9.2.19

Recenze: Všichni to vědí [Todos lo saben] - 60%

Do malého zapadlého španělského městečka se sjíždí několik desítek členů rozvětvené rodiny, aby se zde zúčastnili svatby. Někteří z nich jsou zdejší, jiní přijíždějí až ze zahraničí. Mimo jiné se zde Penélope Cruzová po dlouhé době střetává se svou dávnou láskou, Javierem Bardemem. A mimo jiné dojde k dramatické události, která se stane katalyzátorem odhalování niter a jiných věcí...


Íránec Asghar Farhadi, tvůrce oceňovaného dramatu Rozchod Nadera a Simin, nám tentokrát předkládá intimní (ne sexuální, ale intimní) vztahy hromady Španělů, především venkovanů. Opět to dělá téměř dokumentární metodou, takže ve filmu například téměř chybí hudba (u které by na plátně nebyl vidět její zdroj). Ale nejde o tolik dokumentární metodu jako v Rozchodu, neboť některé záběry a kostýmy jsou velmi efektně filmové (je to místy skoro rušivé, jako bychom se dívali na nějakou reklamu na španělský venkov) a většinou není žádných pochyb o tom, že se díváme na herce (i když to většinou jsou herci, které neznáme).


Poměrně dlouho trvá, než se vyklube něco jako zápletka. Několik úvodních desítek minut vidíme pouze typickou komunikaci lidí, kteří se dlouho neviděli a normálním způsobem se spolu baví o normálních, většinou vrcholně nezajímavých věcech. Je jasné, že celá ta idyla bude záhy rozbořena, ale trvá to opravdu až moc dlouho.

(Další text obsahuje mírné spoilery, v ne o mnoho větším rozsahu, než je vidět v trailerech.)



Americký trailer jednak vzbuzuje dojem, že se ve filmu mluví anglicky (nemluví, ani slovo) a jednak se snaží naznačovat, že jde o nějaký mysteriózní thriller, což není pravda.

Asi po půlhodině filmu dojde k únosu asi patnáctileté dcery Cruzové a ozvou se únosci, kteří chtějí spoustu peněz jako výkupné. Celé příbuzenstvo se rozhodne, že nebudou kontaktovat policii a za pomoci jednoho soukromého detektiva začnou sami pátrat a shánět peníze.

Bohužel, celý kriminální aspekt příběhu je značně nezajímavý a značně předvídatelný. Na "řešení" celého únosu jistě mnoho diváků přijde dlouho před koncem (i kdyby film méně spoileroidní název) a i kdyby náhodou ne, odhalení pachatelů v něm vzbudí maximálně tak mírné pokrčení rameny. "No tak to byli tihle, a co má být?"

Celý únos a následné pátrání jsou využity především jako katalyzátor toho, že většina zúčastněných odloží své "společenské masky", začne mluvit upřímně a začnou vyplouvat na povrch jisté události z minulých desetiletí, na které by většina přítomných nejraději zapomněla a o kterých se normálně nesluší mluvit nahlas. Ale chybí tomu "opravdovost" předchozího Farhadiho filmu a vzbuzuje to jisté pochyby o scénáři, který využívá kriminální zápletku a občas poněkud WTF dramatické zvraty, aby tu "obnaženou lidskost" z postav vyždímal.

Není špatné dívat se dvě hodiny na přední španělské herce, jak ze sebe ždímají drama, ale musím říct, že jsem se po dvou hodinách filmu tak trochu drbal na hlavě a přemýšlel, jestli to tedy jako bylo všechno, nebo mi něco zásadního uniklo.

20 komentářů:

  1. ...začnou vyplouvat na povrch jisté události z minulých desetiletí, na které by většina přítomných nejraději zapomněla...

    Dajte na mna, prorocke slova.

    OdpovědětVymazat
  2. A pokracuje tam Penelope Cruz v tradici ukazat alespon kozy, nebo to prenechala sve patnactilete dceri?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prebehne nejake zneuzivanie tej dcery unoscami kym Penelope ukazuje kozy?

      Vymazat
    2. ukázat kozy je slušnost

      Vymazat
    3. Máte pravdu, kolego! Vytrpíme dialogy ze života, ale musí tam být ten full frontal, jinak je to PODVOD!

      Vymazat
  3. Všichni to vědí a já vím zase hovno, protože jsem nešel a nejdu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě jste filmaře usvědčil ze lži. Všichni to zjevně nevědí.

      Vymazat
    2. Máš pravdu, dobře děláš, nechoď. Stejně bys hovno viděl. A navíc se slovutný recenzent zapomněl zmínit, že titulky braillovým písmem stojí taky za hovno.

      Vymazat
    3. Všichni to vědí a nikdo už to raději nekomentuje. A brzo už to nebude ani číst.

      Vymazat
  4. To já bych se zašel podívat na film A modří už vědí, v originále Los azúles ya saben.

    OdpovědětVymazat
  5. "Žena na válečné stezce" nebo "Utop se, nebo plav" nic?

    OdpovědětVymazat
  6. Je to španělský film, tak proč není třeba o španělské Modré divizi, modří už vědí, která bojovala na východní frontě? O ní skoro nikdo neví, zatímco Penelopina prsa znají všichni a není třeba o nich točit další film.

    Ale teď vážně, Karel Gott dnes dementoval svou smrt. Tomu říkám zodpovědná příprava!

    Ale koho je mi doopravdy líto, je Liam Neeson.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Žádné strachy, Liam bude dementovat svoji smrt nejpozději v příštím kvartále.

      Vymazat
    2. Penelopiny kozy si vždy zaslouží další film! To je součást mezinárodního kulturního dědictví. Ovšem pokud je ukáže na východní frontě v obležení modrou divizí, bude to navíc umělecky hodnotné.

      Vymazat
    3. Proč by mi mělo být líto Liama, jde si pro něj Grim?

      Vymazat
    4. A proč ne rovnou Los pechos azules y colgantes de la señora Penelope? A pan Neeson by v tom mohl hrát plastického chirurga. Touto rolí by se v očích rozhořčené veřejnosti mohl rehabilitovat. Á propos, nevíte náhodou, jak na pana Neesona reagovala Snědá tíseň?

      Vymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje možnost, že bude někdy publikován.