18.5.21

Jak na domácí hudební studio

Tento článek ze série "Jak na..." se bude podrobněji věnovat něčemu, na co se mě často ptáte, to jest "Jsem úplný začátečník, co si mám koupit / ukrást domů, abych mohl produkovat hudbu".

Předpokládám, že máte základní představu o tom, že hudba se skládá z tónů, ty tóny hrají různé nástroje, pak se to všechno smíchá dohromady, a tak dále... O tom tento článek nebude, ale psal jsem o tom už něco před lety. Tento článek bude o tom, jaké možnosti máte, pokud chcete ve svém bytě (tedy ne v profi studiu) vytvořit z hudebního nápadu finální audio stopu (dříve "CD"). Kromě toho také budu předpokládat, že hudbu chcete performovat na nějakém klávesovém nástroji (tzn. že vaší doménou není kytara, bubny nebo zpěv).

(Spousta věcí v tomto článku je samozřejmě subjektivní.)

Ilustrační foto něčeho, co jsem nikdy neměl a mít nechtěl

První rozhodnutí musíte učinit ohledně svého keyboardu (hudebního, nikoliv PC klávesnice). Nabízí se vám dva extrémy:

A) Koupit si opravdu nabušený keyboard, v něm všechno nahrát, namixovat a nakonec exportovat do WAV souboru nebo něčeho podobného.

B) Koupit si MIDI keyboard a všechno ostatní dělat ve svém PC. Přičemž termínem "MIDI keyboard" označuji v tomto článku MIDI klávesnici, která posílá do PC informace o tom, jaké klávesy mačkáte a kterými hejblátky pohybujete, ale sama neumí generovat žádný zvuk.

Zámerně se nevěnuji možnosti C), totiž "Propojit svůj MIDI keyboard s několika různými fyzickými syntezátory, všechno to prodrátovat a nahrávat to přes několik audio vstupů", protože mi taková možnost přijde v dnešní době zbytečná, ne-li kontraproduktivní. Pokud někdo tvrdí, že svým uchem "rozezná opravdový historický Roland Juno 60 od jeho virtuální emulace", tak je to pro mě snob, ne-li kokot.

Za sebe musím říct, že mi mnohem více vyhovuje možnost B), t.j. většinu věcí (včetně generování zvuku, aranžování a míchání) dělat ve svém počítači. Ale věnujme se nejdříve možnosti A):

Dnes existuje mnoho syntezátorů, tvz. "workstationů", na kterých je možné vytvořit kompletní skladbu (včetně např. živého zpěvu), od začátku do konce. K nejnadupanějším nástrojům této kategorie patří dnes (jaro 2021) série Yamaha Montage, Roland Fantom a Korg Kronos. Takové klávesy stojí 70 000 až 100 000 Kč, váží přes 20 kg a přesto žádné z nich neumějí víc, než dokáže dnešní průměrné PC za 20 000 Kč. Ty extra peníze platíte za to, že to je v hezké bedně, hezky to svítí a nemusíte nic instalovat do počítače, z čehož má spousta hudebníků hrůzu. A také samozřejmě platíte za to, že někdo napsal firmware, vybral kvalitní samply a nadefinoval několik tisíc nástrojů, které v tom máte.

Roland Fantom 7

I když tyto workstationy dnes mají dotykové displeje, stejně práce s nimi většinou nedosahuje komfortu, který vám poskytne PC a myš. Výjimkou jsou různé posunovací a otáčecí bazmeky, kterými můžete na keyboardu různé věci štelovat v reálném čase pohodlněji než myší na obrazovce. Ale pokud toužíte po takovém stylu nahrávání, dá se to snadno a lacino vyřešit i na PC. A pokud se začnete nořit do pokročilejších zvukových funkcí, nakonec vždy narazíte na to, že je PC monitor a myš uživatelsky přívětivější než malý dotykový displej.

Takže pokud nemáte hodně peněz nebo fobii z PC a nechcete hrát na koncertech, kupovat drahý synťák "na všechno" vám příliš nedoporučuji.

Odbočka: Existují takzvané "arrangery" (hezky česky "samohrajky"), které se specializují na to, aby se na nich dala dvěma rukama vyloudit bez větší přípravy kompletní složitá skladba v reálném čase. Tzn. vyberete si doprovod třeba "Jazz 3", pak levou rukou měníte akordy (tóninu), pravou rukou hrajete melodii, občas mezitím zmáčknete nějaký čudlík a výsledkem je něco, co je dost podobné reálnému orchestru. Takové nástroje jsou velmi užitečné na "načrtávání" hudebních nápadů, případně na náhodné hraní pro vlastní potěchu, a je snadné je někam vzít s sebou a tam na nich dělat zábavu (většinou jsou přenosnější než workstationy a většinou mají, na rozdíl od workstationů, vestavěné reproduktory). Tohle jsem hrál před osmi lety na maličký Korg MicroArranger, který stál tehdy asi 13000 Kč. Dokážete si jistě představit, co se dá dnes v reálném čase zahrát třeba na Korg PA-1000 (cca 40000 Kč, můj osobní současný favorit). Bohužel, u nejnovějších a nejdražších arrangerů (Yamaha Genos, Korg Pa4) se výrobci zjevně vydali cestou větších, masivnějších nástrojů bez vestavěných reproduktorů, což pro mě do značné míry popírá smysl jejich existence. Každopádně, pokud vytvoříte hudební album na arrangeru a pak ho vydáte, budete zcela jistě mnoha znalým lidem pro smích. Ale pro zábavu a hledání nápadů jsou super.

A pak je tu ještě kombinace A/B, tedy "něco mezi A) a B)", kdy si koupíte syntezátor, který převážně používáte jako ovladač svého PC, ale občas na něm můžete i generovat zvuky a nahrávat je do tracků ve svém hudebním programu na PC. V takovém případě vám výrazně doporučuji syntezátor, který má kromě MIDI také USB audio výstup, tj. jeho zvuk je do PC posílán přímo digitálně, bez nutnosti A/D převodníků. Konkrétně doporučuji třeba trochu starší, ale pořád kvalitní Roland FA 06 nebo FA 07 (liší se pouze počtem kláves). Ten má kromě mnoha kvalitních zvuků navíc i tu výhodu, že je lehký a slušně přenosný. A dá se na něj snadno nainstalovat vlastní video screensaver.

Ale teď už k variantě B), t.j. "Mám MIDI keyboard a všechno ostatní dělá moje PC / laptop":

Ohledně výběru MIDI keyboardu máte mnoho, mnoho možností, a záleží především na vás, co od svého MIDI ovladače očekáváte. Jak velké potřebujete mít klávesy? Jak mají reagovat na úhoz? Kolik dalších čudlíků? Potřebujete i nějakou zpětnou vazbu přímo na displeji keyboardu, nebo vám stačí koukat se na monitor? Nebo chcete koupit jen co nejjednodušší holý MIDI keyboard a k němu ještě nějaký další speciální MIDI ovladač, se kterým se vám bude pracovat snáze než s myší a PC klávesnicí? To je opravdu jen na vás a možnosti jsou nepřeberné. Já osobně skládám většinu hudby prostřednictvím méně známého Korgu MicroKey 61 (verze s kabelem), který má tu výhodu, že je strašlivě maličký (tzn. bez problémů se mi vejde na pracovní stůl k počítači nebo na klín), ale přitom má 61 dynamických kláves. A vyrobil jsem si pro srandu toto. Ale volba MIDI zařízení je zcela na vás a víceméně při ní není co zkazit. Doporučuji si někde v hudebním obchodě vybraný controller aspoň osahat (bez připojení k ničemu).

V každém případě se většina těchto zařízení připojuje k vašemu PC přes standardní USB kabel. Nedoporučuji připojení přes "klasické staré MIDI" (pětikolík) nebo přes Bluetooth.

No a v počítači vám běží nějaký DAW ("digital audio workstation"), která přijímá MIDI data z keyboardu, generuje zvuky a umožňuje vám ty zvuky různě mixovat, filtrovat, aranžovat a nakonec z nich vygenerovat třeba kompletní album.

Pro zábavu si můžete také vyzkoušet nějaký DAW, který funguje uvnitř vašeho browseru (včetně korektního MIDI ovládání), například Audiotool.

Toto by mě v roce 1985 skutečně nenapadlo...

Když hrajete na klávesy a DAW vydává zvuky do vašich PC reproduktorů / sluchátek, je tedy tok signálu následující:

MIDI keyboard -> MIDI data -> USB kabel -> PC -> DAW software -> zvuková data (samply) -> PC Audio karta -> Reproduktor / sluchátka.

Zajímavá je ta skutečnost, že až do úplně poslední fáze (PC Audio karta -> Reproduktor) jsou všechna data kompletně digitální, nezkreslená a nezašuměná (pokud nechcete). Tedy pokud jste tak skvělý muzikant, že skládáte hudbu naslepo nahlucho, pak pro vytvoření hudebního alba teoreticky ani nepotřebujete zvukovou kartu / reproduktory / sluchátka!

A naopak, pokud neumíte hrát na žádný klávesový nástroj a nechcete se to učit, můžete dnes bez problémů skládat hudbu bez hudebního keyboardu, jen pomocí myši. Ale bude to zdlouhavější.

Nicméně, krátce k reproduktorům / sluchátkům: Profesionální řešení tohoto problému je velká věda. Snadno je to demonstrovatelné například tím, že si přesně stejnou skladbu pustíte z PC jednou do sluchátek a jednou do svých reproduktorů. A s největší pravděpodobností zjistíte, že to zní pokaždé jinak. Pokud přemýšlíte, jak to vyřešit, pak vězte, že vyřešit to nejde. Umění finálního mixu je něco extrémně složitého a pokud čtete tento článek a nacházíte v něm informace, které jste dosud nevěděli, pak zapomeňte na to, že by se vám podařilo dosáhnout správného profi audio mixu. Soustřeďte se zatím jen na to, aby žádná z vašich zvukových stop neměla clipping (tzn. aby její hlasitost nikdy nelezla "do červeného"). A pokud možno si svou hudbu zaarchivujte v nějaké nefinální podobě, abyste ji třeba někdy v budoucnosti, až tomu budete více rozumět, namixovali lépe.

Při kupování poloprofi reproduktorů (například série Rokit) si dejte pozor na to, že se na rozdíl od PC reproduktorů prodávají po jednom, takže pokud máte dvě uši, musíte si cenu znásobit dvěma.

Ze stejného důvodu nemá moc smysl řešit zvukovou kartu ve vašem PC. Jediné, co potřebujete (pokud hrajete v reálném čase) je co nejmenší latence, tzn. aby se data posílaná z DAW programu do zvukové karty dostala do vašich sluchátek / reproduktoru co nejrychleji, pokud možno rychleji než za 5 milisekund. Pokud s tím máte problémy (obzvlášť u laptopů je to někdy porod), buď si pohrajte s nastavením vašeho operačního systému, nebo si pořiďte externí USB zvukovou kartu. Za cca. 1000 Kč se dá pořídit něco, co vám bude spolehlivě sloužit mnoho let, např. M-Track Solo. Ale opět jde o to, co přesně potřebujete, zda chcete také nahrávat analogové audio atd...

Při skládání dávám přednost sluchátkům před reproduktory, ale v této fázi, na začátku vaší hudební cesty, vám to může být víceméně jedno. Pokud používáte reproduktory, je lepší, když pracujete v pokoji, kde je co největší bordel, takže se zvuk patřičně tříští a nevznikají nepatřičné ozvěny.

Jaký DAW si vybrat? To je opět velmi složitá otázka, protože jich existují desítky, s různými plusy a mínusy, některé zdarma, některé za pár dolarů, některé za tisíce dolarů. Pár příkladů:

  • Ardour - De facto open source, ale pokud se vám ho nechce kompilovat, kupte si ho za jeden dolar. Má obrovské možnosti a teoreticky si ho můžete sami upravit podle svých přání, ale pro úplného začátečníka může být strašidelný.
  • Bitwig Studio - Komerční.
  • Harrison Mixbus - Komerční, vycházející z Ardouru, ale IMHO ne o tolik lepší, aby stál tolik peněz. Jeho hlavním trumfem je složitá a patentovaná simulace drobné zvukové "nedokonalosti" starých analogových mixpultů.
  • Tracktion Waveform Free - Komerční, ale starší verze je zdarma.
  • SunVox - Extrémně oldschool (jako "trackery" minulých desetiletí). Pro většinu platforem zdarma nebo za pár desítek Kč.
  • Caustic 3 - Vynikající DAW pro Android tablety a mobilní telefony. Má i PC verzi zdarma, takže můžete na stejné skladbě pracovat doma i ve vlaku.
  • LMMS - Zdarma, bez nutnosti složitého konfigurování, ale uživatelské rozhraní mi připadá strašlivé.
Tyhle všechny jsem v posledních letech zkoušel (protože fungují na Linuxu nebo na Androidu), ale existuje mnoho, mnoho dalších a zřejmě populárnějších (Cubase, Ableton, FL Studio...).

Některé z těchto DAWů obsahují své vlastní vestavěné nástroje. Ale naprostá většina jich podporuje zvukové pluginy, nejčastěji v univerzálním formátu VST. VST pluginy jednak umí různě lišácky zpracovávat MIDI data (například automaticky generovat doprovod), jednak manipulovat se zvukovým signálem (takže fungují jako ekvalizéry, ozvěny a různé jiné efekty) a především vytvářet z MIDI dat zvuky nástrojů - ať už to jsou reálné nástroje nebo elektronické pípání.

VST pluginů je obrovské množství od všemožných autorů (firem i soukromníků) a mnoho skvělých se dá sehnat legálně zcela zdarma. Pokud chcete vytvářet elektronickou hudbu např. ve stylu starého Jarrého, Vangelise nebo Kraftwerku, odvážím se tvrdit, že to bez problémů zvládnete jen s použitím VST pluginů zdarma. Aspoň pokud máte Windows nebo Maca.

Pokud máte Linux, je to trochu složitější / dražší, ale i tady máte dost širokou nabídku. Osobně jsem nadšený z následujících VST pluginů, které mají nejen úžasný zvuk, ale také profesionální uživatelské rozhraní:
  • Téměř všechny nástroje a efekty od společnosti u-he jsou skvělé. Jejich Zebra2 (200 Euro) je možná nejkomplexnější elektronický nástroj jaký existuje (a tudíž není legrace se v ní naučit tvořit zvuky) a hojně ji používá i Hans Zimmer. Její mladší a trochu omezenější bratříček Hive (150 Euro) je mnohem více user-friendly. Pokud opravdu milujete vintage syntezátory ze 70. a 80. let, pak je pro vás Bazille (130 Euro). Ale u-he toho nabízejí mnohem víc a ledacos z toho je zcela zdarma.
  • Pianoteq od Modartt (cena 130 až 800 Euro podle verze) je fantastický VST plugin pro zvuky reálného klavíru. Fantastický proto, že nejde o knihovnu samplů, ale o krátký program, který simuluje kmitání strun a zvuk, který z nich vychází. Takže si můžete nadesignovat třeba klavír s 20 metrů dlouhými strunami, který hraje v nepřirozeně řídkém himalájském vzduchu. A ten klavír správně dynamicky reaguje na rychlost úhozu i na mačkání pedálů.
  • Pokud vás zajímá vyloženě programování hudby a automatizované komponování, pak doporučuji vaší pozornosti VST plugin Loomer Architect, který dokáže zpracovávat MIDI data nepředstavitelnými způsoby (včetně toho, že uvnitř něj můžete psát skripty v jazyce Lua).
  • Pokud se zajímáte o jednoduché generování složitých, vyvíjejících se zvukových ploch, vyzkoušejte Biotek 2.
Část parametrů nového Pianoteq.

I když jsou tyto pluginy placené, můžete si zdarma stáhnout jejich zkušební verze, ze kterých si uděláte jasnou představu, čeho jsou schopné. Každopádně platí, že kterýkoliv z výše zmiňovaných VST pluginů je nesrovnatelně pokročilejší než cokoliv, o čem před 40 lety mohli snít Vangelis nebo Jarré.

Jediné, co na Linuxu pořád trochu postrádám, je slušný a uživatelsky přátelský vocoder a VST plugin speciálně pro navrhování bicích zvuků.
Pokud někdo někde tvrdí, že do své elektronické hudby "potřebuje sehnat VST nástroj, který umí takový a takový zvuk", tak to v naprosté většině případů znamená, že nepotřebuje nový VST plugin, jen se musí naučit lépe porozumět těm pluginům, které už používá.
Pokud chcete vytvářet realisticky znějící hudbu se "skutečnými symfonickými nástroji", je to obecně problematičtější / dražší než u abstraktních elektronických zvuků. Softwarově vygenerovat realisticky znějící lidský zpěv nebo sólové housle je pořád téměř nemožné a obávám se, že se to hned tak nezmění. Problém není v tom, že by hlasivky / struny nešly precizně samplovat nebo simulovat. Problém je v tom, že lidský hlas nebo sólové housle mají takové množství současně a rychle se měnících zvukových parametrů, že je místo jejich ručního "kreslení" do MIDI stop v DAWu jednodušší a lacinější vypůjčit si živého zpěváka / houslistu. I když použijete nejdražší VST knihovnu houslí nebo zpěvu, funguje vám tato jen pro specifické typy přednesu a nikdy nebudete mít takovou flexibilitu projevu jako u skutečných houslí / skutečného zpěvu. Ze stejného důvodu naopak funguje tak skvěle Pianoteq (viz výše), protože klavírní tón má těch parametrů jen velmi málo (sílu úhozu a pedály).

Sečteno a podtrženo bych řekl, že pokud někdo vlastní PC a chce se věnovat elektronické hudbě, má téměř neomezené možnosti aniž by musel investovat desetitisíce Kč. Je to skvělé, ale trochu se mi stýská po těch starých časech, kdy jsem musel hudbu produkovat takhle.

P.S: Tento článek je v jistém smyslu nástřel a budu ho případně v budoucnosti updatovat na základě vašich doplňujících dotazů.

68 komentářů:

  1. Cítím, že Franta dokončuje soundtrack vy-víte-k-čemu, premiéra se blíží, trhlina v časoprostoru se zaceluje a Darth Vader možná konečně nalezne klid.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No nevím - poslední věc, kterou dokončil, bylo gymnázium a to už je 33 roků... :)

      Vymazat
  2. Vysel novej Stancik. Upalujte vsichni pro nej. Clanek jsem necetl.

    OdpovědětVymazat
  3. Nedocetl jsem. Nezajima me to. A kdyz si Frantisek hraje na experta v necem, v cem je sotva zacatecnik, je to spise usmevne (cili vlastne ve vsem). Pustil jsem si to hrani na klavesy na youtube a nadherne jsem se prenesl do devadesatek na tanecni, kde podobne kvalitne hral osmdesatiletej strejda v Domu kultury pri damske volence.

    Co jsi kdy, Frantisku, vlastne slozil, co by stalo za poslech, kdyz pominu pipani k Tetrisu 2, ktere bylo vykradackou Roba Hubbarda?

    OdpovědětVymazat
  4. Ježíšikristepane na to tady všichni čekají

    OdpovědětVymazat
  5. Fuka docital manual ku klavesam a rozdava rozumy.

    OdpovědětVymazat
  6. Mě už snad ani nebaví ten humor, kdy Franta sepíše imaginární FAQ, kde se sám sebe ptá na často kladené otázky, pak tam dá větu, která není tázací, a napíše, že tazatelé jsou idioti, protože to není otázka. Dával to do textovek ve čtrnácti, dává to do textů v jedenapadesáti. Zrovna tak píše v hudebním článku o keyboardu (samozřejmě ne písíčkovém, vy jelita!), místo aby psal o klávesách (kteréžto slovo je automaticky významově hudebním nástrojem).
    Smrdí to nekrózou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slovo "klávesy" jako označení keyboardu nepoužívám především proto, že zní stejně jako označení těch černých a bílých knoflíků na keyboardu a nemusí být vždycky jasné o čem z toho mluvím ("moje klávesy mají 49 kláves")

      Vymazat
    2. Aha, takze slovo klavesy moze byt nejasne a preto pouzivas slovo keyboard kde musis vysvetlovat ze nemyslis PC klavesnicu, alebo akukolvek inu klavesnicu ale myslis klavesy. Gotcha.

      Clovek co toto robi je pre mna kokot.

      Vymazat
    3. Náhodou Franto věta "moje klávesy mají 49 kláves" zní jako vydařená citovatelná hláška, tím bys mohl třeba pobavit přátele až bys jim vykládal o svých klávesách, teda keyboardu. Vlastně ty nemáš přátele, tak nic.

      Vymazat
    4. Cau kokoti,

      Hlaska dobra do nejakeho animaku ktory by sa urcite pacil aj Fukovi. Kamaratov tym ale veru nepobavim lebo nemam klavesy. Teda keyboard, ale nie ten PC keyboard. PC keyboard mam ale teraz slovom keyboard myslim klavesy, take co maju 49 klaves.

      Vymazat
    5. Naše staré klávesy
      mají čtyři klávesy.
      Dokonalý rým.

      Vymazat
  7. Já nevím, je to strašně dlouhý. Můžu se zeptat někoho, kdo se tím prokousal, jestli tam Mistr cituje v potu tváře naučené "vtipné hlášky" z kreslených filmů pro děti, které má rád, protože je u nich jakž takž schopen pochopit děj?

    Mimochodem, Franto, jaké je tvé oblíbené album Kraftwerk?

    OdpovědětVymazat
  8. Kdokoliv tvrdí, že rozezná řízek od holandského řízku, je pro mě snob, ne-li kokot. Když to jíte s tatarkou, chutnají úplně stejně. Akorát nezapomeňte, že pokud používáte různé tatarky, tak zjistíte, že to chutná pokaždé jinak.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Náhodou, mezi holandským řízkem a běžným vepřovým řízkem je zásadní rozdíl, stejně jako mezi snobem a kokotem. A hlavně klasický řízek jí s tatarkou jenom prase, normální člověk si něj kape citronovou šťávu.

      Vymazat
    2. Pokud někdo leptá vynikající vídeňský řízek kyselinou citronovou a dělá z něj pečenáč, měl by být trestně odpovědný za ublížení na zdraví a měl by se tomu řízku minimálně omluvit.

      Vymazat
    3. On říkal "klasický" a "běžný", to je vepřový nebo kuřecí. Ale i na Wiener Schnitzel se klade eine Zitronenscheibe.

      Vymazat
    4. Mezi snobem a kokotem zas tak velký rozdíl není.

      Vymazat
    5. Ne. Normální člověk si na řízek nekape nic. A už vůbec ne citronovou šťávu.

      Vymazat
    6. Tak, vidíte, ani Semenátor si na řízek nic nestříká.

      Vymazat
  9. Nevidim v textu nikde naroubovanou "manželku". 0/10.

    OdpovědětVymazat
  10. Zdravím, článek pěkný a jistě zajímá mnoho lidí, snad si ho všimnou a někdo přidá smysluplné komentáře. Téma lze rozvíjet o tipy a triky na zajímavý HW, VST, Kontakt banky, tvorbu hudby na androidních zařízeních atd., jen tak dál :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kontakt banky je vždy na jejich webové stránce, stačí zadat do vyhledávače třeba "komerční banka kontakt", nevím proč to sem cpete. A vůbec, nechte si své rádobysmysluplné komentáře, tady jste ve Fukolandu.

      Vymazat
    2. Souhlas, jestli umím číst dobře, tak se to tu jmenuje fffilm a ne ffhudba. Tak šup sem s recenzemi filmů.

      Vymazat
  11. Františku, ty jsi perfektní příklad toho, jak může láska k technice totálně převážit nad jakoukoliv tvůrčí činností, která se jejím prostřednictvím dá provozovat. Nemyslím to ale špatně, takhle to má spousta lidí. Ty prostě miluješ všechna ta čísla, všelijaké parametry, vzájemné porovnávání, prozkoumávání různých funkcí a samozřejmě všechna ta pípátka, hejblátka a zvučítka. Všechny ty možnosti, které ti to dává! A pak je druhá skupina lidí, ke které ty ovšem nepatříš, která tyto věci reálně používá a v praxi jejich prostřednictvím něco produkuje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, já prosazuju myšlenku že je rozhodně lepší když člověk nejdřív vytěží na maximum to co má zrovna k dispozici, a teprve potom se začne poohlížet po jiném vybavení aby se někam posunul. Jedině tak může mít jistotu že je jeho výkon perfektní a naučil se všechno.
      Je to tak stejný s hudebním nástrojem, sportovním náčiním i filmovou kamerou.

      Vymazat
    2. ... pretože František je podľa MBTI typ ISTP (programátor, logika, potreba zmyslových podnetov) a Zimmer ENFP (umelec, cítenie, intuícia) niekde na úrovni Salvadora Dali - obaja by toho veľa v LUA-e nenaprogramovali.

      Veď je to vidieť na štýle Františkových recenzií: fakty, fakty, fakty, zameranie na hudbu (sluchové podnety), efekty, kameru (zrakové podnety). A s intuitívnymi scenáristami má problém, lebo nechápe ich metafory a uprednostňuje (pre mňa) jednoduchšie scénare, kde sa veľa striela, furt a hlavne rýchlo sa obraz mení. (to nie je kritika, len obzervačný komentár)...

      Vymazat
    3. František, tých dvoch NEprogramátorov som samozrejme myslel Zimmera a Daliho. Snáď toto drobné nedorozumenie nezneužije nejaký Anonymní teplák.

      Vymazat
    4. Připomíná mi to mojeho bratrance Emila. Říkám tom "přemýšlivý středoškolák" - spousta dumání a nimrání se v technikáliích, ale big picture slabej a aplikaci toho všeho jste popsal sam.

      Vymazat
  12. Je to dlouhé jako 10 Františkových recenzí, pardon, komentovaných spoilerů. To ho muselo chytit za srdíčko.

    OdpovědětVymazat
  13. Já používám Reaper, jak pod Win tak v Linuxu. Používám ho hlavně jako multitrack, nahrávám stopy kytar a zpěvů, bubeník poskytne bicí ve wavu (děláme v tom kapelní dema). Na skládání jsem kdysi používal úplně nejlevnější klávesy s MIDI, co jsem dokázal sehnat, pak mám doma ještě Korg NanoKey, ale to je spíš taková nouzovka, když nechci klikat noty myší. SunVox jsem chvíli zkoušel, jelikož jsem kdysi také něco dělal ve FastTrackeru. Ještě jsem kdysi experimentoval s Fruity Loops v nějaké prehistorické verzi, tam se mi líbilo, jak se dají skládat pasáže za sebe. Jak to vypadá dnes, už netuším.

    OdpovědětVymazat
  14. Evidentne ťa to baví... Mám otázky, mnoho otázok, ale predtým si dáme hit:
    1) Prečo boli odstránení Duo Jamaha, sa sťažovali, hňupi?
    2) Na čo sú tie diagramy v mnohých DAW?
    3) Ktoré DAW používaš?
    4) To video s prezentáciou VST, ktoré údajne používa Zimmer, som nepochopil.

    Zrejme banálne otázky, ale životne dôležité. Prečo nerobíš o týchto gadgetoch radšej vlogy? Fascinujúce, že dnes môže za relatívne malé peniaze produkovať hudbu, doma, ktokoľvek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 1) Nebyli odstranění, o čem to mluvíš?
      2) O jakých diagramech mluvíš? Možná grafické záznamy změ různých paprametrů?
      3) Momentálně hlavně Ardour.
      4) V tom videu jsou předváděny různé zvuky, které ten VST plugin umí, a pokud znáš soundtrack z Temného rytíře, tak poznáš, že to jsou zvuky, které tam byly používané.

      Vymazat
    2. 1) my mistake
      2) bitwig.com/screenshot napravo/main screen - na čo je ten sieťový diagram (inde som videl inú grafiku, len to už neviem nájsť)
      3) linux je dnes plnohodnotný OS s podporou kvalitného softu a nie len zábavka pre geekov.
      4) suppa, pustím si cez víkend OST.

      Btw. pred rokom som natrafil na yt channel skupiny Halocene - nie sú moja šálka kávy, ale zaujalo ma, že robia na kolene "v obývačke" cover verzie s minimom náradia. Neprestáva ma fascinovať, že dnes má naozaj talentovaný človek šancu ukázať svoje umenie, či už film, dokumentaristika alebo hudba.

      Vymazat
    3. 2) To je jedna z možností, jak v Bitwigu designovat nástroje. Propojuješ různé signály, vstupy a výstupy, místo abys zadával tuny čísel do nějakých tabulek. Podobné rozhraní má třeba Bazille VST, viz obrázky: https://u-he.com/products/bazille/

      Vymazat
  15. "existuje mnoho, mnoho dalších a zřejmě populárnějších (Cubase, Ableton, FL Studio...)"

    Zřejmě, jo? Frantovy kritéria "Linux a Android" asi nejsou nejlepší výchozí bod. =)

    Např.
    musicradar.com/news/the-best-daws-the-best-music-production-software-for-pc-and-mac

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak Linux je hlavne free, a teda appky sú free, že. To pre začínajúceho mládežníka, ktorý experimentuje, môže byť dôležité kritérium.

      Vymazat
    2. Windows mladeznik dostane k tomu notebooku alebo PC ktore mu kupia rodicia a potom nejake free programy urcite zoznenie. Prekvapivo, ten Linux nerozbeha len tak na kokote ale potrebuje k tomu tiez nejaky HW, idealne aj s PC keyboardom (nepliest si hudobnym keyboardom). No a ked uz ma s pocitacom aj Window na ktorom mu bezia vsetky programy do skoly a podobne, nebude to menit za Linux, sice je mlady a blby ale nieje uplne jebnuty.

      Vymazat
    3. Nikde som nepísal, že k tomu Linuxu chlapec nepotrebuje železo. Okrem toho notebook/PC bez OS je lacnejší ako s Windows, že. A moja skúsenosť so softom na strihanie videí je taká, že na Windowse sú iba platené programy, ktoré stoja za to (používal som Sony Vegas) - čo sa dnes o Linuxe už nedá povedať.

      Vymazat
  16. Je to moc dlouhý, skoro jako povídky od Hasalíkova oblíbeného autora Josefa Haška.

    OdpovědětVymazat
  17. "syntezátor, který má kromě MIDI také USB audio výstup, tj. jeho zvuk je do PC posílán přímo digitálně, bez nutnosti A/D převodníků." What?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, přečetl jsem si to souvětí znovu dvakrát pomalu a nevidím v něm žádnou chybu nebo nejasnost. Pokud má něco USB audio výstup, tak to považuji za výrazně lepší možnost, než když to produkuje jen analogový zvuk, který musím do PC dostávat pomocí A/D převodníku.

      Vymazat
    2. Asi jde o to, že vetšina levnějších keyboardů má USB jenom MIDI.

      Vymazat
    3. Ano. A já doporučuji těch pár, které mají i USB audio Příklad: Debilní MIDI keyboard, který umí něco aspoň trochu realisticky hrát (generovat audio), stojí 10-15 tisíc. Roland FA-06, který má USB audio, stojí 25 tisíc. To stojí za to. Pokud to někomu za to nestojí, ať si koupí MIDI keyboard bez zvuku za 5 tisíc a dělá všechen zvuk v PC. Samozřejmě IMHO.

      Vymazat
    4. Šlo mi o to, že i když z takového keyboardu leze "jen" MIDI
      výstup, neznamená to ještě, že potřebuju nějaké A/D převodníky
      - MIDI je "do PC posíláno" taky digitálně.

      Vymazat
    5. Celý ten odstavec se zabývá možností, kdy "Chci generovat ve svém keyboardu zvuky a posílat je do DAW tracků v PC". A na to potřebuju buď USB audio nebo A/D převodník, přičemž doporučuju tu první možnost. Pokud chci "jenom posílat MIDI", tak je celý ten odstavec irelevantní.

      Vymazat
  18. Odpovědi
    1. Protože skrz něj procházejí data výrazně pomaleji než skrz USB a při dnešních objemech MIDI dat to už může představovat docela problém s latencí.

      Vymazat
    2. Ja som si vždy myslel, že USB ako univerzálne rozhranie má práve latencie vyššie než dedikované rozhranie (či už MIDI alebo trebárs PCI zvukovka s ASIO ovládačmi). Ale zjavne veľmi nesledujem vývoj...

      Vymazat
    3. To je obecně pravda, ale MIDI standard (hardwarová specifikace) je někdy z roku 1980 a tudíž má maximální rychlost přenosu ubohých cca 3000 bajtů za sekundu. Nemluvě o tom, že MIDI kabel (5-kolík) se k většině dnešních PC stejně musí připojit pomocí nějakého USB konvertoru. Jediný důvod používat dnes MIDI přes 5-kolík je pokud mám hodně starý keyboard, který neumí USB MIDI. Protože USB MIDI má oproti 5-kolíku jen samé výhody.

      Vymazat
  19. nějaké piano ke stažení ve stylu vmpk midi pls? aby šlo nabindovat všechny tóny na PC klávesnici, aspoň 5-10 zvuků nástrojů, změna oktáv nahoru dolu pokud možno nabindovatelné na PC klávesnici pls. všechny verze vmpk midi piana mi přestaly fungovat po nevyžádaném, win10 updatu. díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neznám přesně VPMK, ale například SunVox, Ardour nebo FL Studio všechny mají virtuální piano ovladatelné PC klávesnicí.

      Vymazat
  20. Konečne som narazil na niečo, čo potešilo môj mlsný jazýček: After life (da season 1=100 %, da season 2=80 %)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co že má Ricky Gervais společného se stupidní soutěží ve zpěvu? Samozřejmě, že nic. To se jen Liška totálně zcvoknul.

      Vymazat
    2. Fúú, vydýchol som si, aspoň jeden nešťastník otvára moje ejtagy. Politicky korektný link pod týmto komentom, zcvoknul mi kopypasta na Übüntü.

      Vymazat
    3. Taky si říkám. Jinak ano, After Life je super, a druhá řada je asi o něco slabší než první, ale stále velice dobrá. Ani jednu jsem neviděla kompletní. Nicméně to bude možná poprvé, co souhlasím s nějakým Liškovým doporučením - pokud se tedy snažil říct tohle.

      Vymazat
  21. Odpovědi
    1. A už se nám to s tím vzájemným souhlasem zase bortí, Lišáku. Terapeut je podle mě v té druhé řadě nejslabší článek.

      Vymazat
    2. Daj tomu ešte čas, dear. Dvojku podľa mňa ťahal nad hladinu pošťák a terapeut a možno ešte zrzka, keďže žiaľ Gervais na môj vkus trochu zmäkol (nie Gervaisovi zmäkol).

      Vymazat
  22. Frantisku, jsi jeste kinař a film reviewer? Snyderuv Army of Dead nic?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu máš politicky korektnú recenziu: Všetci zdochnú okrem dcéry, tá na konci s plačom zastrelí Bautistu a afroameričan sa smeje, lebo ho pokúsal zombiek. Inak sa hodne strieľa, nekonečné zásobníky sú samozrejmosťou a zombieci útočia podľa etického kódexu. Film vnímam ako skvelý, lebo som stihol umyť dlážku, vypustiť krakena a dať si 20min siestu.

      Vymazat
  23. Kdyz jsme uz u te Frantovy hudby, tak zerty stranou. Dik za F.I.R.E. ost a taky tertis II na zx. A to myslim vazne, jakoze se japonsky dokument jmenuju.

    OdpovědětVymazat
  24. Jéžiš, nech toho, nebo to fakt napíše. A jak to dopadne, víme všichni - půlku filmu prochrápe, půlku nepochopí, splácá cosi s tunou překlepů a hrubek a lehne na otoman.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zrovna to je taka blba picovina, ze Fukove tradicne spoilerove WTF sa tomu hodi. Ale zase je pravda, ze on sa autisticky bude rypat v nejakej nepodstatnej kravine lebo zle pochopil tu jednu vec ktora bola zrozumitelna.

      Vymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.