nech je rad, ze nevie.

    OdpovědětSmazat
  16. Takto, ja si myslim ze keby bolo pre dej dolezite co je to za firmu a kto v nej co robi tak sa miesto filmu pozeras na dvojhodinovy powerpoint a sexy chlapik 1 bude obleceny.

    Ale ked na tom trvas, ze je to zasadne podstatne tak proste musis dokoncit svoj film a vsetkym to nandat.

    OdpovědětSmazat
  17. Odpovědi
    1. Jo. Za co vlastně je těch 10 %?

      Smazat
    2. Protože to není tak úchvatná píčovina, aby to bylo must see

      Smazat
    3. predsa to kedysi vysvetľoval, že nulu dostanú len také hovadiny, že to stojí za to ísť si ich pozrieť. A toto je len obyčajná hovadina.

      Smazat
    4. Za trest.
      Nula je vyhrazena pro unikáty. Deset je ve skutečnosti nejhorší možné ohodnocení.

      Smazat
    5. Protože https://www.fffilm.name/2009/10/recenze-knezna-libuse-pagan-queen-0.html

      Smazat
    6. Těch 10% je hádám za to, že to udrželo recenzenta ve stavu bdělé pozornosti. To je třeba ocenit.

      Smazat
    7. 10% za to, že někdo vzal do ruky kameru.

      Smazat
  18. tenhle typ recenzi od franty si uzivam zdaleka nejvíc.

    OdpovědětSmazat
  19. Pozoruji, ze pouze excelentni CZ tvorba vyprovokuje Fanu k obsahlejsim recenzim

    OdpovědětSmazat
  20. Mimochodem, nenápadné logo na plakátu hlásá "Za podpory: Státní fond kinematografie". Ve webu SFK aby se prase vyznalo, ale vypadá to, že jim dali 3,64 miliónu, patrně z programu "Pobídek", podle nějž má kterýkoli film nárok na 20 % z "uznatelných nákladů".

    OdpovědětSmazat
  21. Takže nejlepší český horor za poslední dekádu.

    OdpovědětSmazat
  22. Počkej, takže ti ten film Františku nezměnil život? (viz poslední věta tu: https://www.facebook.com/DRIVEnaOCKU/videos/1543216892509848/)

    OdpovědětSmazat
  23. naprosto luxisni recenze, Frantisku !

    OdpovědětSmazat
  24. Vážený Františku,
    film jsem navštívil s manželkou, protože jsem jí to slíbil a musím říct, že celý film byl pro mne velkým zážitkem až při četbě této recenze. Děkuji moc, prodloužil jste mi (mým hlasitým smíchem) život o několik let.

    Jen tak dál a plně souhlasím s 10%

    OdpovědětSmazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.