8.6.16

Recenze: Warcraft: První střet [Warcraft] - 70%

Samozřejmě znám sérii videoher "Warcraft" / "World of Warcraft" a jejich vizuální estetiku, ale hrál jsem všechny dohromady jen pár hodin a rozhodně si nepamatuji jména jejich hrdinů, natož nějaké vztahy mezi nimi.


Vzhledem k tomu, že jsem oba předchozí filmy Duncana Jonese (Moon, Zdrojový kód) ohodnotil 90 procenty, byl jsem docela natěšený na to, co tento fanoušek videoher dokáže udělat s obrovským rozpočtem během asi pěti let natáčení a animování (uprostřed čehož mu umřel táta).

A výsledek je... zajímavý. I když zajímavý trochu jiným způsobem, než by epický fantasy film měl být.


Hodně zkratkovitě: Film Warcraft je o tom, jak se na planetu Azeroth (kde existuje takový typický tolkienovský fantasy svět) pomocí zlého portálu dostane Horda zlých zelených orků, kteří chtějí vyhladit zdejší víceméně mírumilovné (ale mezi sebou občas válčící) humanoidy.

Sledujeme osudy mnoha orků z Hordy a mnoha lidí (jsou to vlastně lidi?) z Aliance, těšíme se na blížící se řežbu a zjišťujeme, že vztahy jednotlivců mezi sebou jsou o něco komplikovanější (v obou táborech to mezi vysoce postavenými jedinci různě skřípe). Děj je překvapivě komplexní a rozhodně nejsou orkové automaticky padouši (což je logické, protože za ně hraje polovina hráčů).


Možná vás to zklame, ale na rozdíl od traileru ve filmu žádný dubstep není.

Warcraft obsahuje mnoho věcí, které jsou úžasné, nádherné, skvělé.

Orkové jsou samozřejmě stoprocentně digitální a neváhal bych je označit za další významný milník filmových triků. Ty postavy zcela zjevně nejsou lidé, mají velmi nelidské proporce, ale většinu času jim bez nejmenšího problému věříme, že mají emoce, které jim dali jejich herci. A není to dáno pouze technickou stránkou věci, ale také tím, že postavy občas provedou něco odlehčeného, zlomyslného, lidského... Například jedna po druhé žertovně hodí kamínek.

Samozřejmě časem dojde na drcení lebek a metání magických blesků (na obou stranách jsou čarodějové), ale i tady má Jones všechno správně pod kontrolou, akční scény jsou smysluplné, přehledné a tak drsné, jak jen je to v mládeži přístupném filmu možné.

Někdo by mohl mít námitky proti vizuální podobě, která je poněkud přeplácáná, kýčovitá a "příliš stylizovaná", nicméně je mi jasné, že šlo o to, držet se pestrobarevné videoherní předlohy a výsledek je dobrým kompromisem (dokonce i brnění lidí je navrženo tak, aby vypadalo "trochu větší, než je nutné", přesně jako ve hře).

Pokud něco ve Warcraftu úplně nefunguje, jsou to především věci, které se musely stát kvůli věrnosti videoherní předloze.

To znamená, že ve filmu je představeno mnoho postav a mnoho míst, ale skoro žádná/žádné z nich pořádně. Například trpaslíci (skvěle vypadající) jsou ve filmu celkem asi minutu, elfové asi 5 sekund. A během pěti minut poznáme tři města, aniž bychom měli možnost si zapamatovat, jak se jmenují a čím se od sebe liší.

To vše pravděpodobně souvisí s tím, že film byl těsně před dokončením zkrácen o 40 minut, aby měl pouhé dvě hodiny. Následkem toho jsou některé dějové linie poněkud uspěchané, některé motivace postav poněkud nepřehledné a tak dále...

Ale ono to u tohoto filmu moc nevadí. Warcraft byl totiž od počátku koncipován jako hardcore vizuálně nabušená adaptace něčeho, co vždycky bylo tak trochu dementní (a záměrně).



Tudíž jsem byl velmi spokojen s tím, že např. jeden mág se chová jako rocková hvězda a druhý jako nerd. Nebo že nejslavnější herec tohoto filmu hraje tajemnou černou krychli (a není uveden v titulcích).

Jediné, s čím jsem nebyl spokojen, je hudba Ramina Djawadiho, která zaostává za hudbou ze stejnojmenných her.

...a takhle pořád dokola, s bubny.


Warcraft mi připomněl, jak nadšený jsem byl před mnoha lety z Nekonečného příběhu nebo Scottovy Legendy (tedy z filmů, ze kterých dnes už tolik nadšený nejsem). Není to film, který by mě nějakým způsobem dostal do kolen, ale velmi oceňuji, jak se s takovým nevděčným zadáním Jones vyrovnal a budu moc rád, když film vydělá majlant a vznikne režisérská verze / pokračování. Bavil jsem se podstatně lépe, než u Jacksonova Hobita.

36 komentářů:

  1. Jako člověk který hry od Blizzardu zkusil všechny a jen World of Warcraft se aktivně věnoval několik let, jsem popravdě moc natěšen na to až budu moci vidět prodlouženou plnotučnou verzi. Warcraft je sice směska absolutně všeho na co si člověk vzpomene, ale za ty roky kvalitní zábavy má v mém srdci svoje místo.

    OdpovědětVymazat
  2. Warcraft 3 byl super a u WoW jsem kdysi v betě strávil 14 dní nonstop, naštěstí ale pak přestal. Každopádně taky doufám že to vydělá majlant protože chci vidět na plátně Arthase a Illidana.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 14 dní nonstop neohromí nikoho, kdo před koncem milénia žil přes rok v UO :)

      Vymazat
  3. Neboli, buď na to jděte do kina kvůli efektům, nebo si počkejte na 2h:40m director's cut kvůli příběhu. Anebo obojí.

    OdpovědětVymazat
  4. kdo ma rad fantasy a mece, takze dark souls, tak by se mu to mohlo libit. neni lepsi nez lotr ale je lepsi nez hobit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. dark souls maj uplne jinou mytologii, nastesti, nez lotr a podobny; lotr je vyplod grafomanskyho encyklopedisty (neco jako tisteny us manualy microsoftu, vsechno musi byt vyrceno do posledniho nepodstatneho detailu, aby v tom mohl zapadnout smysl a vypadalo to jako spousta prace), dark souls hypnoticka vize vnuknuta impresariem, ty pico: https://www.youtube.com/watch?v=Ra5FFVSNOrA

      blasphemy!

      Vymazat
    2. Někde jsem četl, že LOTR vzniknul z hecu. Hobbit byl přepis pohádky, co vymýšlel Tolkien pro svoje děti před spaním. Pak si řekl, že zkusí napsat něco delšího. Ale on stejně každý spisovatel kecá, bylo to jako vždy pro prachy :-)

      Vymazat
    3. No tak tohle zrovna ne. Hobit byl skutečně přepis pohádky (jedné z mnoha), které pan profesor vyprávěl svým dětem. Pak ho zapsal - až do pasáže, kdy Bilbo poprvé mluví s drakem, tam se zaseknul a odložil to. Za několik let našla rukopis v pracovně jedna z jeho studentek a přemluvila ho, aby to dokončil a vydal knižně. Po velkém úspěch chtěli všichni další příběhy o hobitech, tak se začal psát LoTR. Akorát ho psal po nocích (ve dne učil, opravoval písemky, a tak), takže to trvalo asi patnáct let, a mezitím se příběh zmutoval s jeho jiným románovým cyklem - Silmarillionem, což jsou příběhy elfů z Prvního věku.

      Vymazat
    4. in a nutshell: https://www.youtube.com/watch?v=AxAEo3CWeq8&feature=youtu.be&t=140

      btw jeste zajimavejsi a rozsahlejsi mytologie je pristupna online zde http://vesmirnilide.cz/default_cz.htm

      Vymazat
    5. Přiznejme si to na rovinu, Tolkien byl chatrného charakteru, nebude trvat dlouho a i u něj bude doložen výrok, že Hitler je gentleman. A jeho trestuhodná ignorance k videím z počítačových her (a co je na světě lepšího?) z něj činí odpudivou osobu, o které bychom se mi ani neměli bavit.

      Vymazat
    6. Ajuga - to tiež nie je celkom pravda, keďže tolkien mal ten svet rozrobený už na fronte ako mladý vojak, a tiež svojimi prvotnými náčrtmi oblažoval svojich kolegov z Oxfordu - odporúčam prečítať si jeho životopis.

      Vymazat
  5. Moc nechápu, proč to zkrátili o 40 minut. Žijeme přece v době, kdy i 160minutové filmy lámou rekordy návštěvnosti. A 120 minut na epický úvod do složité mytologie mi přijde dost málo. Tak třeba se dočkáme director's cutu na BD.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. na rovinu: ta slozita mytologie bude nejakej plochej nepodstatnej telefonni seznam nudnejch stokrat slysenejch a jinde videnejch totalne klisoidnich fantasy kravin; ubrat telefonnimu seznamu na hmotnosti je jen dobre; masy (pokud) na to pujdou kvuli vizualu, nedelej si zadny iluze

      Vymazat
    2. Co je složitýho na tom, když se nějací mameluci perou o zdroje a metaj po sobě blesky a řežou hlavy?

      Vymazat
    3. No já to neviděl, nehraju ani ty videohry. To byla jen domněnka. Fantasy většinou mívaj detailně vykreslený světy :)

      Vymazat
    4. Ten svet je naozaj vcelku detailen prepracovaný, napr. GoT od Martina môže len závidieť - čo sa týka samotných kníh, žiaľ, to je už iná kapitola.

      Vymazat
  6. Oni jsou v tom jednorožci? Zase mám kulturní mezery...

    Ramin Djawadi ze sebe vydal to nejlepší v Game of Thrones, subjektivně posouzeno :)

    OdpovědětVymazat
  7. Dotaz k obsazení: Kdo je černá krychle???
    A on v tom hraje Clancy Brown, jůůůůů... ahá, beru zpět, určitě je zelenej a digitální. A on v tom hraje Dominic Cooper, jůůůů... ahá, beru zpět, má image Santy Clause zamlada. Kde je někdo s charismatem???

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Tahle věta by si zasloužila na tričko :D

      Vymazat
  8. Odpovědi
    1. i3.mirror.co.uk/incoming/article4899185.ece/ALTERNATES/s1227b/Livio-with-his-wooden-Ferrari-F50-seen-in-Venice.jpg

      Vymazat
    2. Pro ty, kdo nemaj na gugl. Bylo to shledáno Ministerstvem financí za hazard a proto zařazeno na blacklist.

      Vymazat
  9. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  10. A zas se zapomnělo na fujjfrontály..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad se film zabývá i rozmnožováním Orků. Jistě by záběr na orčí penis nebo vagínu, případně vedlejší linie gay romance starého a mladého orka jistě přinesla čerstvé nové pohledy do Warcraftí mytologie a přitáhla fanoušky bizarní erotiky zklamané evolucí internetového porna.

      Vymazat
  11. Sorry, ale 70% téhle slátanině ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. suhlasim spravne by to malo byt 80

      Vymazat
    2. A za co ? Zly skret ovladajici cernou magii, bojova umeni a neciste umeni spatnych dialogu meni orky ze spinavych na zelene a spinave a taky ohrozuje Azeroth. Vse se zda ztraceno, ale nastesti jsou tu kladni hrdinove ovladaji bilou magii, bojova umeni a vznesene umeni spatnych dialogu. Ti vsichni se stretnou v prologu, ktery pro same strihy a litani od carodeje k rade starsich stezi drzi po hromade. Fakt skvely.

      Vymazat
    3. no vidis. tak mozno aj 85 aj ked tu sa ide len na cele.

      Vymazat
    4. 5 sa zaokruhluje predsa hore .. 90 :)

      Vymazat
  12. Co taky čekat, když to zahrnuje jen první dvě hry, kde byl děj ve formě jednoho odstavečku textu před misí, v které bylo za úkol postavit základnu, vyrobit armádu a zničit nepřátelskou základnu. Až ve třetí hře, kde byly i odlišné typy misí, potažmo ve World Of Warcraft je nějaký příběh stylu Star Wars.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky ty první dvě hry byly zábava, pak to šlo do prdele.

      Vymazat
  13. V Blizzardu vzali Fukovu větu, že jeden mág se chová jako rocková hvězda doslova (až na to rocková): https://www.youtube.com/watch?v=qlHx7YNWYGY

    OdpovědětVymazat