30.3.13

Recenze: Lesní duch [Evil Dead] - 40%

Pět mladých přátel (tři děvčata a dva kluci) se vydá společně do opuštěné chaty v lesích, aniž by tušili, že se ve zdejším sklepě skrývá kniha, vyvolávající SMRTELNÉ ZLO!

Trilogie Evil Dead patří k mým oblíbeným filmům: Především její druhý film, který je víceméně remakem prvního. Tehdy byl Sam Raimi ještě mladý, neklidný, avantgardní a nedržel se zpátky. Nejde jen o to, že na tehdejší dobu (před třiceti lety!) byly tyto filmy velmi brutální. Pro mě je kouzlo Evil Deadů především v tom, jak maniakálně psychedelicky vtipné filmy to byly. Některé jejich scény jsou jako něco z němých grotesek, jiné jsou na hranici parodie, a především: Ash is the man.

Jako fanouška původní trilogie mě tudíž nový reboot (nebo co to je) zákonitě musel zklamat ve dvou věcech:

1) Ve filmu se nevyskytuje žádný humor, nadsázka, komedie, nic podobného. Ani trochu! Vypadá to, že některé jednotlivé scény (asi 2-3) byly ve scénáři myšleny jako legrace (například pokus o oživení někoho pomocí drátů zaražených do srdce a připojených k baterii), ale jsou zahrány a natočeny se zcela vážnou tváří, bez jakéhokoliv pomrkávání na diváka! Pokud si vzpomínáte na některé slavné extrémní scény z prvních dvou filmů, a říkáte si "tohle přece nemohli v remaku natočit s vážnou tváří", pak máte pravdu. Tyto scény v novém filmu vůbec nejsou! Totiž:

2) Film nemá téměř nic společného s původní trilogií - ani atmosférou, ani dějem, a už vůbec ne hlavním hrdinou. Jsou v něm náhodné odkazy na jisté detaily originálu (např. se v něm kromě pekelné knihy vyskytuje také brokovnice a motorová pila, někdo také nějak přijde o ruku, někdo je také zavřen ve sklepě, před chatou stojí zrezivělé zarostlé auto původního Ashe), ale to všechno mi jen zbytečně připomínalo, že tenhle film s původními Evil Deady nemá nic společného a dokonce jako kdyby se ze všech sil snažil, aby s nimi náhodou neměl něco společného...

Nejlépe nakonec film dopadne, pokud úplně ignorujete jeho název a pokud si vymažete z paměti existenci Ashe, motorovky na ruce, šíleného smíchu, vtipných hlášek, a všeho ostatního, co dělalo Evil Dead Evil Deadem.

Poměrně dobrým nápadem je základní zápletka, podle které jedno z děvčat, Mia, je závislé na drogách, a ostatní mu chtějí na chatě připravit drsnou odvykací kůru. Tudíž se předem dohodnou, že Miu za žádných okolností neodvezou zpět do civilizace dokud se nedostane ze závislosti. Tudíž, když si pak Mia začne stěžovat, že v lese viděla cosi ošklivého, co je teď v ní, nikdo jí to pochopitelně nevěří.

Tato zajímavá zápletka dostane na frak, když se asi ve čtvrtině (velmi krátkého) filmu konečně začnou dít krvavé a nechutné věci. Poté, co Mia začne mluvit dvojhlasně, spálí si záměrně vlastní kůži, změní se jí barva očí a vyzvrací několik litrů něčeho červeného, a poté, co se něčím podobným nakazí druhé děvče a rozřeže si vlastní obličej, baví se spolu dva hoši stále úplně vážně o tom, že je to možná jenom nějaká nemoc / záchvat a že by se s tím asi mělo jít k doktorovi... Bez jakéhokoliv náznaku ironie!

Jak už jsem psal výše, nějaký odstup a nadhled tomuto filmu zcela chybí. Chtěl by být drsným a skutečně depresivním, ale nedaří se mu to, protože k tomu používá pět nezajímavých a navzájem zaměnitelných idiotských hrdinů. Je docela možné, že ti pohlední mladí lidé jsou schopní herci, ale scénář je napsaný tak, že jejich postavy nejsou ani realistické ani vtipné. Jsou to prostě jen další nezajímaví mladí lidé, kteří špatně skončí, protože si zahrávali se zlou knihou a zaříkávankou "Kunda, Astratta, Montosse, Canda" (ano, "kunda" tentokrát psáno s K) - podobně jako v desítkách jiných podobných hororů.

Nový Evil Dead je v některých svých scénách (a s blížícím se finále) slušně krvavý a nechutný (a trikům není co vytknout). Pokud bych ale na film nahlížel jen jako na sbírku nechutností, pak je jeho první čtvrtina úplně zbytečná (když se řeší to odvykání a vypadá to, že film bude mít děj). Rozhodně existuje mnoho filmů, které jsou brutální srovnatelným způsobem, a přitom i působivé v jiných ohledech, než v množství litrů tělesných tekutin - například Frontier(s) nebo Poslední dům nalevo. A pokud chcete pouze přehlídku nechutností, bez jakéhokoliv dalšího balastu, pak tu mámě méně mainstreamové filmy jako Mordum, Tokyo Gore Police, RoboGeisha nebo Saxána a lexikon kouzel.

P.S: (Spoiler po titulcích) Při závěrečných titulcích slyšíme nahrávku z magnetofonu z původního Evil Deadu. Úplně na konci titulků se pak na tři sekundy objeví obličej starého Ashe (Bruce Campbell) a řekne "Groovy" (aniž by to mělo JAKOUKOLIV souvislost s filmem). Působilo to na mě jako kdyby někdo znesvětil památník válečných hrdinů, nicméně Bruce Campbell je spolu s Raimim koproducentem tohoto rebootu.