16.4.14

Recenze: Transcendence - 50%

Will Caster (Johnny Depp) je expertem na umělou inteligenci, stejně jako jeho manželka Evelyn (Rebecca Hallová). Will se stane obětí útoku anti-technologické sekty, je ozářen a zbývá mu jen pár týdnů života.

Evelyn s jejich kolegou Maxem (Paul Bettany) provedou šílený plán: Uploadují Willovu mysl do superpočítače, aby jeho "duše" mohla žít dál.

Plán se podaří, ale digitální Will je "nějaký jiný", než byl zaživa. Začiná se rozpínat a když je připojen k Internetu, uploaduje se "do všech online zařízení", takže je současně všude na světě (kromě domu Věry Pohlové), a za pomoci své manželky, která ztratila soudnost, cosi podivného plánuje.


Transcendence je režijním debutem Wallyho Pfistera, oblíbeného kameramana Christophera Nolana (který Transcendenci produkoval). Není tedy divu, že film dobře vypadá. I když se v něm většinou neděje mnoho akčního, jsme zásobováni nejrůznějšími zpomalenými, umělecky rozostřenými a dramaticky nasvícenými scénami, které opravdu hezky vypadají. A znějí, protože soundtrack Mychaela Danny je příjemně kyber-meditativní.

Dokonce se Pfisterovi celkem dobře daří režie jednotlivých scén. I dobří herci ve vedlejších rolích (Morgan Freeman jako mentor hlavních hrdinů, Cillian Murphy jako agent FBI) napomáhají tomu, že jednotlivé scény většinou mají patřičný emocionální náboj.

To ale mluvím o jednotlivých scénách.

Bohužel, film velice trpí strašlivě špatným scénářem, respektive necitelným sestřihem, protože se na plátně dějí často tak bizarní věci, že nevěřím tomu, že to někdo takto mohl napsat. Nespoileroidní příklad: KyberWill volá telefonem Evelyn a řekne jí "Schovej se tady do té kavárny, tam budeš v bezpečí" doslova o 15 sekund později (to není přehánění, stopnul jsem si to) jí v rámci téhož hovoru řekne "Tady nejsi v bezpečí, musíš pryč" - aniž by se mezitím stalo cokoliv, co by změnilo situaci.

Scénář debutujícího Jacka Paglena vypadá, jako kdyby byl napsán někdy před dvaceti lety. Expertka na umělou inteligenci zcela vážně používá argument "Když jde uploadovat písnička, proč by nešlo uploadovat lidské vědomí?", superpočítač je nejrychleji zničen tím, že se samopalem prostřelí jeho monitor a agent FBI neméně vážně upozorňuje, že "Budeme muset vypnout celý Internet, což znamená odpojit od proudu všechny připojené harddisky na Zemi". Fakt.

A co Solid State disky?!?

Takovéto excesy jsou ve filmu, který se snaží brát sám sebe naprosto vážně (a neobsahuje snad jediný vtip nebo odlehčující scénu), nepřípustné.



To, co jsem popsal v úvodních odstavcích (tzn. KyberWill a Evelyn spustí "plán"), se odehraje přibližně v první polovině filmu, a do té doby to ještě vypadá celkem nadějně. Ale ve druhé polovině je značná část toho zajímavého odhozena stranou a místo toho se objeví dvě až tři další zápletky, které by vydaly na samostatné tříhodinové filmy (jsou mnohem komplexnější, než jen nějaké "vědomí uvnitř počítače") a jsou spatlány do jednoho filmu zcela neuspokojivě. Tak neuspokojivě, že se pravděpodobně při závěrečných titulcích budete kamarádů ptát, o čem to teda celé mělo být a jak to teda nakonec dopadlo. Fakt. Podrobnosti jsou ve spoilerech na konci článku.

Transcendence není sci-fi, která by byla hodna 21. století. Je to spíš sci-fantasy, něco ve stylu Trávníkáře (který byl dost nechtěně směšný už před 20 lety, natož dneska). Nebo ještě jedno přirovnání: Transcendence je něco jako kdyby americký producent viděl film Ona, došel k názoru, že to je zbytečně intelektuální onanie a rozhodl se natočit hollywoodštější verzi "pro normální lidičky".

A to je škoda, protože minimálně první hodina filmu má opravdu slušný potenciál...

Následují SPOILERY až do konce článku! (Které se vám budou hodit, pokud film uvidíte a nepochopíte.)

Těsně po aktivaci KyberWilla unesou Maxe kyberteroristi z organizace RIFT (sexy goth hackerka a několik ušmudlaných chlapů). Max souhlasí s jejich názorem, že KyberWill plánuje ovládnutí světa, ale je toho názoru, že nemohou říct pravdu veřejnosti, protože by jim nikdo nevěřil.

Mezitím KyberWill během několika hodin vydělá na burze miliony dolarů a instruuje Evelyn, aby vpodstatě koupila malé americké městečko uprostřed pouště a pod ním vybudovala megasuper počítačový komplex, napájený nadzemní sluneční elektrárnou o rozloze asi 3 x 3 kilometry.

Pak nečekaně následuje titulek "O 2 roky později", a celý komplex už stojí. KyberWill ho pochopitelně celý ovládá a vyvinul mezitím nanotechnologii, což znamená, že během několika sekund dokáže uzdravit smrtelně zraněného, vrátit zrak od narození slepému, ovládat na dálku lidi, rozložit ocelové zbraně, nebo způsobit aby se lidské tělo vznášelo nad zemí. Prostě nanotechnologie...

Max je celou tu dobu držen teroristy v zajetí.

Celé ty dva roky se nikdo z vědeckých kruhů nebo z vlády nezajímá o následující věci:

  • Kam zmizela slavná manželka toho slavného zavražděného vědce, který pracoval na nejpokročilejších AI projektech světa.
  • Proč ta manželka těsně před svým zmizením ukradla procesory ze superhlídaného superpočítače.
  • Kam zmizel jeho slavný kolega, který pracoval na nejpokročilejších AI projektech světa.
  • Co dělá u toho malého amerického městečka ta obrovská sluneční elektrárna, která musí být krásně viditelná holým okem i z oběžné dráhy.
V tuto chvíli pozvou manželé Casterovi do "svého" městečka Freemana a Murphyho a ukážou jim, co všechno tam dělají (tzn. pětipatrový výpočetní podzemní komplex). A ukážou jim, že Will, kterého měli za mrtvého, žije v počítači.

Freeman a Murphy z toho všeho jsou mírně vyvedeni z konceptu, ale stále je nenapadne například upozornit světové vlády, že všechny existující počítače na Zemi jsou již dva roky nahackovány a totálně ovládány šílenou umělou inteligencí.

V tutéž chvíli shodou okolností dojde Max k názoru, že teď už mu budou lidi věřit, a spojí se s Freemanem. Společně dají dohromady plán, který není úplně jasný, ale zrekonstruoval jsem ho nějak takto:
  1. Max před lety psal pro Willa software, z čehož vyplývá, že rozumí tomu, jakými algoritmy dnes Will ovládá své "Lidské zombie" (kterým říká "Hybridi")
  2. Proto je zapotřebí jednoho Hybrida unést, Max zanalyzuje jeho krev a to mu umožní napsat virus, který smaže všechny počítače, ve kterých se Will nachází po celém světě. Tudíž smaže všechny počítače připojené k internetu, s čímž počítá a připadá mu to jako dobré řešení situace.
  3. Město Casterových nemůže přepadnout normální armáda, ale z nějakého důvodu "je potřeba to na někoho hodit, kdyby se to podělalo", takže se armáda spojí s hledanými kyberteroristy a zaútočí na město společně - celkem asi 20 lidí ve třech autech.
  4. Při celé opereaci nesmí být používána žádná elektronika, "ani pojistky".
  5. Podaří se jim skutečně unést jednoho "Hybrida" a napsat supervirus (na čem ho asi napsali???).
Mezitím Evelyn uteče od Willa, unesou ji vládní agenti ve skafandrech a přivezou k "hodným". Zde jí Max ukáže, že Willovi nanoboti jsou roznášeni v dešťové vodě po celé Zemi a exponenciálně se množí, tudíž zanedlouho pokryjí celou planetu. (Z toho mimochodem vyplývá, že Will ví všechno, co dělají a o čem si povídají, a tudíž by nemělo mít smysl něco proti němu plánovat.)

Evelyn přijde s ještě geniálnějším plánem: Nechá si od Maxe vpíchnout supervirus do své krve, pak se vrátí k Willovi, řekne mu, že chce být zdigitalizována a nahrána do jeho podvědomí, tím ho infikuje supervirem a vymaže z celého světa. Všichni s plánem souhlasí a provedou ho.

Evelyn přijede zpět do městečka a mezi slunečními panely se setká s trojrozměrným živým Willem, který si mezitím vytvořil tělo. Protože se Will nemá k tomu, aby do sebe Evelyn nahrál, "hodní" se rozhodnou, že nejlepším řešením je začít na oba střílet z děla. To Evelyn i Willa vážně zraní a odeberou se do podzemí.

Hybridi ovládaní Willem (tzn. všichni vidláčtí obyvatelé městečka) začnou útočit na všechny hodné.

Kyberteroristka začne na dálku Willovi vyhrožovat, že když do sebe Evelyn (s virem) neuploaduje, tak zastřelí Maxe (toho Maxe, který chce Willa zlikvidovat, o čemž Will už v tuto chvíli ví).

Will podlehne a vysvětlí, že má energii na to, aby buď zachránil Evelyn nebo do sebe uploadoval virus, ale ne na obojí.

Will i Evelyn umřou, vypnou se počítače po celém světě. Slyšíme jak vědomí Willa mluví k vědomí Evelyn a dozvídáme se zásadní informaci: Will to všechno od počátku dělal z lásky, kvůli Evelyn, která je environmentalistka! Takže Will chtěl svými nanoboty zničit smog, obnovit lesy a vyčistit vodu po celé planetě. Jenom ho jaksi nenapadlo za ty dva roky to říct ani Evelyn ani nikomu jinému!

Film končí o další tři roky později, kdy se lidstvo vrátilo do doby před počítači, všude je klid a mír, a Max se jde podívat do starého domu Casterových: Protože ví (nějak mu to logicky došlo), že zde na zahradě spolu Will a Evelyn skotačí jako nanoboti v listu slunečnice...

22 komentářů:

  1. zatimco sci-fi premisa Her je sound, protoze vize budoucnosti, ve ktere se nevyskytuje chudoba, spina, kompromisy v technologickych resenich, jinymi slovy utopie, pusobi realne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je rozdíl, když je něco nereálné, ale dává to smysl v rámci daného světa a filmu, a když je něco prostě nesmyslné a nelogické...

      Vymazat
    2. Tak to co Franta filmu vyčítá patří do té první kategorie, ty vytahuješ tu první...

      Vymazat
    3. pro me jsou oba sc-fikcni svety neduveryhodne, maji-li vytvaret dojem fungujici reality (nebo dokonce "extrapolaci budoucnosti ze soucasnosti")

      Vymazat
    4. Her jsem sice neviděl, ale z toho co jsem pochytil se to odehrává v jednom městě, takže chudoba, spina a kompromisy v technologickych resenich (ať už to znamená cokoliv) se v rámci danýho světa klidně vyskytovat můžou, ne?

      Vymazat
  2. Škoda, fakt jsem doufal, že to bude inteligentní blockbuster à la Inception... Návštěvu kina si asi ušetřím.

    OdpovědětVymazat
  3. Ty technoslinty jsou vyborny, mozna by se u toho clovek moh slusne zasmat :)

    OdpovědětVymazat
  4. Někdo by měl z Hollywoodu konečně vykopat všechny ty ekology, vegany a scénáristy, kterým je zatěžko napsat logický příběh, ale musejí mít wow! extra dějový zvrat a půl tuctu zbytečných dějových linek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naopak si myslím, že by to chtělo do Hollywoodu konečně sehnat scénaristy, co by byl schopní vytvořit o ekologii a třeba i veganství něco inteligentního a vypráskat ty, co píší pořád jen nějaké nesmyslné, překomplikované kraviny o technologiích budoucnosti, když nechápou ani ty dnešní a nejsou dokonce ani schopní se zeptat někoho, kdo tomu trochu rozumí, když takových je dnes všude za korunu pytel.

      Vymazat
    2. Ono by bohatě stačilo, kdyby vzali nějakou kvalitní knihu (a tím nemyslím aktuální bestsellery) a udělali scénář podle ní.
      Třeba například tadyhlencten všehoschopnej hekr uploadovanej do sítě už byl dávno v jedný knížce od Neffa (a jistě i v řadě dalších) a bylo to alespoň zarámovaný promyšleným a akčním příběhem.

      Vymazat
    3. Nebo zfilmovat System Shocka. Shodan je zábavná AI.

      Vymazat
    4. souhlas s hustotlesem, anžto souhlasí se slanečkem, škoda jen, že oba jsou registrované homoklády, kurva.

      Vymazat
    5. všechno už tu někdy bylo - hybridi jsou docela jistě ukradení ze Star Gate Atlantis, konec 4.série, tam je používal k ovládnutí světů superpadouch Michael

      myslím, že typičtí holywoodští scénáristé vůbec nepíší, jen mají rozsáhlou databázi a používají past and copy

      Vymazat
    6. tak kurva Znalce nezavid a bez se taky zaregistrovat

      Vymazat
  5. @Karel: Ak myslis Neffovu trilogiu Milenium, tak to je tak nadupane dejom a technologiami, ze bez brutus velkeho americkeho rozpoctu (a Amici nejaku cesku knihu filmovat predsa nebudu) to nie je sfilmovatelne. A aj pri vyhadzani vsetkych nepodstatnych casti to stale ma na niekolko hodin...
    Mimochodom, pre fandov sci-fi tie Neffove knihy vrelo doporucujem. Uz davno som nevidel v jednej knizke (ok, v troch) nahustenych tolko technologickych predpovedi (ktore sa dnes uz zacinaju vyplnat) a navyse obalenych slusnou akciou. Myslim, ze aj Clarke by musel pokyvat uznanlivo hlavou nad vsetkymi tymi prognozami.

    OdpovědětVymazat
  6. Hmm, takže něco jako Inception - nelogický, zmatený, ale efektní.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý taky je, že anti-technologická sekta (která neváhala zavraždit na začátku řadu lidí od kolegů Morgana Freemana a Evelyn včetně Willa) získává vstupenku do světa hodných prakticky zadara, přestože drží v zajetí Maxe, který s nimi už po nějaké době svačí u ohně (asi Stockholmský syndrom). Na konci filmu už vlastně Freemanovi, FBI ani Evelyn nepřijde divné spolupracovat s vrahy, bez kterých by vlastně KyberWill nevznikl. A mám pocit, že je za ty vraždy nebo únos/vyhrožování smrtí Maxovi později nikdo ani nezatkne, naopak si užijí bezva život ve světě bez technologií.

      Vymazat
  7. http://www.reddit.com/r/singularity/comments/23p1a8/transcendence_a_movie_misunderstood/ tu máte odpovede na vaše otázky, naozaj ste to len nepochopili.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co je na tom Redditu v rozporu s něčím, co jsem já napsal?

      Vymazat