20.1.14

Recenze: 12 let v řetězech [12 Years a Slave] - 60%

Filmové zpracování pravdivého příběhu z poloviny 19. století.

Američan Solomon Northup (Chiwetel Elo Elijo Eijo Ejiofor) byl černoch, ale vzdělaný "svobodný člověk" (uměl číst a psát), na což měl papíry. Když se ale vydal dočasně za prací do New Yorku, byl omámen, okraden, přejmenován a prodán do otroctví na jih USA, kde si pobyl celých 12 let, než se mu podařilo prokázat, kdo je, mohl se vrátit k rodině a sepsat o svých osudech knihu.

Film Stevea McQueena (Hlad, Stud) nám ukazuje, jak je Solomon prodáván a půjčován mezi různými majiteli (např. Benedict Cumberbatch, Michael Fassbender) v Mississipi.


Budu muset začít tím, že film 12 let v řetězech má dost slabý scénář, obsahující značné množství zápletkových nejasností a nevysvětleností, které mi vyjasnila až Wikipedie.


Celý akt únosu vypadá ve filmu značně podezřele. Pokud v oné zvláštní době skutečně byli černoši v částech USA v pohodě a v jiných částech jim hrozilo otroctví, proč se černoch (inteligentní a vzdělaný) zcela bezstarostně, bez stínu obav, do té nebezpečné části vydával a chlastal tam s neznámými lidmi v neznámé hospodě? O tehdejší politické a sociální situaci se téměř nic nedozvíme.

Proč následně Solomon nevyužil některou z mnoha příležitostí, jak upozornit spřízněnou duši na nezákonnost svého únosu? Jak moc riskuje při pokusech o prozrazení své pravé identity? Proč se o ní nezmíní ani tomu jednomu svému "majiteli", který je hodný, inteligentní a vede s ním oduševnělé hovory? Celý film se Solomon při různých situacích volně pohybuje mnoho kilometrů od svých pánů a stýká se s mnoha jinými lidmi. Proč mnohem dřív neudělal to, co mu nakonec přineslo svobodu po těch 12 letech?

Proč různí zlí, oškliví otrokáři a jejich poskoci mrzačí a zabíjí černochy jen tak pro svou zábavu, když každý otrok má cenu několik set až tisíc tehdejších dolarů (což byly opravdu značné peníze)? Je to jako kdyby zaměstnanec farmy jen tak ze zábavy podřezával zdejší dobytek - jeho pánovi by to jistě vadilo.

A navíc film působí, jako kdyby se celý odehrál během pár měsíců. Nebýt názvu a jeho úplného závěru, vůbec by mi nedocvaklo, že ta odysea trvala dvanáct let. Když je ve filmu pětiminutová epizoda "Solomon je zapůjčen na jinou farmu, tam uvidí ples, pak se vrátí na původní farmu a nic dalšího se nestane", vůbec nemáme představu, kolik měsíců nebo let skutečného času trvala.

Argument, že "ale takhle to ve skutečnosti bylo" je irelevantní. I pokud by to všechno opravdu takhle bylo, divákovi schází důležité informace, nezbytné k tomu, aby pochopil, co se odehrává v nitrech lidí na plátně, včetně hlavního hrdiny. Zůstává jen úplně standardní hollywoodské drama s triviálními, černobílými hollywoodskými emocemi.

McQueen opět velmi slušně režíruje a je příjemné dívat se na herecké výkony většiny zúčastněných. Tomu, co předvádějí Elo Elijo Eijo Ejiofor, Cumberbatch, Fassbender nebo Pitt (v menší roli), se nedá nic vytknout - kromě toho, že jejich role mohly být zajímavěji napsané a udělat jejich postavy plastičtějšími, což by při 140minutovém filmu přišlo velmi vhod.

Všechny řemeslné aspekty filmu jsou také zcela bezproblémové, ale nezajímavé. Například hudba Hanse Zimmera samozřejmě funguje, ale velmi přesně kopíruje jeho Tenkou črvenou linii (i když nikoliv ten motiv, který je slyšet v traileru).



Ze tří filmů Stevea McQueena, které jsem viděl (viz výše), je tento zdaleka "nejnormálnější", nejkomerčnější a "nejhollywoodštější". Věřil bych klidně, že je to nějaký slabší kousek od Spielberga (viz Nachová barva, Amistad), nebo lepší kousek od Petera Hyamse. Neurazil mě, rád jsem se podíval na umění kvalitních herců, ale nijak ve mně nerezonoval.

25 komentářů:

  1. "proč se černoch do té nebezpečné části vydával"

    on se nevydával do žádné nebezpečné části, unesli ho v té bezpečné na severu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Nebezpečnou částí" myslím už tu oblast, kde ho unesli. Pokud tam operují dobře organizované skupiny, které unášejí lidi mé rasy, nelezl bych tam.

      Vymazat
    2. Proč bys tam nelezl? Však nejsi černoch, ne? Nebo je tu něco, co nevíme?

      Vymazat
    3. My toho jeste nevime...

      Vymazat
    4. To že neměl na mysli sebe jako bělocha ale černocha jako herce jsem pochopil i já ;)

      Vymazat
  2. nijak ve mne nerezonoval
    oh rly? "nerezonoval"? gocarnici ovladli matrix

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když nerezonuje, tak nelze převibrovat. Františka o tom poučil Ivo Aštar u něj v ložnici.

      Vymazat
  3. Protoze lidi delavaji ruzne hloupe veci. Nechapu proc by jsme jako divaci meli vyzadovat od filmovych postav logicke chovani. Jsme v roce 2014 a divaci (krom film recenzentu) se bezproblemu dokazi orientovat v pribezich kde nemame ilustrovany kazdy dusevni ci myslenkovy pochod.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. proč bychom měli vyžadovat od filmových postav logické chování
      to asi záleží na typu filmu, ne?
      u nějakých opusů od Tarkovského a Felliniho nikdo logiku nehledá, ty jsou o něčem jiném, ale pokud má někdo ambice vyprávět příběh, nemůže ignorovat kauzalitu a ta vyplývá ze zřetelných motivací postav (nikoliv nutně logických, samozřejmě)

      ovšem tebe asi uspokojuje každý příběh, ve kterém se orientuješ, čili podaří se ti pochopit co se tam stalo, že?

      Vymazat
    2. Aha... takže tam měla být vysvětlená motivace, alespoň ve zkratce vnitřním hlasem hrdiny, něco ve stylu "mám chuť se dneska vožrat, vyrazím si do nějaký čtvrti, která má svý kouzlo. Snad se mi nic nestane, sem velkej silnej chlap."
      A pak by to bylo v naprostém pořádku...

      Vymazat
  4. Nějakej negerskej full frontal? Nebo aspoň mrdající čoklové?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyhle klise nemaj preci v Hollywudu zapotrebi!

      Vymazat
  5. Mozna proto jsou otroci tak drazi, ze si s nima pan muze delat co chce ..

    OdpovědětVymazat
  6. Nějaký otrok by se tu pro mě nenašel?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi ne, je to těžké. Nepanuje tu jednotný názor jakého by měl být pohlaví a jaká by měla být jeho / její sexuální orientace. Možné jsou všechny varianty. A také není zřejmé, na co by měl být použit. Na plantáž - OK, Ale jestli na čtení autorské tvorby a prohlížení obrázků gayů, tak to by bylo příliš nelidské

      Vymazat
    2. Pohlaví a orientace jsou mi u prdele, hlavně aby uměl šůrovat, držel hubu a jedl šlupky od brambor.

      Vymazat
    3. Tak se vůbec nestyď znalče a přihlas se. Jediný obrázek, co tě bude týrat, jsou koňské hlavy, když budeš luxovat a kartáčovat koberec v obyváku.

      Vymazat
    4. Ten kdo má doma koberce a ne plovoučku, nezaslouží ani minutu mého otrockého času. Rukulíbám, milostivá.

      Vymazat
    5. Je tu asi deset místností a kobercea jiný chujoviny jsou všude, na co si kurva myslíš, že potřebuju otroka? Na to aby se nahý válel po plovoučce? Na to mám otroků tři prdele, vole debile.

      Vymazat
    6. Ja ti budu delat otroka. Jsi vysoka dlouhonoha neukojitelna zrzka s velkym poprsim?

      Vymazat
    7. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
  7. Jako dobrá recenze, ale ty černobílé emoce, to už je kapánek přes čáru!

    OdpovědětVymazat