5.6.20

Recenze: Bourák - 30%

Většinou začínám své recenze krátkým shrnutím děje, ale v tomto případě to nejde, neboť se mi nepodařilo pochopit, o čem film Bourák je, nebo měl být. Přečetl jsem si synopsi na jeho oficiálních stránkách, ale ta bohužel příliš neodpovídá tomu, co se na plátně děje. Například je tam věta "Zastydlý puberťák s otřískaným růžovým Cadillacem, který chodí trsat rock and roll s holkou, co vypadá jako ze starého amerického katalogu na podprdy." Ve filmu ale hlavní hrdina s tou holkou naposledy trsá dlouho před tím, než poprvé uvidí ten Cadillac, a není jakkoliv naznačeno, že s ní trsal více než jednou v životě. Podobně je pro mě velkým překvapením závěrečná věta o tom, že "dospělá dcera se rozhodne zachránit manželství svých nedospělých rodičů", neboť jsem nic takového ve filmu nepostřehl, pokud "záchranou manželství" není myšleno vynadání otci a přesvědčování matky, aby se na otce vykašlala.

Souhlasil bych s větou, že Bourák měl být "černá komedie", ale nesouhlasím s tím, že to komedie je, neboť jsem se při něm zasmál celkem třikrát, z toho dvakrát na místech, kde jsem se smát neměl.

Film se odehrává ve smyšleném městě Šlukdorf, které kopíruje Šluknov, což se projevuje tím, že v něm chodí v noci po ulicích prostituky a jsou v něm silniční ukazatele směrem k německým městům, ale jinak z toho nic nevyplyne (například existence Němců nebo Německa v ději).

Zde žije chlapík s přezdívkou Bourák (Ivan Trojan), který miluje Elvise, má autoservis jménem Graceland, kde opravuje staré vraky, a chodí oblečený a učesaný jako v 50. letech. Kromě toho se ve městě vyskytuje překvapivé množství dalších lidí, kteří chodí oblečení a učesaní jako v 50. letech (ale většinou mají výrazné tetování), takže jsem dost dlouho byl na pochybách, ve kterém století se film odehrává. Zřejmě se ale odehrává v současnosti a ve Šlukdorfu náhodou žije absurdně velká komunita fanoušků Elvise, kteří se scházejí ve zdejším nočním klubu na tanečních večírcích v rytmu rockabilly.

Aby to bylo hned od začátku komplikovanější, celý hlavní příběh je "vyprávěn" kapelou v tomto klubu, jako "něco, co se kdysi stalo slavnému Bourákovi", přičemž ale tato kapela a klub, ve kterém vystupuje ("nyní") vypadá exaktně stejně jako kapela a klub, který Bourák v rámci "vyprávěného" děje navštíví ("kdysi"). Tedy vpodstatě něco jako Inception.

Zde musím odbočit směrem k této kapele a k tomu, jaký vztah mají tvůrci film k anglickému jazyku. Kapela se jmenuje "Mad Nut & His Raisins" a soundtrack filmu pozůstává převážně z jejích písniček (některé zazní i několikrát), z jejichž textů jsem si stihl zaznamenat:
  • "I like lady sugar, lady lady sugar, I like lady sugar so much." (stále dokola)
  • "Bad boy, bad, boy, bad boy, leave me alone. Slow down, slow down, slow down, slow down and go." (stále dokola)
  • "You think I am just a stupid rag (nebo 'rack'?). How can you be such a stupid fag (nebo 'fuck'?)?"
Kdybych takové songy slyšel ve filmu Wese Andersona nebo bratrů Coenových, tak bych se jimi dobře bavil. U Bouráka si ale v mnoha případech nejsem jistý, co měl být záměrný dadaismus a co prostá neschopnost. Například to, že všechny jízdy v autech mají strašlivou zadní projekci, považuji za záměr. Tu angličtinu nikoliv.

Ale tvůrci mohou klidně tvrdit, že všechno to divné a nepodařené byl záměr, protože jejich komedie je "praštěná". Takže když si na počátku titulní hrdina představuje, jak ze dvou vraků smontuje nové fungující auto, v odrazu jeho černých brýlí se objeví CGI animace, jak dvě auta splývají v jedno nové. Nikde jinde ve filmu se nic podobného neobjeví. Nebo když má jedna z postav brutálně praštit jinou postavu golfovou holí, je tento záběr legračně groteskově zrychlen. Jako jediný v celém filmu. Bourák se zjevně snaží o jakousi stylizaci, ale není vůbec jasné o jakou, neboť je v tom vzácně nekonzistentní (viz příklady dále v textu).

Ale zpět k tomu, o čem film je (budou následovat spoilery, ale pravděpodobně je nepochopíte):

Bourákova manželka Markéta je také fanynkou Elvise, ale nyní si s manželem nerozumí, neboť tento se nestará o rodinu a o dům a pořád jen něco kutí v garáži. Bourák a Markéta mají osmnáctiletou dceru Kamilu, která je na otce naštvaná a přemlouvá matku, aby se na něj vykašlala. Kromě toho je Kamila naštvaná na truckera Kryštofa Hádka, který ji kdysi osouložil a opustil (má doma jeho voodoo figurinu a ubližuje jí).

Kamila pracuje jako výčepní v baru Titanic, který patří poloamatérskému mafiánovi Rudovi, přezdívanému Bingo (Jiří Macháček), který zde má hrací automaty a už od dětství zoufale miluje Markétu. Do baru Titanic téměř nikdo nechodí. Posedává tady alkoholický mladík a jeho matka, kteří se s Kamilou pohádají a poperou. Těm dvěma říkejme "Rodina X".

Při rvačce Rodiny X s Kamilou hraje řízný song od Mad Nut & The Raisins, takže zjevně má jít o humornou scénu, ale kromě soundtracku tomu nic nenapovídá. Je to normální rvačka, natočená zoufale statickou kamerou, která by s jinou doprovodnou hudbou fungovala v jakémkoliv depresivním sociálním dramatu. Rvačka nicméně skončí tím, že Kamila dostane pořádnou ránu lahví do hlavy a upadne do bezvědomí a na podlahu. Pořád platí, že s výjimkou hudby na celé této scéně není naprosto nic legračního. Rodina X ji tam nechá a odejde.

Bourák má prsatou milenku, se kterou jedou na taneční zábavu, přičemž se jim porouchá auto, Bourák objeví v motoru mrtvou kunu a vyhodí ji do pole. Přiletí káně a kunu odnese, načež se odehraje tento dialog:

Bourák: "Tu kunu sežral orel!"
Milenka: "To nebyl orel, to bylo káně myšilov."
Bourák: "S tebou je všechno tak nádherně o držku!"

Mezitím je Bingo rozladěn z toho, že městská vyhláška zakázala hrací automaty (včetně těch v jeho Titanicu), zjistí, kdo mu omráčil servírku a vydá se k Rodině X domů. Před jeho příchodem se Rodina X schová někam do spíže a pozoruje, jak Bingo zapne jejich televizi a dívá se na zrnění, ve kterém se mu magicky objeví hlava Markéty. Pak Bingo Rodině X daruje klíče od svého baru Titanic a odejde. Je to celé natočeno jako z filmu Davida Lynche a není ani v nejmenším jasné, proč se to děje.

Rodina X dále nemá v celém příběhu žádnou roli. Párkrát vidíme další scény z Titanicu, který je nyní z nevysvětlitelných důvodů plný hostů, přestože to v něm vypadá a funguje zcela stejně jako předtím. Výherní automaty jsou pořád v provozu a pořád na nich nikdo nehraje, jako předtím.

Binga štve jeho žena, jejíž malý pes má zácpu / průjem, takže ji utluče golfovou holí a nechá mrtvolu ležet u sebe doma.

Bourák s milenkou mezitím přijedou do nočního klubu, kde tancují a oslavují narozeniny milenky, ale shodou okolností tam přijdou taky Markéta (manželka) s Kamilou (dcera) a jsou šokovány, že tam Bourák s milenkou je. Milenka se chystá rozběhnout při tanci k Bourákovi a v tu chvíli jsem manželce řekl: "Teď na něj žena nečekaně zavolá a ta milenka spadne" a manželka dodala "Do toho dortu." Obojí se stalo.

Druhý den jde Kamila do garáže vynadat Bourákovi a přitom je zcela nevysvětlitelně oblečená a nalíčená přesně stejně jako Markéta na starých fotografiích - ve stylu 50. let. I když jinak chodí oblečená normálně. Chápal jsem to tak, že v ní Bourák v tu chvíli subjektivně vidí její matku, ale tato teorie se ukázala být lichou, když Kamila vypadala zcela stejně i v následující scéně, kde se Bourák nevyskytoval (a pak už nikdy až do konce filmu).

V tuto chvíli (někdy kolem třetiny) se film Bourák zcela rozpadl a přestalo mít smysl hledat v něm jakýkoliv... smysl. Snažil jsem se to zapisovat, ale je možné, že si vše nepamatuji ve správném chronologickém pořadí...

Bingo stojí na ulici před Bourákovou garáží (kde Bourák nyní bydlí, jsa vyhozen z bytu) a stalkuje ho. Přijde noc, Bingo tam pořád nehybně stojí, a pak se prolínačkou změní v tlustého Elvise Presleyho v jeho tradičním pódiovém oblečení, kterého hraje Ondřej Trojan, režisér filmu a bratr Ivana Trojana.

Elvis přijde za Bourákem do garáže, kde spolu vedou rozhovor o tom, jaký byl Elvis za svého života kabrňák a jak se mu Bourák nemůže rovnat. Jde o velmi dlouho scénu, která je natočena jako kdyby šlo o záznam komorní divadelní inscenace, s vrzáním podlahy, bez jakékoliv snahy o nějakou evokaci nadpřirozena. Nakonec Elvis Bourákovi řekne, že teď se mu splní největší přání, a odejde.

Mezitím přijede za Kamilou znovu Kryštof Hádek (na jehož existenci jsme mezitím dávno zapomněli) a znovu se s ní vyspí ve skladu Titanicu, přičemž kamera z nepochopitelných důvodů zabírá detail knížky o sexu vedle její matrace a tenisák, který při souloži mačká v ruce...?!?!? Po souloži Kamila řekne Hádkovi, že není šlapka, a odejde.

Majitel vrakoviště nabídne Bourákovi autentický růžový Cadillac z 50. let za to, že mu Bourák odpustí dluhy. Bourák souhlasí. Chce vrátit ke své milence, ale ta už má jiného chlapa, který poleje jeho Cadillac bílou barvou.

Bingo se od Kamily dozví, že Markéta definitivně vykopla Bouráka z bytu, takže si oblékne sako a jde se Markétě dvořit k ní domů. Má k ní dlouhý monolog, který přednáší (a hraje) zcela seriózně, beze stopy komediality, kterou tato postava předváděla celý předchozí film, a za doprovodu vážné orchestrální hudby. Markéta zjistí, že je hodně zpocený a nechá ho vykoupat u nich v koupelně. V tu chvíli náhodou přijde domů Kamila a Markéta s ní mluví z nějakého důvodu záměrně tak, aby to vypadalo, že se s Bingem právě vyspala. Bingo se mezitím zblázní a začne si myslet, že Markéta je jeho žena a že se nacházejí ve svém bytě. Začne říkat věci jako "Já jsem tady doma, já jsem otec Kamily. Musíme tady vymalovat. Co bude k večeři?" a začne u Kamily a Markéty bydlet. Kamila navrhne Markétě, aby na něj zavolaly policii, ale Markéta je z této možnosti z nějakého důvodu zděšena.

Mezitím vidíme, jak je v jakémsi nevěstinci jakýsi legrační gangster mučen jiným legrační gangsterem. K předchozímu ději to má pouze ten vztah, že jsme o hodinu dříve viděli, jak jeden z těch gangsterů telefonuje Bingovi s tím, že mu dluží peníze. Toto je mimochodem často se opakující jev v tomto filmu: Objeví se nějaká nedůležitá postava, provede nějakou nedůležitou drobnost, a o hodinu později se ukáže, že to byl zásadní deus ex machina (když už jsme zapomněli na její existenci).

Mezitím konečně přijede policie a odveze Binga do jeho vily, kde je pořád jeho mrtvá manželka (kterou policie neobjeví). Bingo pořád říká, že "tady to neznám, musím se vrátit domů za Markétou", ale zůstane ve své vile tak dlouho, aby se zde setkal se dvěma mafiány z předchozí scény. Ti přijdou do jeho vily ozbrojení pouze kulečníkovými tágy a Bingo jim oběma roztluče hlavy golfovou holí, nechá jejich mrtvoly ležet vedle mrtvoly své ženy, a opět odejde za Markétou.

Mezitím Kamila dá na internet inzerát, ve kterém nabízí na prodej výherní automaty z Titanicu, které patří možná Bingovi, možná Rodině X, ale rozhodně ne Kamile.

Hádek přijede znovu za Kamilou a řekne jí, že už jí bude věrný a nebude se kurvit s jinými. Kamila prozradí, že je s ním těhotná.

Bourák přijede s Cadillacem domů a když Markéta auto uvidí, Bourákovi všechno odpustí a vezme ho znovu na milost. Přijde Bingo a diví se, proč je Bourák "s jeho ženou u něj v bytě". Bourák mu dá přes hubu a Bingo odejde.

Bourák, Markéta a Kamila jsou znovu šťastní a chystají se jet v Cadillacu na výlet. Bourák řekne, že se musí ještě zastavit v Titanicu. To udělá a najde tam ve skladu Binga, který se právě oběsil. Přijde policista, začne na oběšeného Binga střílet, ale netrefí se. Bingo je odříznut a zatčen za několikanásobnou vraždu. Vidíme novinové titulky, ve kterých je Bourák veleben jako "ten, který pomohl dopadnout vraha". Jak tomu pomohl? Jak věděl, že bude v Titanicu?? What is the Matrix???

Kamila úspěšně prodá online všechny výherní automaty (které nikdy nebyly její), za utržené (tedy ukradené) peníze odkoupí od majitele vrakoviště jeho staré vraky, Bourák je všechny zrekonstruuje a prodá za spoustu peněz v aukci, při které opět všichni tančí a hrají Mad Nut & His Raisins. A to je konec.

Film má skoro dvě hodiny a je v něm mnoho scén, ve kterých se nic neděje, jen někdo někde sedí / jde  / jede a hraje k tomu rockabilly s pseudoanglickými texty. Je to strašný zážitek a je velmi bolestné sledovat, jak se tvůrci (především Trojan, režisér a producent) snažili natočit něco, co má nějaký "šmrnc a styl", ale naprosto nezvládají základní řemeslo, které je k něčemu takovému potřeba.

Za zmínku možná také stojí, že žádná z postav této "komedie" se nedá ani vzdáleně označit za kladnou.

V případě tohoto filmu by mě velice zajímalo, jak přesně vznikal, jak vypadal původní scénář (nechvalně známý Petr Jarchovský), jak byl dodatečně upravován, a jak ho ještě doupravil režisér při natáčení a střihač ve střižně. Fakt bych chtěl vědět, jaký byl záměr mnoha jeho scén, a jak podle tvůrců měly působit, protože jsem byl zcela bezradný při snaze o jakoukoliv jejich interpretaci a pochopení jejich významu pro zápletku filmu. Zajímá mě to i z toho důvodu, že na základě svého scénáře byl tento film podpořen z Českého fondu kinematografie. Na výše odkazované oficiální stránce je pouze zlověstná věta: "Scénář Bouráka napsal Petr Jarchovský a z námětu na sociální drama vznikla ulítlá černá komedie"...

Dlouho jsem přemýšlel, jestli Bouráka ohodnotit 30 procenty (o trochu lepší než totální nudný shit) nebo 10 procenty (o trochu horší než totální nudný shit, tedy vlastně blížící se vytoužené WTF nule). Uvědomil jsem si ale, že přes některé úžasně WTF okamžiky byla mou zdaleka převládající emocí NUDA a tento film není "tak strašný až je vlastně dobrý".