21.6.21

Recenze: Matky - 30%

Začněme oficiální textovou upoutávkou této nové české komedie:

"Mohl by to být film o ženách v nejlepších letech, které jsou elegantní, sebevědomé, chytré, užívají si, a probírají spolu chlapy, vztahy a sex. Čtyři celoživotní kamarádky z chystané komedie takové jsou, ale k tomu všemu se starají o děti, nebo je právě porodily, případně jsou těhotné."

Jak toto souvětí čistě gramaticky chápete? Pokud začíná slovy "Mohl by to být film o ženách, které...", tak bych si z toho logicky vyvodil, že hrdinky tohoto filmu nesplňují tuto definici. Na začátku druhé věty je ovšem explicitně napsáno, že takové jsou. Proč tedy to "Mohl by to být..."? Protože mít nebo čekat dítě automaticky znamená, že nemůžete být elegantní, sebevědomá nebo chytrá?

Jsem z toho sloganu poněkud zmaten, stejně jako jsem poněkud zmaten ze samotného filmu, který ve mně vzbuzoval intenzivní dojem, že se mi jeho tvůrci snaží vysvětlit, že děti znamenají v podstatě konec normálního příjemného života a že by si je nikdo nikdy neměl pořizovat, jinak dopadne podobně hrozně jako hrdinky Matek, kterým se mám vysmívat pro jejich nešťastné situace, do kterých se samy navezly.


Ale teď už k hrdinkám:

  • Sára je internetová influencerka, která se právě (na úplném začátku filmu) chystá rodit a hodlá to dokumentovat online, stejně jako dokumentuje každičkou sekundu svého života, k viditelné nelibosti svého přítele.
  • Hedvika je superbohatá, protože její manžel je nadnárodní superpodnikatel. Mají spolu batole, ale co je to platné, když manžel na Hedviku nemá čas a jenom do ní pořád cpe peníze, místo aby do ní nacpal penis? Není proto divu, že se Hedvika v parku zakouká do mladého skejťáka s kytarou.
  • Eliška právě zjistila, že otěhotněla. Její slovenská matka to nese nelibě, neboť nesnáší jejího partnera a dává to všem jasně najevo. Kromě toho má Eliška nějaké zvláštní trauma z toho, že vypadá málo těhotná a možná je částečně dementní (viz dále)...?
  • Zuzana je rozvedená, se dvěma dětmi, a nemá peníze, neboť je příliš měkká na to, aby z otce svých dětí ždímala alimenty.
A z toho se pak odvíjejí další... Aha, vlastně, teď jsem si uvědomil, že z ničeho z toho se ve filmu neodvíjí skoro nic!
Film Matky je totiž dalším typickým příkladem české komedie, která načrtne nějaké jednoduché postavy, pak je nechá 90 minut (naštěstí jen 90 minut!) pinožit na plátně a pak najednou skončí, aniž by si postavy nebo diváci z toho všeho něco odnesly / odnesli. A máme zřejmě čekat na další epizodu, protože tvůrci zapomněli, že tohle není další díl nekonečného TV seriálu.

Takže třeba partner Sáry na konci filmu už nemůže vydržet to její nepřetržité instagramování (na úkor všeho ostatního), vynadá jí, proběhne rozchod, ale Sára se záhy vrátí domů, partner ji okamžitě požádá o ruku, o instagramování dále nikdo nemluví a film končí tím, že "Díky svatbě mám teď o sto tisíc sledujících víc!" A to je symptomatické pro všechny hrdinky. Jejich filmové osudy končí něčím, co se dá s přimhouřením obou očí označit za "okamžik štěstí", ale nic z toho neřeší jejich dlouhodobou depresivní situaci, případně jejich dlouhotrvající průběžné zmrdství a / nebo demenci. Respektive nic z toho nevysvětluje, proč by toto dočasné štěstí mělo vydržet více než pár dnů / týdnů, když žádný z těch předchozích pokusů nevydržel.

Může za to především velmi líný scénář, který pro každou ze čtyř hrdinek vymyslí několik náhodných historek, vyplývajících z jejich životní situace, a tyto historky navzájem promíchá, aniž by si dělal starost s tím, zda tyto historky v celkovém kontextu filmu dávají smysl.

Takže jsme například svědky toho, že dvě z hrdinek mají většinu filmu vážné finanční problémy (jedna z nich je nucena kompletovat propisky s logem producenta filmu), ale jejich nejlepší kamarádku, která je superbohatá a má ve svém domě (cituji) "spoustu zbytečných ložnic" během celého filmu nenapadne, že by jim mohla nějak pomoci. Přesněji řečeno, napadne ji to v posledních minutách filmu, aby všechny postavy mohly mít něco, co tvůrci filmu mohou označit za "šťastný konec".

Dále jen několik náhodných útržků, které jsem zi zapsal / zapamatoval:

  • Elišku tvůrci donutí prožít bizarní scénku, ve které se zúčastní vodního cvičení těhotných matek, ale stydí se, že je ve srovnání s nimi málo těhotná (proč??) a proto zalže, že je ve 38. měsíci týdnu. Následně vykřikne "Praskla mi voda!" a když se kolem ní všichni seběhnou, řekne jim "už to přešlo". To je konec scénky. Spolu s průběžnými narážkami na to, že Eliška neví, že by její partner i v době těhotenství mohl mít chuť na sex, a následně tento problém řeší objednáním prostitutky, to ve mně vzbuzovalo dojem, že její postava má mít nějakou mírnou demenci (myšleno zcela neironicky), ale pokud ano, nebylo to nijak dostatečně rozvedeno.
  • Ústřední song má text "Prsa jako míč, mejdany jsou pryč, lednička tě nutí, všechno dáš si s chutí". Původně jsem tam slyšel "kundička tě nutí" a v kontextu slovníku tohoto filmu mě to moc nepřekvapilo.
  • Soundtrack obsahuje písničky, které mají znít jako slavné zahraniční hity (konkrétně tento), ale zřejmě jsou oficiálně prezentovány jako oficiální české fláky (byť v angličtině), které se těm zahraničním podobají jen náhodou. Píšu "zřejmě", protože soundtrack ani podrobné info o něm nejsou zatím k dispozici.
  • Uprostřed filmu jedna z hrdinek jede na návštěvu na vesnici za rodiči, chvíli si s nimi povídá o hovně ničem, a jede zase domů. V tu chvíli jsem si řekl: "Aha, ta scéna je tam proto, že na konci se vykašle na partnera a odjede za rodiči". A přesně tak se stalo. Ne, takhle se scénáře psát nemají!
Film Matky není teroristický čin jako některé jiné české komedie. Je docela slušně řemeslně natočený (jen pár scén je zcela bez tempa, především těch, do kterých se nepodařilo vpašovat říznou hudbu) a není horší než nesrovnatelně dražší americké filmy s hollywoodskými superhvězdami. Nemohu ho ale doporučit nikomu, bez ohledu na věk, pohlaví nebo gender, především kvůli automaticky generovanému scénáři. Kdyby měl více než 95 minut, byl bych z něj pravděpodobně mnohem naštvanější.

28 komentářů:

  1. Ve 38. měsíci těhotenství? No je pravda, že larvy roháče obecného žijí třeba 5 let ve shnilých pařezech, než se zakuklí a vyleze z nich dospělý roháč, ale to je docela jiný vývojový proces.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. který, byv zfilmován, by byl asi zajímavější, než tato zbytečnost ..

      Vymazat
  2. Franto, "takové jsou, +" (matematického symbolu bys mohl rozumět). Ony takové jsou, a film by mohl být takový, ale prostě je tam ještě něco navíc (děti nebo těhotenství). Není tam žádný rozpor. Ostatně je to film pro cílovou skupinu žena 15-45 let.

    OdpovědětVymazat
  3. Chcelo by to vývojový diagram. No a keďže tento žáner obchádza Fox universum ako Halleyho kométa, tak navrhnem Duo gaylord v podaní transgender miss Bassbaryton a shemale HighCTenor (clickgayclick)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chcelo by to, abys už šel konečně do prdele.

      Vymazat
    2. Nenenenene, do žiadnej prdele nejdem. Mňa tak ľahko nenaverbuješ!

      Vymazat
  4. Matka bez šroubu je jako vagina bez penisu..

    OdpovědětVymazat
  5. Chybi indormace, zda chtel Frantisek hrdinkam fyzicky ublizit

    OdpovědětVymazat
  6. Recenzi sem necetl. Uz jen ta fotka me srala. Nejdu

    OdpovědětVymazat
  7. Odpovědi
    1. A musi to bejt? Ja osobne bych se bez toho obesel. Ale mozna bych se podival, ze zvedavosti.

      Vymazat
    2. Pokud je osmickova matka a sestka sroubek je to na hovno. Coz me přivádí na myšlenku, že se tu málo probírá anál.

      Vymazat
    3. Problém je, když do análu s metrickým závitem nscpete šroubek s trubkovým závitem. To pak dojde k zácpě

      Vymazat
    4. Trubkovej zavit je taky metrickej, problem nastane, kdyz tam das W zavit.

      Vymazat
  8. Taky vám tohle za pandemie chybělo?

    OdpovědětVymazat
  9. Předpokládám, že pro velký kasovní úspěch už se kutí sequel: Babičky.

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý den, pane Fuko,
    Bude tu recenze dokumentu Nebe? Chystáte se na něj do kina?
    Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  11. Františku, říkal jsem si, že jste film úplně nezdrchal (CSFD 2 hvězdy), tak jsem se nechal od manželky ukecat. "TY VOLE, Fuka měkne, tomuhle by nedal pár let zpátky ani jednu!" - běželo mi asi od poloviny filmu hlavou. Herci hráli, kamera kamerovala, to je hezký.. akorát scénárista asi někde prcal, až z toho byl zprcanej celej film...

    OdpovědětVymazat
  12. 1. Pro natvrdlé stačí přidat do textu upoutávky jedno slovo, pak to snad pochopí i F. -> "Mohl by to být film POUZE o bla bla…".
    2. Slovní spojení "líný scénář" jsi líně přebral od kolegy Škody v Palcích.
    3. "…vynadá jí, proběhne rozchod, ale Sára se záhy vrátí domů, partner ji okamžitě požádá o ruku, o instagramování dále nikdo nemluví…" To je přesně jako ze života.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slovní spojení "líný scénář" jsem používal už ve svých recenzích na FidoNetu někdy na začátku 90. let minulého století, když kolega Škoda nevěděl, co je to scénář.

      Vymazat
    2. Šlo by vpravit do recenzí filmů na prd aspon velikost hrudniho koše zenskejch postav? Myslim, že by to zvedlo návštěvnost.

      Vymazat
  13. Film je koukatelný průměr. A jen to chtělo vysvětlit Eliščinu scénu v bazénu. Ona se nestydí za to, že je málo těhotná. Právě naopak. Má pocit, že váží tunu, že je nateklá jako bachyně. (Proto se zabaluje do ručníku a snaží se následně co nejrychleji a nepozorovaně dostat tělo pod hladinu vody). A přiznat ostatním účastnicím na cvičení, že je teprve na začátku těhotenství, je pro ni při těchto pocitech nemyslitelné. Proto zalže a řekne takový počet měsíců, který podle ní odpovídá jejímu stavu. I když jen domnělému.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.