30.3.16

Recenze: Teorie tygra - 80%

Veterinář Jan (Jiří Bartoška) má už hodně dlouho za ženu Olgu (Eliška Balzerová), která mu kontroluje život. Když Jan konečně vysleduje, že v té kontrole je zřejmý rodinný pattern, a že ji praktikuje jak Olžina matka (Iva Janžurová), tak Olžina (a jeho) dcera, cosi se v něm zlomí a on volí radikální řešení: Vykašlat se na všechno a odejít někam do maringotky k řece...


Několikrát ročně se nám snaží čeští filmaři předložit film, který se "laskavě dívá na lásku ve středním a pozdějším věku", "s citlivým humorem nám ukazuje hořkosti tohoto životního období" a podobné fráze, ze kterých se mi otvírá nůž v kapse. Ty filmy jsou většinou strašné (viz nedávné počiny od Poledňákové nebo Menzela) a často v nich hraje Jiří Bartoška.


Proto mi činí velkou radost, když můžu slavnostně oznámit, že Teorie tygra není špatná a je to rozhodně nejlepší film tohoto romantického podžánru, jaký jsem viděl od... vlastně nevím od kdy. Nevzpomínám si na žádný podobný porevoluční český film, který by nebyl špatný. Teorie tygra není špatná.



A to je velice důležité. Teorie tygra není "nezapomenutelná" nebo "úžasná". Jen docela dobře funguje, nemá úplně dementní scénář, postavy se chovají víceméně pochopitelně, žádná z nich není vyloženě kretén nebo svině. A místy se usmějete a pokýváte hlavou, protože "skoro takhle to v životě chodí".

Klíčová je ta skutečnost, že ačkoliv je pro každého mužského diváka okamžitě pochopitelné, jak strašně Honzu vytáčí Olžino chování, Olga samotná není nějaká strašlivá zlá karikatura. Ona to vlastně myslí dobře (stejně jako její dcera a její matka se svými partnery). Jan od rodiny neutíká s hrůzou v očích, ale s mlčenlivým pochopením: "OK, takže to dál nepůjde, budu muset bohužel udělat něco radikálního".

Následně vznikne jakési tajné spojenectví Jana s jeho synem a zetěm, kteří tají skutečný stav věci před ženskou částí rodiny (ta si myslí, že Jan je spořádaně v blázinci s tím Němcem, co mu schovává brýle) a užívají si s Janem v omezených dávkách jeho "svobodu".

V tuto chvíli se samozřejmě film překlopí do říše pohádek, protože nikdo neřeší z čeho bude kdo živ (rodina je nechutně bohatá) a jaké právní následky může mít některá činnost hlavních hrdinů. A šéfredaktor celostátního deníku si může vzít několik dní dovolenou, prostě protože se mu chce. Ale, víte... Ono je to oukej. Pokud vám film aspoň trochu přiroste k srdci, tak vám méně vadí jeho prohřešky proti logice.

Film není zdaleka jen o Janovi Olze, ale i o jejich matce (Janžurová) a obou dětech. Zatímco dcera (Tatiana Vilhelmová) se snaží "vychovávat" svého manžela podle matčina vzoru, syn žije s "normální" manželkou, nad kterou ženská polovina klanu ohrnuje nos. Je to jasně čitelné a jednoduché rozdání scenáristických karet, ale na takovýto film to bohatě stačí a postavám to dává možnost generovat vtipné / hořké situace, které nepůsobí jako úplně vycucané z prstu. Většinou. A dokonce i slušné hlášky.

Jde o celovečerní debut Radka Bajgara (televizní seriály "Expozitura", "Neviditelní") a některé scény v něm jsou zbytečně dlouhé nebo ne úplně fungující. Je v něm ale dost profesionálního řemesla a adekvátních hereckých výkonů na to, abych z něj měl příjemný pocit. A to je u české hořké komedie obrovská vzácnost.

Což je velice hořce smutné.

22 komentářů:

  1. Nemel jsem poneti, ze Balzerova a Jean-Michel Cousteau spolu spi...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To není Cousteau, ale Zissou...

      Vymazat
    2. ani kusto, ani zizu, hemingvej to je.

      Vymazat
  2. Já zase netušila, že Janžurka v osmi letech porodila Elišku Balzerovou...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martino, kurva, ty nic nevíš...

      Vymazat
    2. Nedavno u serialu Supergirl se vyjadrila na twitteru herecka hrajici matku hlavni hrdinky: "Takový je zákon Hollywoodu, jakmile se vám přetočí 35, musíte hrát matku někoho o devět let mladšího."

      Vymazat
  3. Bartoška tu vypadá líp, než ve Volání rodu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gerontofilní coming out tady asi ani nepotřebujeme.

      Vymazat
    2. Toho jsme na těchto stránkách příliš často svědky u přítelkyní pana Fuky.

      Vymazat
  4. Na přiloženém obrázku Adam B. Bartoška má knihu Dýchat s ptáky, což mě přivádí k otázce, jak se to má s full-frontaly?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Konečně něco aspoň vzdáleně zajímavého. Ano, kniha, kterou Sokolí oko, když už to tu Anna musela zmínit, drží v ruce, existuje, ale kdo by ji četl? Kniha, kterou drží v ruce ta doktorka z Nemocnice, která sama vypadá jako pacient, neexistuje. Nebo ano? Nenašel jsem ji. Daleko zajímavější, ale stále ne dost zajímavé, je to, že na nočním stolku je vidět na liště ke scrabble, nebo co to je, slovo "mrtě". Co to jako je? "Volám Smrtě?"

      Vymazat
    2. Ne ty šuline, je to "mrdě". Něco jako "mrdě tomu rozumíš", vole.

      Vymazat
    3. "Mrtě", můj milý méněcenný kreténe, "mrtě". Rozumíš, písmeno "t" je něco docela jiného než "d". Jak bych ti to jen vysvětlil... Prostě je to jiné písmeno. Asi ti nedokážu vysvětlit, co je to písmeno. Nedokážu uvažovat na tvé, polozvířecí úrovni.

      Vymazat
    4. Vím, že mi to nedokážeš vysvětlit, debile Rimere. Ty totiž nedokážeš vysvětlit nic nikomu. Otázka je, proč se o to pořád tak zkurveně mrdě pokoušíš pod každým idiotským filmem...

      Vymazat
    5. Nepokoušej se pochopit to, co je mimo tvé chápání. Jsi odsouzen čistit záchodky na univerzitě, ne studovat univerzitu. Ale to nevadí. Tedy rozhodně ne mně :-)

      Vymazat
    6. Mrdě mimo, blbečku z děcáku

      Vymazat
  5. Kam se poděl Roman Chlebec, když ho člověk potřebuje?

    OdpovědětVymazat
  6. Congratulations! Jsi první jedinec v historii FFFilmu, který kdy potřeboval Romana Chlebce. Zeptej se Franty, jakou jsi vyhrál cenu v jeho sociálním experimentu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajedno si strašne vtipný, úplne mi urvalo bránicu a zadruhé nie je prvý.

      Vymazat