5.11.12

Jak se nechat přefiknout a jak vyhrát v loterii

Pod mým nedávným postem o magii se mě několik lidí ptalo "jak je udělané to a to kouzlo". Časem se k tomu možná vrátím (a předem upozorňuji, že rozhodně nejsem vševědoucí a že existuje spousta kouzel, jejichž pointu prostě neznám), ale dnes chci poukázat na jeden problém, spočívající v tom, jak jsou tyto triky prezentovány televizi (a taky vám později ve článku prozradím, jak uhodnout čísla tažená v národní loterii).

Jde konkrétně o tuto magickou show Kevina Jamese, na kterou kdosi z vás odkazoval v diskusi pod článkem:



Jak je to udělané?

(Následují spoilery.)

Když jsem se na to koukal, tak mi zprvu připadalo, že je to triviální a není co řešit.

Chlapík prostě nemá dolní polovinu těla. Není první ani poslední invalida, který je takto použit při kouzelnickém čísle.

Druhý (kompletní) chlapík je předkloněn v úhlu 90 stupňů, horní polovinu těla má schovanou vevnitř v (nelogicky tlustém) stolku, zatímco nohy mu koukají ven a emulují nohy toho půlchlapíka.

Překvapen jsem byl až na úplném konci, kdy chlapíka na jevišti "sešijí" a on začne čiperně poskakovat. Jsou to nějaké sofistikované chůdy, na kterých beznohý dovádí? Jak to dělají? Chtěl jsem tomu přijít na kloub.

Našel jsem jiný záznam podobného představení téhož chlapíka:



A opět: Všechno mi to připadalo úplně jasné (všimněte si, jak podivně se pohybují černochovy nohy, když přichází na jeviště). Jen ten konec je ohromující. Jakmile ho "sešijí dohromady", skáče jako gazela. V čem je trik?

Řešení je (opět) tak trapné, že to vlastně není zábavné.

V obou záznamech je vystřižena část čísla!

Zde je záznam z jiného představení téhož čísla, který je nesestříhaný, a hned je vše jasné, že ano (od 3:40 dále)...



A zároveň se tím vysvětluje, proč má "rozříznutý" celou dobu čepici, roušku a černé brýle.

Na prvních dvou záznamech ten střih zřejmě nebyl proveden za účelem matení diváků, ale prostě proto, aby číslo mělo lepší tempo. To, že se tím z triviálního triku stal neuvěřitelný trik, byl pouze vedlejší efekt.

A to je problém s většinou televizních záznamů kouzelnických triků.

Režisér, který není odborník na magii, jednak střihá na reakce diváků v sále a jednak občas něco vystřihne úplně, aniž by tušil, že tím připraví diváka u televize o možnost analyzovat, co se na jevišti doopravdy stalo. Penn a Teller to (pokud vím) měli ošetřené a důležité kousky vystřihnout nenechali (dokud jejich pořad nezrušili pro malou sledovanost).

Na druhou stranu, "kouzelníci" jako Criss Angel, "Dynamo" nebo David Copperfield používají televizní střih i jiné televizní triky zcela běžně a záměrně a některé jejich triky fungují pouze díky tomu střihu a domluvenému obecenstvu.

Bohužel, k televizním trikům se uchýlil v poslední době i Derren Brown, který dřív býval "férový". Což rád demonstruji na příkladu, ve kterém "uhodl" čísla tažená v loterii. Nejdříve se opět podívejte, o co jde:



A jakpak to provedl?

První, jednodušší možnost je, že Derren Brown umí předvídat budoucnost.

Druhá, o něco komplikovanější možnost, následuje:

Kupodivu, důležitý okamžik "prozrazení" se tradičně nachází tam, kde byste ho nečekali, totiž skoro na úplném začátku záznamu, dlouho před samotným losováním.

Všimněte si dobře, co se stane v čase 00:35 až 00:45. Derren přijde do studia, sleduje ho ruční kamera. Derren řekne "Jsem tu jen já, jeden kameraman tady, a druhý kameraman, tam vzadu, helou!". Následuje střih na záběr "kamery vzadu". Derren dá ruce nahoru a zamává. Následuje střih zpět na ruční kameru. Derren dá ruce dolů a pokračuje ve výstupu.

No a nyní krátké zamyšlení: Proč Derren vůbec má v sále "kameru vzadu", když tato kamera celý zbytek čísla nezabere už ani sekundu? Celý zbytek čísla už pak sledujeme v jednom záběru z ruční kamery. Která ovšem není ruční kamera, muhahaha!

Všimněte si, jak se pohybuje ruční kamera při příchodu do sálu, a jak se pohybuje tatáž kamera po Derrenově "helou". Ta první je skutečná ruční kamera, ta druhá je naopak kamera, která je velmi pevně přimontovaná, aby se ani nehnula, ale je s ní digitálně manipulováno, aby to vypadalo "jako že je držena v ruce". A není to ani provedeno moc dobře. Podívejte se znovu na celou sekvenci od 00:40 až do odhalení čísel, a když si budete všímat, jak se kamera pohybuje, je velmi jasné, že to rozhodně není kamera, kterou někdo drží v ruce. Dokonce se celou dobu ani o trochu nenahne do žádné strany, což je u "ruční kamery" opravdu podivné. Pouze se posunuje do všech čtyř směrů a zoomuje.

Nevím, jestli je to kamera, se kterou mírně pohybují motion-tracking motorky, nebo jestli je zcela nehybná a to, co vidíme celý zbytek show, je digitálně manipulovaný pohyblivý výřez z nehybného záběru. Přikláním se spíše ke druhé možnosti, protože je jednodušší, ale pro podstatu triku je to celkem jedno. (Každopádně by se s existující dnešní technikou dal tento trik zrealizovat o dost lépe, než ho zrealizoval Derren.)


Nojo - říkáte si zřejmě teď - to by ale znamenalo, že v záběru "kamery vzadu" by musely být vidět obě "přední" kamery, jak skutečná ruční, která Derrena doprovodila do studia, tak "falešná" přimontovaná, která zabírá celý zbytek triku. Jakto, že ji v tom záběru zezadu nevidíme?

Z toho jednoduchého důvodu, že ty dva kratičké "záběry zadní kamerou" (v 0:34 a 0:40) byly natočeny někdy úplně jindy (například několik dní předem)! Derren si musel pouze nacvičit a načasovat své pohyby a střihač to musel správně nastřihnout, aby na sebe obraz navazoval (což zase není tak velký problém, vzhledem k tomu, z jaké nesmyslné a nepraktické dálky to všechno zabírá "zadní kamera").

Druhá možnost je ta, že VŠECHNO až do 00:41 bylo předtočeno předem, což by bylo ještě jednodušší, ale nejsem si jistý, jestli tomu, co je na YouTube, těsně nepředcházelo něco, co dokazovalo, že jde opravdu o živé vysílání. Pokud nepředcházelo, pak Derrenu Brownovi pouze stačilo stát s rukama nahoře, a ve chvíli, kdy ze záznamu zaznělo jeho "helou", ty ruce spustit dolů a vynervovaně začít s trikem. Všimněte si také, že Derren při tomto důležitém okamžiku trochu zpanikaří, poplete to, a těsně po střihu, když říká "...and here is the television...", tak se chvíli nedívá do kamery, ale někam poněkud jinam, po sekundě mu to dojde a "přeladí". (Ale to jaky jen taková drobná zajímavost, nic to nedokazuje a může to být nějaká divná náhoda.)

Trik tedy začíná a Derren Brown stojí před kamerou, která je buď nehybná, nebo precizně ovládaná motory.

Pobíhá kolem, a další klíčový okamžik nastává někdy mezi okamžikem kdy definitivně přejde do pravé části obrazu (1:25) a momentem, kdy je taženo první číslo (4:45). Někdy v průběhu tohoto časového úseku režisér digitálně rozdělí obraz na dvě poloviny (levou a pravou) a v levé polovině nadále vidíme místo real-time záběru stojanu s míčky jen jeho fotografii (včetně celého pozadí, odlesků v podlaze, prostě kompletní levou polovinu obrazu). Umělé "roztřesení" je samozřejmě prováděno až po vymaskování poloviny obrazu. Dnešní televizní technika toto zvládne bez nejmenších problémů, a navíc se to jistě stane v okamžiku, kdy se kamera co nejvíce "třese" a kdy Derren Brown nejdivočeji gestikuluje, takže sledujete jeho vpravo a ne nějaké divně se měnící pixely vlevo. Opravdu nemám chuť projíždět celou sekvenci snímek po snímku a hledat, kdy se to stalo, ale měl na to dost času (přes tři minuty). Okamžitě po tomto zakrytí levé poloviny obrazu asistent vyndá všechny míčky ze stojanu, my nadále vidíme fotku stojanu s míčky. Jestli je statická fotografie stojanu pořízena předem, nebo je prostě zapauzována z živého záznamu, to je víceméně jedno, druhá možnost je asi jednodušší.

Následně jsou tažena čísla a Derren potřebuje získat co nejvíce času. Proto si při samotném tahu nic nezapisuje, začne si je zapisovat až po skončení tahu a nějakých dalších zbytečných kecech. A napjatě čeká na bonusové číslo, i když o něj ve triku vůbec nejde (hádá jen šest normálních čísel)! Proč to protahuje?

Proto, že od okamžiku prvního taženého čísla nějaký jeho asistent velmi hbitě vybírá z připravené poličky mimo záběr (kde má seřazené všechny míčky se všemi možnými čísly) míčky s taženými čísly a strká je do stojanu místo těch původních (pravděpodobně prázdných) míčků, které tam byly na začátku, a které vyndal hned po rozdělení obrazu. Tohoto asistenta samozřejmě nevidíme, místo něj sledujeme stále fotku plného stojanu.

Deren přitom celou dobu asistenta vidí dva metry vedle sebe, tudíž ví, jak dlouho musí oddalovat okamžik přesunu ke stojanu s míčky.

Ve chvíli, kdy je asistent hotov s umísťováním míčků, nastává nejriskantnější okamžik celého triku. Režisér musí vypnout levou masku a místo fotky stojanu musíme opět uvidět reálný stojan (ve kterém už jsou správná čísla) a Derrena, který k němu přijde. Na to vypnutí má režisér poměrně málo času a navíc v tuto chvíli leckterý divák už pozorně sleduje stojan.

Pro úspěch triku je zapotřebí, aby po odkrytí digitální masky stojan s míčky vypadal PŘESNĚ jako stojan na začátku přenosu (když v něm byly prázdné míčky). Proto musí být stojan slušně stabilní a proto jsou v něm míčky napěchované těsně vedle sebe. A to se, obávám se, Derrenovi trochu vymstilo, protože nahrazované míčky byly v součtu o trošičku větší, takže zatímco na počátku show jsou míčky všechny hezky vyrovnané v řadě, při jejich detailním záběru na konci je krajní z nich (pravý, po otočení levý, tj. "39") posunutý o trochu nahoru vůči ostatním. Řekl bych, že těsně po Derrenově hlášení "twenty three" je vidět, že levý míček ve stojanu sám od sebe poskočí o nějaký ten pixel nahoru, a že v tuto chvíli byla vypnuta digitální maska. Tento časový údaj je ale jen má domněnka, HD verzi nemám, takže pokud ji máte vy, zkuste si to v ní ověřit.

No a pak se už může v pohodě nazoomovat na detail (klidně i mechanicky, protože žádné další optické triky nenásledují), ukázat správně "uhodnutá" čísla a říct, že v příštím pořadu všechno vysvětlím. Když se pak všichni dívají na následující pořad, vpodstatě se jim vysměju a řeknu nějaké psychotronické nesmysly ("spočítal jsem to aritmetickým průměrem!").

Samozřejmě, je to celé chytře vymyšlené a Derren nikde v TOMTO pořadu netvrdí, že nepoužil optické triky.

Ale trochu mě to zklamalo, protože pokud budou kouzelníci dělat takové věci, tak sice bude zajímavé na to koukat, ale bude to zajímavé úplně jiným způsobem - jako když v Pánovi prstenů koukáte na čarujícího Gandalfa.

Z technického hlediska je tento trik triviální a kdyby se Derren Brown domluvil například s Jamesem Cameronem, tak mohl s jeho pomocí a dnešními technologiemi rozhodně ukázat v reálném čase mnohem neuvěřitelnější věci. Například Méliés takhle opticky "čaroval" už v roce 1899:



Pokud akceptujeme, že kouzelníci při svých televizních pořadech mohou používat podobné metody, pak to prostě přestává být zajímavé, protože - pokud to je uděláno dobře - je pointa triku zcela neodhalitelná.

A přiznám se, že pointa toho, jak může Gandalf střilet blesky z berle, mě nikdy až tak moc nezajímala...

Z tohoto důvodu jsou pro mě lidi jako Criss Angel nebo "Dynamo" z kouzelnického hlediska prostě nezajímaví a nemám ani moc chuť se na jejich delší triky dívat, abych se je pak snažil vysvětlovat.

38 komentářů:

  1. Franto, na použití kamerových, nebo střihových triků při magii není nic "neférového", akorát musíš přesvědčit publikum, že je nepoužíváš:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nerikam, ze je to neferove (tedy mozna je neferove, pokud kamerove triky pouzivam a popiram to, ale to se nestalo). Rikam, ze je to nezajimave, protoze prehlidku digitalnich triku muzu videt v Panovi prstenu nebo v Matrixu a nemusim kvuli tomu koukat na chlapika, ktery pet minut o necem mluvi, v ramci cehoz jsou dva sekundove triky...

      Vymazat
    2. Pokud by někdo použil kamerové a střihové triky na scéně, aby přesvědčil přítomné publikum, tak je to samozřejmě v pohodě :-) Nefér je použít je k tomu, abych oblbnul televizního diváka.

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    4. Není mi jasné, proč to neudělá nějak jednoduše, když už používá kamerový triky.

      Vymazat
    5. skutecnej for a totalni prevezeni publika by bylo, kdyby pri otaceni rekneme 5. z tech 6 micku by se tento rozloupl, vylezla z nej obrovska draci hlava a Derrena rozzvejkala na kusy; Gandalf hadr

      Vymazat
  2. Ano, toto jsou vyborne veci. Kdyz ti je 16 anebo jsi gay.

    OdpovědětVymazat
  3. A jak vysvětlíš toto, Františku? http://www.youtube.com/watch?v=O3kLvz1w7MU

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. genialni, trosku vic gej, nez by se mi optimalne libilo, ale jinak skvely

      Vymazat
    2. Tak to netusim jak mohl udelat...

      Vymazat
    3. Tak on ho hlavně vůbec neni David Blaine. Je to nějaká parodie. Ale pobavilo :-)

      Vymazat
  4. Ale na Angela se dívat někdy dá, docela umí kouzlit ze šminkama, jeden by chvílema neřekl, že už je to takovej starej kozel.

    OdpovědětVymazat
  5. Kouzla jsou zajímavá. Včera jsem měl puštěnou televizi - dávali Československo má talent. Celkem nuda, až na jednoho kouzelníka. Ten měl celou dobu na stolku, od kterého byl cca dva metry balíček karet.
    Po Dejdarovi chtěl aby řekl kartu (řekl srdcové Eso), po Lucce Bílé chtěl, aby řekla nízké číslo (řekla 2), po Slávikovi chtěl aby řekl zezdola/shora (řekl shora). Pak přišel Dejdar, vyndal balíček karet z krabičky, položil lícem důlů, vzal svrchní druhou kartu a bylo to srdcové eso... A tohle by mě fakt zajímalo... Jasně, že to mohl být trik s kamerou, ale obavám se, že ti ostatní kouzelnící, které nepošlou dál by to pustili ven... Co myslíte?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dokážu si představit balíček složený jen ze srdcových es a Dejdara, kterí ví, jakou kartu má říct. Tzn. Dejdar byl sice předem domluvený, ale pak stejně užasl, protože karta, kterou otočil bylo to srdcové eso. Neboli jde o podobnou psychologická hru o jaké psal Franta v předchozím kouzelnickém článku :-)

      Vymazat
    2. Balíček si pak zkoumali a skutečně nebyl jen z jedné karty.

      Vymazat
    3. No pozor, tomu triku se říká "Berglas effect" a tohle byla asi variace na něj. Říká se, že metodu znají jen dva lidi na světě. Težko říci, jestli v tom jel Dejdar s ním, ale to se asi nedozvíme.

      Vymazat
    4. Je to psycho zalezitost a chlapik mel navic stesti. Na obalu toho balicku je obrazec, ktery se velmi podoba srdcovemu esu, proto ho Dejdar rekl. Pak rekne Lucii Bile "Reknete nejake MALE CISILKO". Pak rekne "Reknete shora nebo zdola" a pritom rukou jasne ukaze SHORA DOLU. Kdyby neco z toho neslo podle planu, tak nejenze muze druheho a tretiho porotce ovlivnit jinak, ale mimo jine jim muze davat uplne jina zadani, napriklad "Vyberte si kravatu nebo kosili". A vsimnete si, co ma na kravate: Karty! Takze kdyby mu to nevyslo tak jak chtel, a slysel treba "Pikova sedma", "dva", "zdola", tak na konci rekne: "A ted odpocitam druhou kartu zdola na sve kravate, to je karovy kluk, no a kdyz najdete v mem balicku karoveho kluka, tak vase pikova sedma je hned pod nim!" Tedy predevsim psychologie a kombinatorika. Vyslo mu to naprosto perfektne, ale rad bych ho videl, jak to predvadi nekolikrat po sobe.

      Napriklad kdyby Lucie bila rekla "jedna" misto "dva", tak rekne kouzelnik "A nyni odeberte JEDNU kartu shora a pod ni je vase karta, magic!"

      Vymazat
    5. A taky, jak jsme viděli v minulym díle, má karty dokonale zmáknutý, takže ví, kde která přesně je. Tedy kdyby Dejdar řekl jakoukoliv jinou kartu, tak on na základě toho řekne Lucii, ať třeba vybere číslo mezi 5 a 10 (což by tak na 99 % řekla 7)...

      Vlastně je to trochu jinými slovy to, cos tu Franto napsal, ale už se mi to nechce mazat ;)

      Vymazat
  6. Tenhle článek i ten minulý o kouzelnících je super! Nechceš udělat seriál na pokračování.
    Dobrý film o kouzelnictví je Dokonalý trik.

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý den, tzn. když Copperfield zcela jasně říká např. "u Niagarských vodopádů" nebo jindy "no camera aeffect" a jede v jednom záběru tak to není pro nás tv diváky pravda ?
    Jinak tahle tematika mě extrémně zajímá a též se přidávám pro nějaký další díl. Sámotnému se mě podařilo odhalit jeden trik Copperfielda na VHS políčko po políčku jsem to nakonec po x hodinách odhalil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevim o ktery trik ted konkretne jde, ale kdyz napriklad je poveseny na jerabu a kamera nikdy nezabere ten jerab, tak to neni "camera effect", zejo...

      Vymazat
    2. Našel jsem tohle ... http://www.kouzlaatriky.cz/menu/videa/odhaleni-nejvetsich-kouzel

      Vymazat
  8. A Chris Angel se umí krásně vznášet, mezi lidmi, na golfovém hřišti a kdekoliv jinde...

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrej článek. Přesně kvůli tomuhle jsem přestal sledovat televizní magii. To je jak Copperfield. Chlap je to šikovnej, měl najlepší PR, nejvíc prachů na triky. Ale co vlastně předvádí? Většina lidí ho zná akorát z TV a tam jsou možný přesně takovýhle nejrůznější kamerový machinace. Kamera zabírá publikum a kouzelníka na podiu, kouzelník vysvětluje co bude dělat, přivezou se propriety. Střih a je na něj záběr zblízka. Dělá svuj trik a voila, super věc - prakticky nadpřirozená. Střih na sál, diváci šílí. Jenže on jim klidně mohl předvést něco jinýho, jednoduššího a ten televizní záběr byl předtočený / nebo v TV použili real time nějaké efekty atd. Diváci v sále sedí daleko a nevidí to tak zblízka jako TV divák, kouzelník si může v reálu vypomoct nějakym přechodnym zakrytim, odvést jejich pozornost, zatimco v TV mi pouští nepřerušený záběr s nějakým video trikem, takže já pak koukám detailně na "magii", která se ve skutečnosti takhle nestala. To se ale nikdy nedozvim. Proto rozhodně palec dolů všemu, co je natočený.

    OdpovědětVymazat
  10. Odpoledne jsem sem napsal komentář zmiňující létání Chrise Angela a teď ho tu nevidím, slušné překvapení!

    Před minutkou skončil na Óčku nějaký pořad v limuzíně, který jsem nikdy neviděl, a v něm nějaký český hejhula, kterého neznám, před kamerou a divákem ohýbal příbory jako Neo. Tohle se dělá jak, pěkně prosím?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bud ten pribor nepozorovane vymeni za pribor s mekkym spojem ve slabem miste, ktery se snadno zlomi, nebo dokonce ma od zacatku v ruce uz zlomenou lzici (tzn. dva kusy) a zlom prekryva prstem. Jak vymenit tento upraveny pribor za puvodni pribor na ktery divaci sahaji, na to je tuna metod...

      Vymazat
    2. Dokázal ji nejdřív ohnout, později jiné zakroutil krkem (otočil ji ve směru podélné osy o 360 stupňů) a až úplně nakonec ji v tom místě zlomil.

      Jestli podvádějí se změkčeným příborem, tak agenta Smitha na ně!

      Vymazat
  11. Pritom s tema mickama by nemusel dneska delat zadny slozity kamerovy triky a dalo by se to udelat i nazivo - staci v kazdym micku malej e-ink displej (+ treba jednocip s wifi :)

    OdpovědětVymazat
  12. Fuxoft: Viděl jsi Derren Brown: Apocalypse? (Je to celý na YouTube).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatim ne. Co jsem slysel, tak je to spis televizni show nez magie.

      Vymazat
    2. Je to taková zvláštní reality show. Nicméně je tam takovej bizarní moment, kdy Brown hlavního účastníka během sekundy zhypnotizuje po telefonu (a převede ho z jednoho místa na druhý). Zajímalo by mě, jestli je něco takovýho reálný.

      Vymazat
    3. Pokud je ten chlapik zhypnostizovany uz z drivejska, tak to neni problem, posthypnoticka sugesce se da aktivovat libovolnym slovem apod...

      Vymazat
  13. Fascinuju ma prave tie jednoduche triky. Napr tento z Penn and Teller: Fool Us http://www.youtube.com/watch?v=GJurN3YDdIw - doteraz som nenasiel vysvetlenie, len dohady. Archer tvrdi ze do ziadnej obalky nic nevsunul a vo videu nie je ziadny dokaz co by jeho trik odhalil. Nadherne cisty a jednoduchy trik.

    OdpovědětVymazat
  14. Mimochodem, chlapík stylem těžce vykráda kouzelníka jménem Rudy Coby. Pravda, lehce upgradoval. http://www.youtube.com/watch?v=tFdUbkCyklg&feature=share&list=PL32B604206378F5C6

    OdpovědětVymazat